BMW F800 GS - Voorvork Blijft Lekken

Gustaafdv27

MF'er
26 sep 2022
31
7
Beste Allemaal,

Sinds een jaar ben ik trots eigenaar van een BMW F800 GS uit 2008.
IK heb dit jaar al twee keer nieuwe voorvork keeringen geplaatst, maar de voorvork blijft lekken.

Voor zover ik kan zien en voelen zijn de poten helemaal gaaf. Er zitten progresseive hyperpro veren in, met olie SAE10

Deze keerringen gebruikt:
BMW F 800 GS SKF voorvork keerring low friction

Heeft iemand enig idee wat ik kan proberen ? Zou een dikkere olie helpen bijvoorveeld ?

Ik hoor het graag !

alvast bedankt,

Groeten Gutaaf
 
Met wat kan ik de vorken het beste spoelen ?
Ik doe de vorkpoten op hun kop altijd eerst heel goed laten uitlekken. Daarna spoelen met wasbenzine totdat er helemaal geen troep meer uitkomt. Goed laten uitlekken en laten drogen, wasbenzine verdampt snel. Dan wat vullen met vorkolie, wat pompen en weer leeggieten. Dan als laatste volgens voorschrift afvullen en ontluchten. (Als je 2 flessen wasbenzine hebt kun je goed vooruit).
 
Je vermeldt “progressieve veren” alsof het een bijzonder ding is. Vrijwel elke straatmotor is af fabriek uitgerust met progressieve veren in de vork. Maar HyperPro doet je denken dat ze een know-how verkopen. Begrijpelijk ook.
 
Je vermeldt “progressieve veren” alsof het een bijzonder ding is. Vrijwel elke straatmotor is af fabriek uitgerust met progressieve veren in de vork. Maar HyperPro doet je denken dat ze een know-how verkopen. Begrijpelijk ook.
Niet helemaal correct, meestal zijn ze voorzien van 2 of 3 traps lineaire veren. Hyperpro is de enige fabrikant die echt traploos progressieve veren levert.
 
Een echt traploos progressieve veer van HyperPro:
IMG_0162.png

Een originele veer van een goedkope Japanse motor Suzuki V-Strom 650:
IMG_0210.jpeg

De afbeeldingen spreken voor zich. Verder ga ik niets toevoegen, want vechten tegen de marketing flauwekul is een ondankbaar werk.
 
Een echt traploos progressieve veer van HyperPro:
Bekijk bijlage 1938177
Een originele veer van een goedkope Japanse motor Suzuki V-Strom 650:
Bekijk bijlage 1938180
De afbeeldingen spreken voor zich. Verder ga ik niets toevoegen, want vechten tegen de marketing flauwekul is een ondankbaar werk.
Ik ben niet overtuigd van het voordeel van de Hyperpro (of andere "progressieve") veren, maar het product dat Hyperpro levert is niet 13 in een dozijn.

Maar goed daar gaat dit topic niet over....
 
Gister de tweede poot uit elkaar gehaald.
Heb beide poten met wasbenzine gespoeld en daarna nog met water en dreft. Ze zijn nu brandschoon.

Toen ik de poten in de bankschroef plaatsten met alleen de bussen erin voelde ik wel een hele kleine speling. Dit zal dus een van de oorzaken zijn.

Ook kom ik op deze poot een heeel licht oneffenheidje tegen als je er met je nagel overheen gaat voel je het net. Op de foto ziet het er door de licht inval erger uit als dat het is. Is dit nog te polijsten of beter niet doen ?
 

Bijlagen

  • 27A4FF87-E72D-4C91-827D-3F91DB9817B1.jpeg
    27A4FF87-E72D-4C91-827D-3F91DB9817B1.jpeg
    198,8 KB · Weergaven: 6
Gister de tweede poot uit elkaar gehaald.
Heb beide poten met wasbenzine gespoeld en daarna nog met water en dreft. Ze zijn nu brandschoon.

Toen ik de poten in de bankschroef plaatsten met alleen de bussen erin voelde ik wel een hele kleine speling. Dit zal dus een van de oorzaken zijn.

Ook kom ik op deze poot een heeel licht oneffenheidje tegen als je er met je nagel overheen gaat voel je het net. Op de foto ziet het er door de licht inval erger uit als dat het is. Is dit nog te polijsten of beter niet doen ?
Zo'n lichte beschadiging kan voldoende zijn voor lekkage.... polijsten kan geen kwaad.
 
Heb in tussentijd de vorken nog eens helemaal gepolijst, voel nu met de nagel geen klein ribbeltje meer.
Vandaag geprobeerd alles in elkaar te zetten maar krijg de nieuwe glijbussen gewoon niet in de poot. Heb het geprobeerd met tape om de poot gerold en daar mee proberen te stoten.
Morgen ga ik met de poten naar de plaatselijke motor winkel om te kijken of die de bussen erin krijgen.

Ben benieuwd of hierna de lekkage is verholpen....
 
@RoyalClub de bussen zijn gelijk. Heb ze er bij de motor winkel in laten persen en van het weekend alles gemonteerd. De motor staat weer op zijn pootjes , en lekt tot nu toe niet. Helaas niet meer dan een paar korte ritten kunnen maken. Iedereen hier bedankt voor alle tips, hopelijk lekt die niet meer.
Op de foto stond die net weer op zen pootjes
 

Bijlagen

  • AC070B0C-B5B3-4A1A-81D1-30224DB9736B.jpeg
    AC070B0C-B5B3-4A1A-81D1-30224DB9736B.jpeg
    289,5 KB · Weergaven: 2
Heb zo’n tool gekocht waar je perfect de hoogte mee kan afstellen en overtollige olie uit de vork kan zuigen als er teveel olie in zit.

Wat me nu opvalt is dat de motor verder door zen vering zakt als dat die eerst stond. Kan dat door te weinig olie ? Hij lekt niet meer.
Normaal stond de poot bij waar ik t streepje zet op de foto
 

Bijlagen

  • 6C55065A-E860-4124-B8C4-934C1F045E9A.jpeg
    6C55065A-E860-4124-B8C4-934C1F045E9A.jpeg
    243 KB · Weergaven: 4
Dat scheelt echt wel vijf centimeter ofzo?! Dat is fors hoor, op een vork met 20cm veerweg. Dit kan niet enkel door een andere olie of luchtkamer komen lijkt me. Ben je misschien vergeten de preload spacers terug te plaatsen bij de montage?
 
Dat scheelt echt wel vijf centimeter ofzo?! Dat is fors hoor, op een vork met 20cm veerweg. Dit kan niet enkel door een andere olie of luchtkamer komen lijkt me. Ben je misschien vergeten de preload spacers terug te plaatsen bij de montage?
de luchtkamer voor lineaire veren voor deze motor is 70 mm
met progresieve hyperzooi 120 mm.

dat scheelt 5cm
 
@Zot Volgens die theorie zou de luchtkamer dan de motor op hoogte houden, of hoe zie je dat? Want dat zou betekenen dat de motor een soort 'airride' heeft. Ik heb altijd geleerd dat de veren een motor omhoog houden, icm eventuele preload.
 
@Zot Volgens die theorie zou de luchtkamer dan de motor op hoogte houden, of hoe zie je dat? Want dat zou betekenen dat de motor een soort 'airride' heeft. Ik heb altijd geleerd dat de veren een motor omhoog houden, icm eventuele preload.
de luchtkamer is idd een airride achtig iets, maar dan heel progressief
 
@Zot Volgens die theorie zou de luchtkamer dan de motor op hoogte houden, of hoe zie je dat? Want dat zou betekenen dat de motor een soort 'airride' heeft. Ik heb altijd geleerd dat de veren een motor omhoog houden, icm eventuele preload.
als je een afgesloten cylinder bijeen duwt, wordt de lucht binnenin gecomprimeerd en stijgt de druk. hoe kleiner de luchtkamer, hoe sneller de druk oploopt. en druk kan gewicht dragen.
 
@Zot Welke invloed hebben de veren en preload adjusters dan nog, als de motor in statische toestand op z'n luchtkamers zou zweven?

@Janbros Die theorie klopt inderdaad. Alleen de progressieve opbouw van weerstand door de luchtkamer speelt pas een rol aan het einde van de veerweg en niet bij de statische sag.
 
@Zot Welke invloed hebben de veren en preload adjusters dan nog, als de motor in statische toestand op z'n luchtkamers zou zweven?

@Janbros Die theorie klopt inderdaad. Alleen de progressieve opbouw van weerstand door de luchtkamer speelt pas een rol aan het einde van de veerweg en niet bij de statische sag.
hoort pas een rol te spelen.

Ik kom volledig gevulde voorvorken tegen die gewoon vast staan 😥
 
Dat scheelt echt wel vijf centimeter ofzo?! Dat is fors hoor, op een vork met 20cm veerweg. Dit kan niet enkel door een andere olie of luchtkamer komen lijkt me. Ben je misschien vergeten de preload spacers terug te plaatsen bij de montage?
Ja dat ben ik met je eens, hij hoort een CM of 5 hoger te staan. De preload spacers , bedoel je daar de kunsstof bussen mee die je eerst erin duwt voordat je de veren erin stopt ? Die zitten er in ieder geval in.
wanneer?

een grotere luchtkamer zorgt voor meer sag
Voorvork olie MEET gereedschap de tool heb ik gebruikt.

Luchtkamer is nu 120mm en heb sae10 als olie gebruiikt, ook volgens de hyperpro klantenservice.

Maar als ik het goed begrijp, veert die dan nu te ver in omdat er teveel lucht inzit ?
 
Ja dat ben ik met je eens, hij hoort een CM of 5 hoger te staan. De preload spacers , bedoel je daar de kunsstof bussen mee die je eerst erin duwt voordat je de veren erin stopt ? Die zitten er in ieder geval in.

Voorvork olie MEET gereedschap de tool heb ik gebruikt.

Luchtkamer is nu 120mm en heb sae10 als olie gebruiikt, ook volgens de hyperpro klantenservice.

Maar als ik het goed begrijp, veert die dan nu te ver in omdat er teveel lucht inzit ?
Dat zeg ik niet. Ik heb vragen, zie eerder
 
Terug
Bovenaan Onderaan