ABS gebruiken

MrRyaan

Rookie
23 okt 2022
12
2
Hi,

Ik heb te horen gekregen dat het raadzaam is om eens in de zoveel tijd/km je ABS even te laten werken. Ik heb een suzuki sv650 2020.

Maar hoe doe je dit het beste, ik ben beginnend motorrijder en ben bang dat ik finaal op mijn plaat ga bij het idee van de rem stevig indrukken, maarja vaak ben je te bang..

Ik hoor graag van iemand wat tips.
 
Ik test deze regelmatig in de parkeergarage. Ook om aan het gevoel te wennen en mijn motor te leren kennen. Ik denk van een enkele keren abs even laten werken niet voor een enorme slijtage van banden zorgt. Ook liet ik mij wijs maken dat dit Goed is voor het systeem. Rust roest. Maar ik ben geen techneut.
 
Bij dealeronderhoud vervangen ze elke twee jaar de remvloeistof en mogelijk activeren ze even de pomp daarbij om het goed te ontluchten.
Bij mijn BMW kan ik dat zelf via een ODB apparaatje met BT en een app op mijn telefoon.
Maar als je niet bij een dealer op onderhoud gaat en geen ODB apparaat hebt is het ABS even laten ingrijpen wel een goede optie.
Bij iets oudere motoren kan je de pomp soms zelf activeren via een bruggetje in de kabelboom,of via het dashboard.
Bij nieuwere alleen nog via ODB.
Door de ABS af en toe te laten ingrijpen kan de pomp niet vast gaan zitten.
Ook bij zelf remvloeistof vervangen.
Ik pomp dan verse remvloeistof door,rij naar een gravelparking in de buurt en laat daar de ABS een paar keer ingrijpen.
Dan pomp ik nogmaals even door.
Door het op gravel te doen moet je helemaal niet snel rijden of risico's te nemen.
Ik doe het ook af en toe zonder vervangen van de remvloeistof.
 
Ik heb het idee dat de meeste motoren tijdens de eerste meters een zelftest uitvoeren.
Dus een beetje klepjes open en dicht sturen, eff de pomp aan.
Hoe kom je aan dat idee?
Want ik heb dat helemaal niet.
Ik heb al via verschillende manieren ABS geactiveerd bij een stilstaande motor om remvloeistof te vervangen,dat hoor je heel duidelijk.
Dat geluid heb ik nog nooit gehoord bij een rijdende motor.
ABS doet wel een zelftest,want na een paar meter rijden gaat dan het ABS lampje uit,maar dat is volgens mij vooral via de wielsensors,daarom moet je ook rijden.
 
Hoe kom je aan dat idee?
Want ik heb dat helemaal niet.
Ik heb al via verschillende manieren ABS geactiveerd bij een stilstaande motor om remvloeistof te vervangen,dat hoor je heel duidelijk.
Dat geluid heb ik nog nooit gehoord bij een rijdende motor.
ABS doet wel een zelftest,want na een paar meter rijden gaat dan het ABS lampje uit,maar dat is volgens mij vooral via de wielsensors,daarom moet je ook rijden.
Het idee komt van het feit dat veel systemen dit doen.
Kijk maar naar de gemiddelde auto.
Ik garandeer natuurlijk niet dat ze het allemaal doen.
Het is bedoeld om alles gangbaar te houden, en om te testen of het nog werkt.
Want alleen het wielsignaal oppikken lijkt me een beetje karig voor zo’n belangrijk systeem.
Vaak wordt het in de eerste rijdende meters uitgevoerd, als je je voorrem een beetje vast hebt kun je dit soms voelen.
Nogmaals, dit is niet bij alle motoren de gebruikelijke procedure!
 
Terug
Bovenaan Onderaan