Bang voor wheelie

Frankie567

Rookie
1 jan 2018
18
0
Hallo :-)
Ik heb sinds kort een Honda nc700x dct (automaat) en durf bij het stoplicht niet voluit te gaan, bang dat m'n voorwiel omhoog komt. Zou dat kunnen, of moet ik het gewoon ervaren? :-)
 
Kom een keer mijn KTM lenen, neem wel een paar schone onderbroeken mee. Stel dan je vraag opnieuw als je weer op je eigen motor gaat rijden ;)
 
Laatst bewerkt:
geen zorgen om maken je merkt het snel genoeg mocht het je een keer lukken en dan draai je automatisch het gas wat dicht en dan land het voorwiel weer.
 
Zoek een stuk afgelegen asfalt en ga je motor eens uitproberen. Krijg je meer vertrouwen en controle wat je motor wel en niet kan. Hij gaat echt niet zomaar achterover, probeer maar eens of je het voorwiel een klein stukje van de grond kan krijgen. Als je dan je gas dicht doet staat hij meteen weer.
 
Elke keer dat je bij een stoplicht wegrijdt een klein beetje meer gas erbij geven, totdat je merkt dat je voorwiel loskomt. Gaat bij een nc700 overigens wel lang duren...
 
Moeten we dit nu serieus nemen?
Ik heb een NC750S gekocht deze zomer....laat me niet lachen....een wheelie ga je niet zo snel maken. Jammerrrr...eigenlijk want dat is toch helemaal niet erg?? Kwam die maar lekker makkelijk van de grond af!
Waar ben je dan in in hemelsnaam bang voor?
 
Sommigen ervaren als ie flink uit de vering komt dat t wiel los komt Vd grond.
🤐
 
Ik ben een beginnend motorrijder en heb daardoor nog niet zoveel ervaring. Ik ben er een beetje bang voor omdat ik denk de controle dan te verliezen. Maar wat Emiel zegt is wel een goeie: steeds een beetje meer gas. En LePensZeur, bedankt, ik zal me binnenkort even voorstellen daar!
 
Moet wel iets heel bijzonders gebeuren voordat het voorwiel de lucht in gaat met een NC700 met DCT. Je kunt gerust gerust vol gas met dat ding. ;)
 
Gewoon lekker experimenteren en desnoods zelfs een keer een rijlesje nemen met je motor en dan AVB-oefeningen doen zoals noodstop en uitwijkoefening. In een veilige setting met instructie je eigen grenzen verkennen.

Een wheelie overkomt je echt niet zomaar, bij de meeste motoren moet je daar heel erg je best voor doen. Zelfs als het dan per ongeluk gebeurt, komt je voorwiel maar een centimeter van de grond.
 
als je zeker wilt zijn dat je geen wheelie wilt maken bij vertrek bij het verkeerslicht, leun naar voren. zodra je naar achter gaat leunen is de kans groter dat je een wheelie KAN gaan maken.

Zelf meegemaakt met mn honda hornet cb600f, maar dan nog moet je vrijwel je best doen ervoor.
 
Hallo :-)
Ik heb sinds kort een Honda nc700x dct (automaat) en durf bij het stoplicht niet voluit te gaan, bang dat m'n voorwiel omhoog komt. Zou dat kunnen, of moet ik het gewoon ervaren? :-)
Alles kan, waar een wil is is een weg, maar waarom zou je voluit bij stoplichten willen vertrekken, en waarom zou je dat doen als je niet durft? Volgens mij doe je er goed aan om je motor een beetje te leren kennen, en sowieso wat rijervaring en -vaardigheid op te doen voordat je voluit wat dan ook met het ding gaat doen.

Een wheelie overkomt je echt niet zomaar, bij de meeste motoren moet je daar heel erg je best voor doen. Zelfs als het dan per ongeluk gebeurt, komt je voorwiel maar een centimeter van de grond.
Hum, ik ken wel een paar motoren die bij het passeren van een hobbeltje onder (half-gas) acceleratie spontaan het voorwiel een halve meter de lucht in gooien - de KTM in mijn onderschrift is er eentje van - maar een NC700 zie ik dat niet zo snel doen idd, of het moet een hele beste hobbel zijn... verder heb je zondermeer gelijk ;)
 
Laatst bewerkt:
Ha leuk wheelies *O* ,how to })
Het kan ,ook met een NC700 :Y ,
Mocht het voorwiel bij zo,n futloze Honda ooit per ongeluk omhoog komen dan gewoon je achterrem gebruiken dan komt hij weer naar beneden. :Y
Of gewoon rustig wegrijden ;)
 
Laatst bewerkt:
Heb het met mijn NC750X (manueel) nog niet voor elkaar gekregen.
En dan heb ik 'm nog zwaarbeladen achter...
Wel als ik eens flink doortrek dat m'n voorvering even uitrekt maar nooit het idee gehad dat ik een wheelie aan het maken was.
Als ik dat filmpje zo zie dan moet je nog een ferme ruk geven om 't voorwiel 'm omhoog van de grond te krijgen, dan heeft ie krecht genoeg om door te blijven gaan.
 
hem lukt het niet eens om met wat toeren een wheelie te trekken, zelfs wanneer hij de koppeling snel los laat.
Gaat niet lukken met de DCT tenzij je de achterkant vol belaad met stenen en een enorme ruk geeft aan het stuur :')
 
Mocht je enthousiast worden van de reacties hier en je angst overwonnen hebben, wacht wel even met proberen vol te accelereren tot de asfalt/banden temperaturen wat horen worden.
Ik heb geen ervaring met deze motor, weet wel dat ik het nu met mijn daytona niet hoef te proberen.
 
daar hoef je niet bang voor te zijn
als hem het lukt dan lukt jou het ook :Y
full
 
Een wheelie maken is op zich helemaal niet erg (behalve dat het niet mag), zo lang je je stuur maar recht houdt als je weer neerkomt. Anders riskeer je een klappend stuur en een valpartij.

Het voordeel van die per-ongelukke wheelies bij het wegtrekken is dat je meestal binnen een paar tienden van seconden weer terug neerkomt en dat je toch al rechtdoor ging (een per-ongelukke wheelie op een niet al te krachtige fiets terwijl je in een bochtje wegtrekt is onwaarschijnlijk), en je dus helemaal niet je stuur aan het bewegen was. Sterker nog, je merkt vaak pas dat je een per-ongelukke wheelie deed als je je voorwiel weer voelt neerkomen.

Gewoon ergens op een rustig stuk asfalt heel langzaamaan uitproberen hoe ver je kunt gaan met optrekken is uiteindelijk waarschijnlijk het beste. Dus gewoon oefenen stoppen zodra je voor het eerst je voorwiel een hupje voelt maken. (Als dat überhaupt lukt.) Gewoon je motor goed leren kennen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle fijne reacties, het heeft me erg gerust gesteld.
Het gaat me als ik het zo hoor niet gebeuren, maar kan een wheelie té ver gaan, zodat je achterwiel onder je door komt en je dus achterover klapt?
 
Dat kan natuurlijk, maar je voelt de neus echt wel stijgen. Tenzij veel koppel hebt onderin (1000cc fiets) zal die niet zo in ene achterover klappen. Met een 1000cc fiets trek je echter ook niet lomp volgas op (mag ik hopen :X ).

Oefenen om te kijken wat er gebeurd is wel interessant.

Echter zijn wheelies alleen maar slecht voor je fiets. Lekker niet doen als je er toch geen kick van krijgt.

Alles gaat op den duur naar de klote kan ik uit ervaring vertellen. Voordat je goede beheersbare wheelies kan zijn op z'n minst je keerringen al lek.
 
Laatst bewerkt:
Ja, dat zou kunnen, maar dan deed je sowieso al een paar dingetjes fout, en ben je een beetje onhandig bezig. Met een NC700 lijkt me de kans erop trouwens niet heel erg groot, tenzij je het er echt om doet.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan