xj600henkie
Rookie
- 15 dec 2009
- 15
- 0
Tijdens dit gesprek werd gezegd: "als je niet binnen 2 minuten die aanhanger achter je auto knoopt en je motor ophaalt dan schop ik je zaak uit en doe ik helemaal niks meer voor je".
Zo'n kerel moet een stuk ijzer in z'n nek krijgen man. Jezus, wat een onbeschofte lul.
Daarom adviseer ik ook altijd mensen naar John vd Bunt te gaan in Nijkerk.
Voor de rest: foto's maken van olie lekkage. En rechtsbijstand inschakelen.
Ik snap dus echt niks van zon reactie.. %Rechtsbijstand helpt in dit geval geen zak. De TS moet hopen op coulance van de motorzaak want hij is zo dom geweest om voor een prikkie een motor te kopen zonder garantie of proefrit of kennis van zaken.
Je hebt gewoon een enorm risico en verloren, je mag je gelukkig prijzen dat die dealer je überhaupt helpt..
Dan begrijp je wel meer niet.
Van een motor die je koopt bij een BOVAG garage mag je verwachten dat ie het langer doet dan 10 kilometer.
Je hebt dus gewoon garantie.
Ik snap jouw reactie helemaal niet
Ik vind dat de dealer zich niet erg coulant opstelt, maar ik denk dat jij aan het kortste eind gaat trekken.
Als koper heb je onderzoeksplicht: je dient de motor vooraf goed te inspecteren. Ben je daar zelf niet toe in staat, laat dat dan doen. In dit geval heb je nagelaten een proefrit te maken en derhalve moet je niet zeuren dat de motor achteraf niet in orde blijkt.
Neemt niet weg dat het enorm lullig is.
Als dat expliciet in het koopcontract staat (Dus niet geen garantie; maar een opsomming van mankementen waar akkoord mee gegaan is) dan wel.Dat is dus gelul, als jij expliciet afstand doet van garantie om voor de laagste prijs te gaan en daar lijkt het in dit geval wel erg veel op... Maakt het dan denk je uit of je lid bent van de bovag? Waarom zou zon dealer dan ooit een motor verkopen zonder garantie als mensen alsnog via de bovag bij hem aan kunnen kloppen?
Denk nu eens niet vanuit die slachtoffer rol, maar neem je risico dan neem je ook de gevolgen als het niet uit pakt zoals je had gehoopt.
Waarom reageer je niet op mijn argument over garantie en expliciet hier afstand van doen... Volgens mij probeer je iets wat krom is recht te praten door een eerder argument te herhalen... Niet erg overtuigend.
Ik denk dat je erg zwak staat als in het contract staat dat je geen garantie hebt vanwege de lage prijs.... En het lijkt me erg vreemd dat de dealer van tevoren mankementen aan moet geven omdat er anders alsnog garantie geclaimd kan worden... Heb je daar voorbeelden van?
Dan gaat het hier dus om wat je mag verwachten voor 1250 euro en een expliciete vermelding van: "Geen Garantie".... Ik heb ook aardig wat ervaring met advocatenkantoren en rechtsbijstand en ik weet wel 90% zeker dat de rechtsbijstand gaat zeggen dat hij geen zaak heeft.
Bel een advocatenkantoor op en vraag het even na.
Het gaat om wat je van een product mag verwachten bij aankoop. Je mag niet verwachten dat je na 10km met pannen staat, daar draait het om.
Ik vind het erg makkelijk om de schuld in deze zaak af te schuiven op de motorzaak.
Voor juridisch advies, vragen en informatie kunnen ANWB-leden op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur bellen met ANWB Rechtshulp, op telefoonnummer 088 269 77 88. Ook kunt u uw vraag stellen met behulp van onderstaand e-mailformulier.
http://www.anwb.nl/auto/kiezen-en-kopen/tips-en-advies,/nieuwe-auto-kopen/Koopovereenkomst.html
Wat meer informatie. De verkoper is volgens de ANWB verantwoordelijk.
Stukje tekst:
U mag in elk geval verwachten dat de auto geschikt is voor een normaal gebruik. De auto moet gedurende bepaalde tijd aan bepaalde eisen voldoen en mag het niet zomaar op essentiële onderdelen begeven. Welke eigenschappen u precies mag verwachten, is afhankelijk van de omstandigheden die bij de koop een rol spelen. Zo is wat de verkoper u vertelt over de auto en wat in brochures en ander foldermateriaal staat van belang.
Kortom als die verkoper tegen je verteld dat hij geen garantie geeft omdat de motor erg goedkoop verkocht wordt. En dat er dus geen aflever beurt wordt gedaan en de motor dus niet gecontroleerd wordt. Dan is het dus wel degelijk de verantwoordelijkheid van de koper om de motor in orde te maken en dan is eventuele gevolgschade dus zeker niet voor de dealer... Het zou toch ook te gek zijn.
Consumenten staan sterker dan je denkt. Zoek maar wat jurisprudentie op. Hij had alle gebreken moeten vertellen (En dat dan eigenlijk ook op koopcontract zetten). TS had een hele andere verwachting van de motorfiets (Zie topicstart) dus dan ligt het gecompliceerder dan je denkt.
Gewoon zeggen 'geen garantie' kan in NL zviw niet.
"Hij had alle gebreken moeten vertellen", hij wist waarschijnlijk niet dat er gebreken waren. Waarom ga je er vanuit dat de dealer kwaadwillend is? Dat de TS een onrealistische verwachting had voor 1250 en de vermelding "Geen Garantie" zegt volgens mij niks.. Onredelijkheid is mensen niet vreemd.
Rooie Hoed, ik snap ook goed wat jij bedoelt en het is ook goed dat consumenten bescherm worden. Maar ik vind ook dat mensen af en toe zelf verantwoordelijkheid moeten nemen voor hun keuzes. Het is maar al te makkelijk om naar iemand anders te wijzen. Zeker als dat ook nog via internet gaat.
Eind december een Yamaha XJ 600s (bouwjaar 1994 met 81500 km op de teller) voor € 1250 gekocht bij Arjan Brouwer in Putten.
Koper heeft ook onderzoeksplicht. Ik vind het een vrij domme actie van de koper. Een motor kopen voor 1250 euro en vervolgens een paar maanden onder een deken zetten. Had je beter ff kunnen wachten met kopen tot je kunt proefrijden.
Was er natuurlijk niet bij maar kan me voorstellen dat een motorzaak aardig pissed wordt van zo'n verhaal. Een motor kopen zonder garantie, meenemen zonder proefrit en een hele tijd later terugkomen met klachten en dan eisen dattie gratis gerepareerd wordt. Zulke klanten zou ik liever kwijt dan rijk zijn.