boldor verbouwen

Jonson

MF'er
27 mrt 2003
116
15
Rheden
Beste,

ik ben bezig met het verbouwen van een boldor uit 1983. Ik heb daarvoor een fzr1000 als donormotor gekocht voor de voorvork en achterbrug.
Nu zit de achterbrug er redelijk in, maar de aanpassing van de voorvork kost wat meer moeite. Wie heeft dit al eens gedaan en wat moet er zoal gebeuren? Is het alleen de stuurpen overzetten of komt er meer bij kijken? Wat moet er bijvoorbeeld aan de kroonplaat aangepast worden?
Hoor het graag, alvast een foto voor het idee.

Groeten
full
 
Inderdaad kijken of je de pen om moet zetten of een pen draaien. Stuuraanslagen misschien aanpassen. Als jij een achterbrug pas gemaakt krijgt moet de voorkant ook wel lukken ;)
 
kan op verschillende manier, het meest gebruikelijke is de pen overzetten als het past, anders een nieuwe pen laten maken.

Maar als de afstand tussen de kroonplaten hetzelfde zijn kan je ook nog wat uitwisselen met lagers.

heb net even snel gekeken en zie dat je voor het onderste lager die van de CB gewoon kan gebruiken:
Honda: 30 x 55 x 17,7
Yamaha: 30 x 47 x 15

Het bovenste lager zou je die van de Yamaha kunen gebruiken:
Honda: 26 x 47 x 15,5
Yamaha: 25 x 47 x 15

dan zou je in de hoogte 0,5 mm tekort komen
 
heb ondertussen de stuurpen overgeperst en het lager van de boldor er terug op gezet.
Verder is nu de kroonplaat ook zover aangepast:
* gat van de stuurpen is uitgefreesd
* bussen geplaatst voor de stuurklemmen.

nu moet het gaan passen hoop ik. gaan we deze vakantie maar eens proberen.
Bedankt voor de reacties
full
 
Ja, het wordt een boldor die een stukje beter remt en stuurt. Maar ik vind het uiterlijk van zo'n oudere motor mooi. Alleen met een upsd vork erin en een dikke achterband is ie meer af. En ik vind het verbouwen erg leuk.
 
Ziet er inderdaad lekker uit, ouwe fiets met dikke vork en brede slof.
Ben alleen zelf meer van de twin( donkere dikke klappen)

Maar ga zo door, ik hou je in de gaten ;)
 
Ik ben bezig geweest om het T-stuk en de kroonplaat te monteren. Het enige probleem dat ik tegen kom is dat de stuurpen te lang is waardoor ik het T-stuk niet vast kan zetten. (te weinig schroefdraad) Het is de pen van de Boldor geperst in het T-stuk van een FZR. Die is minder dik waardoor de stuurpen verder uit het balhoofd steekt. Ik kan het oplossen met een ring bovenop het lager en dan de rest. Is dat een goed idee? Of moet ik meer draad draaien?
full
 
Ik ben bezig geweest om het T-stuk en de kroonplaat te monteren. Het enige probleem dat ik tegen kom is dat de stuurpen te lang is waardoor ik het T-stuk niet vast kan zetten. (te weinig schroefdraad) Het is de pen van de Boldor geperst in het T-stuk van een FZR. Die is minder dik waardoor de stuurpen verder uit het balhoofd steekt. Ik kan het oplossen met een ring bovenop het lager en dan de rest. Is dat een goed idee? Of moet ik meer draad draaien?
[afbeelding]

Extra draadsnijden is lastig omdat snijplaten in die maten niet zo makkelijk te vinden zijn.
Je kunt de pen er weer uitpersen en het door iemand met een draaibank laten doen.

Maar de oplossing met een vulring is volgens mij t makkelijkst en gewoon prima!
 
Het zal ongetwijfeld Metrische draad zijn inderdaad.

Goed idee, die fietsenwinkel!

Hoeveel draad kom je tekort?
Zit het lager wel goed op het pasvlak?
Komt de bovenste kroonplaat ook goed op z'n pasvlak uit?
 
Het zal ongetwijfeld Metrische draad zijn inderdaad.

Goed idee, die fietsenwinkel!

Hoeveel draad kom je tekort?
Zit het lager wel goed op het pasvlak?
Komt de bovenste kroonplaat ook goed op z'n pasvlak uit?

Ik kom maar een paar millimeter draad tekort. Het lager zit goed, de bovenste kroonplaat is dikker dan de originele, dus die past niet helemaal op het pasvlak. Maar als een ring voldoende is laat ik het zo. Tenzij iemand me het sterk afraad?
 
nog een vraag :) :

Als ik de stuurpen vast las in het T-stuk, moet ik er dan rekening mee houden dat deze gaat vervormen door de hitte?
 
Hallo.

Een stuurpen vastlassen?
Het zal ongetwijfeld wel kunnen maar misschien kun je iets met een passing doen en dan de as tegen de onderste kroonplaat aandraaien door de moer van de bovenste kroonplaat aan te draaien?


Een deelbaar t-stuk dus.

Groeten en succes ermee.
 
Hallo.

Een stuurpen vastlassen?
Het zal ongetwijfeld wel kunnen maar misschien kun je iets met een passing doen en dan de as tegen de onderste kroonplaat aandraaien door de moer van de bovenste kroonplaat aan te draaien?


Een deelbaar t-stuk dus.

Groeten en succes ermee.

Het T-stuk van de FZR die ik gebruik is origineel ook gelast. Ik heb die las losgeslepen, de oude pen eruit geperst en die van de boldor erin geperst. Het T-stuk van de boldor is van aluminium, daar zat de pen in verankerd met een bout en moer.
 
Je kunt de pen gewoon weer vastlassen,heb ik bij mijn project ook zo gedaan.Je zou zelfs de pen iets terug kunnen drukken en dan vastlassen zodat je boven de juiste lengte hebt.
Een ring tussen kroonplaat en moer is geen probleem,bij mijn MT zitten er zelfs twee moeren boven elkaar.
 
Je kunt de pen gewoon weer vastlassen,heb ik bij mijn project ook zo gedaan.Je zou zelfs de pen iets terug kunnen drukken en dan vastlassen zodat je boven de juiste lengte hebt.
Een ring tussen kroonplaat en moer is geen probleem,bij mijn MT zitten er zelfs twee moeren boven elkaar.

Hallo Texoot, ik bedoelde eigenlijk een ring op het lager, en dan de 2 moeren om hem vast te zetten en dan de kroonplaat ed.. Zou dat gaan denk je?

Groeten
 
Zo staat ie er nu bij.
De bevestigingspunten voor de achtervering heb ik vandaag gemaakt. Die moet ik nog laten vastlassen. Iemand een goed adres?
Voorvork, t-stuk en kroonplaat gemonteerd.
De achterkant is een beetje hoog, maar hij staat nog op de bok. Dus bij inveren moet het wel iets lager worden.
full
 
Te hoog is niet zo best, wordt een bietje erg instabiel aan de voorkant. Balhoofdhoek van >64gr wordt eng rijden.
Sleept de ketting niet over de brug?
 
Ik kan ze voor je lassen die bevestiging van je schokbrekers maar woon denk ik niet echt in de buurt.
Als het wat voor je is laat maar weten.

Gr Roughneckk
 
Terug
Bovenaan Onderaan