Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.409
11.037
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Mijn KTM 1090 is binnenkort aan nieuwe banden toe. Gezien ik er tegenwoordig vooral het hele jaar door woon-werk mee rij zijn levensduur en koud/nat grip voor mij de belangrijkste criteria voor de keuze van een band.

Ik denk eraan om een sport toer band te kopen en dan met name de Michelin Road 6 of Road 6 GT. Deze keuze is vooral gebaseerd op de test rapporten en positieve feedback van collega MF’ers.
Weet iemand mss wanneer ik voor de GT versie zou moeten kiezen? Want dat kan ik eigenlijk nergens echt vinden.
 
Laatst bewerkt:
Mijn KTM 1090 is binnenkort aan nieuwe banden toe. Gezien ik er tegenwoordig vooral het hele jaar door woon-werk mee rij zijn levensduur en koud/nat grip voor mij de belangrijkste criteria voor de keuze van een band.

Ik denk eraan om een sport toer band te kopen en dan met name de Michelin Road 6 of Road 6 GT. Deze keuze is vooral gebaseerd op de test rapporten en positieve feedback van collega MF’ers.
Weet iemand mss wanneer ik voor de GT versie zou moeten kiezen? Want dat kan ik eigenlijk nergens echt vinden.
Ik zou deze banden juist niet willen adviseren, de combinatie soepele vering met lange veerwegen en het profiel van de Michelin Road banden zorgt heel snel voor cupping....
 
Het is een idee, misschien dat het werkt. Ik heb er wel bijgestaan en de band was (naar mijn idee) keurig (statisch) gebalanceerd.
Zoals ik al vaak geschreven heb, soms tref je een band die niet werkt met alleen statisch balanceren.
En het nadeel van banden bestellen bij een buitenlandse partij heb je ondertussen ook ondervonden.
 
Mijn KTM 1090 is binnenkort aan nieuwe banden toe. Gezien ik er tegenwoordig vooral het hele jaar door woon-werk mee rij zijn levensduur en koud/nat grip voor mij de belangrijkste criteria voor de keuze van een band.

Ik denk eraan om een sport toer band te kopen en dan met name de Michelin Road 6 of Road 6 GT. Deze keuze is vooral gebaseerd op de test rapporten en positieve feedback van collega MF’ers.
Weet iemand mss wanneer ik voor de GT versie zou moeten kiezen? Want dat kan ik eigenlijk nergens echt vinden.
De GT-versie is (hoofdzakelijk) voor zware motoren.
Jouw bandenleverancier moet je kunnen vertellen welke versie je nodig hebt. Wij krijgen namelijk hele lijsten met motoren en welke versies van banden daar bij horen.
 
En het nadeel van banden bestellen bij een buitenlandse partij heb je ondertussen ook ondervonden.
Al is het een binnenlandse voordeel schuiver. Banden is vergeleken de overige kosten echt klein bier op je totaal afrekening van afschrijving, onderhoud, verzekering en vooral tanken. Ik ga niet klooien voor €19 euro per band per 12.000 km. Het nieuwste er graag op voor mij en altijd voor en achter tegelijk. Gemonteerd door die ook levert.
 
Zoals ik al vaak geschreven heb, soms tref je een band die niet werkt met alleen statisch balanceren.
En het nadeel van banden bestellen bij een buitenlandse partij heb je ondertussen ook ondervonden.
Ah ja, niet op gelet. Ik had ze graag bij een Nederlandse partij gekocht hoor, maar ze waren daar op voorraad en soms moet het dan "nu" zeg maar. Maar zou het kunnen dat als ik die band er om laat leggen en dan dynamisch laat balanceren dat het dan wel goed komt? (ik weet niet of productiefouten veel voorkomen)

@Sergio Ja ik heb er van geleerd, maar het scheelde wel 200 euro vergeleken met de plaatselijke motorzaak hier. En ik rijd een oud brik, Honda CBR 1000f uit 1988, onderhoud doe ik zelf via het werkplaatshandboek dus dan zijn banden wel ongeveer de grootste kosten :P
 
Laatst bewerkt:
Vandaag een setje Dunlop roadsmart 4 laten monteren.
Gewoon in de originele maat.
Eerste indruk:
Stuurt licht maar traag.
Maar van rechtop naar plat gaat heel gelijkmatig.
Het voelt op zich prettiger dan met de roadsmart 2.
Die ging wat onvoorspelbaar van rechtop naar plat.
Dat werd wel minder toen ze wat minder spits werden.
En toen ze versleten waren had je best veel stuurdruk nodig om op lijn te blijven.
Wat me ook opviel is dat de nieuwe banden niet reageren op reparatie stroken.
De oude deden daar ook bij droog weer een gevoelsmatige stap opzij.

Tot zover deze review.
Over enkele maanden kom ik misschien wel klagen dat ze gewoon kut zijn:+

Nu de komende tijd weekendjes weg, kampeervakantie, dus precies op tijd om te kijken hoe ze het uithouden.

Ps. Bij de bandenboer ontdekte ik een spijker in de achterband:Y
Zo, daar zijn we weer.

Recent mijn 2e set Dunlop RS4 laten plaatsen.
De vorige set is ongeveer 12000km mee gegaan.
Reden van vervangen was dat de voorband geen profiel meer had, en ik geen zin in een boete had.
Kwa rij eigenschappen had ik het nog prima een poosje uit kunnen houden, deze banden bleven relatief rond, wat geen hinderlijk kantelpunt opleverde.
De achterband was wel redelijk op, maar zeker nog 2 mm profiel in het midden.

Nu met nieuwe banden merk je toch wel dat ze toch wel lekkerder rijden.
20km/u harder gaat erg makkelijk.

Valt me wel weer gelijk op dat ze weer net zo zwaar stuurden als de vorige set.
Dat lijkt er na verloop van tijd een beetje uit te slijten.
Hopelijk blijft bij deze set met de nieuwe haakse ventielen de voorband beter op druk.

Dus voor de mensen die ook graag 4 seizoenen met de zelfde type motor rondrijden, kan ik ze zeker aanraden.
 
Voor op straat kan je achter gemakkelijk 2.7-2.8 gebruiken met die banden zonder duidelijk verschil in grip.
Zal eens proberen idd. Anders meer slijtage dat begrijp ik. Ben wel echt een sportieve rijder. Niet alleen hard, maar vind ook klaverbladjes rijden leuk.
 

Bijlagen

  • IMG_3502.png
    IMG_3502.png
    107,6 KB · Weergaven: 0
Zo, daar zijn we weer.

Recent mijn 2e set Dunlop RS4 laten plaatsen.
De vorige set is ongeveer 12000km mee gegaan.
Reden van vervangen was dat de voorband geen profiel meer had, en ik geen zin in een boete had.
Kwa rij eigenschappen had ik het nog prima een poosje uit kunnen houden, deze banden bleven relatief rond, wat geen hinderlijk kantelpunt opleverde.
De achterband was wel redelijk op, maar zeker nog 2 mm profiel in het midden.

Nu met nieuwe banden merk je toch wel dat ze toch wel lekkerder rijden.
20km/u harder gaat erg makkelijk.

Valt me wel weer gelijk op dat ze weer net zo zwaar stuurden als de vorige set.
Dat lijkt er na verloop van tijd een beetje uit te slijten.
Hopelijk blijft bij deze set met de nieuwe haakse ventielen de voorband beter op druk.

Dus voor de mensen die ook graag 4 seizoenen met de zelfde type motor rondrijden, kan ik ze zeker aanraden.
Het zwaar sturen herken ik niet, en daar staan ze nu juist om bekend dat ze dat niet doen.
Vergelijk jij ze soms met sportbanden?
 
Het zwaar sturen herken ik niet, en daar staan ze nu juist om bekend dat ze dat niet doen.
Vergelijk jij ze soms met sportbanden?
Ik bedoel eigenlijk tot 10-15 km/u.
Nu met nieuwe banden merk ik gelijk weer dat het iets harder aan het stuur trekken is als je een snelle koerswijziging wilt.

Op snelheid heb ik er geen last van.
Een serieuze sportband zal nog makkelijker sturen waarschijnlijk, maar ook maar de eerste 3.000km.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb sinds kort een BMW F700GS '13 (verlaagd model) alleen zijn de banden duidelijk versleten. Welke bandenset raden jullie aan?
Ik rij 50/50 binnendoor en snelweg, alleen bij ijzel of sneeuw laat ik hem staan. Sporttoer omschrijft mijn rijstijl redelijk goed, niet sloom maar ook niet te dol op de openbare weg. Max snelheid plus 10 zeg maar.

De bandenmaten zijn:
110/80R19 voor
140/80R17 achter

Nu heb ik op mijn oude motoren altijd de BT45 en tegenwoordig de BT46 van Bridgestone zitten, prima tevreden erover maar vaak de enige echte moderne keuze. Dus meer uit noodzaak ooit gekozen dan om een andere reden. Voor de F700GS bestaan die bandjes ook.
Suggesties zoals de Pirelli Angel GT (2) of Bridgestone T32 zijn er wel voor de voorbandmaat maar niet voor de achterbandmaat beschikbaar. Ik heb geen ervaring met afwijken van de fabrieksaf breedte hoogtemaat verhouding van de band.
 
Ik heb sinds kort een BMW F700GS '13 (verlaagd model) alleen zijn de banden duidelijk versleten. Welke bandenset raden jullie aan?
Ik rij 50/50 binnendoor en snelweg, alleen bij ijzel of sneeuw laat ik hem staan. Sporttoer omschrijft mijn rijstijl redelijk goed, niet sloom maar ook niet te dol op de openbare weg. Max snelheid plus 10 zeg maar.

De bandenmaten zijn:
110/80R19 voor
140/80R17 achter

Nu heb ik op mijn oude motoren altijd de BT45 en tegenwoordig de BT46 van Bridgestone zitten, prima tevreden erover maar vaak de enige echte moderne keuze. Dus meer uit noodzaak ooit gekozen dan om een andere reden. Voor de F700GS bestaan die bandjes ook.
Suggesties zoals de Pirelli Angel GT (2) of Bridgestone T32 zijn er wel voor de voorbandmaat maar niet voor de achterbandmaat beschikbaar. Ik heb geen ervaring met afwijken van de fabrieksaf breedte hoogtemaat verhouding van de band.
De BT46 kun je niet onder de F700GS monteren. Daar horen radiaalbanden onder.
Ik zou gewoon voor de Conti Trail Attack 3, Pirelli Scorpion Trail II of Metzeler Tourance Next 2 gaan.
Dan heb je hele goede banden waar je ook lekker mee door kunt van rijden op de openbare weg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan