BMW R1100RS/R1150RS / R1200ST/R1200RS/R1250RS

Eindelijk, binnenkort in MotoPlus !

Volgens mij de eerste keer dat een R1250RS in een test voorkomt in een Nederlands blad. Waarschijnlijk via een "Duitse voeding van Das Motorrad" maar toch, er is dan eindelijk weer eens wat aandacht voor onze brommer. Oh ja, de motor figuureerde nog een keertje in een bandentest, maar dat ging over banden.
Je zou je nog kunnen afvragen of een vergelijking met een V-Strom 1050 XT en een Kawa Versys 1000S
dan de juiste is, maar ik zal er niet over klagen.

Eindelijk.jpg
 
Als fervent RS-rijder ben ik uiteraard benieuwd naar de test. Als tweedehandslezer zal ik het blad morgen krijgen. Inderdaad, een eigenaardige vergelijking met twee allroads.
Nu iets anders. Voor mensen die zelf het onderhoud doen. Bij het controleren van de klepspeling zet je de krukas in het Bovenste Dode Punt (BDP). Dan zie je achter de afdichtdop links boven een ondiep gat van 8 mm in het vliegwiel. Dit is zo bij alle watergekoelde R-modellen. Bij het vervangen van een stelplaatje of van de kettingspanner zou je de krukas willen fixeren. BMW levert een gereedschap. Naar de prijs heb ik geeneens gevraagd. Je zou een extra afdichtdop kunnen kopen en daar M8 in kunnen tappen, maar het materiaal is maar 5 mm dik. Dat wordt dus wankel en breekbaar.
Dankzij de draaibank van vriend Hans kon ik zelf een een plug maken waar je een M8 bout in kunt steken die dan het vliegwiel kan blokkeren.
Dat ziet er dan zo uit.
IMG20220108 131839 klein.jpg
IMG20220111101353 klein.jpg
 
Als fervent RS-rijder ben ik uiteraard benieuwd naar de test. Als tweedehandslezer zal ik het blad morgen krijgen. Inderdaad, een eigenaardige vergelijking met twee allroads.
Nu iets anders. Voor mensen die zelf het onderhoud doen. Bij het controleren van de klepspeling zet je de krukas in het Bovenste Dode Punt (BDP). Dan zie je achter de afdichtdop links boven een ondiep gat van 8 mm in het vliegwiel. Dit is zo bij alle watergekoelde R-modellen. Bij het vervangen van een stelplaatje of van de kettingspanner zou je de krukas willen fixeren. BMW levert een gereedschap. Naar de prijs heb ik geeneens gevraagd. Je zou een extra afdichtdop kunnen kopen en daar M8 in kunnen tappen, maar het materiaal is maar 5 mm dik. Dat wordt dus wankel en breekbaar.
Dankzij de draaibank van vriend Hans kon ik zelf een een plug maken waar je een M8 bout in kunt steken die dan het vliegwiel kan blokkeren.
Dat ziet er dan zo uit.
Bekijk bijlage 1714778Bekijk bijlage 1714780
Cool man, huisvlijt.

Heb je ook al een tool om de timing te controleren?
 
Eindelijk, binnenkort in MotoPlus !

Volgens mij de eerste keer dat een R1250RS in een test voorkomt in een Nederlands blad. Waarschijnlijk via een "Duitse voeding van Das Motorrad" maar toch, er is dan eindelijk weer eens wat aandacht voor onze brommer. Oh ja, de motor figuureerde nog een keertje in een bandentest, maar dat ging over banden.
Je zou je nog kunnen afvragen of een vergelijking met een V-Strom 1050 XT en een Kawa Versys 1000S
dan de juiste is, maar ik zal er niet over klagen.

Bekijk bijlage 1714713

Hey Erik
Er is nog een test van de 1250 RS .
Ik dacht in een promotor..die moet ik nog ergens hebben en.zal het hier plaatsen met fotos
 
Cool man, huisvlijt.

Heb je ook al een tool om de timing te controleren?
Ja heb ik, kon ik kopen van iemand van het Duitse BMW-forum die een 3D printer heeft.
De timing is in orde als je dit hulpstuk op BDP over de uiteinde van de nokkenassen kan schuiven.
Voor de timing van de vonk heb ik nog een stroboscoop liggen, maar die kan je bij het huidige systeem van bobines/bougiekap niet meer gebruiken. Verleden tijd! Er staan trouwens ook geen merktekens meer op het vliegwiel. Die timing wordt bepaald door de boordcomputer en een aantal sensoren. Software, niks geen stelschroefjes meer!
Het tool:
IMG20220111174915 klein.jpg
 
Das wel slim, laten printen.
Ik gebruik op werk de originele van BMW, maar dit voldoet prima natuurlijk :Y

Let wel even op, volgens mij omschrijft de handleiding dat je de timingtool ook gebruikt om de nokkenassen te blokkeren bij het los en vast draaien van de nokkenastandwielen, dit zal met een plastic tool misschien niet lukken..?
 
Das wel slim, laten printen.
Ik gebruik op werk de originele van BMW, maar dit voldoet prima natuurlijk :Y

Let wel even op, volgens mij omschrijft de handleiding dat je de timingtool ook gebruikt om de nokkenassen te blokkeren bij het los en vast draaien van de nokkenastandwielen, dit zal met een plastic tool misschien niet lukken..?
Daar heb je een punt. Kom ik bij jou de originele lenen.
 
Hey Erik
Er is nog een test van de 1250 RS .
Ik dacht in een promotor..die moet ik nog ergens hebben en.zal het hier plaatsen met fotos

Nooit geweten dat-ie in Promotor heeft gestaan, maar dat blad is dan ook niet voor niets ter ziele gegaan. Ben er ooit op geabonneerd geweest maar het hoge gehalte aan een betweterig vingertje kon bij mij niet meer door de brievenbus. De kwaliteit van de testen hield al niet over en als je dan ook categorisch weigert om überhaupt een topsnelheid weer te geven "want dat is nergens voor nodig en het mag toch niet", dan ben je bij mij gezien.

Maar, evenzo vrolijk bedankt voor het delen.
 
Erik, mijn abonnement loopt nog steeds door....blad is niet ter ziele.....
Ik heb ook nog een abonnement ip motorplus. Je weet wel..die bmw liefhebbers.....
Ik had ook nog motor....volgens mij is die ter ziele...maar die heb ik overigens al lange tijd geleden opgezegd....teveel hetzelfde als in promotor.....copy....paste...
 
Beste berijders van de R1200 RS of R1250 RS, vind je ook dat jouw verder zo fantastische motor een geringe stuuruitslag heeft en zwaar stuurt bij lage snelheden of bij manoeuvreren? Die geringe stuuruitslag doe je weinig aan, maar voor het zware sturen zijn er oplossingen. Allereerst kan je het stuur van de kale R monteren. Wat breder en wat meer naar je toe. Kan je gemakkelijker kracht zetten, maakt 'm handelbaarder. Maar ook kan je de aandacht richten op de stuurdemper.
IMG20220115162957 klein.jpg

Dit is het originele exemplaar. Een simpele demper, dempt kleine bewegingen even zwaar als grote snelle bewegingen. De beveiliging tegen stuurpendelen is ok, maar daarmee is de demping bij langzaam rijden te groot en dus hinderlijk. Probeer maar eens, rijden zonder demper. Een openbaring, heerlijk zo licht. Twee keer Torque 40 en hij ligt eraf.
Ging met de demper naar Jan Droog van 100 % Repair. Die stelde vast dat het een simpel type demper was van paar tientjes of zo. Ik keek het na. BMW-prijs: (slik) € 320,--Hij maakte ‘m open. Het bepalende dempergaatje is 0,85 mm groot. Hij boorde dit op tot 1,10 mm. De demping bij langzame bewegingen vond ik nog steeds te zwaar. Opgeboord naar 1,30 mm. Dat leek ok bij het met de hand in- en uittrekken. Gemonteerd. Helaas, snelle stuurbewegingen werden nu te weinig weggedempt en daar is een stuurdemper voor bedoeld. Een experiment met niet helemaal het gewenste resultaat. Met een gat van 1,10 mm is het compromis waarschijnlijk acceptabel. Maar niet voor mij.

Het internet afgezocht. Op Amazon vind je tussen de 50 en de 150 € heel wat (Chinese?) stuurdempers die geschikt lijken, maar ik besloot voor de RSC-demper van Hyperpro te gaan. Instelbaar en met progressieve en dus snelheidsafhankelijke demping. € 325,-- bij Hyperpro, maar toevallig bij Louis in de aanbieding voor € 275,--. Aldus besteld en gemonteerd. Klikje twee leverde het door mij gewenste dempgedrag. Een mooi afgewerkte demper ook. Een rondje door de buurt en op de A12. Op snelheid voel je geen verschil, maar je gooit ‘m nu heel wat makkelijker de hoek om. Vergeten om een plaatje te maken na het uitpakken. Dan maar in gemonteerde toestand. De instelknop is aan de linkerkant goed bereikbaar.
IMG20220115142731 klein1.jpg


IMG20220115142255 klein2.jpg


IMG20220115142449 klein3.jpg
 
Met mijn rijstijl voldoet de standaard demper wel...
Bij aankoop van de RS 1250 worstelde ik meer met de windbescherming..
Ik ben 2m lang...vandaar.

Toen de v stream gekocht waarbij keuze is tussen 3 modellen..
De hoogste gekocht en die was vwb de windbescherming fantastisch.. maar oogde iets te groot.
Daarna de middelmaat besteld en die werkt voor mij het beste...
Die hoge ligt nu ongebruikt na 1 rit in de kast en moet ik nog eens op MP zetten...
 
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet eens wist dat er zo'n ding op zat, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik geen poetser ben.

En ik vind de RS uitstekend zoals die is. Een "R-stuur" maakt 'm alleen maar lelijk in mijn ogen dus een kleine verhoging was genoeg voor net wat meer comfort. En over die V-stream ruit, ik heb er ook nog eentle liggen op zolder. Dit keer de middelste en licht getinte versie en ook die moet nog een keertje op MP. Op mijn RS heb ik dan weer de lage versie V-stream gemonteerd en dat kan zat met mijn normale lengte, net als het hoge zadel.

Zoveel mensen, zoveel wensen
 
Binnenkort nieuwe sloffen op de RSsen. Bij MrsTenCats alleen een nieuwe voorband, want de achterband heeft het einde van de vakantie niet gehaald. We kregen bij onze Oosterburen een Metzeler Roadtec 01 gemonteerd en die heeft er dus verder maar bar weinig kilometers opzitten. De voorband is nu aan de beurt na ruim 10.000 km dus ook daar nu zo'n band voor besteld.
Ik hoorde van m'n dealer dat er veel problemen zijn met een vlotte levering door een gebrek aan grondstoffen, dus ik heb maar een claim gelegd op een setje Dunlop Roadsmart III dat-ie nog in het magazijn heeft liggen. Die van mij zitten er ruim 8.000 km op en zijn ook aan de grens van 2 mm. profiel.
 
Ik gebruik de Roadsmart III al langer op m'n RS, zowel eerder op de 1200 als op de 1250. Groot voordeel van deze band t.o.v. de ook gebruikte Pirelli's Angel of de standaard gemonteerde Metzeler Roadtec 08 is dat de Dunlop gedurende de leeftijd goed en vlot blijft sturen terwijl dat bij het eerder genoemde stel een steeds zwaarder proces wordt.
En wat de Dunlop Roadsmart IV dan doet na pakweg 6000 km., is mij nog niet bekend. Maar ja, ik zal er best een keertje aan moeten geloven en die bandjes uitproberen want op als ik op Motormaniac moet wachten, dan zijn we 3 jaar verder......
 
Ik gebruik de Roadsmart III al langer op m'n RS, zowel eerder op de 1200 als op de 1250. Groot voordeel van deze band t.o.v. de ook gebruikte Pirelli's Angel of de standaard gemonteerde Metzeler Roadtec 08 is dat de Dunlop gedurende de leeftijd goed en vlot blijft sturen terwijl dat bij het eerder genoemde stel een steeds zwaarder proces wordt.
En wat de Dunlop Roadsmart IV dan doet na pakweg 6000 km., is mij nog niet bekend. Maar ja, ik zal er best een keertje aan moeten geloven en die bandjes uitproberen want op als ik op Motormaniac moet wachten, dan zijn we 3 jaar verder......
Oooohhh.....😇
 
Terug
Bovenaan Onderaan