Normaal licht werkt niet KTM duke 690R

Julian88

MF'er
3 jan 2019
120
22
Beste,

Ik zag dat mijn normale licht niet meer werkte van mijn motor. Het grote licht werkt nog wel. Ik ben dus gaan meten en het rare is als de lamp niet gemonteerd zit in de klemmen meet ik 12 volt en als ik de lamp er vervolgens in doe doet die het niet en meet ik ook geen 12 volt maar 0 op de aansluiting.

Blauw: Nul draad
Groen: Normaal licht
Bruin: Grootlicht

Lamp is zelf ook al getest en die doet het wel. Iemand suggesties wat ik nog zou kunnen proberen?
 

Bijlagen

  • 20240322_172227.jpg
    20240322_172227.jpg
    321,4 KB · Weergaven: 0
  • 20240322_172333.jpg
    20240322_172333.jpg
    401 KB · Weergaven: 0
  • 20240322_172348.jpg
    20240322_172348.jpg
    272,5 KB · Weergaven: 0
Klinkt als een slecht contact. Er zit ergens een overgangsweerstand in het circuit. Als je de lamp verwijderd dan loopt er geen stroom en is er dus geen spanningsval over de overgangsweerstand.
Als je de lamp aansluit gaat hij stroom trekken en staat er 12 volt over de overgangsweerstand.
 
Het grootlicht werkt wel goed.
Het grootlicht en dimlicht gebruiken dezelfde nuldraad, die is dus goed.
En de toevoer naar de Hi/Lo schakelaar is ook goed.
Het probleem zit tussen de Hi/Lo schakelaar en de koplamp.
Wat Janbros ook zei: ik zou beginnen bij de schakelaar.
Kontaktspray 60 om oxide te verwijderen, daarna Kontaktspray WL om te wassen en daarna Kontaktspray 61 om te smeren en beschermen.
 
Zo zien de schakelaars eruit, en dit is de weerstand die ik meet.

Is het niet mogelijk dat de schakelaar intern kapot is of zou er dan helemaal geen voltage meer overheen moeten lopen?
 

Bijlagen

  • 17111989380837938205978927330871.jpg
    17111989380837938205978927330871.jpg
    259,7 KB · Weergaven: 0
  • 17111989567646298753566247094222.jpg
    17111989567646298753566247094222.jpg
    230,8 KB · Weergaven: 0
  • 17111991301668944890450432759451.jpg
    17111991301668944890450432759451.jpg
    460,4 KB · Weergaven: 0
Je hebt een mooie multimeter 🙂
3 ohm is teveel, maar je geeft aan een leek te zijn dus het is nog onzeker of je de schakelaar op de juiste contacten doormeet en het is onzeker of je de 3 ohm de interne weerstand stand van de schakelaar is, of overgangsweerstand tussen de meetpennen en de schakelaar.

Maar eerder schreef je dat je zonder lamp 12 volt meet en met lamp 0 volt. Dat klopt niet met die 3 ohm. Je had dan iets van 6 volt moeten meten.

Maar nu je de schakelaar open hebt zou je een v4 meting kunnen doen.

Back to basics: Hoe doe je een V4-meting?

Als de schakelaar een interne weerstand heeft van 3 ohm dan is hij niet stuk, maar vies.
Als je geen Kontaktspray hebt zou je hem ook kunnen wassen / spoelen met remmenreiniger.
 
Je hebt een mooie multimeter 🙂
3 ohm is teveel, maar je geeft aan een leek te zijn dus het is nog onzeker of je de schakelaar op de juiste contacten doormeet en het is onzeker of je de 3 ohm de interne weerstand stand van de schakelaar is, of overgangsweerstand tussen de meetpennen en de schakelaar.

Maar eerder schreef je dat je zonder lamp 12 volt meet en met lamp 0 volt. Dat klopt niet met die 3 ohm. Je had dan iets van 6 volt moeten meten.

Maar nu je de schakelaar open hebt zou je een v4 meting kunnen doen.

Back to basics: Hoe doe je een V4-meting?

Als de schakelaar een interne weerstand heeft van 3 ohm dan is hij niet stuk, maar vies.
Als je geen Kontaktspray hebt zou je hem ook kunnen wassen / spoelen met remmenreiniger.
Ik ga me er even in verdiepen, en dan loop ik alles na.
 
De bruin zat op de nul van de lamp.
Ik heb mijn vader erbij gehaald die er wel verstand van heeft en we hebben de schakelaar waarmee je met je grote licht kunt knipperen overbrugt, en toen deed het licht het. Het probleem zit dus in de schakelaar. We hadden eerst lopen meten daar en toen liep er wel voltage door heen en na het overbruggen heeft de schakelaar de geest gegeven want daarna meten we niks meer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan