de ''passen'' in de maand mei

Hoechst

MF'er
12 feb 2022
103
118
Een groep vrienden en ik zijn van plan om in Mei naar zuid europa te rijden, met als hoofddoel de stelviopas...

Maar nu hoorde ik dat die dicht is in mei. Is het dan nog wel de moeite om naar de alpen toe te gaan? Zijn er wel andere passen daar die open zijn?
of is zoiets nu nog niet te zeggen omdat ze die maand bekijken wat ze gaan doen met de omstandigheden van de weg?
 
Ik denk dat dat allemaal afhankelijk is van weersomstandigheden. sommige passen worden vrijgemaakt (ik gok de Resschen/Resia, maar dat is de moeite van erheen rijden niet waard.
Er zal toch wel ergens een "passen-site" zijn ofzo?
 
Kijk daar maar eens op. Ergens zit ook data verstopt van de afgelopen jaren , wanneer de passen open zijn. Dan zie je dus dat ze in mei open kunnen zijn en een week later weer dicht.
Vorig jaar eind mei aar de Franse Alpen geweest.
Toen waren daar de hoge passen ook nog dicht.
Dit jaar ook naar de Stelvio, maar nu ga ik begin Juni. Maar ook dan geen garantie dat hij open is.
 
Kijk daar maar eens op. Ergens zit ook data verstopt van de afgelopen jaren , wanneer de passen open zijn. Dan zie je dus dat ze in mei open kunnen zijn en een week later weer dicht.
Vorig jaar eind mei aar de Franse Alpen geweest.
Toen waren daar de hoge passen ook nog dicht.
Dit jaar ook naar de Stelvio, maar nu ga ik begin Juni. Maar ook dan geen garantie dat hij open is.
Vorig jaar in mei naar de Dolomieten geweest. Een aantal passen waren dicht. Maar ik vond er nog zat die open waren. Maar over het algemeen was het koud met regen en natte sneeuw(met name richting de toppen). Dus echt aangenaam was het niet.
 
Ja klopt ieder jaar is het anders. Vooral in de gebieden waar de zon zijn werk moet doen.
Maar er zijn wel passen die gewoon schoon geveegdt worden. Maar daar doen ze in Frankrijk niet aan. Deze foto in van vorig jaar op col du calibier

IMG-20220801-WA0000.jpg



Maar gelukkig was de tunnel wel open.:+
 
Een groep vrienden en ik zijn van plan om in Mei naar zuid europa te rijden, met als hoofddoel de stelviopas...

Maar nu hoorde ik dat die dicht is in mei. Is het dan nog wel de moeite om naar de alpen toe te gaan? Zijn er wel andere passen daar die open zijn?
of is zoiets nu nog niet te zeggen omdat ze die maand bekijken wat ze gaan doen met de omstandigheden van de weg?
Ik was ooit de 1e week van juni in de Alpen.
Alle passen waren toen net geopend. Maar toch is er dan nog geen garantie dat je overal langs kan.
Op pashoogte rijd je in die periode tussen hoge sneeuw-muren van soms wel 3-4m hoog.
Door de dooi willen die wel eens instorten zodat er dan een flinke bult sneeuw ligt op het asfalt. Waar je NIET langs kunt.
Komt uiteindelijk wel goed! Maar kost soms een uurtje voordat de sneeuwploeg de weg weer heeft vrijgemaakt.
In mei zou ik zelf nog niet die kant op gaan. Gewoon te vroeg!
 
 
Inderdaad nogal vroeg. Wij gaan regelmatig begin juni en zelfs dan zijn er nog passen gesloten. Afhankelijk van het weer natuurlijk. Zo hebben we al eens voor een gesloten Timmelsjoch gestaan, Galibier, Val d’Iserd en Stelvio.
 
Het is te vroeg.
Je hebt grote kans dat de route die je wil rijden niet gaat en dat je omwegen moet gaan pakken.
Een iets lager gelegen gebied gaat meestal beter.
Ik denk dat Friuli er een stuk beter bij ligt.
Of de Garda regio.
Dat ligt iets Oostelijker (Friuli) of Zuidelijker (Garda) maar is alsnog goed te doen.
En bochten Ohne Ende.
 
Een groep vrienden en ik zijn van plan om in Mei naar zuid europa te rijden, met als hoofddoel de stelviopas...

