Brad Binder

Brad komt voor 2022 op het podium in de MotoGP

  • Nee, hij mag blij zijn met top 10 posities

    Stemmen: 0 0,0%
  • Ja, vast wel een keertje

    Stemmen: 14 77,8%
  • Ja, sterker nog, hij gaat voor het wereldkampioenschap in 2023

    Stemmen: 4 22,2%

  • Totaal aantal stemmers
    18

pippen

MF veteraan
6 sep 2004
3.672
1.133
Nog nergens een topic te vinden over deze kersverse MotoGP coureur, dus maar het initiatief genomen. Binder zijn carriere heeft iets weg van die van Casey Stoner. Ook zijn rijstijl doet mij erg aan Stoner denken. Ik van geen enkele coureur echt fan (behalve van mezelf natuurlijk), maar Binder juich ik wel extra toe. Voor mij heeft hij een grote gun factor.

Dus welkom bij het


Brad Binder topic!

mm348559_brad-binder_ktm-rc16_motogp-test-2020---circuito-de-jerez---angel-nieto-_esp_2020-07-...jpg



Aanloop
Brad Binder is een Zuid-Afrikaan geboren op 11 augustus 1995. Hij begon met karten en was op 8 jarige leeftijd nationaal kampioen. Op 10 jarige leeftijd is hij overgestapt op tweewielers. Brad begon zijn internationale carrière bij de Red Bull Rookies. Daarbij behaalde hij in drie seizoenen 1 overwinning en enkele podia. Een bescheiden begin dus, al was de overwinning wel met 15 seconden voorsprong, een unicum in deze klasse.

gepa_full_6010_gepa-13031198051.jpg



Moto3
Brad Binder is er nog één van de oude tweetakt stempel, aangezien hij in 2011 debuteerde in de 125cc klasse. Hij is een laat bloeier gebleken, ook door veel wisselen van merk en materiaal (Aprilia, Kalex-KTM, Mahindra, KTM). In 2015 bij KTM in de Moto3 begonnen de successen te komen en in 2016 veroverde hij de wereldtitel op spectaculaire wijze. Vooral zijn tactiek in de laatste ronden was hierbij meesterlijk te noemen. In Jerez 2016 startte Binder als laatst op de grid en wist de wedstrijd alsnog te winnen. Dit bleek ook de echte doorbraak in zelf vertrouwen te zijn.

6fffd054b88b463abf09b28fbf343655.jpg


Moto2
In 2017 promoveerde Brad naar de Moto2 in het KTM fabrieksteam (Ajo Motorsports). Hier liet hij zien uit het juiste hout te zijn gesneden door in zijn eerste seizoen 3 podiums binnen te slepen in het door Kalex gedomineerde veld. 2018 stond in het teken van het getal 3. Hij scoorde drie overwinningen en eindigde derde in het kampioenschap. Het jaar 2019 blijkt een moeilijk jaar voor de Moto2 KTM te zijn. In dit jaar komt het buitengewone talent van Brad Binder echt naar voren. Uiteindelijk is een heel nieuw frame nodig om de KTM weer competitief te maken. Brad haalt in de tweede helft echter alles uit de kast en blijkt echt wel de beste te zijn in het Moto2 veld. Hij haalt 8 overwinningen en mist met 3 punten net het wereldkampioenschap. KTM is onder de indruk en beloofd Binder gaandeweg het seizoen een plek in het MotoGP fabrieksteam voor 2020.

41-brad-binder-saf_mar8611_gallery_full_top_md.jpg


MotoGP
Eind 2019 stapt Brad voor het eerst op een MotoGP fiets van KTM, waarin hij het tempo in de tests rustig opbouwt. Mede dankzij het werk van Dani Pedrosa als testrijder lijkt KTM een grote stap voorwaarts te hebben gezet. Het door Corona virus geplaagde 2020 begon in juli in Jerez, waar Brad Binder als Rookie indrukwekkende prestaties neer weet te zetten. Brad wint zijn derde MotoGP wedstrijd op een hobbelig en glad Brno op indrukwekkende wijze.
De rest is geschiedenis.

33-brad-binder_dsc8914_gallery_full_top_md.jpg


Trivia:
  • Wat opvalt in de gehele carrière van Brad is dat hij vaak in contact komt met Miguel Oliveira en Nederlandse inbreng (RW-Racing, Bendsneyder).
  • Brad Binder reed met nummer 41 tot hij promoveerde naar de MotoGP (A. Espargaro heeft hier al jaren #41). Nu siert een #33 de kuip van de fabrieks KTM in de vorm van 2 B's.
  • Zijn broertje Darryn Binder is actief in de Moto3. Hij staat bekend als zeer relaxte surfdude naast de baan en een vechter op de baan.

brad-binder-motogp-spanish-gp-2020-1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik was in 2016 al zwaar onder de indruk bijvoorbeeld hoe hij Mugello toen heeft gewonnen in de Moto3! Hoge gun-factor heeft ie zeker. Toen dacht ik al dat dat een hele grote zou worden en dit weekend laat ie in Jerez op de MotoGP-KTM zien dat ie inderdaad een potje kan breken.
 
Yep, echt een topper deze gast. Bij de eerste testen kon Brad nauwelijks geloven wat Pol met de KTM kon, tijdens het vergelijken van de data. En nu zit ie al zowat op hetzelfde niveau :} .
Het is ook wel een mooi moment om in de MotoGP te debuteren, net nu KTM echt stappen aan het zetten is.
Wel jammer dat Aleix al met 41 rijdt, ook omdat Brad hiermee reedt omdat ie fan van Nori Haga was.
 
Binder lijkt vooral een slimme gozer. Heeft motoren en races snel door, en je betrapt 'm zelden op domme fouten of uitspraken. Hij heeft echt z'n plek gevonden. Oliveira en Binder waren altijd aan elkaar gewaagd, dus daar heeft KTM een goed duo aan; ik kijk ernaar uit ze samen in het fabrieksteam te zien komend seizoen.
 
Mooie OP :t

In de moto3, bij Aki, viel die mij in positieve zin op.
Ook de manier waarop hij Bo op sleeptouw probeerde te nemen.
Dat zie je niet zo vaak bij teamgenoten.
Dat is meestal toch je 1e concurrent.

Vanaf dat moment blijven volgen tijdens de races en onder de indruk van zijn kwaliteiten.
 
Al sinds moto 3 groot bewonderaar van de ruige rijstijl, zn broertje is ook altijnd garantie op spektakel...

Ik ben fan!
 
  • Leuk
Waarderingen: jbt
Vandaag hadden Oliveira en Binder wederom een hechte band met elkaar. Het is een soort magnetisme tussen die twee. Jammer van de High-Side, maar gelukkig liep hij ervan weg.
 
Denk niet dat Binder wat gaat presteren in de MotoGP, ze hadden Zarco nooit moeten laten gaan :P
 
Wat een held!!! Dit is toch geweldig! En ook nog eens op een KTM! Mijn favoriete merk!
Bovenstaande weten ze nu ook een paar straten verderop. :}:}:}*O**O*
 
Btw goed gezien van TS dat Binder ook al in Jerez erg snel was.
Daar was ik ook flabbergasted. :Y 8)7
Maar dit had ik niet zien aankomen (alle KTM's gingen erg goed op de baan trouwens).


Quartoraro.. Bagnaia en Binder..
Wat een mooi blik aan rijders is er opengetrokken zeg. :}

Als dit zo door gaat dan kunnen ze alle drie wel eens een WK gaan scoren in de toekomst.
Quartoraro wellicht al dit jaar. :]
 
als brad zo door gaat met zijn ontwikkeling ................................................ zit hij binnen 2 jaar op een honda!
 

Even nog een keer op het linkje tikken en bekijken op YouTube. ;)
 
Te bizar om waar te zijn dat hij afgelopen zondag heeft gewonnen. Dat is gewoon een jongensboek. Zoals ook al gemeld op Eurosport: hij wint zijn derde race in de MotoGP, dat is door twee rijders eerder gedaan: Marquez en Lorenzo. Binder mag zich nu in dat rijtje voegen en dat op een KTM. De "oude nieuwe" generatie kan nu wel inpakken: Miller, Viñales, Espargaro, Rins gaan geen kampioenschap meer pakken met al dat nieuwe talent (Binder, Bagnaia, Morbidelli en natuurlijk Quartararo), vooral nu ook Johan Zarco weer helemaal op de goede weg is.
 
Laatst bewerkt:
1 zwaluw maakt nog geen zomer maar de toekomst van de sport ziet er goed uit met nieuwe talenten. Denk dat Honda wel een beetje baalt dat ze Pol Espargaro hebben vastgelegd ipv Binder voor volgend jaar. Of heeft die een meerjarencontract bij KTM?
 
Terug
Bovenaan Onderaan