Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.576
11.204
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Dit blijft natuurlijk altijd de discussie, de ene BMW dealer is de andere niet. Ik ontvang veel klanten voor banden met een BMW die zicht weggejaagd voelen bij hun eigen dealer door bizarre prijzen. En het zal jullie misschien niet verbazen dat je als ondernemer de banden echt niet automatisch goedkoper inkoopt dan een particulier op internationale sites, maar daarnaast wel het risico draagt.

Daarbij de prijs van montage vergelijken tussen bedrijven is ook niet helemaal objectief, je weet niet welk bedrijf wat doet.
Doet de goedkoopste ook dynamisch balanceren, alle oude stickerresten verwijderen, velg wassen, het lichtste punt van de band op het daadwerkelijke zwaarste punt van de velg zetten i.p.v. klakkeloos op het ventiel, de band op de velg draaien als het beter kan qua balans, het rubberen ventiel vervangen of is dit ook extra tegen betaling? En wie zegt dat de duurste dat wel doet?

Misschien is het belangrijk om te kijken wat je van de service verwacht, uit te zoeken welke garage dit doet en tegen welke prijs en aan de hand daarvan de keuze maken.

@G.C. en @Mike Schenk, ik lees eigenlijk het zelfde aan beiden kanten in de discussie: support de dealer/garage waar je je goed bij voelt en waar de service overeenkomt met je verwachtingen.
 
Ik weet dus wel zeker dat jouw dure dealer minstens dubbele pakt op de inkoop van de band.
Met dat verschil, dat jij het niet weet.
En dan nog hebben we het over € 54,- bruto marge op een half uur a 3 kwartier werk. Met alle bovengenoemde kosten die jij vergeet.
Het is mijn garage gegund.
Prima dat jij het je garage gunt met deze enorme marge... Maar ik heb een gezin en kan iedere welverdiende euro maar één keer uitgeven. Voor mij is dan de voordeligste optie het belangrijkste. Dat ik daarmee niet altijd de plaatselijke motorzaak steun is jammer..

Vorige keer besloot ik ook de spullen voor mijn onderhoudsbeurtje bij de plaatselijke zaak te halen ipv online te bestellen (onder het mom van: steun de plaatselijke zaken), na een check op internet bleek ik nu ongeveer het dubbele betaalt te hebben. Nou sorry, maar in de huidige economie is mijn eigen portomonee op dit moment ff belangrijker.
 
Wanneer gaat dit topic weer gewoon over banden en de ervaringen die mensen daarmee hebben?

De laatste tijd lees ik alleen maar discussies waarin de ene persoon de andere probeert te overtuigen van zijn gelijk.

Meningen zijn van harte welkom, maar het blijven meningen. Of het nou gaat om de discussie sport vs sporttoer, prijzen, bandenspanning of merken, volgens mij is het niet de bedoeling dat je hier je eigen beslissing gaat lopen verantwoorden door anderen jouw mening op te dringen.

Lees, leer van elkaar en neem je eigen beslissing. En laat ook anderen hun eigen beslissing nemen.
 
Zo afspraak gemaakt voor volgende week, een nieuwe Battlax T32 laten monteren.
Een paar telefoontjes scheelt een heleboel, 3 prijzen gehad variërend van €234.- tot €319.- incl montage en balanceren. Allen op de motor er naar toe en op de motor terug naar huis.
In Duitsland kost een set 250€ thuis de velgen eruit gehaald en bij de lokale bandenboer laten omleggen. Totaal 300€ voor de set met omleggen. 🤷🏻‍♂️
 
Wanneer gaat dit topic weer gewoon over banden en de ervaringen die mensen daarmee hebben?

De laatste tijd lees ik alleen maar discussies waarin de ene persoon de andere probeert te overtuigen van zijn gelijk.

Meningen zijn van harte welkom, maar het blijven meningen. Of het nou gaat om de discussie sport vs sporttoer, prijzen, bandenspanning of merken, volgens mij is het niet de bedoeling dat je hier je eigen beslissing gaat lopen verantwoorden door anderen jouw mening op te dringen.

Lees, leer van elkaar en neem je eigen beslissing. En laat ook anderen hun eigen beslissing nemen.
Je hebt gelijk. Basta.
 
Wanneer gaat dit topic weer gewoon over banden en de ervaringen die mensen daarmee hebben?

De laatste tijd lees ik alleen maar discussies waarin de ene persoon de andere probeert te overtuigen van zijn gelijk.

Meningen zijn van harte welkom, maar het blijven meningen. Of het nou gaat om de discussie sport vs sporttoer, prijzen, bandenspanning of merken, volgens mij is het niet de bedoeling dat je hier je eigen beslissing gaat lopen verantwoorden door anderen jouw mening op te dringen.

Lees, leer van elkaar en neem je eigen beslissing. En laat ook anderen hun eigen beslissing nemen.

Volgens mij is dit 'alles over motorbanden', en is dat altijd zo geweest.

Je kunt de discussies minder leuk vinden, maar ze horen er wat mij betreft bij. Meningen kunnen goed of slecht onderbouwd zijn. Feiten kunnen juist of onjuist zijn.

Sommigen vinden elke vorm van hoor- en wederhoor, discussie, debat, tweegesprek en weet ik niet wat altijd en overal een vies woord. Laten die dingen op een forum nou juist net wat vaker present zijn.
 
Wanneer gaat dit topic weer gewoon over banden en de ervaringen die mensen daarmee hebben?

De laatste tijd lees ik alleen maar discussies waarin de ene persoon de andere probeert te overtuigen van zijn gelijk.

Meningen zijn van harte welkom, maar het blijven meningen. Of het nou gaat om de discussie sport vs sporttoer, prijzen, bandenspanning of merken, volgens mij is het niet de bedoeling dat je hier je eigen beslissing gaat lopen verantwoorden door anderen jouw mening op te dringen.

Lees, leer van elkaar en neem je eigen beslissing. En laat ook anderen hun eigen beslissing nemen.
"Internetforum: een discussieruimte op internet".
 
alles over motorbanden.
2 pagina's van de 500 die o.a. gaan over prijzen van bandenboeren en waarom de een liever wat meer of minder betaalt dan de ander.. Dat heeft toch echt heel veel raakvlak met motorbanden.

Daar zijn de meningen namelijk enorm over verdeeld.

Zo heb ik vandaag ontdekt dat een duurdere bandenboer misschien zelfs de velg wast :}
 
alles over motorbanden.
2 pagina's van de 500 die o.a. gaan over prijzen van bandenboeren en waarom de een liever wat meer of minder betaalt dan de ander.. Dat heeft toch echt heel veel raakvlak met motorbanden.

Daar zijn de meningen namelijk enorm over verdeeld.

Zo heb ik vandaag ontdekt dat een duurdere bandenboer misschien zelfs de velg wast :}
Ik had een paar zomers geleden in Noorwegen met spoed nieuwe banden nodig voor de auto (reed op staal). Daar gingen hele wielen eerst in een wielenwasmachine en pas daarna gingen er nieuwe banden op.

De velgen wassen voor het monteren van nieuwe banden is eigenlijk ook gewoon een goed idee.
 
Afgelopen weekend gereden met de vers gemonteerde Dunlop Roadsmart 4. Voor is de GT versie gemonteerd, achter de gewone, 190/50 r17.
Moest er eerst wel aan wennen na de bridgestone S22's. Daarmee stuurde de motor wat lichter, vooral in de kortere bochten. Met de RS4 moet ik de motor toch wat meer "dwingen". Dit werd echter wel wat beter naarmate ik meer km's had gereden. Inmiddels bijna 400 km verder en nu ben ik eraan gewend. Ben benieuwd hoe ze het doen in de bergen deze zomer.
 
Laatst bewerkt:
Binnenkort nieuwe banden nodig voor mijn GSX 600F uit 1991.
Ik heb me suf gezocht, hier en op het WWW, maar ik kan nergens terugvinden welk type band af fabriek werd gemonteerd: cross ply of radiaal. Ik weet inmiddels wel dat rond 1990 veel motorfabrikanten over gingen naar radiaalbanden maar over mijn Soez kan ik helaas niets vinden.

Ik heb mijn keuze inmiddels beperkt tot de Bridgestone BT46 (cross ply) en de Metzeler Roadtec 01 (radiaal). Beide in 110/80/17 en 140/80/17. Dit zijn de door de fabrikant geadviseerd maten.
Mijn rijstijl is toeren met af en toe een licht sportieve uitbarsting. Ik ben nog aan het werken aan mijn bochtentechniek maar heb geen intentie om track days te gaan doen of per sé m’n knie aan de grond te krijgen. Ik ben een mooi weer rijder, tenzij het niet anders kan.

De vorige eigenaar heeft er S22’s ondergezet met een 70 aspect ratio (die deed wel track days) maar daar is het beste nu wel vanaf en ik vind ze wat zwaar insturen alhoewel dat na het verhogen van de bandenspanning wel wat beter gaat.

Graag jullie advies, ook voor eventuele andere merken die het goed zouden kunnen doen onder deze modern clsssic.
Bedankt!
 
Zijn de Macadams niet meer leverbaar dan? :+

Een 80 band is ook wat hoger dan een 70.
Dus minder toeren op de snelweg in zes.
En meer grondspeling.

En ook met die Metzelers kan je gerust een circuitdag voor beginners boeken. :]
 
Een 80 band is ook wat hoger dan een 70.
Dus minder toeren op de snelweg in zes.
En meer grondspeling.
Voor scheelt het 10 mm en achter 14, en de rake zou met 3 mm toenemen. Met mijn bescheiden skills denk ik niet dat ik er veel van ga merken. Hij zou in theorie wel wat makkelijker moeten insturen.
Het blijft lastig omdat de motor ooit ontworpen is met de kennis van toen, terwijl de bandentechnologie ondertussen enorme stappen heeft gemaakt.
 
Volgens mij is een GSX600f gemaakt in de tijd dat daar gewoon diagonaal banden onder gingen.
Zelf rijd ik een 95’er met BT46 en dat rijdt gewoon goed.

Weet niet het effect op het rijden met radiaal banden op de motor.
Fysiek goed passen is wat anders dan vertrouwd rijden.
 
Voor scheelt het 10 mm en achter 14, en de rake zou met 3 mm toenemen. Met mijn bescheiden skills denk ik niet dat ik er veel van ga merken. Hij zou in theorie wel wat makkelijker moeten insturen.
Het blijft lastig omdat de motor ooit ontworpen is met de kennis van toen, terwijl de bandentechnologie ondertussen enorme stappen heeft gemaakt.
Insturen dacht ik ook .. maar omdat de set als geheel /70 voor /80 vervangen wordt had ik dat even verwijderd.

Ik had zelf van de zomer een 140/70 vervangen voor een 150/60 en dat kwam het aantal toeren en de grondspeling op een R3 niet ten goede. 😅
Maar daar heb jij minder mee te maken. :Y
 
Volgens mij is een GSX600f gemaakt in de tijd dat daar gewoon diagonaal banden onder gingen.
Zelf rijd ik een 95’er met BT46 en dat rijdt gewoon goed.

Weet niet het effect op het rijden met radiaal banden op de motor.
Fysiek goed passen is wat anders dan vertrouwd rijden.
Gebruik je deze ook in de standaard maten 110/80/17 en 140/80/17?
 
Terug
Bovenaan Onderaan