Bmw koffer grendel repareren

Arcath

MF veteraan
26 jan 2009
1.027
416
Van 1 van mijn koffers is het vergrendelmechanisme, ofwel multibox deffect. De koffer blijft op basis van zwaartekracht aardig hangen, maar elke keer terug plaatsen na een drempel oid ( zeker ivm reisje belgenland in het vooruitzicht) is niet handig.

Heeft iemand hier (zie foto) een oplossing voor? Volgens bmw is de enige optie de multibox vervangen.
Ps dit systeem zit op in iedergeval op koffers van k1200 rs/gt, r1100 r1150 en r850
 

Bijlagen

  • 20240414_155836.jpg
    20240414_155836.jpg
    471,6 KB · Weergaven: 0
  • 20240414_155845.jpg
    20240414_155845.jpg
    335,2 KB · Weergaven: 0
Hoe handig ben je?

Afhankelijk van het antwoord;
1. 2e hands koffer kopen
2. Slotje overzetten van een andere koffer
3. Onderdeel repareren (als dat los te halen is)
4. Onderdeel namaken (als het los te halen is)
5. Onderdeel laten namaken (als het los te halen is)
 
Hoe handig ben je?

Afhankelijk van het antwoord;
1. 2e hands koffer kopen
2. Slotje overzetten van een andere koffer
3. Onderdeel repareren (als dat los te halen is)
4. Onderdeel namaken (als het los te halen is)
5. Onderdeel laten namaken (als het los te halen is)
Hoe meet je dat? heb veel Macgyver gekeken:Y uit elkaar halen lukt altijd, het in elkaar zetten is ff de vraag.. denk dat de oplossing 4 of 5 moet zijn om niet op korte termijn weer af te breken. Maar mijn geduld neigt naar 2. Komt bij dat ik 150,- voor een in mijn ogen klein defectje wat overdreven vind...

Maar weinig mensen ervaring met reparatie hiervan begrijp ik.

Spin er omheen voor intussen?
Dat werkt voor nu inderdaad prima:Y
 
Ik weet niet of je de koffer er iedere keer eraf haalt, maar misschien kun je ook bij de onderste steun nagenoeg onzichtbaar een borgpen erdoor steken. Heb ik bij mijn FJR gedaan. Daar kan het heel zeldzaam voorkomen als je gehaast het handvat niet helemaal terug duwt, de koffer niet volledig geborgd zit. En dat terwijl je dan wel het sleuteltje eruit haalt. Bij een hobbel kan de koffer dan eraf tjoepen. Ik heb een 3 mm geboord en zo'n uitneembare borgpen voor extra zekerheid erdoor gedaan. Bij bouwmarkt te krijgen voor paar euro. Ziet er beter uit dan een spin en je kunt helemaal op je gemak eventueel voor originele oplossing zoeken. Misschien kan het bij jouw koffers ook?
 

Bijlagen

  • 133848130.jpg
    133848130.jpg
    159,1 KB · Weergaven: 0
Het is mij niet geheel duidelijk wat er precies kapot is. Is een stuk kunststof afgebroken? Zo ja, dan zou je kunnen proberen dat stukje kunststof in de juiste vorm tegen elkaar aan te houden en een aantal nietjes die je (eventueel gebogen met dezelfde curve) met een soldeerbout de nietjes erin kunnen solderen. Je maakt dus meerdere ijzeren verbindingen met je nietjes door deze in het kunstof te smelten. Om het daarna netjes te maken kun je ander stuk kunststof pakken die je met je soldeerbout erin/erop soldeert. Daarna glad schuren. Dit soort verbindingen werken best goed.
 
Ik weet niet of je de koffer er iedere keer eraf haalt, maar misschien kun je ook bij de onderste steun nagenoeg onzichtbaar een borgpen erdoor steken. Heb ik bij mijn FJR gedaan.
Dank voor meedenken, voor deze koffers niet voldoende helaas.
Het is mij niet geheel duidelijk wat er precies kapot is. Is een stuk kunststof afgebroken? Zo ja, dan zou je kunnen proberen dat stukje kunststof in de juiste vorm tegen elkaar aan te houden en een aantal nietjes die je (eventueel gebogen met dezelfde curve) met een soldeerbout de nietjes erin kunnen solderen. Je maakt dus meerdere ijzeren verbindingen met je nietjes door deze in het kunstof te smelten. Om het daarna netjes te maken kun je ander stuk kunststof pakken die je met je soldeerbout erin/erop soldeert. Daarna glad schuren. Dit soort verbindingen werken best goed.
Beugeltje midden foto is afgebroken asje zat hier door heen, iets van giet alluminium, lijmen oid wil niet niet sterk genoeg. Vervangen betekend zelf namaken en alles slopen, weet echter niet of die box dan weer werkend in elkaar te krijgen is. Vandaar op zoek naar iemand die dit al geprobeerd heeft.
 
Heb je al geprobeerd het geheel te demonteren zonder het kapot te maken? Pas dan kan je het onderdeel repareren/namaken
Klopt, de vraag was of iemand daar ervaring mee heeft. Maar volgens mij niet, merk ik nu. Gezien tijdgebrek zet ik er een nieuwe/2e hands grendel in. En kijk ik ff of ik hier wat voor kan verzinnen wanneer ik meer tijd heb.
Allemaal bedankt voor meedenken iig!
 
Terug
Bovenaan Onderaan