Bullet erbij..

Zo, ik heb een probleempje met de - nu electrisch startende- diesel..
De olieplug zit aan de 'achterkant' van het blok waar ik vanwege de inbouw niet bij kan.

Een welwillende motormaatje heeft aan de voorkant, waar de vorm wel is 'voorgegoten' een M14 X 1,25 (bougiedraad) heeft getapt.
Doch.. het is niet helemaal recht gegaan en de draad heeft flink speling waardoor ik het ook niet hard durf aan te draaien.
Het lekt een beetje olie..
Ik heb al dikke koperen ring geprobeerd, ook zo'n 1 met een rubber ring aan de binnenzijde, en heb recent de tip gekregen de carterplugdraad met vloeibare pakking in te smeren.

Heeft iemand een tip hiervoor?

DSCF0003.JPG
 
Hoe werkt een draadbus, moet het blok dan leeg ivm boren?

Lostte teflontape niet op in olie?
 
Teflontape lost niet op.
Prima tijdelijke oplossing maar een draadbus is permanent en sterker dan gewoon draad in alu.

Je zou kunnen beginnen met teflontape en als het blijft lekken alsnog naar een draadbus kunnen gaan.
 
Teflontape lost niet op.
Prima tijdelijke oplossing maar een draadbus is permanent en sterker dan gewoon draad in alu.

Je zou kunnen beginnen met teflontape en als het blijft lekken alsnog naar een draadbus kunnen gaan.
Ik ben zo benieuwd naar de uiteindelijke oplossing.
 
Draad bus is in dit geval beter , dan kan die gelijk echt haaks geplaatst worden en dicht een pakking ook echt af .
Wat nu niet het geval is

Het zal niet meevallen om een draadbus haaks te zetten in een gat wat scheef is.
Sowieso is haaks tappen van een dergelijk groot gat al bijna niet te doen uit de losse hand.

Ik zou ook voor teflontape gaan.
Of loctite 577, die wordt in de hydrauliek gebruikt om het (extra) dicht te maken.
Dat i.c.m een bonded seal zou ook een scheef gat toch dicht moeten maken.

Screenshot_20240712-155446-186.png



Screenshot_20240712-155620-377.png



En pak een normale plug i.p.v. een bougie.
Die heeft een betere kraag om tegen af te dichten.

Screenshot_20240712-155851-573.png
 
Die bougie zat er 'even' in om de aftapplug te voorzien van een rubber ring en vloeibare pakking. Zo'n bonded seal zat er dus in..
Dat type LT kende ik nog niet, dank voor de tip!

Hmm hoe lijm je zo'n bus er in? Dan moet de draad alsnog uitgeboord worden? Het mooiste (makkelijkste) zou een oplossing zijn zonder dat de aandrijving er af en het blok uit elkaar moet..
 
Nee, dan hoef je niks te boren. Gewoon insmeren met lijm en er in draaien. Wachten tot de lijm droog is en klaar.
 
Draai dat dan uit een stuk 6-kant, 17mm.
Dan heb je een soort bout die je met lijm in het scheve gat draait, en tegelijk een recht aanleg vlak voor die nieuwe M10 plug.

P.S. hoe is dat gelukt met die startmotor?
 
Wow.. met datzelfde spul als hierboven? Ik dacht/had begrepen dat het afdichtmiddel was, en je de plug nog wel los kon draaien (is nodig hierbij)
Olie er uit en gat ontvetten zal wel het ding zijn?

@PaulRS, ik heb m'n best gedaan de extra bedraadsels een beetje logisch en 'netjes' weg te werken/aan te leggen maar.. er zijn mensne die 'kunnen' dit, die zijn er goed in..
Ik ben niet zo'n iemand.. en dat geeft soms wat milde frustratie.. Ik zou dit op zich best uit willen besteden aan zo'n iemand

Goed.. De polen van de startmotor zijn wel open en bloot.. dat moet met regen gewoon kunnen?

Hmm ik kan wel wat proberen met krimpkous..
 
Laatst bewerkt:
Die bedrading is altijd een dingetje om knap weg te werken, zeker zoals hier dat die starter een end weg van de rest zit.
Het werkt, daar ging het om.
Die accupolen hou je vet, lik vaseline, of een spuit Tectyl, gebeurd niks mee.

Terug naar die plug; Tapbout M14x1,25 scoren, boutkop vlak draaien en M10 erin voor die plug van @Hellracer
Die tapbout op lengte afzagen en met lijm in het blok draaien.
Dat zit dan permanent en de M10 is voor olie aftappen.

Olie eruit is simpel, dan de motor aan de voorkant omhoog, kratje onder het voorwiel, oid.
Gat ontvetten en klaar.

Het is dat je zo'n pestend weg zit, anders had ik wel wat voor je gerommeld.
 
Ik vind het heel interessant.. snap nog iets niet omdat ;'t blijft hangen in m'n hoofd.... Tectyl.. ja dat voelt wel veilig.. ben bang voor sluiting denk ik.. De kabel gaat rechtsreeks naar de accu. Is het normaal/verstandig iets van een zekering tussen te frutten?
 
Ik ben met de electrisch-startende diesel wezen boodschappen doen..8-)

Wat me opvalt en wat ik vreemd vind, Van de week bij die motorsporttoko kreeg een 140 CCA-accu'tje de krukas rond.
Ik vertelde dat ik wel wat overkill wil hebben voor de zekerheid en heb ne een 260 CCA accu laten aansmeren (162 euro).

Maar dan nog/ineens wel met deze accu krijgt hij hem de eerste keer niet 'zomaar' door de compressie? (Zwoei.................zwoei-start.) en dat vind ik wat vreemd gezien het met de 140 CCA accu beter leek te gaan?
Wellicht is het beter als ik de deco-klep mee laat doen..

Een ander ding is, ondanks dat de accu volledig opgeladen is (Er zit zo'n indicatie-button op) de A-meter tijdens het rijden op touren veel meer uitslaat naar de plus, 'alsof de accu leeg is'. Normaal blijft hij om en nabij het midden staan.
Dit heeft wellicht met de capaciteit van de accu te maken in vergelijk met het 5AH-ding wat er op zat.. Ik kan nix anders verzinnen..
 
Terug naar die plug; Tapbout M14x1,25 scoren, boutkop vlak draaien en M10 erin voor die plug van @Hellracer
Die tapbout op lengte afzagen en met lijm in het blok draaien.
Dat zit dan permanent en de M10 is voor olie aftappen.

Olie eruit is simpel, dan de motor aan de voorkant omhoog, kratje onder het voorwiel, oid.
Gat ontvetten en klaar.

Het is dat je zo'n pestend weg zit, anders had ik wel wat voor je gerommeld.
Draaibank en afzagen is allemaal best lastig als je het niet zelf kan.

Past zo'n soort plug niet gewoon, en daar dan gewoon een plug in, of bout met koperring.
Naar m10 zijn die verloopjes trouwens wat lastig te vinden, naar. 1/8 npt draad zijn er zat.
1000048893.jpg

1000048897.jpg

Ik ben met de electrisch-startende diesel wezen boodschappen doen..8-)

Een ander ding is, ondanks dat de accu volledig opgeladen is (Er zit zo'n indicatie-button op) de A-meter tijdens het rijden op touren veel meer uitslaat naar de plus, 'alsof de accu leeg is'. Normaal blijft hij om en nabij het midden staan.
Dit heeft wellicht met de capaciteit van de accu te maken in vergelijk met het 5AH-ding wat er op zat.. Ik kan nix anders verzinnen..
Is je spanningsregelaar/laadsysteem wel geschikt om die accu op te laden?
Had je daar nog iets aan aangepast?
 
Laatst bewerkt:
Kijk, dat is info.. maar dan nog; hoe krijg je het ding er goed en lekvrij in.. met datzelfde loctite spul? (Wat dus geen alternatief is voor teflontape/wel serieus lijmt? of begrijp ik alsnog niet..)

Ik heb niets aan de laderij verandert, zou niet nodig zijn.
Lijkt me stug dat de regelaar plots stuk is.
Ik heb eigenlijk nooit laadtrubbels gehad met deze dieseltjes.

Ik denk dat ik van de week wel even bij die jongens ga buurten. ik vind het vreemd dat een 140 CCA accu 'm 'gewoon' rondtornde en deze 260 CCA accu, doe 'vol' is, er moeite mee lijkt te hebben?
 
Een ander ding is, ondanks dat de accu volledig opgeladen is (Er zit zo'n indicatie-button op) de A-meter tijdens het rijden op touren veel meer uitslaat naar de plus, 'alsof de accu leeg is'. Normaal blijft hij om en nabij het midden staan.
Dit heeft wellicht met de capaciteit van de accu te maken in vergelijk met het 5AH-ding wat er op zat.. Ik kan nix anders verzinnen..
De stroom die je startmotor verbruikt bij het starten moet weer bijgeladen worden.
Voorheen hoefde hij dat niet te doen...
 
Kijk, dat is info.. maar dan nog; hoe krijg je het ding er goed en lekvrij in.. met datzelfde loctite spul? (Wat dus geen alternatief is voor teflontape/wel serieus lijmt? of begrijp ik alsnog niet..)
Ik zou hem er zelf denk ik inschroeven met wat JB-weld op de schroefdraad en pasvlakken. Voor wie het spul niet kent: JB-weld is een Thermohardende Metaalepoxy die olie-en benzinevast is en temperaturen tot ca 400 graden celcius aan kan. Die schroefdraadbus krijg je er niet zomaar meer uit, maar als het goed is hoeft dat dan ook niet meer... ;)
 
De stroom die je startmotor verbruikt bij het starten moet weer bijgeladen worden.
Voorheen hoefde hij dat niet te doen...
..maar dat is 2-3 seconden, en ook na een uur rijden blijft de A-meter uitslaan. Indien accu leeg was, duurde het een kwartiertje of zo.. vreemd..
Dank voor tip JB-weld.. het moet onderweg niet loskomen.. vinnik best spannend.. Ik kan me uit brommertijd een wat slechte ervaring herinneren met 2-compo-nep metaal kneedspul..
 
Het idee is inderdaad dat die bus niet meer los komt.
JB weld is een prima optie.
De locktite die DAF noemde ook.
 
Heeft die Amperemeter ook een schaalverdeling waarop je kan zien hoe groot de laadstroom bij voldoende toeren is?
Verder zal je dynamo een kleine stroom naar de accu kunnen leveren dus dan duurt het lang voordat de accu weer vol is. Daarbij, als de accu vol is zal er altijd nog een stroom naar de accu gaan die niets bijdraagt aan de capaciteit van de accu.
 
Terug
Bovenaan Onderaan