Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.618
11.258
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
De dichtstbijzijnde tourband is een mix van sport en tour, de nieuwe Metzeler Roadtec 02 dus. Als ik in jouw schoenen zou staan en zou toch langer willen doen met de banden zou ik die proberen. Mits de M9RR je bevallen natuurlijk.

Ik heb er zelf geen geloof in dat een andere sportband die 4200 kilometer wel zou halen. Dat is 20% meer. Bij die roadtec 02 zou ik er wel eerder in geloven, maar die is wel nieuw dus zijn weinig praktijkervaringen te vinden.
 
De dichtstbijzijnde tourband is een mix van sport en tour, de nieuwe Metzeler Roadtec 02 dus. Als ik in jouw schoenen zou staan en zou toch langer willen doen met de banden zou ik die proberen. Mits de M9RR je bevallen natuurlijk.

Ik heb er zelf geen geloof in dat een andere sportband die 4200 kilometer wel zou halen. Dat is 20% meer. Bij die roadtec 02 zou ik er wel eerder in geloven, maar die is wel nieuw dus zijn weinig praktijkervaringen te vinden.
Thanks !! Ja voor mij is die M9RR is met lagere bandenspanning een waanzinnige band voor de S1000R. Heb ook al jaren niets anders gereden dan M7- en M9RR. Mocht iemand dit volgen en al ervaring op hebben gedaan met de Roadtec 02 laat het essuvupuhhh weten
 
Schoof onderuit, door te vroeg op het gas te gaan 🤔
Als je op je smikkel gaat door op het gas te gaan is dat volgens mij met een highsider.
Een lowsider krijg je door andere redenen..
En jij was er bij? :+
Een achterband die een voorband wegduwde volgens mij.
Het was in ieder geval letterlijk direct na milliseconden meer op het gas bij ca. 160 km/u.
Mogelijk dat er ook wat grind lag uit de grindbak.
 

Bijlagen

  • IMG20240319085100.jpg
    IMG20240319085100.jpg
    309,9 KB · Weergaven: 0
  • IMG20240318214418.jpg
    IMG20240318214418.jpg
    403 KB · Weergaven: 0
  • IMG20240319085007.jpg
    IMG20240319085007.jpg
    658,9 KB · Weergaven: 0
  • IMG20240317131005.jpg
    IMG20240317131005.jpg
    326,9 KB · Weergaven: 0
  • IMG20240317153204.jpg
    IMG20240317153204.jpg
    862,1 KB · Weergaven: 0
Thanks !! Ja voor mij is die M9RR is met lagere bandenspanning een waanzinnige band voor de S1000R. Heb ook al jaren niets anders gereden dan M7- en M9RR. Mocht iemand dit volgen en al ervaring op hebben gedaan met de Roadtec 02 laat het essuvupuhhh weten
Waarom lagere bandenspanning? En hoe laag dan?
Bij sportieve straatbanden voegt dat vrijwel niets toe, behalve verhoogde slijtage en eerder kans op oververhitting...
 
Thanks !! Ja voor mij is die M9RR is met lagere bandenspanning een waanzinnige band voor de S1000R. Heb ook al jaren niets anders gereden dan M7- en M9RR. Mocht iemand dit volgen en al ervaring op hebben gedaan met de Roadtec 02 laat het essuvupuhhh weten
Daar kan je al aardig wat winst boeken.
Welke spanning?
Toon eens enkele duidelijke foto's van je versleten band, zo kan er een beter advies gegeven worden.
 
Schoof onderuit, door te vroeg op het gas te gaan 🤔
Als je op je smikkel gaat door op het gas te gaan is dat volgens mij met een highsider.
Een lowsider krijg je door andere redenen..
Lowsider kan op twee manieren:
Te veel gas=achterkant glijdt van onder je heen
Te veel gas= je tilt de voorband op/het gewicht wordt naar je achterband verplaatst en je voorwiel glijdt onderuit.
 
Daar kan je al aardig wat winst boeken.
Welke spanning?
Toon eens enkele duidelijke foto's van je versleten band, zo kan er een beter advies gegeven worden.
Als er lekker geveegd kan worden (vorig jaar Pyrenëen) dan rijd ik 2.3 - 2.4. Dan rijd je opgewarmd 2.5 - 2.9 of meer. Tuurlijk kan je winst boeken door hoger te starten maar dan gaat uiteindelijk elke band smeren. En dat willen we ook niet :-)
 
Als er lekker geveegd kan worden (vorig jaar Pyrenëen) dan rijd ik 2.3 - 2.4. Dan rijd je opgewarmd 2.5 - 2.9 of meer. Tuurlijk kan je winst boeken door hoger te starten maar dan gaat uiteindelijk elke band smeren. En dat willen we ook niet :-)
Ik rijd vooraan 2,3 a 2,4 en achteraan meestal 2,7 en dan wordt er geveegd neem dat gerust van me aan :+
 
Ik rijd vooraan 2,3 a 2,4 en achteraan meestal 2,7 en dan wordt er geveegd neem dat gerust van me aan :+
Er wordt tegenwoordig erg snel geroepen dat alles op 2.5 V en 2.9 A staan kan. Ik geloof er niet in. Ik geloof er in ieder geval in dat je afhankelijk gewicht en rijstijl beetje mee moet spelen.

Neef van me rijd MT 10 op S22 banden. Was vorig jaar met nieuw setje standaard 2.5 - 2.9 weggegaan. In Spanje dacht hij dat 'ie lekke band had. Maar achterband ging gewoon over zijn nek. Gelijk gemeten en stond op 3.6.

Iemand al ervaring met de Roadtec 02 ?
 
Als er lekker geveegd kan worden (vorig jaar Pyrenëen) dan rijd ik 2.3 - 2.4. Dan rijd je opgewarmd 2.5 - 2.9 of meer. Tuurlijk kan je winst boeken door hoger te starten maar dan gaat uiteindelijk elke band smeren. En dat willen we ook niet :-)
2.5 warm zorgt voor te veel slijtage. 2.7-2.9 warm is al een stuk beter.
Een Bridgestone s22 lijkt me een geschikte band voor je toepassing. Die ging bij mij ook aardig lang mee voor een sportband.
 
Er wordt tegenwoordig erg snel geroepen dat alles op 2.5 V en 2.9 A staan kan. Ik geloof er niet in. Ik geloof er in ieder geval in dat je afhankelijk gewicht en rijstijl beetje mee moet spelen.

Neef van me rijd MT 10 op S22 banden. Was vorig jaar met nieuw setje standaard 2.5 - 2.9 weggegaan. In Spanje dacht hij dat 'ie lekke band had. Maar achterband ging gewoon over zijn nek. Gelijk gemeten en stond op 3.6.

Iemand al ervaring met de Roadtec 02 ?
Koude spanning betekent ook niet dat je die in Nederland bij +-10 graden oppompt om dan naar spanje te rijden en daar bij 30+ graden te gaan vegen.
Een simpele regel is om de bandenspanning niet meer dan 0.4bar te laten stijgen tussen koud en warm.
Dan weet je dat je een redelijk goede bandenspanning hebt
 
Er wordt tegenwoordig erg snel geroepen dat alles op 2.5 V en 2.9 A staan kan. Ik geloof er niet in. Ik geloof er in ieder geval in dat je afhankelijk gewicht en rijstijl beetje mee moet spelen.

Neef van me rijd MT 10 op S22 banden. Was vorig jaar met nieuw setje standaard 2.5 - 2.9 weggegaan. In Spanje dacht hij dat 'ie lekke band had. Maar achterband ging gewoon over zijn nek. Gelijk gemeten en stond op 3.6.

Iemand al ervaring met de Roadtec 02 ?

Die rit van 4200 is neem ik aan met de rit ernaar toe?
Ik zou voor de rit ernaar toe en de terugweg gewoon koud 2.5 voor en 2.9 achter aanhouden. Dat scheelt denk ik al een heleboel kilometers.
Ook als je binnendoor ernaar toe rijdt zou ik dat doen. Met 2.5/2.9 heb je echt nog een heleboel marge.
Wat jij doet als je er eenmaal bent, is aan jou. Vertrouwen is heel belangrijk.

Voor de bandenkeuze, is een road attack wat voor je? Volgens mij staan deze redelijk bekend als sportieve sport/tour band.
Ik weet niet hoe die zich houdt met jouw rijstijl in de bergen. Het is lastig inschatten aan iemands eigen omschrijving van 'sportief' of een sport/tour band het volhoudt.

Ik rijd overigens ook een s1000r, met op dit moment m7rr banden. Ik red minimaal het dubbele aantal kilometers van jou met die banden, maar goed, los van af en toe (als de situatie het toelaat) een bochtje wat platter rijd ik vrij rustig. Dat betekent niet te vaak hard accelereren.
Hoe is je vering/demping?
 
Die rit van 4200 is neem ik aan met de rit ernaar toe?
Ik zou voor de rit ernaar toe en de terugweg gewoon koud 2.5 voor en 2.9 achter aanhouden. Dat scheelt denk ik al een heleboel kilometers.
Ook als je binnendoor ernaar toe rijdt zou ik dat doen. Met 2.5/2.9 heb je echt nog een heleboel marge.
Wat jij doet als je er eenmaal bent, is aan jou. Vertrouwen is heel belangrijk.

Voor de bandenkeuze, is een road attack wat voor je? Volgens mij staan deze redelijk bekend als sportieve sport/tour band.
Ik weet niet hoe die zich houdt met jouw rijstijl in de bergen. Het is lastig inschatten aan iemands eigen omschrijving van 'sportief' of een sport/tour band het volhoudt.

Ik rijd overigens ook een s1000r, met op dit moment m7rr banden. Ik red minimaal het dubbele aantal kilometers van jou met die banden, maar goed, los van af en toe (als de situatie het toelaat) een bochtje wat platter rijd ik vrij rustig. Dat betekent niet te vaak hard accelereren.
Hoe is je vering/demping?
Dank voor het meedenken. En 4200 is heen en terug met paar dagen omgeving Luca. Ik had ook al gedacht aan standaard tot je er bent. Maar vanaf Luxemburg gaat het alles binnendoor. En voor mij voelt een M9RR niet prettig bij 2.5 - 2.9. Heeft met het door jou genoemde vertrouwen te maken. Maar ik denk dat ik er wel uit ben met het idee voor een Roadtec 02.
 
Los van de gebruikte bandenspanning, wat natuurlijk ook afhankelijk is van het vertrouwen en gevoel. Wat weer uitkomt op een ellendig lange discussie. Snellere slijtage, opwarmtijd, warmteontwikkeling etc. Dus zal daar voor de leesbaarheid even niet op ingaan.

Denk ik niet dat het fout is die Roadtec 02 te proberen. Bijna alle nieuwe banden van de grote fabrikanten zijn zo goed tegenwoordig, daarbij heb je al goede ervaringen met dezelfde fabrikant. En ja het is meer (een klein) compromis, maar de voordelen daarvan zijn precies wat jij zoekt. En daarbij kan een compromis ook heel goed zijn. 10 jaar geleden zei ik dat vier seizoensbanden voor autos allemaal rotzooi waren. Tegenwoordig durf ik een nieuwe generatie vier seizoensband zo aan te raden, de gezette stappen en verbeteringen zijn enorm. En voor iemand die niet op skivakantie gaat een prima oplossing kan zijn.
 
Laatst bewerkt:
Bedoel je dat met een beetje bandenmanagement een S22 of S23 mee zou kunnen voor die afstand ?? Geen ervaring met S22
Dunlop Sportsmart MK3 is de sportband die het langst mee zal gaan.
Echter, ondertussen is het zeker niet meer de beste sportband in het segment.... Ik had eigenlijk de opvolger dit jaar al wel verwacht, maar die is er (nog?) niet.
 
Dunlop Sportsmart MK3 is de sportband die het langst mee zal gaan.
Echter, ondertussen is het zeker niet meer de beste sportband in het segment.... Ik had eigenlijk de opvolger dit jaar al wel verwacht, maar die is er (nog?) niet.
ik ben er nog steeds goed tevreden over 12k km mee gereden op de tracer en voorband was nog niet op maar niet meer rond! Achter was gewoon kaal :P Goed voor droog weer ritjes
 
ik ben er nog steeds goed tevreden over 12k km mee gereden op de tracer en voorband was nog niet op maar niet meer rond! Achter was gewoon kaal :P Goed voor droog weer ritjes
12k 😳 had ik ook gewild
Verleden jaar achteraan 4200km gans op.
Heb em ook terug besteld, zeer tevreden van.
Dunlop maakt niet zoveel reclame met hun banden maar ze zijn wel goed. ik vind em in elk geval beter dan de S22 waar iedereen vol lof over is.
Volgende set is de S23 kijken of die me beter bevalt dan zijn voorloper...
 
12k 😳 had ik ook gewild
Verleden jaar achteraan 4200km gans op.
Heb em ook terug besteld, zeer tevreden van.
Dunlop maakt niet zoveel reclame met hun banden maar ze zijn wel goed. ik vind em in elk geval beter dan de S22 waar iedereen vol lof over is.
Volgende set is de S23 kijken of die me beter bevalt dan zijn voorloper...
wat voor bike heb jij dan :o heb je heb wel op 2,9 bar gehouden?
de tracer heeft maar ook 118pk ofzo :?
Maar vindt de band geweldig ivm spitzigheid van zich zelf dus valt zo lekker de bocht in
 
Dunlop Sportsmart MK3 is de sportband die het langst mee zal gaan.
Echter, ondertussen is het zeker niet meer de beste sportband in het segment.... Ik had eigenlijk de opvolger dit jaar al wel verwacht, maar die is er (nog?) niet.
Geloof het graag, maar is ook de band waar je het meest je best moet doen om er eerst warmte in te krijgen.

Motorrad heeft in nummer 6 de nieuwe toerbanden 2024 getest door er eerst 2000 km meter mee te rijden (anders zijn de verschillen te nihil). Motoplus neemt die pas in nummer 10 over. je kunt de reactie daar bellen en ze in Duitsland bij motorrad bestellen. Ik krijg ze binnenkort binnen.
 
Geloof het graag, maar is ook de band waar je het meest je best moet doen om er eerst warmte in te krijgen.

Motorrad heeft in nummer 6 de nieuwe toerbanden 2024 getest door er eerst 2000 km meter mee te rijden (anders zijn de verschillen te nihil). Motoplus neemt die pas in nummer 10 over. je kunt de reactie daar bellen en ze in Duitsland bij motorrad bestellen. Ik krijg ze binnenkort binnen.
Klopt, je moet ongeveer 800 meter oppassen. Althans, op mijn eigen motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan