Aankoopadvies... met een twist (ben gewoon een lang kreng)

Lid geworden
23 dec 2024
Berichten
19
Waarderingsscore
9
Na een half uurtje bladeren en zoeken naar regels omtrent aankoopadviesposts lijkt het een ongereguleerd kwaad te zijn, dus hier ben ik dan ook ;-)

Ik ben 40 lentes jong, 1.98m lang met een binnenbeenlengte van 98 centimeter. Afgelopen week mijn A gehaald en komende week tijd om te shoppen. Nu heb ik al het nodige voorwerk gedaan, maar ik hoor graag nog of ik gekke plannen heb of dat men uit ervaring nog tips heeft.

Wat wil ik niet: een chopper voorlopig niet, want dat is het midlife crisis plaatje wel compleet.

Wat wel: bij voorkeur iets sportiefs. Ik verwacht op langere termijn, als het motorrijden me echt aanspreekt in de praktijk dat er wel twee motoren zullen komen; eentje voor < 45 minuten en eentje voor > 45 minuten. Voor nu ben ik op zoek naar de eerste. Budget fluctueert nog wat, maar ik hoop onder de 5000 te slagen, aangezien ik ook nog een slot, actioncam, rugzak of koffers, etc zal moeten kopen.

Mijn eigen voorwerk heeft me tot een shortlist voor een VFR800 of een GSX-750F gebracht, als grotere sport tourers. Een busa is nog niet zo verstandig ;-) alternatief zijn de motoren als een BMW GS, V-strom, Versys, etc. Alleen esthetisch zijn de oudere (betaalbare) modellen daarvan wat minder mijn smaak. Een TDM is ook nog voorgesteld door een kennis, I don't love it, but I don't hate it either.

Ik heb les gehad op een CB600F en een MT-07. Op de CB kreeg ik wel last van een slapend been (wat medisch zenuw/rug/been gezeik) richting het einde van de rit. De MT07 had ik na 1,5 uur eigenlijk nog nergens last van.

Als ik op cycle-ergo.com deze motoren en mn wishlist in voer dan ziet het er niet denderend uit, maar ik zal het zelf met een proefles ook moeten gaan beoordelen.

Mijn hoop is dat VFR, of wellicht wat andere sportievere modellen, een optie worden met iets als helibars/stuurvervanging of verlaagde footpegs ofzo. Of hou ik mezelf hiermee voor de gek? Ik probeer weg te blijven van te krachtige motoren om mee te starten, maar mijn instructeur zei ook dat als je gewoon je verstand gebruikt (geen 20 meer enzo) dat het wel los loopt. Echter, ik heb geen ervaring en de CB500 en MT07 voelden in elk geval meer dan krachtig genoeg.

Ik voeg nog even een foto toe op een VFR en een Fazer. Die VFR zat best lekker, op die Fazer vind ik het net lijken of ik op een smurfenfiets zit :+

Dit was mijn spreekbeurt *O*
 
De VFR lijkt goed te zitten, de Fazer lijkt tiny, maar zou ongeveer even groot moeten zijn?
 

Bijlagen

  • 1000086295.webp
    1000086295.webp
    325,5 KB · Weergaven: 0
  • 1000086296.webp
    1000086296.webp
    199,5 KB · Weergaven: 0
Deze was de mijne, mechanisch super, ook rijeigenschappen maar ik heb pech gehad met 3 dynamo’s en 2 SR’s vandaar dat ik hem vh voorjaar na 7 jaar heb ingeruild…..

Je kunt ook geluk hebben…..dus wat let je.

IMG_3692.webp
 
Hoi Swetty, is de boodschap dat je ook op grote hoogten leeft en een VFR rijdt?
Ik ga denk ik deze bekijken Occasions – Houkes Motortechniek

Ik lees hier op het forum positieve berichten over Houkes, en de prijs lijkt goed. Is gewoon een waanzinnig mooie motor 8-)
 
Hoi Swetty, is de boodschap dat je ook op grote hoogten leeft en een VFR rijdt?
Ik ga denk ik deze bekijken Occasions – Houkes Motortechniek

Ik lees hier op het forum positieve berichten over Houkes, en de prijs lijkt goed. Is gewoon een waanzinnig mooie motor 8-)
Ben 1,82 en zitpositie voor mij was prima maar voor jouw lengte mag je verlengers plaatsen.

CB500/MT07 vind ik niet bij jouw lengte passen.

Motorzaak ken ik niet, maar hier zoeken op motorzaken voor info.

Ps. Heb hem verkocht.
 
Klopt, de CB600 was niks. de MT07 zat beter, maar meh. Bedoel je met verlengers het stuur of de footpegs?

Zoeken op motorzaken voor info: dat was al reeds vruchtbaar :)
 
ALs ke wat sportiefs wil bij jouw lengte, probeer dan eens een eerste generatie Aprilia Tuono of Rsv Mille. Ktm RC8 is ook nog redelijk toegankelijk.
 
Cycle-ergo.com geeft de mogelijkheid allerlei motorfietsen te vergelijken.
Ja, die staat hier al open, maar het lijkt niet echt te kloppen. Voor mijn figuur, althans. Bijvoorbeeld voor de VFR waar ik die foto hierboven van heb; op cycle-ergo klopt de verhouding echt van geen kanten. Ik moet uiteindelijk gewoon gaan zitten en wat proefritten maken, maar probeer op voorhand alvast een short-list te maken om zowel mezelf, als de dealers, niet gek te maken.
 
ALs ke wat sportiefs wil bij jouw lengte, probeer dan eens een eerste generatie Aprilia Tuono of Rsv Mille. Ktm RC8 is ook nog redelijk toegankelijk.
De RC8 is een prachtige machine! Maar.... wel een beetje boven budget voor de eerste :D Aprilia had ik nog volledig links laten liggen onder de aanname dat het italiaans is en dus wel klein zou zijn, dus dank voor de tip. Ga het eens proberen!
 
Ik ben zelf ook lang 1.90, dus nog niet zo lang als jou. Met een allroad zit je altijd goed maar met een ander type motor denk is aan één met een vlak zadel. Doordat je speling naar voor of meestal naar achter hebt scheelt het veel voor lange benen. Nu heb ik de Interceptor 650 wel wat aangepast, maar zit daar minstens zo ruim op als de tiger 955.
 
Ik ben zelf ook lang 1.90, dus nog niet zo lang als jou. Met een allroad zit je altijd goed maar met een ander type motor denk is aan één met een vlak zadel. Doordat je speling naar voor of meestal naar achter hebt scheelt het veel voor lange benen. Nu heb ik de Interceptor 650 wel wat aangepast, maar zit daar minstens zo ruim op als de tiger 955.
Zo'n langer zadel is voor comfort wel de oplossing, alleen ik ben nog niet zo overtuigt van de look. En.... er zit in mijn hoofd een klein stemmetje dat het wel een fijn idee vindt dat er nog iets achter mn kont zit als ik eens een foutje maak met de gashendel en naar achtere schuif :X
 
Met een all road zit je snel goed.
Voor een vfr bestaan volgens mij verlaging setjes voor de voetsteunen, dat is handig als je wat langer bent.
Kijk ook eens naar de yamaha fjr.
Ook die kan verrassend goed passen.

Al met al.
Ga gewoon rond kijken, dit is toch niet echt een motor seizoen, en ga overal zitten en voelen of het wat is.
Met jouw lengte loop je het risico dat je knieën in de weg zitten of je benen te ver gehoekt waardoor het op de lange duur niet comfortabel zit.
 
Met een all road zit je snel goed.
Voor een vfr bestaan volgens mij verlaging setjes voor de voetsteunen, dat is handig als je wat langer bent.
Kijk ook eens naar de yamaha fjr.
Ook die kan verrassend goed passen.

Al met al.
Ga gewoon rond kijken, dit is toch niet echt een motor seizoen, en ga overal zitten en voelen of het wat is.
Met jouw lengte loop je het risico dat je knieën in de weg zitten of je benen te ver gehoekt waardoor het op de lange duur niet comfortabel zit.
Voor wat betreft het seizoen - ik heb er natuurlijk nog totaal geen kijk op, maar is het een slecht moment om iets te kopen qua prijzen off season of valt dat wel mee?

De FJR is ook zeer mooi. Ik loop er wekelijks langs bij een klant, maar dat ding heeft zo enorm veel vermogen, dat ik mezelf heb aangepraat dat dat een heel slecht idee is. De VFR met zijn 100+ vind ik al stevig. Overschat ik dat? Kan je met zo'n motor nog een beetje het rijden leren? Ook op 30/50 wegen? Want voor op de snelweg lijkt het me wel heerlijk comfortabel vertoeven.
 
Zo'n langer zadel is voor comfort wel de oplossing, alleen ik ben nog niet zo overtuigt van de look. En.... er zit in mijn hoofd een klein stemmetje dat het wel een fijn idee vindt dat er nog iets achter mn kont zit als ik eens een foutje maak met de gashendel en naar achtere schuif :X
Want anders val je er vanaf?

1,93 hier en blij met een Z900RS en een Pan (zie handtekening hieronder). En inderdaad: passen en proefrijden geeft de echte antwoorden!
 
Paar goeie tips hierboven hoor. Ik zat in eerste instantie met "lang, maar wil wel een sportieve motor" te stoeien, wilde al een Adventure tippen, maar gelukkig kwam er al een RSV voorbij. Die zou ik zeker eens gaan bekijken, vooral de eerste generatie modellen waren opvallend groot. Zou best eens goed uit kunnen komen.
Anders is de MT serie zeker een idee, die zijn ook net wat anders dan andere nakeds uit die klasse, maar kijk dan in plaats van naar een 07 eens naar een 09, als je budget dat toelaat. Zou ook wel eens een heel goede match kunnen zijn.

Mocht je alsnog op een Adventure uitkomen (denk er eens over na), dan trekken we wel een heel nieuw blik open, dan zijn de mogelijkheden ineens eindeloos.
 
Proefzitten en rijden zegt veel meer dan een website. Het kan op een plaatje leuk passen, maar als je benen niet lekker tegen de tank passen, of je met je knieën tegen de cilinderkoppen zit, of je voeten niet fatsoenlijk op de steunen kunnen met de originele uitlaat (bijv. TDM 850)

Probeer ook een allroad, zit gewoon fijn, stap je na een dag rijden minst vermoeid vanaf. Met een VFR (oude RC36) heb ik met 1.95 ook goede ervaringen. @Stefan666 is nog wat langer dan ik en die had er ook 1 geloof ik.
 
Voor wat betreft het seizoen - ik heb er natuurlijk nog totaal geen kijk op, maar is het een slecht moment om iets te kopen qua prijzen off season of valt dat wel mee?

De FJR is ook zeer mooi. Ik loop er wekelijks langs bij een klant, maar dat ding heeft zo enorm veel vermogen, dat ik mezelf heb aangepraat dat dat een heel slecht idee is. De VFR met zijn 100+ vind ik al stevig. Overschat ik dat? Kan je met zo'n motor nog een beetje het rijden leren? Ook op 30/50 wegen? Want voor op de snelweg lijkt het me wel heerlijk comfortabel vertoeven.
Qua seizoen bedoel ik dat de meeste met mooi weer rijden, en niet in deze tijd van het jaar.

Qua vermogen.
Dat ding gaat er echt niet zomaar vandoor.
Ja hij heeft een hoop vermogen maar ci de het zelfs prima handelbaar.
 
:') Voor wat betreft het seizoen - ik heb er natuurlijk nog totaal geen kijk op, maar is het een slecht moment om iets te kopen qua prijzen off season of valt dat wel mee?

De FJR is ook zeer mooi. Ik loop er wekelijks langs bij een klant, maar dat ding heeft zo enorm veel vermogen, dat ik mezelf heb aangepraat dat dat een heel slecht idee is. De VFR met zijn 100+ vind ik al stevig. Overschat ik dat? Kan je met zo'n motor nog een beetje het rijden leren? Ook op 30/50 wegen? Want voor op de snelweg lijkt het me wel heerlijk comfortabel vertoeven.
Ik vond de VFR rc79 een vrij tamme motor.
Je kon er weinig fout mee doen.
Wel kreeg ik er met mn 1,85 zere knieën op de langere ritten mee.

In tegenstelling tot @swetty had ik een later model.
Dus geen problemen met de spanningsregelaar meer, Led verlichting, mooi Dashboard, standaard hvv.
En tractiecontrole, die iedere poging tot baldadig gedrag vakkundig in de kiem smoorde:')
Iemand al een GS aangeraden? O-)
 
blackbird is ook wat groter volgens mij, meer richting toer-sport een fjr
 
Probleem met vermogen kan toch niet waar zijn, gewoon niet lomp aan het gas hangen…..maar met ervaring kan het best prettig zijn.

Zelf vond ik de VFR best vlot en ruim voldoende voor mijn rijstijl….. :] maar tis voor iedereen anders, dus proefrijden!
 
Ik weet niet of het zo is maar ik kan me voorstellen dat de bmw sport modellen in basis wat ruimer zijn dan de japanse concurent.
Ik heb ook altijd wat "last" om de benen goed kwijt te raken, dan kan je in de sport/toer modellen al snel in de categorie "zware" motoren.
Gsxf vond ik in het verleden (1100) ook prima om op te zitten.
 
Met mijn 2 meter passte een ZZR 1100 en een 1400 goed, geen ruzie met de kuipranden wel een stuur verhoging, maar uiteindelijk toch weer naar een cruiser
 
De nieuwere sv650. Die met injectie en een sportstuurtje zegmaar schijnt ook goed bij lange mensen te passen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan