BMW F800S Enorme herrie, verlies van vermogen, nieuw blok

Ozzoes

MF'er
5 apr 2021
88
66
Beste alle,

Gisteren was ik er lekker op uit met mijn inmiddels vertrouwende BMW F800S uit 2007, toen mijn dag een donkere wolk trof.. bij het optrekken miste ik wat vermogen maar dacht dat het aan mij lach... na een langzaam stuk gereden te hebben viel me wederom op dat ik toch wat vermogen leek te missen, en nu ik er wat meer oplette klonk de motor ook anders.. eenmaal geparkeerd niks kunnen vinden.... stationair klinkt prima alleen klinkt het alsof er ergens een stukje plastic los zit of dergelijk.. Ik dacht ik rijd naar huis, 30 min ongeveer, en zoek het daar verder uit..

Bij wegrijden was het missende vermogen nog erger geworden, en ook het geluid samen met een vibratie welke vanaf de voorkant van het blok lijkt te komen.. ook het olielampje gaat nu sporadisch knipperen.. motor geparkeerd, opnieuw gestart zelfde probleem.. olie gecheckt en bijgevuld.. iets verholpen maar na geen 5 minuten opnieuw een knipperend olie lampje en erg wordende symptomen.. Het gekke is dat het lijkt alsof het probleem er om de seconde wel/niet is... maar er is in elk geval iets goed mis..

Heeft iemand enige suggesties wat hier aan de hand zou kunnen zijn? De motor heeft nog geen 40.000 km gelopen en is recent bij de dealer geweest voor onderhoud.. maar ik ben nu vrij radeloos en bel liever niet de dealer.. de vorige rekening voel ik nog namelijk..
 
@RoyalClub
Bedankt voor je andwoord! Houdt ik mijn geld lekker in de portomonee!

@RR Vliet
Blij dat je er van heb mee genoten, ik heb zelf gek genoeg ook van de reis genoten!
Heb serieus wat ervaring, en vooral zelfvertrouwen opgedaan qua sleutelen en het plezier waarmee ik nu op mijn gele raket zit is toch wel ongekend...

Stiekem kijk ik al uit naar een projectje op MP, ben het oprecht leuk gaan vinden dat sleutelen!
 
Mooie persoonlijke ontwikkeling :t

En een mooie motor. Bij het uitkomen van de F800S was ik / ben ik nog steeds erg gecharmeerd van het uiterlijk. Dat rechte hoekige trekt mij enorm. Alleen dat motorblok... Jouw gedwongen project heeft uiteindelijk erg mooi uitgepakt met dat zwarte motorblok!
 
Met veel interesse dit verhaal gevolgd, en fijn dat het tot een goed einde is gekomen met deze fiets.
Waar ik alleen nog steeds benieuwd naar ben is hoe het oude blok er nu van binnen uit ziet. Heb je dit al open gemaakt?
 
Met veel interesse dit verhaal gevolgd, en fijn dat het tot een goed einde is gekomen met deze fiets.
Waar ik alleen nog steeds benieuwd naar ben is hoe het oude blok er nu van binnen uit ziet. Heb je dit al open gemaakt?
Als je het blok gaat openen controleer dan voorzichtig of de pakking van het koppelingdeksel ter hoogte van de krukas niet weggeslagen is, als de pakking breekt heb je last van oliedruk verlies naar de krukas.
Het eerste lager wat vastloopt is in de regel die van de balansarm.
Als het deksel er af moet ook altijd de pakking vervangen voor een originele gemodificeerde pakking.
 
@RoyalClub Ben jij toevallig bekend met de PCIII op een F800s? Ik overweeg het niet omdat ik iets tekort kom, maar omdat ik weet dat deze motor enorm zuinig is afgesteld en naar ik begrijp het de levensduur van het blok ten goede komt, met als bonus iets wilder speelgoed.
Anders kijken waar ze je ecu kunnen flashen. Dan wordt de mapping direct daarin aangepast en heb je geen extra poespas nodig.
 
Beste alle,

Nee ik heb het oude blok nog niet open gemaakt, dat doe ik in de toekomst nog maar er is teveel afleiding..

Er staat een FZR blok op de tafel dat bijna volledig gereviseerd is, als die loopt haal ik de bmw opnieuw uitelkaar om even de kleppen te checken (zijn al ruim 10k km verder sinds de wissel namelijk). Echter houdt de BMW me ook constant bezig..

En nu loop ik tegen iets op wat ik van me levensdage niet snap..

Ik had wat ongewenst geluid vanaf de achterzijde, en bij controle speling op het achterwiel/pulley. Na wat onderzoek een nieuw wiellager gescoord, daarna met heel veel gedoe een bi hex kop van 46mm om de zooi ook echt los te kunnen halen..

Spul uitgewisseld, haynes aangehouden voor de procedure.. Echter klopt het nu niet bij opnieuw monteren.

De moer die alles op z'n plek houdt valt verder op de as als voorheen.. en er is een ernstig krakend geluid te horen wanneer ik de zooi tot 160 nm aantrek, dit gaat overigens gepaard met extreem veel weerstand op het wiel.

op de foto's is de staat na vervanging van het lager te zien, foto 1 en 2, de laatste foto toont de situatie voor demontage.

De BMW dealer snapt het ook niet en heeft zijn handleiding met mij gedeeld. Deze komt excact overeen met wat er in mijn WPH staat beschreven en heb ik dan ook gevolgd..

Ik ben redelijk radeloos, ik snap werkelijk niet wat hier fout gaat.

Ik heb geen onderdelen over ofzo... en ook op de tekeningen is er geen onderdeel te zien dat ik mis..

Heeft iemand enig idee?

@RoyalClub Dit werdt eigenijk een PM aan jouw omdat ik inmiddels weet dat je deze fietsen van voor tot achtere kent... enige suggesties?
 

Bijlagen

  • Bout 3.jpg
    Bout 3.jpg
    51,3 KB · Weergaven: 64
  • Bou t2.jpg
    Bou t2.jpg
    30,6 KB · Weergaven: 63
  • Bout 1.png
    Bout 1.png
    48,8 KB · Weergaven: 63
Meest voor de hand liggende conclusie, maar er mist niks wat op de tekening staat aangegeven.... ik heb geen onderdelen over ofzo en er ligt niks om de motor wat erop zou horen..
 
Beste alle,

Nee ik heb het oude blok nog niet open gemaakt, dat doe ik in de toekomst nog maar er is teveel afleiding..

Er staat een FZR blok op de tafel dat bijna volledig gereviseerd is, als die loopt haal ik de bmw opnieuw uitelkaar om even de kleppen te checken (zijn al ruim 10k km verder sinds de wissel namelijk). Echter houdt de BMW me ook constant bezig..

En nu loop ik tegen iets op wat ik van me levensdage niet snap..

Ik had wat ongewenst geluid vanaf de achterzijde, en bij controle speling op het achterwiel/pulley. Na wat onderzoek een nieuw wiellager gescoord, daarna met heel veel gedoe een bi hex kop van 46mm om de zooi ook echt los te kunnen halen..

Spul uitgewisseld, haynes aangehouden voor de procedure.. Echter klopt het nu niet bij opnieuw monteren.

De moer die alles op z'n plek houdt valt verder op de as als voorheen.. en er is een ernstig krakend geluid te horen wanneer ik de zooi tot 160 nm aantrek, dit gaat overigens gepaard met extreem veel weerstand op het wiel.

op de foto's is de staat na vervanging van het lager te zien, foto 1 en 2, de laatste foto toont de situatie voor demontage.

De BMW dealer snapt het ook niet en heeft zijn handleiding met mij gedeeld. Deze komt excact overeen met wat er in mijn WPH staat beschreven en heb ik dan ook gevolgd..

Ik ben redelijk radeloos, ik snap werkelijk niet wat hier fout gaat.

Ik heb geen onderdelen over ofzo... en ook op de tekeningen is er geen onderdeel te zien dat ik mis..

Heeft iemand enig idee?

@RoyalClub Dit werdt eigenijk een PM aan jouw omdat ik inmiddels weet dat je deze fietsen van voor tot achtere kent... enige suggesties?
Ik heb geen verstand van BMW's, maar de beschreven symptomen wijzen er op dat de lagers onder druk staan. Er klopt iets niet met een eventuele afstandsbus. De binnenkant van de lagers wordt nu niet ondersteund.
 
Heb je de oude en nieuwe lagers naast elkaar gelegd om te vergelijken?

Zit de ring rechtsonder op de tekening er wel correct tussen? (Net onder de moer)
Brede kant naar binnen.
Op de foto lijkt namelijk dat die andersom zit.
 
Die backplate zit enorm strak in het lager. Voor demontage zat deze er ook enorm strak in. Die krijg ik met de hand niet gedmonteerd of gemonteerd..

De tekening hier weergegeven betreft de eccentric adjuster en de lagers hierin. Deze heb ik niet uit elkaar gehad,

Maar ik mis geen onderdeel afgaande van deze tekening, en het gene dat ik heb los gehaald..:


@Zeroground zou mij ook de enige optie lijken, echter maakt dat voor de maatvoering weinig uit...

@waynus helaas heb ikd at niet... De backplate bepaald hoe diep de getanderiem drager op de as terecht komt. Deze zit in excact dezelfde positie als voor demontage, en wordt geremd door de rubbers die erin zitten. Verder kan deze dus niet.. Zelfs als het een te dun lager is heeft dit geen invloed op deze maatvoering lijt me..
Die ring, spacer, past maar op 1 manier dus die zit zeker goed..
 
Yes, 9 zit in z’n groet en nummertje 10 past maar op 1 manier...

dat geeft me juist hoofdpijn, ik zie werkelijk geen stap die ik over geslagen heb of fout kan hebben gedaan......
 
Terug
Bovenaan Onderaan