Bandenspanning CBR600RR 2003 Michelin Pilot Power

McGuinness

MF veteraan
15 dec 2004
3.261
0
Isle of Man, Douglas, Bray Hill
Weet iemand de exacte bandenspanning voor sportief gebruik (waar anders voor? :P ) op straat voor de Michelin Pilot Power?

In het boekje staat 2,5bar voor en 2,9bar achter maar ik heb het idee, dat dat niet voor de MPP's geldt (ook omdat vrij snel in het midden slijt tja ik rijdt niet altijd alleen maar bochtjes) uiteraard ook omdat de D208 van Dunlop geadviseerd wordt voor mijn 600RR maar dat zijn kl*tebanden. Alhoewel ik nu al 4700km totaal met MPP's heb gereden maar net 200 km geleden nieuwe achterband MPP heb gemonteerd wil ik toch even checken wat de spanning nu echt moet zijn.
 
verlaag eens voor naar 2.1 en achter naar 2.2
Zo vergroot je het raakvlak met de weg en wordt de
bandentemperatuur wat hoger.
Voor mij zelf prefereer ik nog wat minder druk.

Probeer maar uit.

Wel ff opletten niet te plat!!!, want het is nog erg koud
de banden komen zeker nog niet op temperatuur.
:} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :}
 
Ik zou op straat niet te laag gaan zitten met je banden spanning.
met name de voorband niet onder de 2.2 a 2.3,dit beinvloed het stuurkarakter.
Achter zit ik meestal rond de 2.5 a 2.4
 
Is dit niet een hele zachte band die snel op temperatuur komt?
Ik kan me herinneren dat ik van Bridgestone (BT010) naar Pirelli Diablo ging. Die Pirelli's houden het ook niet zolang uit (als de BT010) maar rijden wel stukken beter :}
 
Uit eigen ervaring is 2.1/2.2 voor/achter voor op het circuit OK, maar op de openbare weg heeft een spanning onder de 2.3/2.7 duidelijk een nadelige invloed (wel een beetje afhankelijk van de temperatuur natuurlijk).
 
Is dit niet een hele zachte band die snel op temperatuur komt?
Ik kan me herinneren dat ik van Bridgestone (BT010) naar Pirelli Diablo ging. Die Pirelli's houden het ook niet zolang uit (als de BT010) maar rijden wel stukken beter :}

Bedoel je niet het tegenover gestelde :?
 
op den openbare weg heb ik 2.3,2.4 voor en 2.5 achter

2.1v en 2.2a voor op den openbare weg is toch wel wa te weinig zelle
 
Ik heb zelf nu ook de MPP's. Ze zitten er vanaf begin dit jaar op en als het vriest is het inderdaad niet zo verstandig om erg plat te gaan, maar alles in de buurt van de tien graden is warm zat en ze warmen ontzettend snel op. Op mijn GSXR750 (2001) had ik D208 van dunlop liggen en die bevielen prima. Diezelfde banden bekoorden me absoluut niet op de CBR600RR (2003). De metzeler rennsports waren prima, maar die moest je wat opwarmen voor je gek kon doen en daar had ik de druk ook wat lager van. Volgens mij krijgt een band ook zijn warmte door vervorming, maar gaat het om de einddruk en niet de koude druk. Een achterband mag best op 2,6/2,7 bar staan. Door de krachten die daar op komen warmt hij toch wel op. 2,9 bar vind ik te veel. Op straat heb ik de voorband op 2,5 staan. Ook bij 12 graden heb ik nog geen schuiver gehad en ik ben toch echt best wel plat door de bocht gegaan (kneedown, en ik ben geen lange draak). Op het circuit heb ik de druk lager: 2,2 voor en 2,1 achter. Daar wil je veel grip en interesseert de levensduur niet. Daar gebruik je een band ook meer en dan warmt hij meer op, waardoor de einddruk toch omhoog gaat.
Nog iets ... een band kan gecontrueerd zijn om minder op te warmen. Dan kan men een andere compound gebruiken zonder levensduur in te leveren (hoe warmer een band wordt, hoe harder hij eigenlijk slijt). Die andere/zachtere compound heeft een lager temperatuurgebied waarin 'ie goed werkt en daardoor gript de band ook beter als 'ie nog niet zo warm is

 
Mmmm door de vele reacties weet ik nu eigenlijk nog niet echt wat de juiste bandenspanning moet zijn. Ik rijd nu al 2 sets MPP met 2,5/ 2,9 bar en ik kan alles doen wat ik leuk vind zonder vervelende situaties gehad te hebben.

Is er echt niet een tabel ofzo beschikbaar van Michelin zelf?
 
Ik heb ook al naar gegevens gezocht op het net, maar niets gevonden. Maar als de opgegeven waarden werken voor je, dan is er geen reden om het aan te passen. Sterker, dan kost het alleen maar rubber. En belangrijker nog ... misschien wel vertrouwen in de motor als het een keer niet lekker voelt.
Mij lijkt dat een rijder met vertrouwen in z'n motor beter/sneller/veiliger rijdt dan iemand waarbij het niet lekker zit (al is het maar tussen de oren).
Als je wil stuur ik je m'n excel-filetje met settings wel. Da's iets van 18 kb. Stuur maar een mailtje als je interesse hebt.
 
Ik heb ook al naar gegevens gezocht op het net, maar niets gevonden. Maar als de opgegeven waarden werken voor je, dan is er geen reden om het aan te passen. Sterker, dan kost het alleen maar rubber. En belangrijker nog ... misschien wel vertrouwen in de motor als het een keer niet lekker voelt.
Mij lijkt dat een rijder met vertrouwen in z'n motor beter/sneller/veiliger rijdt dan iemand waarbij het niet lekker zit (al is het maar tussen de oren).
Als je wil stuur ik je m'n excel-filetje met settings wel. Da's iets van 18 kb. Stuur maar een mailtje als je interesse hebt.

Ja dat zou leuk zijn! Mijn e-mail is
Heb jij ook vering verandert? Want daar doe ik niets aan omdat ik er niets van snap! :P
 
Laatst bewerkt:
Mmmm door de vele reacties weet ik nu eigenlijk nog niet echt wat de juiste bandenspanning moet zijn. Ik rijd nu al 2 sets MPP met 2,5/ 2,9 bar en ik kan alles doen wat ik leuk vind zonder vervelende situaties gehad te hebben.

Is er echt niet een tabel ofzo beschikbaar van Michelin zelf?

Check MOTO 73 no.18 van 26 aug-8 sept.2004 eens. Daar staat een bandentest in...
Voor de Michelin Pilot Power wordt geadviseerd (door de fabrikant): straatgebruik ==> voor 2.5/achter 2.5 bar. Voor circuitgebruik voor 2.1/achter 1.9 bar. Suc6 ermee. 8-)
 
Hi,

Ik rij zelf nu met MPP, slijt gelijk af ze zitten er nu zo'n 2000 km onder. Gebruik 2,5 voor 2,6 Achter. Wel opletten want luchtpompen bij de pomp zijn zeer onnouwkeurig. Mzl
 
Hmmz, het boekje van mijn cbr (93'er) geeft 2,5 voor en 2,9 achter aan, maar dat stuitert best wel maar stuurt ook direct. Zal eens proberen wat ie met 2,3 / 2,7 doet.

Moet uiteraard nog wat warmer weer worden voor het echte werk.
 
ik had deze band eronder laten monteren. Toen ik na 1000km haarscheuren in de wangen constateerde. Hier heb ik toen mijn dealer geconfronteerd en wist mij te vertellen dat dit niet normaal was. Hij heeft meteen de importeur gebeld en om uitleg gevraagd. de chef werkplaats moest een paar metingen doen. En toen werd er netjes door de importeur een afspraak gemaakt.

Hij is toen langsgekomen en heeft mijn band terug genomen. Niet omdat deze een mankement had. Want het schijnt dat de band uit een x aantal lagen bestaat,deze worden over elkaar gelegd en dan gevulcaniseerd. hierbij is er waarschijnlijk lucht tussen gekomen.
Hij zei dat het geen kwaad kon. Maar om mijn "nare"gevoel weg te nemen heeft hij deze omgeruild voor een verse.
Niet dan LOF voor de heren van Michelin! *D

Liquimoly
 
ik had deze band eronder laten monteren. Toen ik na 1000km haarscheuren in de wangen constateerde. Hier heb ik toen mijn dealer geconfronteerd en wist mij te vertellen dat dit niet normaal was. Hij heeft meteen de importeur gebeld en om uitleg gevraagd. de chef werkplaats moest een paar metingen doen. En toen werd er netjes door de importeur een afspraak gemaakt.

Hij is toen langsgekomen en heeft mijn band terug genomen. Niet omdat deze een mankement had. Want het schijnt dat de band uit een x aantal lagen bestaat,deze worden over elkaar gelegd en dan gevulcaniseerd. hierbij is er waarschijnlijk lucht tussen gekomen.
Hij zei dat het geen kwaad kon. Maar om mijn "nare"gevoel weg te nemen heeft hij deze omgeruild voor een verse.
Niet dan LOF voor de heren van Michelin! *D

Liquimoly

Sorry, maar dat noem ik een Mankement!
en lucht tussen de rubberlagen van de band lijken me bloedlink
als het loskomt kunnen volgens mij de ergste schuivers/highsiders ontstaan
(en ga me niet vertellen dat met de krachten die op een band staan het niet
loskomt, want dan kan je net zo goed duktape op je banden plakken)
 
Mmmm door de vele reacties weet ik nu eigenlijk nog niet echt wat de juiste bandenspanning moet zijn. Ik rijd nu al 2 sets MPP met 2,5/ 2,9 bar en ik kan alles doen wat ik leuk vind zonder vervelende situaties gehad te hebben.

Is er echt niet een tabel ofzo beschikbaar van Michelin zelf?

Ik rijd ook met 2,5 bar voor en 2,9 bar achter in mijn Michelin Pilot Power banden op mijn CBR600RR. En heb tot nu toe geen klagen eigenlijk. Op het circuit reed ik met 2,1 voor en 2,2 achter. Is 2,5 niet erg weinig achter voor de openbare weg :? ?
 
Weet iemand de exacte bandenspanning voor sportief gebruik (waar anders voor? :P ) op straat voor de Michelin Pilot Power?

In het boekje staat 2,5bar voor en 2,9bar achter maar ik heb het idee, dat dat niet voor de MPP's geldt (ook omdat vrij snel in het midden slijt tja ik rijdt niet altijd alleen maar bochtjes) uiteraard ook omdat de D208 van Dunlop geadviseerd wordt voor mijn 600RR maar dat zijn kl*tebanden. Alhoewel ik nu al 4700km totaal met MPP's heb gereden maar net 200 km geleden nieuwe achterband MPP heb gemonteerd wil ik toch even checken wat de spanning nu echt moet zijn.
dat is per motor verschillend , bij mij werd door michelin benelux 2.5 - 2.5 door gegeven voor een gsxr 750 y model . bij 2.5 - 2.9 had ik last van trillingen
 
Terug
Bovenaan Onderaan