Dat hoop ik toch niet.
Noodstop bij 50 kan je met een lesmotor met simpele enkele remschijf makkelijk binnen 10 meter.* Nu heeft een afrika twin natuurlijk iets meer tijd nodig om in de vering te duiken, maar aangezien we hier het remspoor meten, telt die tijd niet eens mee. Ik weet niet waar jij die 9.5m/s2 vandaan haalt, maar dat lijken me waarden uit de jaren 70, of inclusief aanleggen van de rem.
Wat echter wel telt: De remvertraging was vermoedelijk een stuk lager dan optimaal, omdat er sprake was van een remspoor, en dus van een slippend wiel. Ideale remvetraging haal je bij een 'jammerend' voorwiel, maar dan blijft er nauwelijks rubber achter. Tenzij het remspoor natuurlijk van een geblokkeerd achterwiel is, dat heeft namelijk weinig invloed.
--
* 50-0 = 6.94 m/s gemiddeld -> 1.4 seconden remtijd -> remvertraging van 9.9 m/s2 door een lesser op een lesmotor, inclusief aanleggen!
^^
De betere motortijdschriften doen regelmatig motortesten waarbij expliciet het remvermogen getest wordt. Daar komt telkens uit dat de beste remmers op ideale banden en ideale ondergrond zelden beter dan 9.5m/s² halen. Een gemiddelde motor haalt een 7m/s². En ik verdenk de africa twin nu niet van extreme race remmen te hebben. Logge cruisers halen soms maar 6m/s²
Remvertraging is altijd ZONDER aanleggen.
Het LIJKT weinig, maar 9.5m/s² is best wel stevig.
Stel je voor dat je 100km/ rijdt
Das dan 28m/s.
Met een lineaire (gemiddelde) remvertraging van 9.5m/s², sta je dus stil in 2.92seconden.
Je gemiddelde snelheid was in die 2.92 seconden de helft van je originele = 14m/s
Je hebt dan 2.92*14 = 41 meter afgelegd.
Niet slecht toch, aan 100km/u stoppen in 41meter?
Na wat algebra wordt de formule om je afgelegde afstand te berekenen vanaf een snelheid in km/u bij een bepaalde remvertraging RV in m/s² :
Snelheidkwadraat gedeeld door '25.9' gedeeld door RV
voorbeelden:
300km/u, 9.5m/s² => 365 meter
100km/u, 9.5m/s² => 41 meter
50km/u, 9.5m/s² => 10 meter
50km/u, 7.0m/s² => 14 meter
30km/u, 7.0m/s² => 5 meter
10km/u, 7.0m/s² => 0.5meter
Uit het hoofd gerekend mag je zeggen dat je in ideale omsatndigheden NA aanleggen
je de helft van het kwadraat van ene tiende van je snelheid nodig hebt
50km/u => 5² => 25 => /2 = 12.5 meter
Tel daar dan maar een vijfde (= 0.7 seconde, en das al zeer scherp) van je km/u in meters bij voor je reactiesnelheid en remdrukopbouw.
Jij van 50km/u stilstaan in 1.4 seconde inclusief aanleggen .... ?
No way
Hoe heb je die 1.4sec gemeten? Zat daar een electronische stopwatch op?
Trouwens voor 50km/u met je uitmuntende 9.9m/s², heb je nog steeds 10meter nodig.
Dat er motoren zoals een bmw+abs in IDEALE TESTOMSTANDIGHEDEN 10m/s² halen wil ik best geloven ... meschien doet ene fireblade met een dikke plak achterband op^een stroevve betonbaan nog beter. Maar de dagdagelijks gemiddelde motor op de het dagdagelijkse gemiddelde asfalt, met niet zelden een maar zozo afgestelde vering, en niet optimale banden .... forget it.
Ik durf zelfs wedden dat een groot deel van de motoren zo van de weg geplukt, nauwelijks het wettelijke minimum van 5.2 halen.
Vering slecht, weg slecht, banden half op, remblokken glad, schijven geribbeld, remolie & leidingen veel te oud ... enz ...