Zo'n onzin is het niet.....
KOEGRAS.....( ezelsbruggetje )
KOEling
Geluiddempng
Reiniging
Afvoer
Smering
Honda was de uitzondering. Hij streefde inderdaad naar Europese kwaliteit. De anderen maakten gewoon zoveel mogelijk goedkope troep. Verkoopgetallen waren de norm. Lilac, Bridgestone en Meguro gingen met vele anderen ten onder. Hoeveel tweetakten uit de jaren '60 en '70 zijn er nu nog? Die dingen liepen achter elkaar aan puin. Remmen waren bijzaak. Frames en vering konden de Japanners tot in de jaren '80 niet maken.Japanners kopieerde veel, stolen informatie en kochten technologie van iedereen die het maar verkopen wilde (of gratis weggaven). Dat is ten dele correct. Met die informatie bouwden ze motoren, maar daar stopten ze niet, ze ontwikkelden de technologie door. Dat deden de Europeanen niet (snel genoeg). Met de C71 zette Honda bv al in 1959 een machine neer die niets meer weghad van welk Europees merk dan ook. En de kwaliteit was goed.
Toen iedereen stopte met tweetakten bedoel je.Ja, totdat de koppeling op de hoofdas van de bak kwam ipv op de krukas. Ook daar gingen de Japanners door waar anderen stopten met de ontwikkeling.
Kijk wat ik boven geschreven heb, de Japanners deden alles voor omzet, een Mach3 of een T500 waren drama's, maar veel PK's voor je gulden. Een CX500 uit '78 waarvan de nokkenasspanner het blok aan puin laat lopen, ja, dat is kwaliteit.Dit argument hoor ik vaker, maar er is een groot en wezenlijk verschil. De Japaners leverden kwaliteit, althans men streefde ernaar. De Chinezen doen dat, in tegenstelling tot de Japanners, niet. Ik ben het daarom op dit punt dan absoluut niet met je eens. De Japanners hebben de Europeanen verdrongen door kwaliteit en nieuwe technologie, niet door prijs.
Waarom zou je Nicasil op gietijzer doen? De ingenieur die dat bedenkt moet terug naar de productielijn.Dat mag, maar ik sprak over coatings op een gietijzeren cilinder, en niet op aluminium. Op gietijzer is Nikacil niet mogelijk.
In de westerse wereld is dat BMW. In derde wereldlanden valt de omzet van de C90 en klonen niet te overtreffen.In Nederland is dat BMW, maar werelwijd zal ik je het antwoord schuldig moeten blijven. Het is ieder geval geen Europeaans merk.
Lees al die "langeduur" testen van 25.000 km in de motorbladen even terug. Moderne Japanse fietsen, met keurig dealeronderhoud. Allemaal pitting op nokken en versnellingsbak. Een kwestie van materiaalkunde. Pitting komt niet door slechte olie. Als je tenminste kan aanduiden wat slechte olie is.Dit is werkelijk onzin, gooi er dan water in, koelt nog beter ook. Het smeert alleen zo slecht, en dat is nou precies de meerwaarde van olie. Het ontstaan van pitting heeft meerdere oorzaken, en zoals eerder gezegd speelt ook olie daar een grote rol in.
Oil performs many functions within the engine. In addition to its primary task as a lubricant by controlling wear and oxidation, the oil also serves the engine by cooling, cleaning, sealing, and inhibiting corrosion.
De functies van een smeerolie
Een smeerolie heeft vijf belangrijke functies:
1. Olie zorgt voor wrijvingvermindering, hetgeen het rendement van de motor verbetert en het brandstofverbruik vermindert.
2. Olie zorgt voor bescherming van de mechanische onderdelen tegen slijtage en corrosie, teneinde een lange levensduur en doeltreffendheid van de motor te garanderen.
3. Olie zorgt voor het afvoeren van onzuiverheden dankzij het oliefilter en de aftap, om de motoronderdelen schoon te houden.
4. Olie zorgt voor verbetering van de gasdichtheid, hetgeen een optimale compressieverhouding verzekert voor meer motorvermogen.
5. Olie zorgt voor warmte-overdracht, zodat vervorming van de motoronderdelen vermeden kan worden.
Motoroliën hebben 5 bijzonder belangrijke fysisch-chemische eigenschappen: de weerstand tegen hoge temperaturen, hun detergentie-, slijtagewerend en roestwerend vermogen en de viscositeit. Het technisch prestatieniveau van een olie vertaalt zich in de specificaties waaraan ze beantwoordt (API, ACEA…) alsook in de homologaties van de autoconstructeurs. Een homologatie is een goedkeuring van de constructeur voor gebruik van een smeerolie.
1. Wat zijn de belangrijkste functies van een motorolie?
· Het vermijden van contact tussen de bewegende delen
· Een goede afdichting tussen zuigers en cilinders
· Het afvoeren van warmte afkomstig van het verbrandingsproces
· Het opnemen en afvoeren van verbrandingsresten en slijtagedeeltjes
· Het dempen van het geluid
Ik vind het erg leuk dat jij het wil gaan doen.@ lvt wat is jouw voorstel om de kwaliteit van Action olie te bepalen ? Ik heb een voorstel gedaan, en dat ga ik doen, wat ga jij doen ?
laat ik het simpel proberen d.m.v. een tegenvraag (goedkoop, ik weet het);Kan iemand me nog even de gedachte achter de kreet: de belangrijkste eigenschap van olie is koeling! uitleggen?
Honda was de uitzondering. Hij streefde inderdaad naar Europese kwaliteit. De anderen maakten gewoon zoveel mogelijk goedkope troep. Verkoopgetallen waren de norm. Lilac, Bridgestone en Meguro gingen met vele anderen ten onder. Hoeveel tweetakten uit de jaren '60 en '70 zijn er nu nog? Die dingen liepen achter elkaar aan puin. Remmen waren bijzaak. Frames en vering konden de Japanners tot in de jaren '80 niet maken.
De Japanners waren alleen beter dan de Engelsen, maar dat was niet moeilijk, die hadden na de oorlog niets meer aan ontwikkeling gedaan.
Maar een BSA Rocket3 was nog altijd sneller, en stuurde beter als een CB750. Helaas, duurder, en zonder startmotor.
Waarom zou je Nicasil op gietijzer doen? De ingenieur die dat bedenkt moet terug naar de productielijn.
Toen iedereen stopte met tweetakten bedoel je.
Lees al die "langeduur" testen van 25.000 km in de motorbladen even terug. Moderne Japanse fietsen, met keurig dealeronderhoud. Allemaal pitting op nokken en versnellingsbak. Een kwestie van materiaalkunde. Pitting komt niet door slechte olie. Als je tenminste kan aanduiden wat slechte olie is.
De belangrijkste eigenschap van olie is koeling.
Waar baseer je dit op? (los van dat ''als mijn zus een pikkie had'' natuurlijk).Als Lilac het had gered had Moto Guzzi niet meer bestaan.
.
Alleen aan de opstelling van de cilinders.Waar baseer je dit op? (los van dat ''als mijn zus een pikkie had'' natuurlijk).
tja dan zeg ik, zie indian.Alleen aan de opstelling van de cilinders.
ik zie geen punt.Nee, niet naïef en niet jap geil, wel realist.
Bijna alle merken in de leuke link zijn niet meer, ziehier mijn punt.
Lambretta vind ik een van de mooiste overigens.
De foto van de Lilac is niet de beste, in het echt zijn ze wel mooier.
Overigens rij jezelf ook zo'n Japanner, nog wel een Icoon ook. En Laverda, was dat niet die fabriek die de CB72 gewoon heeft gekopieerd ?, en nu inmiddels voor de zoveelste keer failliet is ? Toen de jappen de Engelse singles kapot hadden gemaakt, kwamen ze zelf met een single en een hele goede ook, zeker gezien jij meer dan 50.000 km met een zuiger doet, dat redden die Engelse blokken echt niet hoor (zeker niet als je ze hoogtoerig berijd).
laat ik het simpel proberen d.m.v. een tegenvraag (goedkoop, ik weet het);
1.) hoe moet de hitte anders worden weggevoerd uit de verschillende plekken van je blok?
2.) weet je hoe heet de olie plaatselijk kan worden, aan de onderkant v.d zuiger?
Ik kan ze zo niet even allemaal opnoemen behalve wat oude GSX-R blokken, maar ik las het onlangs nog bij een nieuwe Triumph.Zijn er trouwens motorfietsen met oliesproeiers om de onderzijde van de zuiger te koelen?
jij twijfelt er aan of er naast honda nog iets anders was in de jaren 60, die niet achter liep.
dan zeg ik dus moto guzzi.
Na al dat werk heb je er wel vertrouwen in?Over een maand zit mijn tweede blok in elkaar, en kan ik Action olie testen in het blok, en daar ging het tenslotte om.
Maar de discussie ging niet om persoonlijke smaak maar om de techniek en kwaliteit in het begin van de jaren 60. En dan is het een feit dat Honda met kop en schouders boven de rest uitstak,
Cynisme.Harley Davidson was toen natuurlijk het merk, kwalitatief beter was er niet.
Ik verwacht ook geen problemen, maar in sommige gevallen ga je voor bewezen kwaliteit.Het zal toch niet zo zijn dat na 1000 km action olie te hebben gebruikt het blok onherstelbare schade laat zien ?, Ik heb daar wel vertrouwen in. Vroeger smeerde ze met veel slechtere olie, en dan bleef het ook min of meer heel, dus die 1000 km zal wel meevallen. Ben wel benieuwd of er een merkbare snellere slijtage op de slepers optreed.