Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Boem = HO ! ! !

Haha, suffie! Dat is gewoon vragen om ellende. Gelukkig was het nog geen vrijdag. Anders was je zonder twijfel aan het zwemmen geweest met brommer en al!

Mwah.. ik kwam er op de klassieke manier achter dat het de 13e was eigenlijk; met invullen van het schadeformulier

"wat voor datum is het vandaag ??"

*kijkt op foon*

*ahum**kuch* eeehh.... de 13e "

 
+1 voor de valbeugels eerste wat me opviel was dat je spiegel er een beetje raar op stond, verder niet direct schade te zien aan de motor!

Finally, justice, nu is het een keer andersom
 
Mwoah... de foto's zijn gedownsized he





Ik schat snel een 1500 - 2000 Euro bijelkaar als alles nieuw moet;

2 kuipdelen plus ruit (scheur in), spuiten, Tank zal ook wel een veeg gehad hebben van het kuipwerk, misschien spuiten, stickerset (= dúúr), kuipframe staat een paar graden uit het lood, valbeugel, stuurtje, voorwiel zou wel een opdoffer gehad kunnen hebben, voorvork voelde goed, maar of hij dan ook recht is ?? keienvanger (meijertje of 4) heeeft een flinke douw gehad..

Ach.. we horen het wel.. het meeste is gelukkig gewoon op- en afschroefdelen, en het frame/balhoofd ben ik niet bang voor, zo hard ging het niet, en hij krijgt wel eens erger op zijn falie

De meeste zichtbare schade aan de auto komt volgens mij doordat de valbeugel hem echt nijdig te pakken heeft genomen, en dat wak van mijn Barkbuster handguard bovenin de stijl is in het echie trouwens een stuk lelijker als op de foto..
De handguard heeft overigens niet eens zichtbare schade behalve een schaafje op de skidplate

De guards én de valbeugel zitten er beide nog maar 2 maanden op trouwens, ik had een vooruitziende blik op de een of andere manier
 
Houdt dat maar op 6 meter. Vanaf 50 km/h kan je binnen 10 meter stilstaan (met abs en hele goede banden) TS reed dus zeker 50 km/h, alhoewel mij dat een heel normale snelheid lijkt; langzamer rijden is langer gevaar lopen op rare koekblikkers
 
De remvertraging van een africatwin zal in het beste geval niet veel beter zijn dan 7meter per seconde² (de allerbeste remmers halen 9.5m/s²).
Stel dat ie 50 km/u reed toen ie vol in de remmen ging. 50km/u = 14m/seconde.
Dan heb je aan 7m/s², echt wel 2 seconden (14/7=2) nodig om volledig stil te staan.
De gemiddelde snelheid tussen beginnen remmen en stilstaan is (14+0)/2 = 7m/s
In die 2 seconden dat ie zou nodig hebben om stil te staan zou ie dan 7*2 = 14 meter afleggen.

Er was maar 7 meter spoor, dat wil zeggen dat ie 7 meter geremd heeft (meschien nog paar meter meer geremd maar dan zonder remspoor in het begin)
Met zen remvertraging van 7m/s heeft ie maar 1 seconde geremd en dan geramd.
Na 1 seconde had ie dus 7m/s vertraagd = 25km/u.

Maw als ie 50 reed, en voluit in de remmen ging voor 7 meter, dan raakte ie dat opeltje aan 25km/u.

Anders gezegd:
7meter spoor levert in het beste geval maar een vertraging van 25km/u op.
Reed de TS 75km/u dan kwakte ie tegen de auto aan 50
Reed ie 26km/u dan gaf ie de kadett slechts een kusje ...
 
Laatst bewerkt:

s=0.5*a*t*t

s=afstand
a=versnelling/vertraging
t=tijd

s is 7 meter
a= maximale vertraging met een motor
hierdoor kan je t uitrekenen
Als je die hebt kan je die in de formule

v=a*t stoppen met
v=snelheid

hierdoor kan je dus uitrekenen hoe snel je gereden moet hebben om met een maximale vertraging die voor een bepaald aantal seconden duurt, stil te staan.

nou goede morgen ik ga naar mn weurk

succes
 
'Boem - HO ! ! !' > 'Boem = HO ! ! !'

Het lijkt wel een natuurkunde topic

Balen TS, maar je bent er gelukkig goed vanaf gekomen (en de slopel minder goed ). Succes met het afhandelen van de schade!
 

met 7m/s2 kom ik uit op een snelheid van 9.89 m/s = 35 km/u
Hierbij heb ik geen reactietijd meegenomen, dus de snelheid die je kan rijden om nog voor de auto stil te staan is een stuk lager.
 
De remvertraging van een africatwin zal in het beste geval niet veel beter zijn dan 7meter per seconde² (de allerbeste remmers halen 9.5m/s²).
Dat hoop ik toch niet.

Noodstop bij 50 kan je met een lesmotor met simpele enkele remschijf makkelijk binnen 10 meter.* Nu heeft een afrika twin natuurlijk iets meer tijd nodig om in de vering te duiken, maar aangezien we hier het remspoor meten, telt die tijd niet eens mee. Ik weet niet waar jij die 9.5m/s2 vandaan haalt, maar dat lijken me waarden uit de jaren 70, of inclusief aanleggen van de rem.

Wat echter wel telt: De remvertraging was vermoedelijk een stuk lager dan optimaal, omdat er sprake was van een remspoor, en dus van een slippend wiel. Ideale remvetraging haal je bij een 'jammerend' voorwiel, maar dan blijft er nauwelijks rubber achter. Tenzij het remspoor natuurlijk van een geblokkeerd achterwiel is, dat heeft namelijk weinig invloed.

--
* 50-0 = 6.94 m/s gemiddeld -> 1.4 seconden remtijd -> remvertraging van 9.9 m/s2 door een lesser op een lesmotor, inclusief aanleggen!
 
Laatst bewerkt:
succes met de afhandeling! Hopelijk hebben alle bestuurders in de file er wat van geleerd
 
Haha, suffie! Dat is gewoon vragen om ellende. Gelukkig was het nog geen vrijdag. Anders was je zonder twijfel aan het zwemmen geweest met brommer en al!


In dat geval was de TS wel happy geweest dat hij in spijkerbroek op de plof zat.
Een kennis van mij belande in zijn leren pak in het kanaal.... die heeft de nodige moeite gehad om er weer uit te komen... Want zo'n pak wordt heel snel heel erg zwaar in het water.
En zo zie je... om met de wijze woorden van Cruijf te spreken "elk nadeel heb z'n voordeel".
 
Ik ben ook heeelemaal niet bang voor de schuldvraag.. overigens denk ik dat ik wel iets harder reed als de eerder berekende 40 km/h.. 50 was het zéker..
Nee, ik ook niet.
Astra is fout.

Gelukkig ben je wel zo zelfbewust dat je de volgende keer in een vergelijkbare situatie iets rustiger zult rijden.

Succes met de afwikkeling.
 
De remvertraging van een africatwin zal in het beste geval niet veel beter zijn dan 7meter per seconde² (de allerbeste remmers halen 9.5m/s²).

Er is vrij recent hier een topic over geweest. 5.0 m/s^2 is het wettelijke minimum en iedere motor haalt het dubbele tijdens voluit remmen. De beste (gedocumenteerde) remvertraging werd op een BMW R1200R gehaald (vanwege het goede ABS systeem van BMW), namelijk zo'n 16,6 m/s^2

Overigens betekent mijn eerdere berekening dat TS minstens 50 km/h reed, zolang je voorwiel niet blokkeert laat je namelijk geen streep achter en de restsnelheid die cadeau werd gegeven aan de auto reken je ook niet mee
 

Ben je dan nou ineens een fatsoensrakker geworden?

Zonder dollen, ik vind 50 daar inderdaad vrij vlot, denk zelfs dat 30 dat misschien nog wel was geweest. Maar ook daar ben ik zelf op een hardhandige manier achtergekomen.

Gelukkig ben je er zelf goed achtergekomen en wordt die schade aan de motor betaald, maar die zal best hoger gaan uitvallen dan je nu denkt.

En wat de foto's en het verhaal betreft, bij de foto's had ik een heel ander verhaal. Ik dacht even een auto die langs je geparkeerde motor bijna het water in was gereden en daarbij je motor had geschampt. Was dus wel blij met de ondertiteling.
 

Ik weet niet hoe jij rekent. Maar een remvertraging van 8m/s2 is meer dan een vertraging van 6,94m/s2.

Het wettelijk minimum voor een moderne motor is 5.2m/s2. Fors minder dan die 8m/s2 dus. En die wordt vaak gehanteerd als een gemiddelde remvertraging waar het gemiddelde motorvoertuig en gemiddelde bestuurder toe in staat is. Vuistregels als "2 seconden afstand" zijn ook op die gemiddelde vertraging gebaseerd.
 


^^
De betere motortijdschriften doen regelmatig motortesten waarbij expliciet het remvermogen getest wordt. Daar komt telkens uit dat de beste remmers op ideale banden en ideale ondergrond zelden beter dan 9.5m/s² halen. Een gemiddelde motor haalt een 7m/s². En ik verdenk de africa twin nu niet van extreme race remmen te hebben. Logge cruisers halen soms maar 6m/s²
Remvertraging is altijd ZONDER aanleggen.

Het LIJKT weinig, maar 9.5m/s² is best wel stevig.
Stel je voor dat je 100km/ rijdt
Das dan 28m/s.
Met een lineaire (gemiddelde) remvertraging van 9.5m/s², sta je dus stil in 2.92seconden.
Je gemiddelde snelheid was in die 2.92 seconden de helft van je originele = 14m/s
Je hebt dan 2.92*14 = 41 meter afgelegd.
Niet slecht toch, aan 100km/u stoppen in 41meter?

