Caféracert-revisie: daar gaan we!

  • Onderwerp starter Onderwerp starter PLR
  • Startdatum Startdatum
Hèhè,sorry voor de rommel in me hok; kben nèt verhuisd en alles is zolang in m'n hok gedonderd... :( :( (Grr&*%^$#@rr!!)
Op de achtergrond een paar fietsen,een Puch en 'de Zwarte'....

Goed terug naar de foto's.
Zo staat ze er nu bij:

full
 
De oliepomp is gedemonteerd,ik weet niet of ik me hier nog over ga buigen:
ze deed het altijd prima (Yamma's oliepompen gaven ook bijna nooit problemen),en ook de aandrijving ziet er nog gezond uit.
Bovendien was het zeeffilter zo schoon als wat dus...


full
 
Het handige van zo'n mobiele werklift is dat je er zó mee naar buiten kunt voor een betere in-het-daglicht inspectie.
Ik heb het blok maar effe voorovergekanteld...

full
 
En als laatste (voorlopig) in de fotoreeks; nogmaals een blik int vooronder.

1.de schakelwals,je ziet het groefpatroon waarin de schakelvorken bewegen,
2.de schakelvorken (worden vervangen,heppikkal via ebay opgesnord),
3.de aandrijving van de oliepomp,
4.de krukas en
5.de schakelas.Je kunt goed zien dat deze dus helemaal door het blok loopt om aan de andere kant het mechanisme te bedienen.

Tot de volgende sessie! ;)


full
 
Een nieuwe dag,meer nieuwe foto's.
Hier zijn de nokkenasketting en de nokkenstokken zelf gedemonteerd.
Overigens geen rare slijtage te zien op wat lichte vreetsporen in de glijlagerkappen na...:


full
 
En toen....de kop draf! ;)
Hmmm,er is vrij veel koolafzetting,dus moet er wel olie zijn verbrand...


full
 
Een betere blik op de cylinderkopruimtes en kleppen:


full
 
Als we toch bezig zijn de cylinders er ook maar af niet?! ;)
Let op de aanslag op de zuigerbodems en -hemden


full
 
Het linker carterdeksel verwijderd geeft een beeld op startmotorkoppeling en tussendemper..


full
 
Andere kant ook het careterdeksel er af geeft een beeld van de primaire (HYVO) overbrenging en de koppeling.
Dat foeilompe gietstuk is de steun met een hééél belangrijk oliegootje op het halve maantje geplakt (voor mede XS-triple-bezitters: niet verliezen of verkeerd opplakken!!)


full
 
Heerlijke topics zijn dit toch! :} Hoeveel heeft het blok gelopen? Sorry als het ergens staat, dan heb ik eroverheen gelezen...
 
En voorlopig weer als laatste deze; het gietstuk verwijderd geeft een beter beeld van de koppeling met,als je goed kijkt, daarachter het kickermechanisme en de schakelselector...


full
 
Tot de volgende sessie maar weer! ;)

@Robin: geen flauw idee; ik heb de motor vorig jaar maart-april gekocht voor €100,- als slopert.
De eigenaar wist me te vertellen dat de fiets zeker 10 jaar niet gelopen had.
De fiets is van 1977,gezien de slijtage en een beetje rekenwerk aan de diverse klokken kom ik toch op een minimaal 120.000 km...
 
Zo te zien heb je nieuwe zuigers nodig?

Leuk topic :)
 
Zo te zien heb je nieuwe zuigers nodig?

Leuk topic :)

Nee,volleges mij niet (tenzij de cylinderspeling zo groot is dat ik naar een overmaat moet boren..).
Er zitten ook nauwelijks groeven in de cylinders,ze hebben de tand des tijds goed doorstaan.
Het olieverbranden zal wel te maken hebben met de kleppen:backfires waren hééél gewoon ;)
 
Nee,volleges mij niet (tenzij de cylinderspeling zo groot is dat ik naar een overmaat moet boren..).
Er zitten ook nauwelijks groeven in de cylinders,ze hebben de tand des tijds goed doorstaan.
Het olieverbranden zal wel te maken hebben met de kleppen:backfires waren hééél gewoon ;)


ik zie op je rechter zuiger aardige "remsporen" naar mijn idee is hij behoorlijk heet geweest.
als je geluk hebt zijn je boringen nog goed maar ik heb ernstige twijfels bij de rondheid van die rechter zuiger.

je kan natuurlijk ook sportief het hemd inkorten :+
 
Effe een paar daagjes afwezig,maar niet getreurd: er zijn weer mooie foto's!!
Ik heb op m'n werk een aantal zaken ondernomen.
Zo heppik een aantal deksel etc gestraald:

full
 
Verkeerde foto,deze dus:


full
 
Laatst bewerkt:
En ik heb het koppelingsdeksel gestraald en gepolijst:

full
 
Datzelfde trucje heppik met het distributiedeksel gedaan...:


full
 
Effe een verschil-fotootje:

ze was dus zwart en wordt nu dus blank (meer klassiek):

full
 
Dat heeft dus geen donder met rascisme te maken,maar met de overtuiging dat "vrôgger alles mooier en beter was".
En vrôgger waren de blokken blank en alleen de cylinder zwart...

full


 
Laatst bewerkt:
De kop en de cylinder leggen nog op 't werk.
Beide gestraald en de cylinder intussen ook alweer zwart gespoten en gebakken.
Pics volgen.
Bij het opmeten van de cylinders stuitten we (collega's en ik) op een eigenaardigheidje:
na 30 jaar en ruim een ton kilometers was de slijtage minimaal;'twee cylinders hadden 6/1000' en de derde 8/1000' mm slijtage!!!
Dus...slechts lichtjes honen en nieuwe zuigerveren,that's all :) :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan