Algemene MotoGP topic

plastic covertje hier ander plastic covertje daar, dan zie tenminste niks meer van de vreselijk lelijke frames die ze tegenwoordig durven te maken. Het functioneert allemaal prima, techniek is goed, maar zonder alle kleine plastic paneeltjes ziet een MT07 bijv, er niet uit.
Toch kan het ook anders: mijn XSR900 ziet er heel anders uit.
 
Toch kan het ook anders: mijn XSR900 ziet er heel anders uit.
Hoe vind je die nieuwe in rood-witte 500cc Marlboro stijl?
1707768581832.png
 
Laatst bewerkt:
Mooi dat het alu frame alu kleur is ipv zwart. Mooi dat het frame gezien mag worden, samen met een fraaie achterbrug. Voorste gedeelte van de motor is erg goed geslaagd.
Maar dan die korte kont halverwege boven het achterwiel :? what the fuck?......
1-zitter
 
Ik denk dat straatrelevantie ondergeschikt is aan wat winnen in de MotoGP doet voor je merk qua exposure, imago, etc.
Win on sunday, sell on monday, is volgens mij wel achterhaald.
Tuurlijk is het goed voor het imago wanneer je wint, maar ik denk niet dat er veel mensen zijn die nu geen Honda kopen, omdat ze in de motogp niet presteren.
 
Win on sunday, sell on monday, is volgens mij wel achterhaald.
Tuurlijk is het goed voor het imago wanneer je wint, maar ik denk niet dat er veel mensen zijn die nu geen Honda kopen, omdat ze in de motogp niet presteren.
Het effect hoeft ook niet onmiddellijk te werken.
 
Voor nieuwkomers zou dat nog wel eens kunnen werken. Triumph met zijn moto2 blokken. Of binnenkort een Chinees merk in de motogp.
Ducati in motorcross.... dat soort fratsen
 
Doelstelling is, volgens mij, ontwikkeling wat in de toekomst op straatmotoren toe te passen.

Ik verwacht niet dat er over 5 jaar allemaal spoilers en flapjes op de gemiddelde nieuwe motor zullen zitten.
Waarschijnlijk zitten die rr dan wel, maar dienen geen doel.
 
Voor nieuwkomers zou dat nog wel eens kunnen werken. Triumph met zijn moto2 blokken. Of binnenkort een Chinees merk in de motogp.
Ducati in motorcross.... dat soort fratsen
Triumph zou dan een echte supersport / bike uit moeten brengen.
Een Chinees merk zou er zeker naamsbekendheid en vertrouwen mee winnen. :Y
Inderdaad wat Ducati in de motorcross gaat doen.
Leuk. :9
 

Momenteel live de teampresentatie van HRC. Er staan twee motoren op het podium, waarbij het lijkt alsof de traditionele oranje Repsol-livery en de traditionele blauw/rode HRC-livery in een blender zijn geknikkerd. Het zou de eerste grote wijziging in livery zijn in, wat, 30 jaar? Maar het resultaat is vreselijk. Alsof men niet heeft durven kiezen tussen de twee sterke identiteiten. :X
 
Wat toeschouwers ervan vinden is van ondergeschikt belang. Doestelling / Missie / Visie of hoe je het wel noemen van MotoGP/F1 is "ontwikkel de snelste auto's / motoren" en niet het bouwen van de meest esthetische voertuigen.
neen. iedere sport is ontstaan doordat er een paar mensen iets onnozels bedacht hebben dat meer en meer mensen ook leuk vonden. tot het er zoveel werden dat bedrijven bedachten dat het een goed idee zou zijn om die sport te gebruiken voor reklame-doeleinden/hen producten te show-casen.

zo ook de motorsport. en in het begin is het leuk als die fabrikanten mee doen, het nivo gaat omhoog. tot het zo hoog wordt dat de echte liefhebbers die de sport groot gemaakt hebben niet meer mee kunnen. ondertussen is het al lang geen sport meer maar een buisness, een manier om geld te verdienen door de organisatoren. en zonder de echte liefhebbers moeten ze wel naar de pijpen van de fabrikanten dansen of ze hebben geen buisness meer.
En de fabrikanten blijven er maar meer geld in pompen tot het zelfs te duur wordt voor de minder rijke fabrikanten en die afhaken. en dan eindig je met een cut-kampioenschap zoals er zovele zijn. F1 stelt niks voor kwa sport/spanning. Dakar is groot geworden door eenvoudige helden, en omzeep geholpen door fabrikanten zonder helden maar met kuxe-kippen.
Iedee regel om fabrikanten in toom te houden is een goede regel. Vroeger bv was MotoGP (of de voorganger) helemaal geen prototypeklasse.

nog een voorbeeldje (Wobbly over de BSL, een zelfbouw 500cc GP motor uit Nieuw Zeeland) vooral het stukje onderaan:
I could bore everyone for hours about the BSL tech details , but here is a few bits.
It was the first bike to have the chassis CNC machined in pieces then welded together - the actual layout geometry was done by Mike Sinclair , crew chief for Yamaha and Roberts.
Also the first to have laser sintered cylinders made directly off my CAD files.
Of course the case was billet in two pieces. It was a 120*Vee with the RH and middle cylinder firing together and No3 LH firing 120 later.

It has a balance shaft driven of a gear pair between 1 and 2 , that shaft also ran across outboard as the primary drive , so it ran " backwards ".
The balance was done as an Engineering degree dissertation by Simon Longdill who tried literally hundreds of angles and firing orders I could dream up . He went on to do a PhD as well .
It ran perfectly smooth , no vibration at all - a dream compared to the Roberts triple that shook so bad it hurt your hand just warming up.
I tried an extra gear to change the crank to normal rotation , but it was clumsy engineering and the riders said it was no better in LH/RH flip flops due to the cranks rotational precession.

On the single cylinder dyno test engine with a 1:3 primary speed drop only it made just on 60 Hp/ cylinder at 11800 , on a Dynojet it made 155RWHP jetted rich as hell.
The ignition was done by EFI in Italy and it had all 2D datalogging of everything including egt and deto level.
The ignition stator was tiny using NdFeB super magnets from a F&P Smartdrive washing machine motor.
We developed a version of ATAC that was snapped open/shut at a predetermined rpm , it gave 28% more power just under the pipe.

Gearbox was all TZ500 gears made by Nova and we used pistons from Omega initially but ended up as Vertex - bore and stroke 59.6mm.
There was a YZR500 oil pump in the sump with an oiler across the top of the output shaft gears.
We tried a AP carbon/carbon clutch that cost 8000GBP , and it was a bike length faster on every gearchange , but the guys simply could not get a decent start with it no matter what.
Biggest error was I tried to copy the Yamaha method of having the big end pin integral with one web to make it narrower - didnt work , so we bored them out and pressed/welded normal pins
into those webs - was then dead reliable - the two bikes did over 500 laps around Sepang in 48* heat and 98% humidity , and cut times that would have been 12th in qually the year before.

When the FIM realized we had a good chance of scoring points , and if we did so that would have given us a team " franchise " like F1 had gone , they pulled our " development squad "
license and gave it to Ducati who didnt have an actual bike ( then 4T ) for another two years.
We were all ready to go race at Philip Island when we got the news - heartbreaking , and really was a waste of Bills money and years of hard work by alot of people.
of die Tsechen (dacht ik, kan niet op hun naam komen, die plots ook niet meer mochten meedoen een 20-tal jaar geleden.
of de onzin van het weigeren van Andretti in de F1, enkel ter bescherming van het financiele gewin van de huidige teams. heeft niks met sport te maken. net zoals de 2 ressterende startplaatsen in de MotoGP, die enkel bedoeld zijn voor een nieuwe fabrikant. allemaal dikke cut.
 
Laatst bewerkt:
Momenteel live de teampresentatie van HRC. Er staan twee motoren op het podium, waarbij het lijkt alsof de traditionele oranje Repsol-livery en de traditionele blauw/rode HRC-livery in een blender zijn geknikkerd. Het zou de eerste grote wijziging in livery zijn in, wat, 30 jaar? Maar het resultaat is vreselijk. Alsof men niet heeft durven kiezen tussen de twee sterke identiteiten. :X
Ik vindt ze er nog helemaal niet zo slecht uitzien.
Eindelijk echt iets anders. Het was al jaren een formaliteit met die nieuwe Repsol livery.
Kleine veranderingen die nauwelijks opvielen. Saai.


1707818042527.png
 
Laatst bewerkt:
Win on sunday, sell on monday, is volgens mij wel achterhaald.
Tuurlijk is het goed voor het imago wanneer je wint, maar ik denk niet dat er veel mensen zijn die nu geen Honda kopen, omdat ze in de motogp niet presteren.
Ik denk dat Win on Sunday, sell on Monday nog wel degelijk aan de orde is.
Het Mercedes F1-programma leverde ze 4,5 miljard dollar op in merkwaarde. Iets andere orde van grootte dan MotoGP, maar toch.

Mercedes advertising value rockets to $4.5 billion
 
:^

Ontspan de kaak en voorkom een gesloten houding (Puig).
Wees het totaalplaatje qua marketing.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind de motor qua model ook gewoon niet mooi. Dat is natuurlijk ondergeschikt bij de GP machines maar toch.
(waar ik de Fireblade dan wel weer heel mooi vind)
 
Terug
Bovenaan Onderaan