Carb opties voor mijn Kawasak Z750 Twin '76

GenesiZ

MF veteraan
10 apr 2003
8.946
627
Eerbeek
Gezocht, een oplossing voor mijn carb-problemen van mijn Kawasaki KZ750 Twin uit 1976. Hiervan blijft 1 carb veelvulding overlopen na ultrasoon reinigen, reinigen van de tank, benzinefilters plaatsen en het plaatsen van een revisiesetje -O-

Tijd om die dingen de container in te wijzen en op zoek te gaan naar een alternatief setje! :9~ Flatslides zijn natuurlijk helemaal top, maar gaan hem niet worden aangezien het een rondtuf/woonwerk/vakantie motor moet worden en geen circuitbeest dus wat is er nog meer?

De huidige Mikuni BS38 zijn cv-carbs? volgens mij en geven, naar het schijnt op z750twin-forums, vaker problemen, met name met afstellen.

Nu kom ik de Mikuni VM34 veelvuldig voor als alternatief. Ziet er leuk uit, is er in linkse en rechtse variant verkrijgbaar zodat je de luchtschroefjes mooi van buiten kan bereiken en zijn niet duur geprijst met zo'n € 80,- p/stuk in de USA.

photo_mikuni_VM_carb_dimensions.JPG


Het nadeel schijnt de kwaliteit te zijn, die is niet zo denderend en daar ben ik wat bang voor ;( Ga ik er problemen mee krijgen na 2 jaar gebruik of valt dat reuze mee?

Wat voor alternatieven zijn er nog meer?

Mikesxs.net heeft voor $319,- een setje Flatslides geschikt voor een XS650 die met een kleine aanpassing passend te maken is voor een Z750 Twin, maar daarvan lijkt me de kwaliteit ook een beetje dubieus, zeker aangezien dit met filters en inlaat-spruitstukken zijn.

Carburetor Conversion Kit - NOT Assembled - XS650 - XS Performance

48-9001.jpg


Grote nadeel is ook nog eens dat de huidige carbs een blokaansluiting hebben van 47mm diameter en bijv. de VM34 (waar nu even mijn interesse naar staat) maar 40mm zijn. Nu zijn er alu inlaat-spruitstukken te krijgen voor een XS650 voor zo'n € 60,- die je licht aan moet passen om deze passend te krijgen op een Z750 twin maar dit geniet niet echt mijn voorkeur.

Heeft iemand nog tips, trucks of misschien een leuk setje carbs voor een twin?
 
vlotters gecoat?

Ze zien er messingkleurig uit, of daar een coating op zit weet ik niet.


Maar laten we hier de problemen niet op gaan zoeken van de carbs! Ik heb geen vertrouwen meer in deze dingen en wil er een ander setje op bouwen :Y Over het lekprobleem heb ik nog een oud topic open staan :)
 
Ik vind het wel een aardige set, je zou ook een pasring 40-47 kunnen (laten) maken.
Je bent dan wel een gaskabel splitter of een gashandvat met 2 trekkende kabels nodig.
 
Laatst bewerkt:
ligt er helemaal aan hoe handig je bent...
je kunt alle kanten op....
spruitstukje maken en een carb er op, of 2 passingen en b.v. 2 cil slingshot carbs er op....

Ik heb ooit met 2 dubbele webers op een Z1000 gereden, en met CV 's op een GT750....dus van alles is mogelijk, maak er een project van zou ik zeggen....
Geeft heel veel voldoening....

of gewoon de sloperijen afbellen voor 2 orginele carbs
 
Heb een setje Mikuni 34 ers op mijn XS650. Bevallen al jaren heel goed. Setje komt bij Heiden tuning vandaan, de Nederlandse partner van MikesXS.
34 is ook kleiner dan er origineel op mijn XS zaten (36 cv) maar kleiner is beter voor lagen toeren. Weet alleen niet of 4 kleiner iets te gek wordt.

Inlaatspruitstukken heb ik via Ebay laten maken in de VS bij deze kerel. Dollar was toen zo laag dat ik het voor dat geld echt niet zelf ging doen.
 
Heb een setje Mikuni 34 ers op mijn XS650. Bevallen al jaren heel goed. Setje komt bij Heiden tuning vandaan, de Nederlandse partner van MikesXS.
34 is ook kleiner dan er origineel op mijn XS zaten (36 cv) maar kleiner is beter voor lagen toeren. Weet alleen niet of 4 kleiner iets te gek wordt.

Inlaatspruitstukken heb ik via Ebay laten maken in de VS bij deze kerel. Dollar was toen zo laag dat ik het voor dat geld echt niet zelf ging doen.

Goeie carbs! Werken ook goed op mijn xs. Zijn ook netjes af te stellen.

Misschien een net 2de hands setje?

Over die "na-maak" carbs heb ik enge verhalen gelezen......
 
Wat ik weet is dat je omdat je van een CV naar roundslide gaat geen problemen krijgt door 4mm kleiner te gaan zitten. Zal zo even kijken waar ik het gevonden heb maar het ging over het verschil in werking tussen een CV-carb en een roundslide.

Edit: Kan het zo snel even niet terugvinden ;(
 
www.dotheton.com/forum/index.php?topic=23351.0

Hier leggen ze het uit, een BS38 heeft een slide van 38mm maar de bore kan zomaar tot 6mm kleiner zijn waardoor een 34mm roundslide geen probleem mag geven.
 
Een single-carb conversie lijkt me trouwens ook wel een mooie setup, her en der zie ik het op het internet werkend dus dat zou ook nog een leuke optie zijn :Y

Samen met een grote K&N-filter zal dat ook wel dik staan *O*
 
Wieviel mm'ers zijn dat? Lijkt me ook wel gaaf maar zou dat enigezins werkend te krijgen zijn ivm flink toerenverschil tussen motoren en auto's?

Het lijkt me ook wel uitdaging om van een paar lasbochten een 2-1 inlaat te maken en dan een mooie 40mm Keihin CR te monteren :Y
 
Wieviel mm'ers zijn dat? Lijkt me ook wel gaaf maar zou dat enigezins werkend te krijgen zijn ivm flink toerenverschil tussen motoren en auto's?

Het lijkt me ook wel uitdaging om van een paar lasbochten een 2-1 inlaat te maken en dan een mooie 40mm Keihin CR te monteren :Y
als je nog niet de gewone carbs goed kan krijgen wil je daar aan gaan beginnen?

of andere shit op maat maken en afstellen?


:X
 
Afstellen ga ik zoiezo niet doen, dat laat ik aan de pro's over op de rollerbank. Hij moest zoiezo opnieuw afgesteld worden, ook met deze carbs omdat we vorige keer niet verder kwamen door een niet goed werkende ontsteking.

En ik wil ook nog een andere uitlaat maken en zal pas daarna afgesteld gaan worden :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan