Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Alles over motorhanden | deel 3

Status
Niet open voor verdere reacties.

Unruled

Joe Bar style
Lid geworden
21 aug 2007
Berichten
26.188
Waarderingsscore
779
Locatie
Nieuw-Vennep


Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)




Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 5.000 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. Een ander geval apart zijn Dunlop banden, die een nog lágere druk kunnen hebben, de constructie is hier geschikt voor. Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.


Overige vragen:
 
Laatst bewerkt:


je ziet duidelijk dat de bovenste band een tegengestelde bolling heeft bij de randen, dan kom je dus makkelijker aan het randje....maar heb je ook groter rubbercontact on de hellingshoek.
 
Dunlop sportsmart
Conti Sport-Attack2
Metzeler MO 8 ?
Michelin Pilot Road 2/3
Pirelli Rosso GT


Ze doen allemaal erg weinig voor elkaar.
Sportsmart en de SportAttack 2 zijn wel sportbanden (al gaan ze lang mee).
De Metzeler heet Roadtec Z-8 (in de M- en O-versie)
De Pirelli heet Angel GT (geen Rosso).
 
Welke band moet ik kiezen? Ik rijd op een kawa zzr1100, veel snelweg woon/werk verkeer.. Maar ben ook niet vies van een bocht! Kom dan snel op een dualcomp band uit. Alleen wil ik van jullie weten welke ik het beste kan nemen.
De Michelins zouden niet mijn eerste advies zijn, of je moet van het rijgedrag houden (dat heeft voor- en na-delen).
Mijn advies:
- Pirelli Angel GT
- Metzeler Roadtec Z-8 (voorband M-, achterband O-versie)
- Dunlop Roadsmart 2
- Bridgestone T30

De verschillen onderling zijn dusdanig klein dat geen enkele band duidelijk minder is, maar wel dat de ene of de andere band beter bij je past. Daarvoor heb je advies nodig van iemand die jouw rijstijl kent en veel van banden weet.
 
Heb ook een zzr1100 gehad en vond de combi Michelin pilotpower 2ct voor, en de Michelin pilotroad 2 achter perfect .
De 2ct voor nam ik omdat die veel fijner de bocht invalt dan de pilotroad2.
En dat is dus precies wat veel rijders juist NIET fijn vinden, en de reden dat ik de Michelins NIET aanbeveel op een zware motor voor een rijder die ik niet ken.
 
Een vraagje;

Iemand al ervaring of andere wetenswaardigheden (buiten de verkooppraatjes) met de
"Michelin Pilot Power 3"??


Jazeker, heb ze nu zo´n 2200 km onder m´n VTR SP1 liggen. Heb er al in van allerlei omstandigheden mee gereden en bevallen zeer goed. In de regen met 8 gr. C. in de Harz tot 26 gr. C. in Nederland. In de regen gaven ze nauwelijks een krimp, ook tijdens flink door rijden voel je ze maar zelden zoeken naar grip. Maar ook tijdens gewoon lekker weer geven ze volop vertrouwen en ik durf toch wel te zeggen dat ik van stevig door rijden houdt. Ik was MPP 2CT gewend, maar deze zijn minstens zo goed en waarschijnlijk ook wel beter.
 

Dat is duidelijk. Thanks.
 
Op mijn xt600 voorvelg zit nu een kenda trackmaster maat 80/100/21. In het boekje staat gegeven dat de maat 3.00Sx21 moet zijn. Nu kan ik een michelin sirac overnemen in de maat 90/90/21, iemand enig idee of dat nog goed rijd? De band is dan volgens mij iets meer dan een centimeter breder, en een centimeter platter.
 
Ik ben benieuwd hoeveel km je uit de achterband van de supercorsa haalt (en welke versie/compount).
Van supercorsa naar sportsmart is nogal een stap (4x langere levensduur?)

Ik heb supercorsa sp op mijn hypermotard. Voorbandje 5000 km. Achter 3000. En iets te lang snelweg is gelijk een plat vlak. Maar daar krijg je dan wel maximale grip voor terug waar geen enkele andere straatband aan kan tippen.

Echter, ik houd van beetje doorrijden, maar dit is echt een te duur geintje. Ik koop nog 1 x een nieuwe achter, en dan is het setje op. Daarna iets minder heftigs erop. Ben wel tevreden over de bt016pro van bridgestone.
 
geen probleem
 
Ik heb nu ook MPR3. Heb er pas 130 km mee gereden en rustig omdat ik ze nog aan het inrijden ben.

Maar ik vind ze nu al geweldig. Komt natuurlijk ook omdat me oude banden zo vierkant waren als maar kan.

Ze geven een vertrouwd gevoel en de bochtjes invallen doet ie al met 1 tikje tegen t stuur.
 

heb deze sp ook maar wat is nou de juiste druk voor dit type band zelfs bij pirelli niet te vinden ? heb er voor 2,1 en achter 2,0 in geprobeerd maar dit voelt toch echt niet lekker . gaat glijden achter met deze spanning.

ps (spanning ligt beduidend lager dan de meeste banden voor dit type band)
 

2,3 en 2,4 hoor ik geregled voor de SC van Pirelli
 

Ik rij gewoon met 2,5 en 2,8 ( voor, achter). Als het eindelijk eens zomer wordt hier, dan laat ik de spanning iets zakken naar 2,4 en 2,6.
 
Iemand al ervaring met de nieuwe pilot power 3?
Ik heb nu de conti sportattack 2, prima band en slijtage is uitstekend maar worden niet echt snel warm. Ben benieuwd hoe de pp 3 is.
 
Ik heb de zoekfunctie al gebruikt en een gedeelte terug gelezen, maar om nou alle 94 pagina's terug te lezen..

En een ander merk/type band omdat ik wat anders wil proberen.
 
Inmiddels 3000km verder op mijn sportsmarts. Mijn vorige recensie is een paar pagina's terug te lezen. Inmiddels mijn mening moeten herzien...

De sportsmarts halen hun snelheid blijkbaar niet uit de grip of speelsheid, maar uit het neutrale stuurkarakter. De banden geven je (in het begin ongemerkt) het gevoel dat je veel langzamer rijdt dan je daadwerkelijk doet. Je snelheidsperceptie gaat flink omlaag omdat je normaal gezien een bepaalde instabiliteit verwacht bij een hogere snelheid. Een instabiliteit die er bij de sportsmarts gewoonweg niet komt.

Dat karakter was voor mij nieuw. Ik heb met veel verschillende banden gereden, maar sit heb ik nog niet eerder gehad. De banden gaven mij het gevoel dat ik niet meer kon rijden. Iets wat mijn vaste rijgroep hoogst amusant vonden.

Inmiddels ben ik meer dan gewend aan de sportsmarts en ze geven mij nu eindelijk het vertrouwen waar ik zo naar zocht.

Het viel me op dat wanneer ik voor mijn gevoel 'langzaam' reed, mijn teller iets heel anders aangaf.

Het is een band met een heel ander karakter dan vrijwel ieder andere band, maar wel een recept dat werkt. Zeer gedurfd van dunlop.

Maar nu de belangrijkste vraag; zou ik hem opnieuw monteren?

Absoluut.
 
ik heb een honda cb1, 400cc 42 kW, sportieve rijstijl.

motor in maart gekocht met heel weinig kilometers en oude, maar nauwelijks versleten banden.

nu 3000 kilometer later begin ik naar de banden te kijken: voor michelin activ 110/70, achter dunlop sportmaxx 150/70 terwijl er 140 op zou moeten zitten, kom ik ook net achter. 2, 3 voor, 2, 5 achter.

Volgens codering komen de banden uit 2002 (!). Op zich rijdt het allemaal goed, maar ik weet ook niet hoe het zou moeten. Wat zouden jullie doen in mijn geval? En welke banden? Ik dacht zelf aan bt45, maar misschien zijn sportieve banden beter? en wat zijn de effecten van de te grote achterband? ga ik dat straks echt merken ivm gearing etc.?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.