Na wat algebra wordt de formule om je afgelegde afstand te berekenen vanaf een snelheid in km/u bij een bepaalde remvertraging RV in m/s² :
Snelheidkwadraat gedeeld door '25.9' gedeeld door RV

voorbeelden:
300km/u, 9.5m/s² => 365 meter
100km/u, 9.5m/s² => 41 meter
50km/u, 9.5m/s² => 10 meter
50km/u, 7.0m/s² => 14 meter
30km/u, 7.0m/s² => 5 meter
10km/u, 7.0m/s² => 0.5meter

Uit het hoofd gerekend mag je zeggen dat je in ideale omsatndigheden NA aanleggen
je de helft van het kwadraat van ene tiende van je snelheid nodig hebt
50km/u => 5² => 25 => /2 = 12.5 meter
Tel daar dan maar een vijfde (= 0.7 seconde, en das al zeer scherp) van je km/u in meters bij voor je reactiesnelheid en remdrukopbouw.



Jij van 50km/u stilstaan in 1.4 seconde inclusief aanleggen .... ?
No way
Hoe heb je die 1.4sec gemeten? Zat daar een electronische stopwatch op?
Trouwens voor 50km/u met je uitmuntende 9.9m/s², heb je nog steeds 10meter nodig.


Dat er motoren zoals een bmw+abs in IDEALE TESTOMSTANDIGHEDEN 10m/s² halen wil ik best geloven ... meschien doet ene fireblade met een dikke plak achterband op^een stroevve betonbaan nog beter. Maar de dagdagelijks gemiddelde motor op de het dagdagelijkse gemiddelde asfalt, met niet zelden een maar zozo afgestelde vering, en niet optimale banden .... forget it.

Ik durf zelfs wedden dat een groot deel van de motoren zo van de weg geplukt, nauwelijks het wettelijke minimum van 5.2 halen.
Vering slecht, weg slecht, banden half op, remblokken glad, schijven geribbeld, remolie & leidingen veel te oud ... enz ...
 
Laatst bewerkt:
Typisch gevalletje manoeuvre van de ander dus.
Toch blij dat de lichamelijke schade beperkt gebleven is.

Alhoewel, ik herinner mij een filmpje waar een motorrijder een groep andere motorrijders inhaalt en daar was het volgens het merendeel van de posters toch de inhalende motorrijder die verkeerd was.
 
Laatst bewerkt:
 

Ik begrijp je weer
 
Hoe heb je die 1.4sec gemeten? Zat daar een electronische stopwatch op?
Trouwens voor 50km/u met je uitmuntende 9.9m/s², heb je nog steeds 10meter nodig.
Daar heb je geen stopwatch voor nodig, dat volgt uit de rest. In 10 meter stilstaan met een lesmotor kan, echt waar, heel makkelijk. Dat deed ik niet alleen met lessen, dat deden alle lui met wie ik gelest heb na een tijdje ook. Dat is onder ideale gecontroleerde omstandigheden natuurlijk, maar het kan makkelijk.

50 km/h is 13.8 m/s. De gemiddelde snelheid tijdens het remmen is exact 25 km/h (bij een evenredig dalende snelheid), dat is 6.94 m/s. 10 meter leg je dan af in 10/6.94 = 1.4 seconde. Daar heb je geen stopwatch voor nodig

Wat betreft je motorbladen, lees dit eens: motornet.be Daar halen ze stukken hogere remvertragingen dan jij voorstelt.
 
Laatst bewerkt:
Prima beredenering
Maar met dat lessen ben je daar dus heel erg mee bezig en dan lukt het ook.

Maar dan nu de situatie van TS.
Hij verwacht geen verkeer en plotseling uit het niets keert er een medeweggebruiker.
Dan krijg je te maken met de zogenaamde schrik seconde.

Omdat er iets gebeurd wat je niet verwacht, reageer je een fractie later.


50 km/h is 13.8 m/s. De gemiddelde snelheid tijdens het remmen is exact 25 km/h (bij een evenredig dalende snelheid), dat is 6.94 m/s. 10 meter leg je dan af in 10/6.94 = 1.4 seconde. Daar heb je geen stopwatch voor nodig
Met de hier bovenstaande uitleg zul je zien dat je op 2.4 seconde uitkomt.
En dan ben je bij 50km/h toch 15 meter verder
 
Laatst bewerkt:
Met de hier bovenstaande uitleg zul je zien dat je op 2.4 seconde uitkomt.
En dan ben je bij 50km/h toch 15 meter verder

Dat zeg ik toch?


Overigens gaat dat hier niet helemaal op, omdat er uitgegaan werd van de lengte van het remspoor. Tijdens de seconde reactietijd is er geen sprake van een remspoor
 
Laatst bewerkt:
Die Slopel is afgeschreven. Ooit een 10 jaar ouwe Corolla gehad die een tikkie had gehad van een graafmachine. Hele rechter achterpaneel ingedeukt. Die was ook total loss, maar omdat we 'm graag wilden houden toch maar laten repareren.

Je bent er nog aardig goed vanaf gekomen gezien de schade aan het autootje.