BMW C400GT

Bij stationair verbruik je in principe oneindig veel l/100km omdat je geen meter opschuift. Stationair is geen goede graadmeter voor je verbruik.
Hoe nauwkeurig volg je je verbruik op? Is die 4.2 l/100km uitzonderlijk?
 
Ik had het over het verbruik over de laatste rit van 120 km lengte . Bij een hoger stationair toerental verbruik je echter ook meer als gemiddelde waarde over een bepaalde afstand .

Voorheen draaide hij rond de 3,5 à 3,8 liter / 100 km .
120km is nog weinig om te kunnen oordelen over het verbruik. Hoe heb je die 4,2 l / 100km gemeten?
 
Ik hecht er niet zoveel belang aan , om twee redenen :
- het gaat om 1 enkele rit en is een boordcomputeropgave
- mijn C400X wordt eind volgende maand vervangen door een C400GT , die vanuit China onderweg is.

Ik leer ondertussen met dit exemplaar het concept van deze scooter beter kennen, maar ik heb ook aan mijn dealer , die hem overneemt, beloofd om er niet teveel kilometers meer op te zetten : dus enkel nog lokale ritjes , bij voorkeur, en die kosten wellicht ook meer brandstof .
 
iemand ervaringen met de motoscan app?
ik heb de profesional versie aangekocht om mijn onderhoudsinterval te resetten (werkt perfect) en verder kan ik foutcodes lezen en wissen, maar veel meer dan dit kan ik niet echt.
in de "ultimate" versie kun je zogezegd dingen "programmeren" maar had graag ervaringen gehoord hier omtrend.
ik denk eerlijk gezegd niet dat er veel te "programmmeren" is hoor...
alvast bedankt voor jullie input,
Hannes.
 
Wij herkennen de klachten wel degelijk. We rijden inmiddels ruim een jaar met de beamer. Dagelijks woonwerk verkeer. Totaal ca. 45 km. De motor rijdt fantastisch, maar ook bij ons slaat hij met regelmaat af. Wat leidt tot gevaarlijke situaties met name als het stoplicht op groen springt. Zowel BMW Nederland als de dealer herkennen het probleem niet(?!). Paar keer terug geweest maar het probleem blijft zich voordoen. Ook mat 98 benzine (dit was de laatste oplossing van BMW). Vandaag is er een nieuwe klacht bij gekomen: op een rotonde viel het vermogen tot twee maal weg. Alsof je met veel te lage toeren weg wilt rijden. We worden er inmiddels ook moedeloos van..
Zijn ondertussen een tijdje verder. Is er al een oplossing voor het afslaan gevonden? Helaas heb ik er nog steeds af en toe last van... en hoop dat er misschien iemand op het forum ondertussen een oplossing heeft gevonden. Gaat om een c400X.
 
@bigwig kun je even checken in je settings welke softwareversie jij staan hebt?
ik heb 022_007_020 staan en is tot nog toe niet stilgevallen.
bij mijn weten is er 1 lid van dit forum die nog een recentere versie staan heeft en lijkt nog beter stationair te draaien.
 
Ik ben dat lid , maar ik heb de Euro 5 versie en daar heeft men het systeem van het stationair toerental en het aangrijpen van de koppeling grondig gewijzigd, precies om komaf te maken met het probleem van het stilvallen.

Toch viel initieel de mijne ook stil bij koudstart, maar dit werd uiteindelijk verholpen met een software update, die recenter is dan die van hannesd .

Voor de Euro 4 zou men onder garantie een andere luchtfilterkast plaatsen, heb ik van mijn dealer begrepen.
 
Heb volgende week een afspraak staan bij de dealer voor een software update. Gelijk eens vragen naar de luchtfilterkast. Bedankt voor de tips!
 
Is een euro 4 uit 2019.
ok, ben benieuwd of ze die luchtfilterkast zullen veranderen naar een recenter model, en vooral welke software ze er zullen opzetten.
laat ons ook eens weten of hij nu rustiger en stabieler stationair draait...
 
De technieker van mijn BMW-dealer had zich vergist bij de controle van het stilvallen bij koudstart en dacht dat mijn C400X een Euro 4 (ipv een Euro 5) was, in welk geval er een nieuw ringetje diende geplaatst aan het gasklephuis, in combinatie met een nieuwe luchtfilterkast.

Toen echter doordrong dat ik een Euro 5 had, bleek een software-update voldoende te zijn om aan het euvel te verhelpen.
 
De technieker van mijn BMW-dealer had zich vergist bij de controle van het stilvallen bij koudstart en dacht dat mijn C400X een Euro 4 (ipv een Euro 5) was, in welk geval er een nieuw ringetje diende geplaatst aan het gasklephuis, in combinatie met een nieuwe luchtfilterkast.

Toen echter doordrong dat ik een Euro 5 had, bleek een software-update voldoende te zijn om aan het euvel te verhelpen.
dat ringetje zal ergens tussen het gasklephuis en de buis naar de luchtfilterkast komen vermoed ik?
 
Gister scooter weggebracht en net weer opgehaald. Geheugen is gewist en er is een nieuwe software update opgezet. Helaas veel te slecht weer om een extra blokje om te rijden. Kan nu nog weinig zeggen of ik veel verschil merk. Hou jullie op de hoogte!
 

Bijlagen

  • oud.jpg
    oud.jpg
    27,6 KB · Weergaven: 25
  • new.jpg
    new.jpg
    21,1 KB · Weergaven: 22
Ik rij ermee van een gemeente ten noorden van Antwerpen naar een gemeente ten zuiden ervan, waar mijn moeder woont , en dit meermaals per week.

De Antwerpse Ring staat bijna altijd potdicht… met de auto doe ik er vaak anderhalf uur over (enkele rit) en met de scooter 20 minuten .

Vanaf nu staat mijn GS stil voor de winter (onder een zeiltje met de Optimate ingeplugd) en dient de scooter ook voor ritjes naar Zeeland…

Ik maal er dus wel wat meer kilometertjes mee af.
 
Hoe verdraagt de C400GT/X de winterse rijomstandigheden ?

Is hij gevoelig voor (droog) zout op de weg ?

Ik heb niet de intentie om in echte pekel te gaan rijden, maar als het droog winters weer is, wil ik er wél mee rijden .

Ik ga hem wel met ACF-50 inspuiten, maar bij roestgevoelige brommers helpt dat niet voldoende... .
 
Terug
Bovenaan Onderaan