Ik heb inderdaad een motor gekocht zonder garantie en 3 maanden in de schuur onder een deken gezet. Ik ben tijdens de aankoop uitgegaan van het feit dat ik de motor bij een BOVAG aangesloten zaak kocht waarbij je in mijn ogen mag verwachten dat die minimaal een X aantal kilometers normaal zou moeten kunnen rijden. Daarbij komt dat de verkoper ook niet heeft aangegeven dat er gebreken aan de motor waren plus dat ook iemand met verstand van zaken zonder proefgereden te hebben niet had kunnen konstateren wat er met de motor aan de hand zou kunnen zijn.
Het is mij te gemakkelijk om te zeggen dat ik, om dit te kunnen voorkomen, eerst maar had moeten proefrijden en de motor niet 3 maanden geleden al had moeten kopen en zolang in de schuur te zetten. Ik denk dat die 3 maanden bij mij in de schuur niet al deze problemen hebben opgeleverd.
Jij gaat er dus van uit dat alleen de ánder verplichtingen mbt. jouw aankoop heeft en jij verder niets hoeft te doen? Zo werkt het ff niet...... Je hebt als koper wel degelijk een onderzoeksplicht. Je hebt niet proef gereden, je hebt naar mijn inschatting zelfs geen kenner meegenomen..... Los van wat de wet er over zegt, ben je wel érg makkelijk van je geld afgestapt.
Het probleem wordt dan om later aan te tonen dat je bij de aankoop niets wist van bepaalde gebreken of problemen. Je koopt nu eenmaal geen nieuwe motor en je mag er van uit gaan dat een dergelijke motor voor die prijs niet in nieuwstaat is......
Daarnaast: je hebt gereden met een motor waarvan jij zegt te hebben geconstateerd dat die olie lekte. De lekkage was zelfs zo groot dat je er, zoals je zelf zegt, op bent geslipt. Daarmee laat je al zien niet erg zorgvuldig met je motor te zijn omgegaan.
Het is niet uit te sluiten dat de motor schade heeft opgelopen door het gebruik met dat olielek. Bepaal achteraf maar eens welke schade er mogelijk al was en welke schade is ontstaan door met de lekkende motor te gaan rijden.
Kortom: je hebt als koper zelf zo'n beetje alles fout gedaan wat maar mogelijk is.
Dat wil niet zeggen dat Brouwer je geen "gebakkie" heeft verkocht, maar je hebt jezelf wel in een heel lastig parket gebracht.
In jouw plaats zou ik niet al te hoog van de toren gaan blazen, maar proberen in een rustig gesprek met Brouwer te redden wat er te redden valt.
Lukt dat niet, dan kun je altijd nog juridische stappen nemen, al heb je dat zélf al erg lastig gemaakt......