Hallo mede motorrijders,
Onlangs ben ik betrokken geweest bij een verkeersongeval met een fietser, en ik wil graag kort de situatie en de belangrijkste punten uiteenzetten. Mijn passagier en ik waren aan het toeren binnen de bebouwde kom toen er een fietser vanuit een uitrit kwam. Net voor de uitrit stopte hij plotseling en keek gehaast om zich heen. Een paar meter voordat ik hem naderde, reed hij plotseling de uitrit uit. Ik probeerde instinctief uit te wijken, maar door de korte afstand kwam ik in botsing met zijn stuur. Als gevolg hiervan vielen zowel mijn motorfiets als mijn passagier, met schaafwonden aan de linkerkant van de motorfiets als resultaat.
Een minuut later arriveerde de politie. Een auto die achter ons reed, stopte ook en gaf een getuigenverklaring aan de politie, waarin werd bevestigd dat de fietser plotseling uit een inrit kwam.
Nu vraag ik me af wat ik kan verwachten van de verzekering, gezien een fietser wordt beschouwd als een "zwakke weggebruiker." Zal ik gelijk krijgen met mijn verklaring en die van de getuige, samen met het bewijs van het niet verlenen van voorrang door de fietser? Of zal de fietser in het gelijk worden gesteld simpelweg omdat het een zwakke weggebruiker is? Naar mijn mening was het een onvermijdelijke situatie, aangezien het onmogelijk voor me was om perfect te anticiperen in zo'n korte afstand. Ik heb uiteraard al contact opgenomen met mijn verzekering en alle gegevens verstrekt, maar ik hoor graag jullie mening hierover.