Daily Riders.. what’s your ride?

Umop3p1sdn

MF veteraan
17 mrt 2021
2.177
1.569
Velen van ons rijden altijd motor. Ben er zelf ook zo een geworden. Ik pak liever de motor dan de auto. Lekker door de file en terug maak ik vaak een relax binnendoor tourtje.

Woon werk en naar vrienden is echt anders geworden sinds ik motor rijd.

Daily ride wordt je motor maximaal gebruikt. En wordt hij dus echt getest. Ben wel benieuwd welke motoren “goed” zijn.
Wat rij jij? En wat zijn jouw grootste problemen geweest met jouw motor?

Ik rijd hayabusa gen 1 en nog geen problemen. Rijd net 7 maanden.

Hier voor 3 andere daily rides gehad maar allemaal voor korte tijd. Dus kon geen problemen ontdekken.

Langzaam leer je je motor kennen en weet je wat je wilt.

Fj1200
DL1000
GSX1250FA
GSX1300R
 

Bijlagen

  • AA3E1AA2-46C8-47A4-A4D9-F8B5CC0C8B05.jpeg
    AA3E1AA2-46C8-47A4-A4D9-F8B5CC0C8B05.jpeg
    563,8 KB · Weergaven: 157
Ik ben een watje; rij alleen recreatief, en met mooi weer :/.

Toen ik nog werkte ging ik weleens met de motor naar de zaak, maar meestal pakte ik de auto: 100 km snelweg (enkele reis) is met de motor niet zo interessant
 
Ik ben een watje; rij alleen recreatief, en met mooi weer :/.

Toen ik nog werkte ging ik weleens met de motor naar de zaak, maar meestal pakte ik de auto: 100 km snelweg (enkele reis) is met de motor niet zo interessant
Met de hayabusa wel hoor:)
 
Ik heb bijna 40 jaar 5 dagen per week gefietst naar mijn werk…125km per week, en grote voordeel is dat ik nog steeds geen pens heb en pas perfect op mijn superbike. Nu dat ik op leeftijd ben heb een VFR voor de gemakkelijke ritten…. :+

Ohja, ben ook een mooiweerrijder….maar ik rij nu ook niet….. _O-
 
Woon werk heb ik niet meer , maar daartegen rij ik veel plezierritjes. Nu een jaar of 4 m’n rijbewijs en pensioen kom jij toch op zo’n 20.000 km uit.
En het grootste gedeelte in Nederland.
En de auto haal ik met moeite 2000 km per jaar.
De camper ongeveer 1500 km , vanwege omstandigheden hoofdzakelijk in NL.
 
Eerst ruim drie jaar op een oude NTV. NTV blokwissel omdat ie wat olie gebruikte, en een blok toch maar €100,- kostte. Maar verder niks aan de hand. NTV nu 256.000 op de teller. Het frame heeft iig zoveel km's afgelegd.

Sinds ruim een jaar een NC750S. Heeft nu +/-65.000 ervaring. Eigenlijk ook probleemloos. Zelf laatste 20k ongeveer gereden. Hopelijk dat deze nog een flinke tijd mee kan. Enige gemis, een ketting ipv cardan maar verder prima vervoer en goed zuinig. En die Frunk is zo ideaal *D
 
Ik ben nog aan het oefenen met voorlopig rijbewijs, examen openbare weg is pas voor volgende maand gepland (BE).
Eerste motor geleverd op 25 maart, tot nu toe al 5220 km gereden.
Allemaal avond- en weekendritjes want werk voornamelijk van huis uit en voor de rest in Rotterdam maar mag niet naar het buitenland met voorlopig rijbewijs -O-
Nu is het nog allemaal nieuw en vind motorrijden zeer gaaf, kijk er weer enorm naar uit om straks te gaan rijden :Y
 
heb altijd japanse motoren gereden, maar sinds dit jaar rij ik (toch vooral in mn vrije tijd) op een spaanse motor:
full

alhoewel: het merk e-broh is spaans, de motor komt uit china.
heb er al geregeld ww mee gereden, maar omdat ik daarbij niet van snelwegen afhankelijk ben, heb ik er tot nog toe ook niet mee hoeven filteren.

je merkt wel dat e-broh nog in een start-up fase zit.
dat merk je bijv. aan details in het ontwerp waar ze gewoon niet zo grondig over nagedacht hebben (tankdop op een holle tank, geen beschermplaatje bij de hoofdschakelaar).
het enige echte probleem wat ik er tot dusver mee heb gehad was een vroegtijdig overleden hall-sensor.

verder ben ik er best positief over.
hij rijd prima, actieradius is voldoende, laad-tijd vind ik ondermaats, maar het ding tovert iedere keer als ik er mee rij een grijns op mn kop, en tot dusver heeft ie me nooit laten staan. :)
 
Sinds 2012 op de GSX650F vrijwel dagelijks gereden in weer en wind. Ik ben nu bij 152 K bezig met de klepspelingcontrole, tot nu toe nog geen enkele reparatie gehad buiten normaal onderhoud. Nu ja, een kleine valschade op Assen maar dat kun je de motor niet kwalijk nemen. Dat was geheel de schuld van het baasje.

Sinds vorig jaar is er de GSX-S1000GT bij gekomen. Die gaat voorlopig bij mooi weer de taak overnemen.

20230514_152721.jpg
20230514_123631.jpg
 
Ik ben na een paar jaar (wegens kinderen enzo) weer opgestapt, voorheen had ik Honda (waarvan de hier eerder genoemde NTV veruit de beste was gevolgd door de VFR) en een keer een BMW als daily ride.

Ik was nu in eerste instantie op zoek naar een scooter of een YBR of zoiets, om economische redenen uiteraard. Zware motor hoeft voor mij sowieso niet meer, kan je niks mee in Nederland. Maar uiteindelijk zocht ik toch iets leukers dan een scooter, nu rijd ik WW op een Yamaha SRX 400 uit 1987. Precies genoeg vermogen, stuurt leuk, roffelt leuk, lekker ongepolijst en je hebt ook nog af en toe wat te sleutelen.

80 KM op een dag (vaak meer want pak eigenlijk altijd binnendoorweggetjes), niet als het regent want dan gaan de knipperlichten raar doen, en niet in de wintermaanden want hij zit in de overgangsregeling.
 
Rij sinds een jaar of 12 dagelijks. Het lijstje met probleemloze motoren:

-Honda CBR600F F2
-Yamaha fazer 600
-Kawasaki ZR7S
-BMW R850R
-Yamaha TDM 900 (huidige motor)

Rij met weer en wind, accuutje vervangen is het grootste 'probleem' geweest. Allemaal heel erg niet exotisch of spannend, maar wel erg betrouwbaar.

Ook een poging gedaan met een Triumph Speed Triple 955i, heerlijke motor maar mijn exemplaar was slecht. Een na de andere elektrische storing en dat ding verstookte zoveel olie dat ik niet meer vooraan mocht rijden. Maar oh wat een ding :9~
 
Ervanuit gaan de dat je met "Daily rider" doelt op mensen die vaker dan in het weekend in het mooie seizoen rijden... Durf ik wel te reageren.

Ik pak namelijk niet dagelijks de motor, maar wel zo vaak als het kan. Iets met 2 jonge kinderen, er zijn dagen dat de auto wel moet, maar wel sowieso 2 à 4 dagen per week woon-werk op de motor, ook in de winter. Op ijzel en sneeuw na heb ik alle soorten weer gehad.

En daarvoor gebruik ik (het liefst) mijn Honda ST1100 Pan European.
Start altijd, vrijwel nooit een probleem, makkelijk spullen meenemen (lang enkel de 2 zijkoffers gehad, maar nu toch ook de grote topkoffer erop laten zitten, zo kan ik ergens ook nog mijn helm erin laten, of mijn oudste wel nog naar school brengen zonder haar achter te laten met haar uitrusitng, of een sporttas mee, en desnoods nog een boodschapje op weg naar huis).

En comfortabel en lekker wenbaar.
De GSXf op mijn avatar gaat de verkoop in, veel minder geschikt voor dagelijks rjden vind ik. Aanzienlijk minder comfortabel, heb je de pech om het in de winter 2 weken te hebben laten staan, start die moeilijk, en geen bagageruimte.
 
Ik rij het jaar rond op een Honda CG125.
Niet de gebruikelijke km vreter maar wel de goedkoopste.
Nadelen:
-langzaam (maar ik kom desondanks iedere keer weer op mijn bestemming)
-iedere 3000km olie wisselen (maar dat is maar 1liter)
Voordelen:
-Goedkoop
-leuk
-je moet echt je best doen om er een verkeersovertreding mee te maken.
-had ik goedkoop al opgeschreven?
 
Ik rij 2-3 keer per week met de Monster (620 uit 2002) WW. 47 kilometer enkele reis en altijd weer dikke pret.
Heeft me 1 keer laten staan omdat ik na het werk erachter kwam dat ik de parkeerverlichting aan had laten staan 8)7
Maar tot op heden gedraagt ie zich voorbeeldig en leer ik z'n karakter (en mijn aandachtspunten) goed kennen.
 
120km/dag ww verkeer met de 2017 Tracer. Als het droog is en niet pekelt. Anders auto.
50% snelweg, de rest binnendoor. Doet 1:20, een stuk beter dan m'n auto.
Foto van beveiligingscam.
Ruitje.jpg
 
Momenteel bezig met mijn 2e NTV. Afgezien van regulier onderhoud nooit problemen gehad, behalve dat ik 1x de oliedop niet goed had aangedraaid. Gevolg, alle olie over het blok en kleren. Pas na 500m door en toen de viel de motor uit. Dat was behoorlijk schrikken, maar erg veel geluk gehad...blijkbaar was de tank net iets eerder leeg dan dat het blok zonder olie kwam te staan.

Gebruik de motor overigens niet altijd dagelijks, heb de keus tussen auto en motor, dus zal ongeveer 50/50 zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: KvM
Terug
Bovenaan Onderaan