Maar nu hoorde ik dat die dicht is in mei. Is het dan nog wel de moeite om naar de alpen toe te gaan? Zijn er wel andere passen daar die open zijn?
of is zoiets nu nog niet te zeggen omdat ze die maand bekijken wat ze gaan doen met de omstandigheden van de weg?
De crux gaat zijn wanneer je in mei gaat. Hoe later hoe meer er open zijn
 
Mijn ervaring is ook dat de hogere passen zo ongeveer in de 1e week juni opengaan. Eind mei ben je een weekje te vroeg. Op de websites ( alpenpassen) geven ze alleen de actuele situatie en geen voorspelling helaas. Zelfs begin juni hebben we de route moeten aanpassen voor een gesloten pas.
Je zal dus op korte termijn voor vertrek de situatie kunnen bekijken) BHEM0277.JPGIMAG0829.jpg
 
C39D91B8-453D-43A9-93D1-485BA87A1900.jpeg

Al genoeg voorbeeld foto’s in dit topic maar ik doe de mijne er gewoon bij. :P
5 mei 2014 alweer :o We zijn in oktober nog een keer gegaan voor een herkansing. :]
 
Zoals al eerder gesteld is, kan de situatie eind mei nogal veranderlijk zijn. Een pas kan al een week open zijn, maar als er ineens een sneeuwmuur in elkaar klapt is 'ie net zo makkelijk weer 3 dagen dicht. Wat ook meespeelt in het open maken (en houden) van een pas, is of er een alternatief is. Dat alteratief kan een omweg zijn (100km en meer is daarbij geen uitzondering), maar dat kan ook een tunnel zijn. De eerder genoemde Galibier, bijvoorbeeld, heeft als alternatief een tunnel. Dan wordt er tot aan de tunnel geruimd, maar daarboven niet. Ook de Furka (CH) en Gotthard hebben een tunnel. Andere hoge passen worden gewoonweg helemaal niet geruimd. Als je nu kijkt naar de Grossglockner, zie je dat er tussen Heiligenblut en Ferleiten niet geruimd is. Wil je nu van H naar F, moet je rekenen op 146km omrijden:
Screenshot_20230210_232356_Maps.jpg

Wat al meerderen gemeld hebben: mei is te vroeg voor het rijden van passen.
 
hmm in dat geval.. moet ik maar een alternatief bedenken voor het motortripje eind mei..

ik zit te denken aan Sauerland..
 
:/Sauerland is heel wat anders dan Oostenrijk.
Maar rijd ietsje verder door naar de Hunsrück.
Dat is net wat mooier en rustiger.
 
hmm in dat geval.. moet ik maar een alternatief bedenken voor het motortripje eind mei..

ik zit te denken aan Sauerland..
Wat je ook kan doen is een 2de plan maken. Ik ga dit jaar eind mei of begin juni ook naar de Alpen. Maar mochten de passen dicht zijn of het weer is slecht dan rij ik gewoon verder richting de zuid kant van de Alpen. En zo verder op de grens van Italië en Frankrijk richting de middellandse zee.
Naar Sauerland is leuk voor weekend. Maar niet voor een hele vakantie, teminste dat vind ik .
 
hmm in dat geval.. moet ik maar een alternatief bedenken voor het motortripje eind mei..

ik zit te denken aan Sauerland..
waarom niet de vogezen...
Col du grand ballon, en omgeving.....
Lekker door limburg, ardennen, goedkoop tanken in Lux...
 
hmm in dat geval.. moet ik maar een alternatief bedenken voor het motortripje eind mei..

ik zit te denken aan Sauerland..
Je kan wel naar Oostenrijk, alleen de hoge passen zijn mogelijk nog gesloten.
Het gebied in zuid Duitsland / Noord Oostenrijk is ook prachtig om te rijden. Denk aan Tirol , Garmisch Partenkirchen , Saalbach etc .

Je kan naar Karinthie via de tunnel. Er zijn wel routes te maken , alleen de hoge passen is erg onzeker.
 
Je kan ook de data vrij houden.
En eind april beslissen waar je heen gaat.
Tegen die tijd kan je wel zien of de passen open of gesloten zijn.
 
Vorig jaar begin mei was er veel open. Heb toen met veel plezier twee weken rondgereden. Het was vaak overdag zelfs te warm om rijden!

Wij zaten wel iets zuidelijker (+/- 100KM boven Gardameer). Pas op het laatst (3e week van mei) de Stelvio geprobeerd. Daar was het nog wel koud en hij was helaas dicht. Ik sluit me aan bij de rest. Je moet een beetje geluk hebben.
 
Oostenrijk heeft bijna 200 passen.
Via deze link kan je de nodige info vinden. ( Dit is er een van vele sites )
 
hmm in dat geval.. moet ik maar een alternatief bedenken voor het motortripje eind mei..

ik zit te denken aan Sauerland..
Dat is wel van het ene uiterste naar het andere.
Als je de tijd hebt om naar de Stelvio te gaan dan zou je ook kunnen overwegen om het volgende te doen:
Vogezen naar Bourgogne en Ardeche en terug via Vercors, Chartreuse massief en Jura.
Ligt allemaal net wat lager maar daarom goed berijdbaar maar wel met een ziljoen een bochten en een aangename temperatuur in het zuiden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan