Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Action Motorolie

Status
Niet open voor verdere reacties.

gzand

Rookie
Lid geworden
26 aug 2007
Berichten
26
Waarderingsscore
0
Locatie
Achterhoek
Is er al iemand die de olie van de Action in z'n motor heeft?
Techno 15W40 mineraal (euro 1,40/liter) en Techno 10W40 halfsyntheet (euro 2,00/liter)
Ik heb bij de leverancier geinformeerd of in de olie 'friction modifiers' zijn toegepast (gelezen ergens op dit forum, net doen of ik er verstand van heb) en de leverancier heeft laten weten bij de rafinaderij te hebben nagevraagd; geen friction modifiers.
Ik heb nu een minerale 'erkende' motorfietsolie in m'n Yamaha XJ met een verbruik van 1 op 1000 tot 1 op 3000 (rijstijl?).
Misschien dat een halfsyntheet daar wat aan veranderd (je leest wel eens van die wonderlijke berichten )
 
Met als doel meer te kunnen verkopen.
Je zou als het ware ook een goed naslagwerk uit kunnen brengen.
Dus jij en die andere 400.000 motorbezitters in NL zouden dat allemaal gaan lezen i.p.v. hun dealers lastig te vallen met vragen en klachten?

En wat is er mis met als bedrijf meer willen verkopen? Ik denk dat vrijwel elk bedrijf dat wil, ook de Action, en ook de fabrikant van Techno-olie. De ene doet het met voorlichting, de andere met de laagste prijs, een derde met reclamecampagnes.....
 
Nee, de dealers lezen dat om de juiste keuze olie te maken.
2de alinea ben ik het min of meer mee eens.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou zeggen; gebruik lekker de zoekfunctie. Alles is al zo vaak gepost.

beste RSV31 ,

Ik heb de zoekfunctie gebruikt.
Ik heb alle olie topics door geworsteld.
Maar ik kan geen antwoord vinden op mijn vraag.
Vanaf API-SG is het ZDDP gehalte (wettelijk)teruggebracht, om de katalysator te sparen.
Dat lijkt me een slechte zaak voor motorfietsolie.
De A-merken hebben nu toch API-SL of SM in combinatie met JASO.
Hoe is dit opgelost???
Is het ZDDP dan toch niet omlaag , of is er iets anders voor in de plaats gekomen?

Ik kan daar maar geen antwoord op krijgen.

Bedankt bij voorbaat aan degene die het misterie oplost
 
Is nog steeds 12 euro duurder dan de action olie !! En volgens mij hebben we nog steeds geen uitsluitsel over kwaliteitsverschil toch ???



Daar hebben wij jullie toch voor om het te gaan uitproberen, maar dan krijgen we weer een verknipt beeld omdat de testrijders met oude hokken rond fietsen en als het stuk gaat kan het nooit de olie zijn maar metaal moeheid en slijtage
 
Vanaf API-SG is het ZDDP gehalte (wettelijk)teruggebracht, om de katalysator te sparen.
Dat lijkt me een slechte zaak voor motorfietsolie.

Maar waaróm lijkt je dat dan zo'n slechte zaak?

Ooit was lood een onmisbaar bestanddeel in benzine, we konden niet zonder. Toen bleek dat we ook onszelf vergiftigden met dat lood, dus moest het er uit. Het gejammer en geweeklaag was niet van de lucht, automotoren zouden massaal vastlopen, moeders zouden spontaan miskramen krijgen.... . Nu hoor je er niemand meer over.

Overigens is er onderzoek naar geweest. Blijkt dat het lagere gehalte aan ZDDP niet minder effectief is, dus het kan bést. Maar dat had ik al eens gezegd. Oh ja? Ja.
 
lood was beter
 

Meen dat het advies van RSV31 is neem de 'echte' synthetische (basis) olie + ester pakket.




De metaalzeep die ik al eerder beschreef wordt grofweg gevormd tussen de 80 en 100 graden celcius. Kom je boven een bepaalde temperatuur (120 a 150 graden) dan zal de chemiche reactie met loopvlak teniet worden gedaan. Deze temp wordt de zgn desorptietemperatuur genoemd. De zgn anti-slijtage additieven doen boven deze temp hun werk. Je kunt de anti slijtage additieven in 2 categorieen indelen:

Anti slijtage doops
Antilas doops (zgn EP doops)

Anti slijtage doops:
Heeft een mild etsende werking die ervoor zorgt dat je loopvlakker gladder worden en dat de contactoppervlakken dus groter worden. De ruwheids-toppen van je materiaal worden dus als ware afgevlakt. Deze doop kan ook een beschermende laag vormen. Deze laag heeft bewust een iets lager smeltpunt dan het loopvlak en een hoger smeltpunt dan de desorptietemperatuur van een metaalzeep en zal er dus voor zorgen dat de ruwe toppen van de loopvlakken minder makkelijk aan elkaar lassen (wat feitelijk het begin van lagerschade is)

Antilas doops:
Mocht wat hierboven geschreven staat dan toch gebeuren dan is het zaak om de kleine lasjes die zijn ontstaan zo zwak mogelijk te maken. Deze lasjes ontstaan b.v. waneer je met zeer lage toeren en een duo onder de 2000 rpm vol gas geeft met bokkende spupersport v-twin, dat vindt ie niet fijn. (Daarom moet je dus ook nooit met te lage toeren een motor warm rijden, wat mijn inziens heel veel gebeurt.) Elementen als chloor, zwavel en fosfor worden gebruikt als ep doops. Als je een zgn hypiod olie ruikt, dan ruik je dus deze elementen. Hypiod olien zijn overmatig gedoopt met ep doops omdat vaak grens- en gemengde smering optreedt in differentielen en cardanaandrijvingen. Uiteraard ziten deze doops ook in motorolie. Deze doops kunnen heel makkelijk, gezien van uit een vlak, afschuiven (denk aan spel kaarten) en kunnen een extreem hoge loodrechte geplaatste belasting aan. Hier komt de naam Extreme Pressure vandaan, hoewel de reactie op gang wordt gebracht onder invloed van temperatuur.

Zinkdialkyldithiofasfaat (ZDDP) is een doop die beide werkingen bezit en dan ook veelvuldig in motorolie wordt toegepast. Het onderscheid tussen deze 2 soorten doops is dus ook niet altijd makkelijk en soms niet aanwezig.



bron MF - 5W40 olie voor Deauville
 
Laatst bewerkt:
12 euro over 6000km bij de wat oudere motoren die gemiddeld 4000km per jaar rijden. wauw wat een giga besparing zeg daar kan je nog niet eens een avondje mee in de kroeg door brengen.ik zou vooral als ik wat minder geld heb lekker gokken met m'n speeltje. goed bezig hoor!!! koop toch gewoon de voor jou motor voor geschreven olie en laat het gokken over aan mensen die zat te besteden hebben.
Is nog steeds 12 euro duurder dan de action olie !! En volgens mij hebben we nog steeds geen uitsluitsel over kwaliteitsverschil toch ???
 

Jôngûh, daar gaat het toch helemaal niet over.

Die 12 euro is eigenlijk 24 euro. Maargoed.

Je hebt olie van 38 euro in het schap, en daarnaast andere olie van 10 euro. Eigenlijk wil je wel die van 10 euro kopen, maar omdat je niet precies weet of dat van mindere kwaliteit is dan de olie van 38 euro waarvan je weet (en dat weet je helemaal niet, maar je gaat van uit omdat het van een bekend merk ik).

Dat je een paar euro's bespaard is niet het belangrijkste hier.

Zeg nou zelf. Als jouw olie bij winkel A €38,- kost, en winkel B heeft diezelfde olie in de aanbieding voor €10,-. Ga jij dan echt de olie van winkel A kopen omdat die duurder is en dus beter?
 
Zeg nou zelf. Als jouw olie bij winkel A €38,- kost, en winkel B heeft diezelfde olie in de aanbieding voor €10,-. Ga jij dan echt de olie van winkel A kopen omdat die duurder is en dus beter?

Dus action olie = castrol olie? Laat mij niet lachen.. Gast lees je tekst nog eens door, wat heeft dit er nou weer mee te maken..
 
Dus action olie = castrol olie? Laat mij niet lachen.. Gast lees je tekst nog eens door, wat heeft dit er nou weer mee te maken..

Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee.

Je wéét niet wat er precies in zit. Maar omdat het 2 euro de liter kost gaat iedereen er van uit dat het troep is.

Snap je nu wat ik bedoel of moet ik een tekening voor je maken?
 

Maak even een tekening dan.. Castrol is toch castrol, of het 10e of 30e kost.. Kan jij dit met een tekening veranderen dan
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.