Android Smartphone Navigatie

Sinds kort werd mij gewezen op Detecht navigatie.
Werkt lekker snel, simpel en een veel betere planning interface dan Calimoto.

Een heleboel standaard features zitter er in, maar ook crash-detectie met noodcontacten incl. tracking voor die noodcontacten van jouw rit (als je dat instelt). Communitie driven met vrienden toevoegen die ook Detecht gebruiken, posts kunnen plaatsen over je rit, je rit makkelijker kunnen delen, enz... Check website voor alle features).

Maar wat ik nog miste bij Detecht was het 'plan round-trip' feature. Als je dus ergens bent en je bent daar onbekend, of je hebt geen zin om zelf iets uit te stippelen, ga je naar round-trip en vul je in hoeveel kilometer en welke richting op. En dan maakt de app een route voor je.

Dus ik via instagram een bericht gestuurd naar Detecht met mijn complimenten en mijn wens.
Binnen 5 minuten kreeg ik bericht terug dat ze nu die functie aan het beta testen zijn en ik kreeg screenshots gestuurd met de vraag wat ik wer van vond. Hoe cool is dat!
Daarna vroegen ze naar meer gewenste features, vervolgens vertelde ik hoe cool het zou zijn, als je vrienden kan markeren waar je mee aan het touren bent, en dat je die dan kan zien op de kaart, als iemand dan een verkeerde afslag neemt, of spontaan is gaan tanken, of moet wachten voor een rood stoplicht, dan kun je zien waar de rest van de groep is of waar de verdwaalde persoon is. Dit stond ook al op hun road-map.

Ik ben erg tevreden met de app en de communicatie van die gasten en wat er nog op de roadmap staat. Give it a try
 
Premium versie kost toch 5 euro per maand. Dat is 60 euro per jaar.
Stevig aan de prijs als je het mij vraagt.
Premium lijkt nodig te zijn voor GPX support
Doet eigenlijk hetzelfde als TomTom Go en die kost 20 euro per jaar
 
Iemand ervaring met koppelen smartphone aan Honda via AndroidAuto via draad.
Ik heb mijn Gsm gekoppeld.
als soort van reserve wil ik ook de Gsm van mijn vrouw koppelen via AA.
Maar dat lukt niet.
in mijn auto lukt het nochtans wel.
 
Wat is de officiële procedure voor de AfricaTwin/NT om AA werkend te krijgen.
Dit zal wellicht anders zijn dan op de Goldwing. Daar werkt het goed met een Galaxy S9. Andere smartphones nog niet geprobeerd.
 
Premium versie kost toch 5 euro per maand. Dat is 60 euro per jaar.
Stevig aan de prijs als je het mij vraagt.
Premium lijkt nodig te zijn voor GPX support
Doet eigenlijk hetzelfde als TomTom Go en die kost 20 euro per jaar
Niet helemaal waar

Met TomTom Go (& Go Rider)
- kun je geen round-trip doen
- Je kan geen extra points toevoegen in je geplande route (on the fly)
- Je kunt niet kiezen per way-point of je snelweg, n-weg, landweg wilt (als je al waypoints kan toevoegen)
Dit zijn dingen die ik in de eerste 10 seconden van beide apps heb gevonden.
 
- Roundtrip kan via MyDrive op de je smartphone en vandaar staat deze ook direct in TomTom GO. Voor deze functie heeft TomTom op dit moment een extra app in Beta maar wel vrij te gebruiken. Wat de toekomst van deze app is, is niet duidelijk.
- Extra punten toevoegen in een track kan inderdaad niet maar in route kan het gewoon.
- Type route naar een Waypoint kan je kiezen. Tussen Waypoints ook wel maar dat gaat omslachtiger. Moet je na een waypoint weer een ander type route kiezen.

Je zou kunnen zeggen dat het missen van een roundtrip-functie een duidelijk verschil is. De andere 2 dingen kunnen eigenlijk alle apps wel op hun eigen manier.
 
Bij mij ligt de Zumo XT in de kast. Ik gebruik ook een Ulefone Armor X10 Pro voor navigatie en tot nu toe bevalt dat prima. Kurviger voor de leuke ritjes en TomTom voor als het nodig is (snel naar huis, file missen etc) Alle muziek staat er ook op dus in principe een hotspot op mijn eigen telefoon voor flitsmeister en kaarten en gaan.
 
Ik ben nu toch weer iets moois tegengekomen op de interwebs:


Een waterdicht Carplay/Android Auto device voor op de motor. Besteld om te testen! Vind er positieve ervaringen over op internet, dus ik ben erg benieuwd!
dat is interessant!!!!

Enige waar je dan wellicht nog mee zit is het batterij verbruik van de telefoon als je hem in AA stand gebruikt, geen idee hoeveel dat dat eigenlijk is overigens?!?! Nooit getest....

Vind dit wel een leuke oplossing! Ben je ook gelijk van het trillen af op je toestel, en is waterdicht.!

Ben trouwens wel benieuwd hoe dat zich gedraagt als je een com setje in de helm hebt (bijvoorbeeld cardo)
 
Laatst bewerkt:
dat is interessant!!!!

Enige waar je dan wellicht nog mee zit is het batterij verbruik van de telefoon als je hem in AA stand gebruikt, geen idee hoeveel dat dat eigenlijk is overigens?!?! Nooit getest....

Vind dit wel een leuke oplossing! Ben je ook gelijk van het trillen af op je toestel, en is waterdicht.!
Dat klopt ja. Je kan hem ook met usb verbinden, dus ik denk dat hij dan ook je telefoon oplaadt. Ik vindt het alleen niet zo handig om met een kabeltje vanaf je motor je jas in te gaan, en je telefoon ernaast zetten op je stuur gaat de voordelen van het apparaat tegen. Ik durf ook niet te zeggen wat carplay wireless verbruikt, lees wisselende dingen op internet. Ik heb een magsafe batterij om dan eventueel op mn telefoon te doen, maar dat moet ik dus allemaal even uittesten.
 
Accu verbruik bij AA is hoog net als bij navigeren.
Het genoemde scherm is in feite het tweede scherm van de smartphone. Het apparaat doet zelf eigenlijk niet zo veel.
Je smartphone gewoon met een powerbank o.i.d in je tanktas stoppen. Dan houdt deze het wel een dag vol.

Probleem met dit systeem is de stabiliteit.
Er zijn meerdere topics over Aliexpress navigatiesystemen.
Korte versie. Ze doen het maar vanzelfsprekend is het lang niet altijd. Support/updates is ook erg beperkt (of helemaal niet)

Interessant is het zeker wel. Resolutie is wat aan de lage kant
 
Op zich wel leuk maar alsnog aan de prijs vind ik. Wat me opvalt bij mijn telefoon is dat het scherm op maximale helderheid de meeste stroom verbruikt. Ik neem aan dat zolang het scherm uit kan blijven, dit een stuk minder energie verbruikt en een dag te halen moet zijn :)
 
Ik gebruik Android Auto regelmatig op de motor. Ik kan je garanderen dat het stroomverbruik hoog is. De telefoon wordt gewoon warm. Soms zo warm dat het apps afsluit. Het gemis aan koeling (rijwind) is het probleem.
 
Ik ben nu toch weer iets moois tegengekomen op de interwebs:


Een waterdicht Carplay/Android Auto device voor op de motor. Besteld om te testen! Vind er positieve ervaringen over op internet, dus ik ben erg benieuwd!
Maar.... Dit is Android auto, niet Android motor? :+
 
Ik gebruik Android Auto regelmatig op de motor. Ik kan je garanderen dat het stroomverbruik hoog is. De telefoon wordt gewoon warm. Soms zo warm dat het apps afsluit. Het gemis aan koeling (rijwind) is het probleem.
Kijk, daar heb ik wat aan, precies wat ik al dacht en vreesde.
Ik blijf mijn cradle voor mijn telefoon wel gebruiken dan ;)
Telefoon met powerbank mee gaan nemen ga ik niet doen iig
 
Ik wil gaan navigeren met de Samsung S20 FE, nu heb ik gelezen dat door trillingen de focus van de camera kapot kan gaan, iemand ervaring met deze telefoon op de motor ?
 
Ik wil gaan navigeren met de Samsung S20 FE, nu heb ik gelezen dat door trillingen de focus van de camera kapot kan gaan, iemand ervaring met deze telefoon op de motor ?
Als je telefoon Optical Image Stabalozation (OIS) heeft dan loop je het risico dat de camera door trillingen kapot gaat.
En mogelijke manier om te voorkomen dat die kapot gaat is door een trillingsdemper tussen de motor en je telefoonhouder te plaatsen. SP connect en Quadlock (twee veel voorkomende merken voor navigatie steunen) hebben zo'n demper in hun assortiment.

Volgens GSM arena heeft de S20fe ook OIS, dus zo'n trillingsdemper is dan aan te raden.
 
Ik wil gaan navigeren met de Samsung S20 FE, nu heb ik gelezen dat door trillingen de focus van de camera kapot kan gaan, iemand ervaring met deze telefoon op de motor ?
Het is een voorkomend probleem, veelal bij de IPhone. Jaren zonder trillingsdempers gereden met de S-versies van samsung, nooit last. Voor de zekerheid er 1 op gezet. Zal het helemaal wel goed gaan.
 
Ligt ook nog een beetje aan wat voor een motor je hebt... een hoge toeren brommer zal er meer last van hebben dan een lage toeren (wing) brommert.
ik heb zelf nog nooit problemen met mijn camera gehad, maar ik heb zo'n lage toeren brommer en rij maar 15k per jaar (maar wel altijd met de telefoon op het stuur)
 
Bedankt voor de reacties.
Ik heb een Honda cb600f, dus een trillingsdemper is wel aan te raden.
 
Ik heb een CAT S 41. Is een beetje een bouwtelefoon maar echt gemaakt om tegen trillingen te kunnen. Ook echt goed waterdicht en in een stevige kast, niet zo'n fruttig dun glasvelletje. Je kunt het ding ook gerust laten vallen, ook daar kan hij tegen.
En voor het opgeladen houden heb ik zo'n klein dingetje in de laadopening, geen idee hoe dat heet , en dan kan je met een USB kabeltje met een soort van magneetblokje aan je telefoon de boel opladen. Gaat prima trouwens. Het schijnt dat met die oplaadopeningetjes de meeste storingen optreden, in-en uit steken van een stekkertje. . Logisch . Als houder heb ik ooit een heel solide aluminium houdertje van Ali gekocht, de bevestiging is gaat met een stelschroef. Geen gedonder met trillingen , nooit. Maar ja, het is geen iPhone van 1300 euri maar het doet wat het moet, ook navigatie via Googlke Maps gaat ook prima. Daarnaast heb ik een TT 400, gewoon voor voorgeprogrameerde routes.
 
Je hebt eventueel ook nog wel een oude telefoon liggen. Dat gaat over algemeen ook wel goed als navigatie. Als daar de camera van kapot gaat, lig je er vast niet wakker van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan