BMW CE 04

Was al van plan te zoeken, maar als jij het heel snel gevonden hebt, dan helpt dat wel ja.
Ik meende ergens iets gelezen te hebben over vervanging onder garantie, maar was waarschijnlijk in het Frans of Duits. Tijd geleden alweer.
Ik heb nou trouwens ook dat mijn usblader niet meer werkt. Ik ga zelf nog even kijken of er een zekering is gesprongen, maar anders mogen ze daar ook gelijk mee aan de slag.
 
In de systemen van BMW gelukkig terug te vinden dat er iets met de remsystemen aan de hand is. Garantieaanvraag is de deur uit. Nu heb ik ook nog de pech dat de USB-C connector soms wel en soms niet werkt. Vreemd probleem.
 
In de systemen van BMW gelukkig terug te vinden dat er iets met de remsystemen aan de hand is. Garantieaanvraag is de deur uit. Nu heb ik ook nog de pech dat de USB-C connector soms wel en soms niet werkt. Vreemd probleem.
gelukkig! ik kon het zo snel ook niet weer vinden. Ze kunnen super veel uitlezen in het systeem. Bij mij zagen ze ook direct dat het handvat bijvoorbeeld niet had gefunctioneerd.
 
gelukkig! ik kon het zo snel ook niet weer vinden. Ze kunnen super veel uitlezen in het systeem. Bij mij zagen ze ook direct dat het handvat bijvoorbeeld niet had gefunctioneerd.
Ik heb het verkeerd uitgelegd. Ik bedoelde het interne systeem van BMW en zijn leveranciers/dealernetwerken zelf. Daarin konden ze alle problemen die zich bij de CE04's voor deden wereldwijd terughalen. Zo konden ze dus zien dat er een fabricagefout is geweest bij bepaalde remschijven die destijds geleverd zijn.
Sorry voor de verwarring.
 
Hey allemaal,

Ben sinds kort ook een trotse CE 04 bezitter. Wel een occasion uit 2022, maar met heel weinig kms. Ik rij er op werkdagen een stukje snelweg mee (25km enkele reis). Tot een aantal jaar geleden deed ik dat op een C1 :+ Wel fijn de CE 04, de tijd heeft niet stilgestaan zeg maar.

Op het gebied van bekabeling merk je wel dat BMW gewoon de zaken voor de auto heeft doorgeschoven naar de CE 04. Ik vind de meegeleverde thuislader echt fors. Leuk zo'n flexible fast charger want afhankelijk van het eerste stuk kabel kan die ook 3x16A leveren, maar ik vond de eindkabel (dat richting de scooter gaat) onnodig dik voor de scooter. Die is natuurlijk gemaakt op het maximaal leverbare. Heb op Marktplaats een kleinere lader gekocht van Aptiv (wordt door BMW maar ook door de PSA groep gebruikt). Die laadt op met 8A, maar een 10A is ook te krijgen. Grootste voordeel voor mij is de kabel dunner is (want voor maar 8/10A) en daarmee hanteerbaarder is. Er zijn ook aftermarketladers die 16A kunnen leveren, maar pas dan wel op of je stopcontact dit aankan. Officieel mag er dan geen ander apparaat op de groep zitten en het stopcontact moet in goede staat zijn.

Zelfde heb ik gedaan voor de snellaadkabel. Die voor onderweg was een drie fase 32A kabel en is nu de BMW drie fase 20A kabel. Die laatste is een stukje dunner. Wel nog 5M maar goed dat is te doen. De scooter laadt niet sneller dan 3x10A en volgens mij is het grootste gedeelte van de snellaadpunten driefase. Dat je 1x30A ergens kan laden zal niet snel voorkomen denk ik (dat is het enige voordeel van die 3x32A kabel, die kan overal het maximale halen zowel enkel als drie fase).

Ik heb thuis een snellaadpunt aangelegd die op 1x25A zit. Dat was het maximale wat ik eruit kon halen met een 35A hoofdzekering. Wel direct 4mm2 kabels uit de meterkast ernaartoe getrokken. Heb een enkelfasekabel gekocht die tot 32A kan en die laat ik aan het laadpunt hangen. Zo is ook deze kabel niet dikker dan nodig. Via de P1-poort van de slimme meter wordt er loadbalancing toegepast om de hoofdzekering te beschermen wanneer de rest van het huis ook energie vraagt.

IMG_3699.JPG


Qua slot ben ik uiteindelijk gegaan voor een Asus Granit Xtreme Plus 59 ketting voor de verzekering. Deze is redelijk eenvoudig door het voorwiel te leggen en ART4 goedgekeurd. Ik heb er niet veel vertrouwen in dat dit vertragend genoeg werkt, dus heb ik ook de Top Block Nexus 146/180 beugel gekocht. Heel gaaf beugeltje dat makkelijk aan te brengen is. Er zit ook een dikke ketting bij (dikker dan de ABUS), maar die gebruik ik niet want hij is niet ART4 gekeurd en het wordt ook teveel meenemen samen met die andere ketting.
antivol-avec-chaine-top-block-nexus-146320c.jpg


Verder nog dit naafdopje op Etsy kunnen kopen:
Hub cap.png

Er zijn ook andere verkrijgbaar elders op internet, maar ik vond deze voor 70 euro goed te betalen. Andere die ik zag vond ik vrij prijzig.

Dat was de introductie :+

Vraagje, onlangs is het mij opgevallen dat het regenereren soms beperkt wordt en dan ook kilometers lang. Normaal was dit alleen de eerste kilometer na het laden. Herkennen jullie dit? Uiteindelijk springt het gele balkje weg en kan hij wel weer volledig regenereren. Onlangs ook meegemaakt dat het batterijpercentage vrij snel daalde naar 15% (kon ik nog verklaren), maar dan ook vrij lang op 15% bleef (kilometers lang). Toen ik hem in de garage wilde zetten stond hij op 22%. Begin toch een gevoel te krijgen dat er iets met de accu niet helemaal goed is zo.
 
  • Leuk
Waarderingen: ajer
Ik heb het verkeerd uitgelegd. Ik bedoelde het interne systeem van BMW en zijn leveranciers/dealernetwerken zelf. Daarin konden ze alle problemen die zich bij de CE04's voor deden wereldwijd terughalen. Zo konden ze dus zien dat er een fabricagefout is geweest bij bepaalde remschijven die destijds geleverd zijn.
Sorry voor de verwarring.

Wel interessant om over die piepende remmen te lezen. Die van mij piept ook achter. Bij de 1000km beurt verholpen door hem schoon te maken maar ik hoor het al licht terugkomen. Ben benieuwd Yogi of jouw probleem verholpen is als ze de schijven vervangen. Gaan ze voor en achter vervangen worden?
 
Wel interessant om over die piepende remmen te lezen. Die van mij piept ook achter. Bij de 1000km beurt verholpen door hem schoon te maken maar ik hoor het al licht terugkomen. Ben benieuwd Yogi of jouw probleem verholpen is als ze de schijven vervangen. Gaan ze voor en achter vervangen worden?
Bij mij is het voor. Het begint zodra ik begin te remmen met de voorrem. Dan blijft het gepiep aanhouden tot ik lichtjes op de rem druk. Dan blijft het even weg maar na verloop van tijd komt het weer terug. Probeer nu zo min mogelijk met de voorrem te remmen.
 
Bij mij is het voor. Het begint zodra ik begin te remmen met de voorrem. Dan blijft het gepiep aanhouden tot ik lichtjes op de rem druk. Dan blijft het even weg maar na verloop van tijd komt het weer terug. Probeer nu zo min mogelijk met de voorrem te remmen.
Jammer. Hoop dat het opgelost gaat worden. Had toch liever Brembo op deze motor gezien ipv J. Juan ook al is het een dochteronderneming van Brembo sinds een paar jaar. Ken het verder niet. In Eco en dynamisch zijn de remmen haast niet nodig. Dat scheelt.
 
Wel interessant om over die piepende remmen te lezen. Die van mij piept ook achter. Bij de 1000km beurt verholpen door hem schoon te maken maar ik hoor het al licht terugkomen. Ben benieuwd Yogi of jouw probleem verholpen is als ze de schijven vervangen. Gaan ze voor en achter vervangen worden?
Heb je geen miskoop aan, kan weinig mis aan deze motor. Flink aan de klus geweest thuis zo te zien. Ik heb een 1x 16A aansluiting aangelegd. Het laadblok is inderdaad wel wat lomp, ik heb de kabel voor het stopcontact en een oplaadkabel voor laadpalen altijd onder de buddy zitten. Die ruimte gebruik ik eigenlijk toch niet. Af en toe piepen mijn remmen ook, maar bij mij helpt het regelmatig remmen met de rem hierbij.

Qua recharge, ik vind sowieso dat hij weinig oplaad. Op 2 acculadingen soms 0,2 kW. Terwijl ik best veel rotondes heb e.d en altijd op de motor rem.
 
