Het is je goed even te realiseren hoe deze wetgeving in elkaar zit rond aansprakelijkheid. Het heeft niets te maken met "zwakkere weggebruikers" al wordt dat nu wel vaak als argument gebruikt om niets aan deze wetgeving te veranderen. Maar het is ontstaan doordat voor motorrijtuigen wel een verplichte verzekering geldt en voor fietsers/voetgangers niet. Door wettelijk te regelen dat de aansprakelijkheid voor schade bij een ongeval ligt bij de eigenaar van een verplicht verzekerd voertuig, is schade in principe altijd verzekerd.
Het heeft dus echt helemaal niets met schuld te maken, het is immers de eigenaar (houder op wiens naam het motorrijtuig staat) die aansprakelijk is, niet eens de bestuurder. De aansprakelijke partij hoeft dus helemaal niet bij het ongeval betrokken te zijn geweest.
Dus
@Motorrijder237 probeer dat gevoel te vergeten dat jij nu ergens de schuld van krijgt wat je niet had kunnen voorkomen. Het heeft met schuld niets te maken, het is puur een juridisch construct. In mijn ogen bizar dat het zo geregeld is, maar wetgeving is wel vaker bizar.
Ooit is er sprake van geweest dat voor de fiets een verplichte aansprakelijkheidsverzekering zou komen maar de verzekeraars hadden geen zin een dergelijke verzekering aan te bieden. En om die verplichting te handhaven zouden fietsen een kenteken moeten krijgen en in die rompslomp had de overheid weer geen zin. En daar is uiteindelijk dat erg kromme artikel 185 uit de Wegenverkeerswet als compromis uit naar voren gekomen.
Steek er niet te veel moeite in, dit is net zoiets als belasting betalen, je bent het er misschien niet mee eens, maar je komt er toch niet onderuit.