Sounddragon
MF veteraan
- Onderwerp starter
-
- #26
Haha, suffie! Dat is gewoon vragen om ellende. Gelukkig was het nog geen vrijdag. Anders was je zonder twijfel aan het zwemmen geweest met brommer en al!
Houdt dat maar op 6 meter. Vanaf 50 km/h kan je binnen 10 meter stilstaan (met abs en hele goede banden) TS reed dus zeker 50 km/h, alhoewel mij dat een heel normale snelheid lijkt; langzamer rijden is langer gevaar lopen op rare koekblikkersWat ik heb geleerd als je 50km/h rijd en je maakt een noodstop:
(50 km/h : 10) x (50 km/h : 10)) : 2 = 12,5m
Als je volgens die berekening dus een remweg hebt van 7m dan zit je net onder een snelheid van 40km/h:
(40 km/h : 10) x (40 km/h : 10)) : 2 = 8m
Pfff.. geen idee eerlijk gezegd.. ik ben niet zo'n reezert, en zeker niet in deze situatie's.. ik denk zelf 50 ofzo.. op zich, voor de fatsoensrakkers misschien vrij vlot, maar mijn weghelft was leeg, die brug stond open...
Weer wat geleerd he.. 50 is dus te hard in dit soort gevallen.
Overigens had ik 7 meter remspoor, maar volgens mij was de laatste 2 meter stoppie
Ik heb geen idee hoe, maar de geleerden kunnen daarmee uitrekenen hoe hard ik gereden zou hebben.. (Baksteen misschien) zijn tabelletjes voor..
De remvertraging van een africatwin zal in het beste geval niet veel beter zijn dan 7meter per seconde² (de allerbeste remmers halen 9.5m/s²).
Stel dat ie 50 km/u reed toen ie vol in de remmen ging. 50km/u = 14m/seconde.
Dan heb je aan 7m/s², echt wel 2 seconden (14/7=2) nodig om volledig stil te staan.
De gemiddelde snelheid tussen beginnen remmen en stilstaan is (14+0)/2 = 7m/s
In die 2 seconden dat ie zou nodig hebben om stil te staan zou ie dan 7*2 = 14 meter afleggen.
Er was maar 7 meter spoor, dat wil zeggen dat ie 7 meter geremd heeft (meschien nog paar meter meer geremd maar dan zonder remspoor in het begin)
Met zen remvertraging van 7m/s heeft ie maar 1 seconde geremd en dan geramd.
Na 1 seconde had ie dus 7m/s vertraagd = 25km/u.
Maw als ie 50 reed, en voluit in de remmen ging voor 7 meter, dan raakte ie dat opeltje aan 25km/u.
Anders gezegd:
7meter spoor levert in het beste geval maar een vertraging van 25km/u op.
Reed de TS 75km/u dan kwakte ie tegen de auto aan 50
Reed ie 26km/u dan gaf ie de kadett slechts een kusje ...
Dat hoop ik toch niet.De remvertraging van een africatwin zal in het beste geval niet veel beter zijn dan 7meter per seconde² (de allerbeste remmers halen 9.5m/s²).
Haha, suffie! Dat is gewoon vragen om ellende. Gelukkig was het nog geen vrijdag. Anders was je zonder twijfel aan het zwemmen geweest met brommer en al!
Nee, ik ook niet.Ik ben ook heeelemaal niet bang voor de schuldvraag.. overigens denk ik dat ik wel iets harder reed als de eerder berekende 40 km/h.. 50 was het zéker..
De remvertraging van een africatwin zal in het beste geval niet veel beter zijn dan 7meter per seconde² (de allerbeste remmers halen 9.5m/s²).
Pfff.. geen idee eerlijk gezegd.. ik ben niet zo'n reezert, en zeker niet in deze situatie's.. ik denk zelf 50 ofzo.. op zich, voor de fatsoensrakkers misschien vrij vlot, maar mijn weghelft was leeg, die brug stond open...
Weer wat geleerd he.. 50 is dus te hard in dit soort gevallen.
Dat hoop ik toch niet.
Noodstop bij 50 kan je met een lesmotor met simpele enkele remschijf makkelijk binnen 10 meter.* Nu heeft een afrika twin natuurlijk iets meer tijd nodig om in de vering te duiken, maar aangezien we hier het remspoor meten, telt die tijd niet eens mee. Ik weet niet waar jij die 9.5m/s2 vandaan haalt, maar dat lijken me waarden uit de jaren 70, of inclusief aanleggen van de rem.
--
* 50-0 = 6.94 m/s gemiddeld -> 1.4 seconden remtijd -> remvertraging van 9.9 m/s2 door een lesser op een lesmotor, inclusief aanleggen!
Dat hoop ik toch niet.
Noodstop bij 50 kan je met een lesmotor met simpele enkele remschijf makkelijk binnen 10 meter.* Nu heeft een afrika twin natuurlijk iets meer tijd nodig om in de vering te duiken, maar aangezien we hier het remspoor meten, telt die tijd niet eens mee. Ik weet niet waar jij die 9.5m/s2 vandaan haalt, maar dat lijken me waarden uit de jaren 70, of inclusief aanleggen van de rem.
Wat echter wel telt: De remvertraging was vermoedelijk een stuk lager dan optimaal, omdat er sprake was van een remspoor, en dus van een slippend wiel. Ideale remvetraging haal je bij een 'jammerend' voorwiel, maar dan blijft er nauwelijks rubber achter. Tenzij het remspoor natuurlijk van een geblokkeerd achterwiel is, dat heeft namelijk weinig invloed.
--
* 50-0 = 6.94 m/s gemiddeld -> 1.4 seconden remtijd -> remvertraging van 9.9 m/s2 door een lesser op een lesmotor, inclusief aanleggen!
Ik weet niet hoe jij rekent. Maar een remvertraging van 8m/s2 is meer dan een vertraging van 6,94m/s2. [/...]
6.94 m/s (niet m/s2!) is de gemiddelde snelheid tijdens het remmen (van 50 naar 0, gelijkmatige daling). De bijbehorende remvertraging is 9.9 m/s2.
Natuurlijk. Ik zeg ook helemaal niet dat er hier optimaal geremd is. Sterker nog, ik zeg zelfs dat dat waarschijnlijk niet zo is, want er is sprake van een remspoor. Een lesser die mag beginnen te remmen bij een pionnetje dat hij van enorme afstand kan zien, die al klaarzit met vingers aan de rem, en alleen maar bezig is met 'hoe krijg ik 'm zo snel mogelijk stil' haalt misschien die 9.9, in de praktijk is dat een lastig te bereiken ideaal.Het wettelijk minimum voor een moderne motor is 5.2m/s2. Fors minder dan die 8m/s2 dus. En die wordt vaak gehanteerd als een gemiddelde remvertraging waar het gemiddelde motorvoertuig en gemiddelde bestuurder toe in staat is. Vuistregels als "2 seconden afstand" zijn ook op die gemiddelde vertraging gebaseerd.
Maar het ging me om de uitspraak dat een Afrika Twin niet meer dan 7 m/s2 zou halen, en dat 9.5 alleen door de beste remmers gehaald werd. Dat is een absurde veronderstelling. Als een lesser al 9.9 kan halen op een ER-5 of CB-500 met enkele remschijf voor, dan kan een Transalp met dubbele remschijf voor dat zeker ook. Dat dat in de praktijk niet vaak voor zal komen geloof ik best. Niemand remt optimaal, al komen ervaren rijders behoorlijk in de buurt.
Maar het ging me om de uitspraak dat een Afrika Twin niet meer dan 7 m/s2 zou halen, en dat 9.5 alleen door de beste remmers gehaald werd. Dat is een absurde veronderstelling. Als een lesser al 9.9 kan halen op een ER-5 of CB-500 met enkele remschijf voor, dan kan een Transalp met dubbele remschijf voor dat zeker ook. Dat dat in de praktijk niet vaak voor zal komen geloof ik best. Niemand remt optimaal, al komen ervaren rijders
behoorlijk in de buurt.
Daar heb je geen stopwatch voor nodig, dat volgt uit de rest. In 10 meter stilstaan met een lesmotor kan, echt waar, heel makkelijk. Dat deed ik niet alleen met lessen, dat deden alle lui met wie ik gelest heb na een tijdje ook. Dat is onder ideale gecontroleerde omstandigheden natuurlijk, maar het kan makkelijk.Hoe heb je die 1.4sec gemeten? Zat daar een electronische stopwatch op?
Trouwens voor 50km/u met je uitmuntende 9.9m/s², heb je nog steeds 10meter nodig.
.. Daar heb je geen stopwatch voor nodig
Prima beredeneringDaar heb je geen stopwatch voor nodig, dat volgt uit de rest. In 10 meter stilstaan met een lesmotor kan, echt waar, heel makkelijk. Dat deed ik niet alleen met lessen, dat deden alle lui met wie ik gelest heb na een tijdje ook. Dat is onder ideale gecontroleerde omstandigheden natuurlijk, maar het kan makkelijk.
Met de hier bovenstaande uitleg zul je zien dat je op 2.4 seconde uitkomt.50 km/h is 13.8 m/s. De gemiddelde snelheid tijdens het remmen is exact 25 km/h (bij een evenredig dalende snelheid), dat is 6.94 m/s. 10 meter leg je dan af in 10/6.94 = 1.4 seconde. Daar heb je geen stopwatch voor nodig
Met de hier bovenstaande uitleg zul je zien dat je op 2.4 seconde uitkomt.
En dan ben je bij 50km/h toch 15 meter verder
Natuurlijk. Ik zeg ook helemaal niet dat er hier optimaal geremd is. Sterker nog, ik zeg zelfs dat dat waarschijnlijk niet zo is, want er is sprake van een remspoor. Een lesser die mag beginnen te remmen bij een pionnetje dat hij van enorme afstand kan zien, die al klaarzit met vingers aan de rem, en alleen maar bezig is met 'hoe krijg ik 'm zo snel mogelijk stil' haalt misschien die 9.9, in de praktijk is dat een lastig te bereiken ideaal.