beste RSV31 ,
Ik heb de zoekfunctie gebruikt.
Ik heb alle olie topics door geworsteld.
Maar ik kan geen antwoord vinden op mijn vraag.Vanaf API-SG is het ZDDP gehalte (wettelijk)teruggebracht, om de katalysator te sparen.
Dat lijkt me een slechte zaak voor motorfietsolie.
De A-merken hebben nu toch API-SL of SM in combinatie met JASO.
Hoe is dit opgelost???
Is het ZDDP dan toch niet omlaag , of is er iets anders voor in de plaats gekomen?
Ik kan daar maar geen antwoord op krijgen.
Bedankt bij voorbaat aan degene die het misterie oplost
Meen dat het advies van RSV31 is neem de 'echte' synthetische (basis) olie + ester pakket.
De metaalzeep die ik al eerder beschreef wordt grofweg gevormd tussen de 80 en 100 graden celcius.
Kom je boven een bepaalde temperatuur (120 a 150 graden) dan zal de chemiche reactie met loopvlak teniet worden gedaan. Deze temp wordt de zgn desorptietemperatuur genoemd.
De zgn anti-slijtage additieven doen boven deze temp hun werk. Je kunt de anti slijtage additieven in 2 categorieen indelen:
Anti slijtage doops
Antilas doops (zgn EP doops)
Anti slijtage doops:
Heeft een mild etsende werking die ervoor zorgt dat je loopvlakker gladder worden en dat de contactoppervlakken dus groter worden. De ruwheids-toppen van je materiaal worden dus als ware afgevlakt. Deze doop kan ook een beschermende laag vormen. Deze laag heeft bewust een iets lager smeltpunt dan het loopvlak en een hoger smeltpunt dan de desorptietemperatuur van een metaalzeep en zal er dus voor zorgen dat de ruwe toppen van de loopvlakken minder makkelijk aan elkaar lassen (wat feitelijk het begin van lagerschade is)
Antilas doops:
Mocht wat hierboven geschreven staat dan toch gebeuren dan is het zaak om de kleine lasjes die zijn ontstaan zo zwak mogelijk te maken. Deze lasjes ontstaan b.v. waneer je met zeer lage toeren en een duo onder de 2000 rpm vol gas geeft met bokkende spupersport v-twin, dat vindt ie niet fijn. (Daarom moet je dus ook nooit met te lage toeren een motor warm rijden, wat mijn inziens heel veel gebeurt.) Elementen als chloor, zwavel en fosfor worden gebruikt als ep doops. Als je een zgn hypiod olie ruikt, dan ruik je dus deze elementen. Hypiod olien zijn overmatig gedoopt met ep doops omdat vaak grens- en gemengde smering optreedt in differentielen en cardanaandrijvingen. Uiteraard ziten deze doops ook in motorolie. Deze doops kunnen heel makkelijk, gezien van uit een vlak, afschuiven (denk aan spel kaarten) en kunnen een extreem hoge loodrechte geplaatste belasting aan. Hier komt de naam Extreme Pressure vandaan, hoewel de reactie op gang wordt gebracht onder invloed van temperatuur.
Zinkdialkyldithiofasfaat (ZDDP) is een doop die beide werkingen bezit en dan ook veelvuldig in motorolie wordt toegepast. Het onderscheid tussen deze 2 soorten doops is dus ook niet altijd makkelijk en soms niet aanwezig.
bron MF -
5W40 olie voor Deauville