Demper inkorten, how to topic

Ghetto Bassie

VTR SP-1 Dark Grey Edition
Donateur
Lid geworden
28 okt 2008
Berichten
46.386
Waarderingsscore
25.084
Locatie
Hoeksche Waard
Hallo allen :W

Heb al even gezocht naar soortgelijke topics, maar kon eigenlijk alleen maar topics vinden met de vraag hoe een bepaalde demper in te korten. Een how to topic heb ik nog niet voorbij zien komen.

Voor velen is het een procesje van een appel en een ei, maar voor sommige minder technisch aangelegde sleutelaars kan het toch het duwtje in de rug zijn om aan de slag te gaan met bijvoorbeeld het opknappen van een schadedemper.

Daarom leek het mij wel een aardig plan om hier diverse manieren van inkorten met foto's van het inkortproces neer te plempen.

Zelf heb al meerdere dempers ingekort en heb maar eens een paar foto's van mijn proces gemaakt.
Deze demper heeft waarschijnlijk op een ander type motor gezeten, waardoor er naast de uitlaatbeugel het profiel van de vorige ophanging goed te zien was, dit wilde ik mooi wegwerken door 'm 5 cm in te korten zodat de beugel daar weer netjes overheen valt.

Eerst de benodigdheden ff bij elkaar gelegd.
full


Daarna na het uitmeten wat afplaktape er omheen geplakt om er langs te kunnen zagen.
full


Popnagels uitgeboord en beugeltje losgehaald.
full


Flensgedeelte eruit gehaald en zie daar het binnenwerk.
full


Zagen maar.....
full

full


Bij deze demper zat de binnenbuis aan het eindpijpje vast, dus deze ook even los gemaakt (net zoals bij de flens).
full


Binnenbuis op maat zagen...
full

full


Bij deze demper was het schroefdraad niet helemaal jofel, dat is ook opnieuw getapt.
full

full


Na het uitmeten van de popnagel-gaten, de gaten geboord en even "droog" getest of alles goed zou gaan passen.
full


Ring er omheen en poppen maar, wel met gasdichte popnagels...
full


En het eindresultaat... (uiteindelijk met nieuwe sticker, oude was gesneuveld)
full

full


Een ander resultaat, deze demper was flink beschadigd en moest aan beide zijden ingekort worden. Na het inkorten in de blanke lak laten spuiten, was weer als nieuw *D
full


Dit was mijn project, hoop dat het een beetje duidelijk is voor de leek.
Mocht men andere manieren van inkorten hebben (met ander gereedschap) en er een foto of fotoreportage van hebben. Zou zeggen, gooi de ideeën hier neer...

Greetz :W
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het een poos geleden ook gedaan, geen foto maar een filmpje, demper was +- 2x zo lang


(Ja hij loopt beroerd)

Ik wil dat uitlaatje wel eens met 10K toeren horen huilen!! :9~ :9~ :9~

moet je met verkorten van demper en uitlaatpijp zelf
niet rekening houden met ontbranding bijv andere sproeiers?

Nee moet niet veel uitmaken, je vervangt namelijk niet de hele uitlaat (pijp en bocht dikte blijft hetzelfde)
 
Laatst bewerkt:
Hij draaide nu max 5k toeren, de begrenzer zit op 12500 toeren... Kdenk dat t heeeel leuk word nog haha. Als mn project klaar is dan zet ik hier wel een fly-by weg :)
 
Ik ga binnenkort ook mijn demper inkorten, en Yoshimura Tri Oval RVS. Het type plaatje zat met twee popnagels vast, maar zijn losgegaan. Nieuw plaatje besteld, blijkt deze korter te zijn waardoor je altijd één gat ongedekt laat. Demper inkorten dus :)

Ben ik meteen van een deukje af, én een leuker geluidje :)
 
hoi Jacobse klinkt goed mijn motor maat rijd ook een vfr 750,die heeft een tweede handse demper orginale voor de vfr er bij gekocht,wat een klootdemper eigenlijk om hem in te korten lol,zal van avond kijken of ik foto,s kan maken als ik op de koffie ben en biertjeeeeeeeeee,je moet de hele binnen werk er uitslopen,maar hij knutselt graag hoeveel heb jij er af gehaalt van de orginale demper..
:]
grt m
 
Laatst bewerkt:
hoi leuk dempertje wel apart,volgens mij is die helemaal rond er omheen gelast voor en achter,enigste optie wat ik zo kan bedenken is door slijpen midden onder de klem,zodat de klem er later weer mooi over heen kan,heb je geen foto van wat dichter bij van de demper...
is die bij de uitlaatbocht niet geklonken,kun je slecht zien..
 
Laatst bewerkt:
Gebruik wel gasdichte popnagels. Die zijn tevens waterdicht. En als het even kan RVS / Inox.

Gasdichte nagels zijn relatief duur en in de functievervulling mbt een demper is het "gasdicht" zijn imo overbodig... ;)



Edit: Om het even volledig te maken:

Wanneer een "niet gasdichte" popnagel wordt gepopt blijft het bolletje op de trekpin altijd in de popnagel zitten (zie onderstaande afbeelding). Ofwel er is altijd een afdichting. Onder een waterkolom van 1 meter zal deze misschien niet waterdicht zijn. Afijn, de relevantie hiervan met oog op een motorfietsdemper is nul.

Een normale popnagel (bron: Beluma.be).
Standaard.jpg


Een gasdichte popnagel
(bron: Beluma.be).
Gesloten.jpg
 
Laatst bewerkt:
hoi leuk dempertje wel apart,volgens mij is die helemaal rond er omheen gelast voor en achter,enigste optie wat ik zo kan bedenken is door slijpen midden onder de klem,zodat de klem er later weer mooi over heen kan,heb je geen foto van wat dichter bij van de demper...
is die bij de uitlaatbocht niet geklonken,kun je slecht zien..

lijkt me niet dat ie gelast is, aan het begin en eind zie ik klembanden of hoe die dingen ook mogen heten... ff een betere foto aub
 
Gasdichte nagels zijn relatief duur en in de functievervulling mbt een demper is het "gasdicht" zijn imo overbodig... ;)



Edit: Om het even volledig te maken:

Wanneer een "niet gasdichte" popnagel wordt gepopt blijft het bolletje op de trekpin altijd in de popnagel zitten (zie onderstaande afbeelding). Ofwel er is altijd een afdichting. Onder een waterkolom van 1 meter zal deze misschien niet waterdicht zijn. Afijn, de relevantie hiervan met oog op een motorfietsdemper is nul.

Een normale popnagel (bron: Beluma.be).
[afbeelding]

Een gasdichte popnagel
(bron: Beluma.be).
[afbeelding]
Ja, daarom maken ze die dure gasdichte popnagels.
;)

Het gaat niet alleen om het gaatje, maar ook omdat hij rondom de popnagel gaat lekken. Dat worden lelijke zwarte vlekken rondom elke popnagel.

Maar misschien weet ik er niet zo veel van.
 
Laatst bewerkt:
zo gisteren effe wat foto,s gemaakt bij motor maat,demper ingekort van een vfr 750 bj 92..
13 cm is de demper ingekort..dempingswol moet er alleen nog omheen en als het moet kan er ook nog een db-killer in _O-

12258911.jpg


12259021.jpg


12259073.jpg


vorige foto,s werkte inderdaad niet,was er al mee bezig maar is gelukt nu... *O*
mvg m
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan