bokkende BMW S1000XR

eagleman

Rookie
22 mrt 2024
1
0
Heb sinds 2 maanden een S1000 XR bwj. 2018
Onder de 5000 rpm houd deze geregeld in. (stadsverkeer)
Ook als ik op de autosnelweg rijd met cruisecontrol voel je de motor af en toe in houden
Volgens de dealer, waar ik de motor gekocht heb, heeft dit type "racemotor" daar last van !!!
De CBR 1000RR die ik voorheen reed had dit NIET
Tank op zijn advies euro 98 benzine
Maar dat maakt niks uit.
Ook de diverse rijmodus geprobeert
Brengt ook niks

Heeft iemand ervaring met dit probleem ?
 
Je rijdt gewoon in een bereik waar de euro5 emissies controle het moeilijk heeft. 160 pk en je gebruikt er 20. Konstantzruckeln. Brentuning, duur maar lijkt te werken. zeg maar terug naar Euro3 en wat opties.. Ik heb er geen last van, maar die van mij gaat ook alleen van stal richting zuiden,
 
Mijn R nine T had ook last van dit euvel.. Uiteindelijk in enige mate opgelost met een Boosterplug. Is wel een compleet andere motor/blok; maar misschien dat het ook een optie is voor de XR blokken?

Natuurlijk niet de meest ideale oplossing; maar het werkt. En het is altijd weer terug te brengen naar origineel.

En die uitlaatklep in elk systeem helpt ook niet echt.. Die probeert telkens alles te dempen/regelen wat zorgt voor onregelmatig / bokkig rijgedrag.. vooral bij lagere snelheden.
 
Mijn R nine T had ook last van dit euvel.. Uiteindelijk in enige mate opgelost met een Boosterplug.
Die boosterplug werkt echt niet meer. Of beter werkt een paar minuutjes en wordt dan eruit gecorrigeerd. Elk systeem werkt nu met short en long trims geregeld door de lambda sensor. In open loop (lambda werkt niet) accepteert die even je te lage booster plug temperatuur en geeft meer gas. In closed loop ziet die dat wel en regelt terug en zet dat in de short trims. Wat er dan gebeurd is de long trims (altijd gebruikt ook gedurende open loop) worden bijgewerkt met de short trims, die net gezien hebben dat er iets niet klopt. Dus op een 100km heeft die de zaak helemaal teruggeregeld. Moderne motoren lopen 80% in closed loop.
Dus alternatief is software vervangen zodat de computor andere waarden accepteerd en niet corrigeerd. Dat is Brentune. En die zitten in de US, maar het apparaatje en alles daarachter is de MyGenius van Dimsport in Italie
 
Jammer dat dit niet werkt bij nieuwe motoren.. Die zijn weer te slim dus..

Uitlaatklep eruit halen?.. Die geeft bij mij telkens gedonder bij lage toeren dat hij "ineens" open/dicht gaat en zorgt voor bokken. Ben er ondertussen gewend aan geraakt dus ik weet precies wanneer hij het doet en in welke versnellingen..

Al moet je dan niet hebben dat hij ineens een bak meer herrie gaat maken; dus moet je misschien een grotere DB killer / Extra tussen demper monteren. Maar als je dan het hele "bokken" oplost is dat het wel waard denk ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan