BMW C400GT

is het winter geweest in 2022 :z
maar er werd goed gestrooid
goeie bandjes
geen glijpartijen meegemaakt
en een auto wordt ook gebruikt in de winter
aangezien ik geen auto heb moet die scootert maar naar buiten
 
Laatst bewerkt:
Dan zal je zo’n 911-ding moeten hebben .

BTW , mijn nieuwe C400GT die reeds in oktober op transport ging en rond Sinterklaas in mijn bezit had moeten zijn , wordt slechts in januari verwacht.

Niemand blijkt op voorhand of tijdens het transport vanuit China te weten hoe lang het ding erover doet of waar het zich bevindt .
 
Hoe verdraagt de C400GT/X de winterse rijomstandigheden ?

Is hij gevoelig voor (droog) zout op de weg ?

Ik heb niet de intentie om in echte pekel te gaan rijden, maar als het droog winters weer is, wil ik er wél mee rijden .

Ik ga hem wel met ACF-50 inspuiten, maar bij roestgevoelige brommers helpt dat niet voldoende... .
Hi Slijkmoto,
Ik heb tot week 51 doorgereden. Met de winterse buien heb ik voor de auto gekozen.
De motor rijdt uit de kunst bij temperaturen onder 0. Het enige punt wat ik merkte is dat bij lage temperaturen, lees rond en onder 0 de start motor een ander geluid maakte dan normaal. Verder geen opmerkingen. (Wel heel blij met de handvat verwarming ☺)
 
120km is nog weinig om te kunnen oordelen over het verbruik. Hoe heb je die 4,2 l / 100km gemeten?
Hi PeterCC,
Ik heb mijn C400GT nu een meer dan een half jaar. Na dik 12500 km heb ik een gemiddeld gebruik van 3.5L/100km -> 1 op 28.5.
Prima lijkt mij zo.
Hij wordt nagenoeg alleen voor woon werk gebruikt, ± 52km enkele reis.

1672668182586.png
 
Hi Slijkmoto,
Ik heb tot week 51 doorgereden. Met de winterse buien heb ik voor de auto gekozen.
De motor rijdt uit de kunst bij temperaturen onder 0. Het enige punt wat ik merkte is dat bij lage temperaturen, lees rond en onder 0 de start motor een ander geluid maakte dan normaal. Verder geen opmerkingen. (Wel heel blij met de handvat verwarming ☺)
Bedankt voor de info, Frenz !

Bij gebreke aan scooter, kan ik het zelf (nog steeds) niet aan den lijve ondervinden...
Ik had 'm voornamelijk gekocht "voor erbij" om ook in de wintermaanden ermee te rijden, terwijl m'n GS in winterstalling staat.

Aan dit ritme van uitgestelde levering(en) hoeft het stilaan voor mij niet meer.

Als mijn dealer me nu weer een vertraging zou melden, mag hij de bestelde C400GT houden... ik wacht dan nog wel een paar weken, waarna ik gewoon met mijn GS de weg op kan... ZO lollig vind ik de C400 nu ook weer niet (ik had reeds voordien een C400X).
 
Hi PeterCC,
Ik heb mijn C400GT nu een meer dan een half jaar. Na dik 12500 km heb ik een gemiddeld gebruik van 3.5L/100km -> 1 op 28.5.
Prima lijkt mij zo.
Hij wordt nagenoeg alleen voor woon werk gebruikt, ± 52km enkele reis.
3.5l/100km voor een C400GT lijkt mij inderdaad prima.
Je houdt je verbruik nauwgezet bij, zie ik, net zoals ik.
 
Vraagje
Weet iemand hoe ik de service interval op het display kan resetten?
google eens unicarscan UCSI-2100 da's een obd stekker die je connecteert met je gsm.
dan koop je een 'licentie' aan die bij je past op de site WGSoft.de.
dit alles is nog steeds goedkoper dan je onderhoud en resetten te laten doen door een bmw stealership.
 
En wat met je garantie ?

In B staat hieromtrent in de garantievoorwaarden van BMW :

3. Uitsluiting van garantie.
De aanspraak op garantie vervalt wanneer;
- het gebrek door de klant niet onverwijld na constatering ervan bij een BMW Motorrad partner
schriftelijk wordt gemeld en/of door hem/haar ter schriftelijke vaststelling wordt getoond en de BMW Motorrad partner hierna niet op korte termijn de gelegenheid krijgt het gebrek te verhelpen.
- het voertuig of onderdelen ervan abnormaal of foutief word(t-en) behandeld of overbelast, bijvoorbeeld bij motorsport wedstrijden.
- het voertuig of onderdelen ervan niet word(t-en) hersteld of onderhouden volgens de voorschriften van de constructeur, met de vereiste deskundigheid en merkeigen werktuigen.
- op het voertuig een of meerdere onderdelen worden gemonteerd van vreemde afkomst of BMW Motorrad onderdelen op merkvreemde wijze worden veranderd of de motorfiets niet originele softwareaanpassingen zoals chiptuning heeft ondergaan, zelfs indien deze ingrepen worden uitgevoerd door een BMW Motorrad partner.
- de voorschriften omtrent behandeling, onderhoud en service van het voertuig (zie handleiding en serviceboek) niet in acht worden genomen.
- er geen gevolg wordt gegeven aan uitnodigingen voor specifieke technische nazichten (productverbeteringsacties).
- niet door BMW Motorrad aanbevolen banden worden gemonteerd de welke aanleiding kunnen geven tot comfort-, veiligheidsafname en/of schade.
- het gebruiksprofiel leidt tot diepontlading van de 12 Volt batterij waardoor vervanging ervan zich opdringt.
- een extern apparaat op de OBD poort aangesloten wordt waardoor een kwetsbare en oncontroleerbare digitale poort tot het voertuig wordt gecreëerd.
 
Laatst bewerkt:
beetje olie vervangen kan ik ook zelf
alleen om die pagina van het scherm te krijgen als je de motor start,
"u bent te laat met de service", ja ja dat weet ik ook wel:(,10000kim is ook ok🤔
moet ik daarvoor naar de dealert:N
coulance is bij mijn over:+
 
De levering van mijn C400GT is nog steeds niet echt in zicht.
Ik geloof het nu wel en heb de bestelling geannuleerd.
Ik rij voortaan wel uitsluitend met de motorfiets, wat ik, eerlijk gezegd, ook véél liever doe.
Succes met jullie brommers en dit, jammer genoeg, zieltogende topic !
 
Laatst bewerkt:
Hoi allemaal hier even een update over mijn C4 400 GT. Ik heb nagenoeg de hele winter door gereden helaas bij 14000km in februari is het Motorblok in de prak gelopen, rood scherm met de melding ernstige motor schade en weggesleept. Dat is helemaal netjes door de dealer gerepareerd onder garantie en er zit nu een nieuw motorblok onder de Motor. Het nieuwe blok draait aanzienlijk beter en soepeler dan het oude motorblok. Ik denk zelf met het verschil dat er altijd iets net niet lekker heeft gezeten in het oude blok. Wat ik ervan begrijp dan wel als ik het zelf invul is dat de timing van de kleppen is gaan verlopen met gevolg een innig contact tussen zuiger en kleppen. Mag natuurlijk niet gebeuren zeker binnen een jaar en nog zo weinig kilometers. Ondertussen onderweg naar de 20.000 km.
Het eerste jaar dat ik hem heb is er 18.000 km mee gereden. Ik ben erg tevreden over hoe de Motor op dit moment functioneert. Het enige wat mij tegenstaat is dat de tankindicatie nog 0 km te gaan aangeeft maar bij het tanken er maar 11,5 km halve liter ingaat. Gisteren eens 20 km door gereden toen 0km aangegeven werd, er ging toen 12liter in de tank.
Heeft iemand hier wel eens ervaring met zo rond de 13,5 l tanken? Dat zou volgens de opgave in de tank moet passen.
Groetjes allemaal.
 
Hoe wordt de nokkenas aangedreven in de BMW 400? Ketting of getande riem?
Wellicht ketting. Dan lijkt het me toch erg onwaarschijnlijk dat de timing zou verlopen. Dan moet de ketting al enkele schakels overgeslagen hebben.
 
In de km's ervoor had ik het idee dat ik vermogen aan het verliezen was en dat hij wat anders klonk. Maar niet van die mate dat het echt duidelijk was. Ik twijfelde hierover. In een tunnel net voordat het blok in elkaar draaide en ik wat extra gas gaf was het mij wel duidelijk dat het vermogen minder was dan normaal.
Ik heb het blok nog gezien, 1 klep was "weg" zag je alleen nog een stuk van de klepstang, 1 klep stond niet meer op zijn zitting, bougie was weg, ik vermoed kapot geslagen door de klep? De zuiger en cylinder waren beschadigd door metaal resten van ik vermoed de klep en bougie...
De boel is opgestuurd naar Berlijn voor nadere inspectie maar daar heb ik niets meer van gehoord.
 
Ja, het is duidelijk dat je zuiger tegen de kleppen aangelopen is. De timing moet dan verkeerd hebben gestaan.
Wordt de nokkenas aangedreven met een ketting?
 
Ik ben vandaag ff op bezoek geweest bij Harry Meijer in Amsterdam, en ben nu eigenaar van een 400 GT. Hij is van oktober '22 met 500 op de teller. De inrijolie zat er nog in. Hij is tripple black en met full opties en garantie tot oktober 2027. Ik had hem al zien staan op het internet, maar was vanaf afgelopen maandag €300,- in prijs verlaagd. Voor dat geld kon ik hem niet laten staan. Ik heb er nog een bmw navigatievoorbereiding bij besteld, en een topkoffer beugel origineel. Die is helaas alleen maar in het zilver verkrijgbaar wat ik niet vind passen bij een zwarte scooter. Daarom gaat die mee naar mijn werk. Daar zandstraal ik de originele kleur eraf, en wordt dan gepoedercoat in matzwart structuur. Vind ik er beter bij passen.
 

Bijlagen

  • 20231202_102403.jpg
    20231202_102403.jpg
    393,5 KB · Weergaven: 1
Terug
Bovenaan Onderaan