Harde TIK bij uitzetten Suzuki Burgman an 400 2001

pape

Rookie
27 jan 2023
3
0
Beste forum Lezers,
Afgelopen zomer had ik een Burgman 400 gekocht uit 2001.
Motor liep niet en hij zag er een beetje afgeragd uit.
Eindelijk de motor aan het lopen gekregen ,loopt hardstikke mooi ,maar
als ik hem afzet klinkt er een hele harde TIK echt metaal op metaal.
Of ik hem uitzet met de killswitch of met de jiffy of met de sleutel
het maakt niet uit.
Nu had ik de riem er tussen uit gehaald zodat ik de versnellingsbak buitenspel zet
daar ligt het dus niet aan.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
Bedankt alvast voor de reacties
 
Het kan best zijn dat de laatste beweging die de krukas maakt bij het uitzetten van de motor een stukje achteruit draaien is. Dan wordt de startkoppeling actief en krijgt de startmotor een gooi achteruit. Kan best met onaangenaam geluid gepaard gaan
 
Rob dat is een goeie, blok uit elkaar dan ,weet je misschien ook of dat zelf goed te doen is of
wordt dat motorzaak?
Zelf ben ik een matige monteur.
Op internet gekeken vervangen van een startkoppeling €600 -€1000 dus zelf doen
is dan eigenlijk wel noodzaak toch een wrakske gekocht denk ik dan.
Bedankt in ieder geval ook de andere.
 
Een tik bij het uitzetten van een Burgman 400 is heel normaal. Is alleen de vraag hoe hard die tik is. Heel veel eencilinders hebben zo'n tik bij het uitzetten in mijn ervaring. En ja, een Burgman 400 heb ik ook gehad. Ik heb altijd geprobeerd om niet te veel na te denken over die tik. Dat hielp, nooit problemen mee gehad.
 
Een tik bij het uitzetten van een Burgman 400 is heel normaal. Is alleen de vraag hoe hard die tik is. Heel veel eencilinders hebben zo'n tik bij het uitzetten in mijn ervaring. En ja, een Burgman 400 heb ik ook gehad. Ik heb altijd geprobeerd om niet te veel na te denken over die tik. Dat hielp, nooit problemen mee gehad.
Bij mijn BT1100 is ook de opmerking als hij een klak maakt bij het uitzetten van de motor dan moet je de startkoppeling vervangen.
Maar dat doet hij bijna altijd sinds ik hem heb, 2008.
 
Het kan best zijn dat de laatste beweging die de krukas maakt bij het uitzetten van de motor een stukje achteruit draaien is. Dan wordt de startkoppeling actief en krijgt de startmotor een gooi achteruit. Kan best met onaangenaam geluid gepaard gaan
Her ken boven staande , als je motor is uit gerust met decompressie installatie , gebruik dat dan als uitzet middel.geen decompressie hevel .probeer eens je motor uit te zetten door deze in de tweede versnelling te zetten dan koppeling los. Hoor je dan nog de tik !
 
Hallo Om bij de startkoppeling te komen zal eerst het vliegwiel verwijderd moeten worden.
Iemand enig idee hoe dit bij een Burgman in zijn werk gaat?
 
Her ken boven staande , als je motor is uit gerust met decompressie installatie , gebruik dat dan als uitzet middel.geen decompressie hevel .probeer eens je motor uit te zetten door deze in de tweede versnelling te zetten dan koppeling los. Hoor je dan nog de tik !
Een decompressiehendel had ik op mijn Batavus MK II uit 1980.
Lijkt me stug dat zoiets op een moderne scooter zit.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan