Brommervraag op motorforum

Status
Niet open voor verdere reacties.

modady

MF veteraan
16 jul 2005
2.351
1
Leeuwarden
Vanmorgen werd ik op mijn brommertje[ dus ff geen motor] aangehouden
door een motoragent, de reden was dat er mijn brommertje geen
goedgekeurde verlichting zat. Waar hij het meest overviel was geen
remlicht, nou is mijn Tomos A35 23 jaar oud en voor zover ik wee heeft
er nooit remlicht toendertijd opgezeten, originele remmen zonder
remschakelaar ook geen accu. Voor de rest mocht ik doorrijden alhoewel
ik ook geen papieren bij mij had, zou wel checken of de brommer verzekerd is,
dat is hij ook.Dus toppie motoragent, nu de vraag moet ik er remlicht opzetten
op zo'n oude brommer zal dat verplicht zijn? Trouwens na mijn verhaal dat het
er nooit had opgezetten twijfelde hij toch een beetje.
 
Je hebt die brommer laten schouwen neem ik aan?
Iets van gezegd over dat remlicht?
 
hoeft niet volgens mij, kan het vergelijken met die ouwe puch maxi's die ook geen knipperlichten hebben. zou als je de boete binnen krijgt gewoon een mooie brief sturen als bezwaar en dan loopt ut vast met een sisser af :)
 
Ongeacht of het al dan niet verplicht is zou ik er toch wel een remlicht opzetten, wel zo veilig. Je bent toch aardig kwetsbaar op twee wielen en het lijkt me wel zo veilig dat achteropkomend verkeer kan zien dat je aan het remmen bent ;)
 
Ongeacht of het al dan niet verplicht is zou ik er toch wel een remlicht opzetten, wel zo veilig. Je bent toch aardig kwetsbaar op twee wielen en het lijkt me wel zo veilig dat achteropkomend verkeer kan zien dat je aan het remmen bent ;)


Remlicht? tov het overige verkeer sta je altijd zo goed als stil.... 25 km per uur met de wind mee.... voor zulke snelheden is een remlicht wel nodig ja :+
 
Ongeacht of het al dan niet verplicht is zou ik er toch wel een remlicht opzetten, wel zo veilig. Je bent toch aardig kwetsbaar op twee wielen en het lijkt me wel zo veilig dat achteropkomend verkeer kan zien dat je aan het remmen bent ;)


Wat rat&mouse zegt is een goeie hij is geschouwd niets over gezegt.
Idd een remlicht is beter ook omdat je straks op de weg moet rijden,
dat zei de agent ook. Maar rij eigenlijk nooit op dat ding loopt ook niet
harder dan 35 km. Dus altijd op de motor maar het was ff te warm om
mij in een motorpak te wurmen, voor een boodschap te doen.
Thanx voor de antwoorden.


PS Buiten het belang van een remlicht, gaat het mij zuiver over
wat er in de wet omschreven staat. Ik heb de vraag ook gesteld
aan RDW en zal hun antwoord hier posten. En hoe is het met antieke
motoren geregeld, hebben dacht ik ook geen remlicht.
 
Laatst bewerkt:
Nee remlicht is niet verplicht. Ook niet voor de nieuwste modellen dacht ik, dat het erop zit voor de veiligheid is wat anders. Zelfde als spiegels die iedereen er meteen vanaf trekt. :Y Niet verplicht

En nee dat hij geschouwd is maakt ook geen bal uit. Al zaten er geen remmen op werd hij als nog geschouwd zonder problemen. Opgevoerd maakt ook niet uit bij het schouwen toen het nog kon bij bromfietszaken. Bij het schouwen werd niet gekeken naar de technische staat van het voertuig. Alleen naar het framenummer meer niet.

Edit: na 2006 dus wel remlicht.
 
Laatst bewerkt:
volgens mij is een brommer verkeerswettelijk nog steeds een "fiets met hulpmotor".....

Hoeveel fietsen met een remlicht zijn er?

Ik weet nog uit mijn brommertijd (DT5090 ;) ) dat er wel knipperlichten op zaten, maar ik die eigenlijk niet mocht gebruiken, maar gewoon mijn hand moest uitsteken (nogal moeilijk bij een bocht naar rechts....)
 
Artikel 5.6.51
1. Bromfietsen op twee wielen moeten zijn voorzien van:

a. een of twee dimlichten;

b. een of twee achterlichten;

c. een niet-driehoekige rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig;

d. een of twee remlichten indien de bromfiets een vermogen van meer dan 0,5 kW en een maximumsnelheid van meer dan 25 km/h heeft en in gebruik is genomen na 31 december 2006.
 
Artikel 5.6.51
1. Bromfietsen op twee wielen moeten zijn voorzien van:

a. een of twee dimlichten;

b. een of twee achterlichten;

c. een niet-driehoekige rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig;

d. een of twee remlichten indien de bromfiets een vermogen van meer dan 0,5 kW en een maximumsnelheid van meer dan 25 km/h heeft en in gebruik is genomen na 31 december 2006.

Dank je allemaal ik weet het, zal morgen even langs het buro gaan.
Maar toch fideel van de agent dat ik geen bekeuring kreeg voor het
feit dat ik geen legitimatie en papieren van de brommer mij mij had.
Ik vetelde hem wel dat ik ook motorrijder was, je ziet toch geholpen.
Mocht hij hier op MF zitten, bedankt!
 
is idd niet verplicht. op oude tomossen en puchjes hebben ze ook nooit gezeten. knipperlichten ook niet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan