Achterrem werkt niet goed

Wimvlis

MF veteraan
Donateur
28 apr 2009
6.163
2.311
Naaldwijk
Basisinfo:
  • Merk: Yamaha
  • Type: FZS600
  • Bouwjaar: 1999
  • Kmstand: 132 dkm
  • Probleem: rem achterzijde (misschien overbodig maar, schijfrem met 2 remzuigers)
  • Wanneer is het probleem ontstaan: vandaag
  • Wat is er al aan gedaan: remzuigers zijn los
Vanmiddag even de motor warmrijden, merk dat de achterrem niet goed vrijgeeft. Omdat de motor nu enige weken stil staat de gedachte de remzuigers zitten vast. Remklauw losgehaald, remblokjes verwijderd. Daarna waren de remzuigers heel snel los. Echter ze zijn niet beide terug te duwen. Duw te tegen 1 gaat de ander weer soepel naar buiten.

Mijn vraag is als volgt: wat is de meest waarschijnlijke oorzaak ?

Enige wat ik kan bedenke is dat van de rempomp het compensatiegaatje dicht zit ?

Alvast bedankt voor het meedenken !
 
Als er nog de originele remvloeistof in zit, dan denk ik dat we de oorzaak weten.

Tips:
 
Basisinfo:
  • Merk: Yamaha
  • Type: FZS600
  • Bouwjaar: 1999
  • Kmstand: 132 dkm
  • Probleem: rem achterzijde (misschien overbodig maar, schijfrem met 2 remzuigers)
  • Wanneer is het probleem ontstaan: vandaag
  • Wat is er al aan gedaan: remzuigers zijn los
Vanmiddag even de motor warmrijden, merk dat de achterrem niet goed vrijgeeft. Omdat de motor nu enige weken stil staat de gedachte de remzuigers zitten vast. Remklauw losgehaald, remblokjes verwijderd. Daarna waren de remzuigers heel snel los. Echter ze zijn niet beide terug te duwen. Duw te tegen 1 gaat de ander weer soepel naar buiten.

Mijn vraag is als volgt: wat is de meest waarschijnlijke oorzaak ?

Enige wat ik kan bedenke is dat van de rempomp het compensatiegaatje dicht zit ?

Alvast bedankt voor het meedenken !

Niet simpelweg teveel vloeistof in het potje?
 
Remvloeistof is regelmatig in de loop der jaren ververst geworden en ook is de klauw al een keer voorzien van een revisiesetje.
Had niet bedacht dat dit bij de basisinfo gezet had moeten worden.
 
Remvloeistof is regelmatig in de loop der jaren ververst geworden en ook is de klauw al een keer voorzien van een revisiesetje.
Had niet bedacht dat dit bij de basisinfo gezet had moeten worden.
Kan het gaatje natuurlijk ook zijn, maar als het eerder zo wel werkte zou ik ook denken aan een remslang die zijn beste tijd gehad heeft. waarvan daar dus het rubber voor verstopping zorgt, mijn schoonzoon had dat met zijn oude Pegaso.
Vaak is wel de weerstand tussen de zuigers onderling minder dan de weerstand van de vloeistof door de remslang, waardoor de zuigers op en neer bewegen
als je er 1 induwt.
 
Remvloeistof is regelmatig in de loop der jaren ververst geworden en ook is de klauw al een keer voorzien van een revisiesetje.
Had niet bedacht dat dit bij de basisinfo gezet had moeten worden.
Zaten daar ook de geleidepennen bij?
Zo nee, hebben die nog over de hele lengte dezelfde diameter? Met andere woorden, schuiven de blokken makkelijk heen en weer, en kantelen ze niet tijdens het remmen?
 
Glijpennen zijn ook een keer vervangen.

Bedoeling is nu om de rem verder uit elkaar te halen. Remleiding controleren en rempomp nauwkeurig bekijken. Tweedehands rempomp is ook een optie
 
Terug
Bovenaan Onderaan