Heb je geen miskoop aan, kan weinig mis aan deze motor. Flink aan de klus geweest thuis zo te zien. Ik heb een 1x 16A aansluiting aangelegd. Het laadblok is inderdaad wel wat lomp, ik heb de kabel voor het stopcontact en een oplaadkabel voor laadpalen altijd onder de buddy zitten. Die ruimte gebruik ik eigenlijk toch niet. Af en toe piepen mijn remmen ook, maar bij mij helpt het regelmatig remmen met de rem hierbij.

Qua recharge, ik vind sowieso dat hij weinig oplaad. Op 2 acculadingen soms 0,2 kW. Terwijl ik best veel rotondes heb e.d en altijd op de motor rem.
Bedankt! Was eigenlijk op zoek naar een nieuwe, maar heb hem zakelijk gekocht en omdat het om woon-werk kilometers gaat mag ik daarvoor de BTW niet aftrekken. Een licht gebruikte margemotor was dan interessanter.

Goed bezig met die 1x16A aansluiting. Sluit je daar dan de BMW Flexible Fast Charger op aan? Voor dat apparaat is ook een muurbeugel te krijgen en een kabel dat hij ook daadwerkelijk 16A gaat laden. Het is dan wel een blauwe CEE aansluiting, maar daar is een aansluiting voor te maken:
61448490522a__52022.jpg

(wel opletten dat je het kabeltje koopt voor versie 2.0, aangenomen dat het om een 2.0 lader gaat)

Verder mee eens dat het opladen bij afremmen weinig doet. Vooral handig om af te remmen. Vind alleen het gedrag van het regenereren beperken na het opladen bij mij wat raar.
 
Ik heb gewoon een huis stopcontact met sleutel buiten geplaatst. Deze op een aparte groep gezet. Handig voor tuin apparatuur en de motor.

Qua accu herken ik trouwens ook. Bij mij schiet de meter naar 85 % terwijl hij 100% is opgeladen. Soms blijft hij ook op andere percentages hangen. Dit is met name wanneer het onder de 10 graden is. Wanneer het buiten 20 graden is gebeurt dit vrijwel niet naar mijn idee.
 
De mijne staat al te koop. Toch mijn ding niet.
 

Bijlagen

  • IMG_6243.jpeg
    IMG_6243.jpeg
    523,8 KB · Weergaven: 0
  • IMG_6241.jpeg
    IMG_6241.jpeg
    494,5 KB · Weergaven: 0
  • IMG_6259.jpeg
    IMG_6259.jpeg
    527,6 KB · Weergaven: 0
  • Wow
Waarderingen: Yogi
Balen zeg, helemaal nieuw gekocht toch? Zo ben ik ook aan die van mij gekomen. Iemand die had hem met 200 km weer ingeleverd.

Wat scheelt er aan? De range, de zit?
 
Bedankt! Was eigenlijk op zoek naar een nieuwe, maar heb hem zakelijk gekocht en omdat het om woon-werk kilometers gaat mag ik daarvoor de BTW niet aftrekken. Een licht gebruikte margemotor was dan interessanter.
....
??
Dat mag gewoon hoor, alleen niet voor de kosten van de rit.
De rest wel, motor, kleding onderhoud enz. Best voordelig motor op de zaak,
Jammer. Hoop dat het opgelost gaat worden. Had toch liever Brembo op deze motor gezien ipv J. Juan ook al is het een dochteronderneming van Brembo sinds een paar jaar. Ken het verder niet. In Eco en dynamisch zijn de remmen haast niet nodig. Dat scheelt.
Brembo heeft ook nukken.
Op de Energica rem je minder en dan gaan de "floaters" van de zwevende schijf nogal eens vervuild vastzitten.
Met als gevolg trillen in het stuur met remmen, moet je de boel weer schoonmaken.
En dat gebeurd best vaak.
 
In de systemen van BMW gelukkig terug te vinden dat er iets met de remsystemen aan de hand is. Garantieaanvraag is de deur uit. Nu heb ik ook nog de pech dat de USB-C connector soms wel en soms niet werkt. Vreemd probleem.
Vanaf fabricage datum mei 2023 is BMW andere schijven en bouten gaan gebruiken voor dit probleem. Motoren vanaf mei 2023 zouden het piepen van de remmen niet meer moeten hebben. Motoren van voor die datum kunnen het nog wel hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Yogi
Vanaf fabricage datum mei 2023 is BMW andere schijven en bouten gaan gebruiken voor dit probleem. Motoren vanaf mei 2023 zouden het piepen van de remmen niet meer moeten hebben. Motoren van voor die datum kunnen het nog wel hebben.
Mocht ik daar nou een discussie over krijgen met de werkplaats; kan ik deze informatie ergens opzoeken?
 
Terug
Bovenaan Onderaan