Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Aankoop motor via Arjan Brouwer motoren Putten

Status
Niet open voor verdere reacties.

xj600henkie

Rookie
Lid geworden
15 dec 2009
Waarderingsscore
0
Eind december een Yamaha XJ 600s (bouwjaar 1994 met 81500 km op de teller) voor € 1250 gekocht bij Arjan Brouwer in Putten.
Hij wilde moeilijk starten omdat "een neutraalsensor defect was". Gezien de prijs geen garantie op de motor maar ik ging uit van goed vertrouwen (BOVAG lid, goede naam binnen de motorwereld dacht ik). Aangezien ik nog geen rijbewijs had kon ik ook niet proefrijden.
Tussen kerst en oud en nieuw de motor opgehaald en thuis in de schuur gezet onder een deken.
Vorige week dinsdag voor het eerst gereden, ik had zojuist mijn rijbewijs binnen.
Eerst even tanken maar tijdens de eerste kilometers had ik het gevoel dat er iets goed mis was met de motor, hij maakte een geluid alsof er knikkers in het blok zaten, had geen vermogen en het rechter knipperlicht werkte niet naar behoren. Na het tanken maar weer naar huis gereden en wel 6 kilometer afgelegd!
Woensdag de klachten telefonisch en via mail doorgegeven aan Arjan Brouwer en afgesproken dat ik de motor naar Putten zou rijden om hem na te laten kijken.
Woensdagmiddag nog even de motor gestart waarna het oliedruklampje ging branden. Ook zag ik dat de bougies niet echt nieuw meer waren wat mij sterk de indruk gaf dat de motor zo was meegegeven zonder enige kontrole. I.o.m. Arjan Brouwer afgesproken dat ik donderdag de motor op zijn aanhanger bij hem zou brengen.
Bij het ophalen van de aanhanger liepen de gemoederen hoop op, ik stuurde aan op reparatie zonder voor de kosten op te moeten draaien. Tijdens dit gesprek werd gezegd: "als je niet binnen 2 minuten die aanhanger achter je auto knoopt en je motor ophaalt dan schop ik je zaak uit en doe ik helemaal niks meer voor je".
Dus maar de motor opgehaald waarna de afspraak werd gemaakt dat hij de ketting, bougies en olie zou nakijken en dat hij vrijdag klaar zou zijn.
Op zaterdagochtend de motor opgehaald waarbij kort na vertrek gekonstateerd kon worden dat alleen de ketting was gespannen (het rammelende geluid was verdwenen).
In Nijkerk een stop gemaakt waar mijn collega en ik zagen dat er olie uit het blok lekte en ik besloot om terug te keren naar Putten. Tijdens die rit terug ben ik van de weg geraakt omdat er, in mijn visie, olie op de achterband terecht is gekomen en de motor onbestuurbaar werd.
Het resultaat is, voor zover ik het nu kan beoordelen, dat de rechterspiegel is afgebroken en de rechterkuipdelen zijn beschadigd. Starten doet hij niet meer.
Kortom: ik heb een motor waar ik vanaf het begin niks mee kon en die nu beschadigd in de tuin staat.

Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die dergelijke ervaringen hebben en misschien tips kunnen geven wat ik hier nog tegen kan doen.
[modbreak]
Let op.
Dit is één kant van het verhaal. Verderop in dit topic vertelt de motorzaak zijn kant van het verhaal.
[/modbreak]

Laatst bewerkt door een moderator:
Tijdens dit gesprek werd gezegd: "als je niet binnen 2 minuten die aanhanger achter je auto knoopt en je motor ophaalt dan schop ik je zaak uit en doe ik helemaal niks meer voor je".

Zo'n kerel moet een stuk ijzer in z'n nek krijgen man. Jezus, wat een onbeschofte lul.

Daarom adviseer ik ook altijd mensen naar John vd Bunt te gaan in Nijkerk.

Voor de rest: foto's maken van olie lekkage. En rechtsbijstand inschakelen.

Zo'n kerel moet een stuk ijzer in z'n nek krijgen man. Jezus, wat een onbeschofte lul.

Daarom adviseer ik ook altijd mensen naar John vd Bunt te gaan in Nijkerk.

Voor de rest: foto's maken van olie lekkage. En rechtsbijstand inschakelen.

Ik snap dus echt niks van zon reactie.. %Rechtsbijstand helpt in dit geval geen zak.

De TS moet hopen op coulance van de motorzaak want hij is zo dom geweest om voor een prikkie een motor te kopen zonder garantie of proefrit of kennis van zaken. Er blijkt ook nergens uit of de afspraak was dat de motor een beurt kreeg voor aflevering of dat dit de "zo meenemen" prijs was. Dat laatste lijkt mij zeer aannemelijk voor 1250 euro.

Je hebt gewoon een enorm risico en verloren, je mag je gelukkig prijzen dat die dealer je überhaupt helpt..

Laatst bewerkt:

Dan begrijp je wel meer niet.

Van een motor die je koopt bij een BOVAG garage mag je verwachten dat ie het langer doet dan 10 kilometer.

Je hebt dus gewoon garantie.

Ik snap jouw reactie helemaal niet

De garage is gewoon verplicht de schade te herstellen, plus all gevolgschade. Je mag van een motorfiets die je bij een BOVAG dealer koopt verwachten dat hij in redelijke staat is. Je mag hem aanbieden ter reparatie, als er na 3 reparatiepogingen het nog steeds niet verholpen is kun je de koop ontbinden en de volledige aankoopssom terugvorderen.

Ga dus naar rechtsbijstand.

Laatst bewerkt:
Ik vind dat de dealer zich niet erg coulant opstelt, maar ik denk dat jij aan het kortste eind gaat trekken.

Als koper heb je onderzoeksplicht: je dient de motor vooraf goed te inspecteren. Ben je daar zelf niet toe in staat, laat dat dan doen. In dit geval heb je nagelaten een proefrit te maken en derhalve moet je niet zeuren dat de motor achteraf niet in orde blijkt.

Neemt niet weg dat het enorm lullig is.

Dan begrijp je wel meer niet.

Van een motor die je koopt bij een BOVAG garage mag je verwachten dat ie het langer doet dan 10 kilometer.

Je hebt dus gewoon garantie.

Ik snap jouw reactie helemaal niet

Dat is dus gelul, als jij expliciet afstand doet van garantie om voor de laagste prijs te gaan en daar lijkt het in dit geval wel erg veel op... Maakt het dan denk je uit of je lid bent van de bovag? Waarom zou zon dealer dan ooit een motor verkopen zonder garantie als mensen alsnog via de bovag bij hem aan kunnen kloppen?

Denk nu eens niet vanuit die slachtoffer rol, maar neem je risico dan neem je ook de gevolgen als het niet uit pakt zoals je had gehoopt.

Dit is bij particuliere verkoop. Van een BOVAG garage mag je verwachten dat een motor langer mee gaat dan 10 kilometer (tenzei expliciet vermeld is dat hij niet langer mee gaat dan 10 km, maar dan moet dit op het koopcontract vermeld zijn, en zelfs dan zitten hier nog haken en ogen aan).

Als dat expliciet in het koopcontract staat (Dus niet geen garantie; maar een opsomming van mankementen waar akkoord mee gegaan is) dan wel.

'Geen garantie' bestaat niet bij verkoop bedrijf > particulier.

Daarom moet hij ook rechtsbijstand opzoeken. Want jij denkt het beter te weten maar daar help je deze jongen niet mee

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je erg zwak staat als in het contract staat dat je geen garantie hebt vanwege de lage prijs.... En het lijkt me erg vreemd dat de dealer van tevoren mankementen aan moet geven omdat er anders alsnog garantie geclaimd kan worden... Heb je daar voorbeelden van?

Laatst bewerkt:
Waarom reageer je niet op mijn argument over garantie en expliciet hier afstand van doen... Volgens mij probeer je iets wat krom is recht te praten door een eerder argument te herhalen... Niet erg overtuigend.

Bel een advocatenkantoor op en vraag het even na.

Het gaat om wat je van een product mag verwachten bij aankoop. Je mag niet verwachten dat je na 10km met pannen staat, daar draait het om.

En pak anders even BW erbij. Staat het ook in beschreven.

Allesbepalend is dat je van een product á 1250 euro in ieder geval mag verwachten dat hij rijdt. Hij heeft het product gekocht met de verwachting er een tijd op te kunnen rijden. Redelijk vastgesteld staat (maar goed; dit is niet aan mij) dat je mag verwachten dat ie toch een x aantal probleemloze kilometers had moeten kunnen maken. Het product voldoet niet aan deze verwachtingen.

Je moet iemand 3x de gelegenheid geven om het euvel te repareren (dat is incl gevolgschade) en als het dan nog niet opgelost is kun je de koop ontbinden.

(Dit is zelfs als je een hond, konijn of kat koopt. Het is raar, maar waar).

Bij verkopen van bedrijven aan particulieren bestaat zoiets als 'geen garantie' eigenlijk ook niet. Mensen accepteren het vaak wel; echter heeft een bedrijf altijd een verwachtingsverplichting.

Dat zou best kunnen. Ik heb aardig wat ervaring wbt consumentenrecht. Allesbepalend is ook het koopcontract. Wat staat daar precies in en wat niet.

Daarom adviseer ik ook naar rechtsbijstand te gaan.

Laatst bewerkt:

Bel een advocatenkantoor op en vraag het even na.

Het gaat om wat je van een product mag verwachten bij aankoop. Je mag niet verwachten dat je na 10km met pannen staat, daar draait het om.

Dan gaat het hier dus om wat je mag verwachten voor 1250 euro en een expliciete vermelding van: "Geen Garantie".... Ik heb ook aardig wat ervaring met advocatenkantoren en rechtsbijstand en ik weet wel 90% zeker dat de rechtsbijstand gaat zeggen dat hij geen zaak heeft.

Je zou zelfs kunnen zeggen dat als de afspraak is dat er geen aflever beurt plaats vindt en er geen garantie is, dat dan de TS eerst de motor moet controleren en noodzakelijk onderhoud moet plegen voordat hij op pad gaat....

Ik vind het erg makkelijk om de schuld in deze zaak af te schuiven op de motorzaak..

Laatst bewerkt:
http://www.anwb.nl/auto/kiezen-en-kopen/tips-en-advies,/nieuwe-auto-kopen/Koopovereenkomst.html

Wat meer informatie. De verkoper is volgens de ANWB verantwoordelijk.

Ik vind het erg makkelijk om de schuld in deze zaak af te schuiven op de motorzaak.

Ja: maar de motorzaak had alle gebreken moeten vermelden. Als de gebreken niet op het koopcontract staan heeft TS volgens mij gewoon een solide zaak. Onderzoeksplicht is namelijk ondergeschikt (itt particuliere verkoop).

Daarom moet hij ook naar rechtsbijstand gaan; die weten meer en weten ook jurisprudentie omtrent dit soort zaken. Want wat de wet zegt wordt bij lange na niet altijd uitgevoerd door de rechters.

Als laatste: ALs je lid bent van de ANWB bel dit even:

Voor juridisch advies, vragen en informatie kunnen ANWB-leden op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur bellen met ANWB Rechtshulp, op telefoonnummer 088 269 77 88. Ook kunt u uw vraag stellen met behulp van onderstaand e-mailformulier.

Laatst bewerkt:

Stukje tekst:

U mag in elk geval verwachten dat de auto geschikt is voor een normaal gebruik. De auto moet gedurende bepaalde tijd aan bepaalde eisen voldoen en mag het niet zomaar op essentiële onderdelen begeven. Welke eigenschappen u precies mag verwachten, is afhankelijk van de omstandigheden die bij de koop een rol spelen. Zo is wat de verkoper u vertelt over de auto en wat in brochures en ander foldermateriaal staat van belang.

Kortom als die verkoper tegen je verteld dat hij geen garantie geeft omdat de motor erg goedkoop verkocht wordt. En dat er dus geen aflever beurt wordt gedaan en de motor dus niet gecontroleerd wordt. Dan is het dus wel degelijk de verantwoordelijkheid van de koper om de motor in orde te maken en dan is eventuele gevolgschade dus zeker niet voor de dealer... Het zou toch ook te gek zijn.

Laatst bewerkt:
Ik heb in november een srad gekocht voor weinig,ook zonder garantie.
Er werd mij verteld dat de koppeling eningsinds zou "plakken".
Ik heb eerst een uitgebreide proefrit gemaakt en merkte er niks van,verder was/is de fiets in prima staat.
is tot nu toe een goede aankoop .
Nou moet ik er wel bij zeggen dat gsxr-ren voor mij geen vreemden zijn .
Maar ik begrijp niet goed waarom je in eerste instantie niet iemand mee genomen hebt die verstand van zaken heeft,die had een proefrit kunnen maken en je kunnen adviseren.

Laatst bewerkt:
Is het nodig om de naam van de motorzaak in dit topic te noemen?? Vind het niet helemaal terecht om hem zo publiekelijk aan de schandpaal te nagelen.... hij kan hier namelijk geen verweer geven en zijn kant van het verhaal vertellen......

Beetje jammer dit....

Consumenten staan sterker dan je denkt. Zoek maar wat jurisprudentie op. Hij had alle gebreken moeten vertellen (En dat dan eigenlijk ook op koopcontract zetten). TS had een hele andere verwachting van de motorfiets (Zie topicstart) dus dan ligt het gecompliceerder dan je denkt.

Gewoon zeggen 'geen garantie' kan in NL zviw niet.

Het ligt er ook alles aan wat er tegen de TS is gezegd en wat er in het koopcontract staat.

Ik snap je wel hoor Griffen; maar om meteen te zeggen dat je geen schijn van kans maakt is wat voorbarig.

Laatst bewerkt:

"Hij had alle gebreken moeten vertellen", hij wist waarschijnlijk niet dat er gebreken waren. Waarom ga je er vanuit dat de dealer kwaadwillend is? Dat de TS een onrealistische verwachting had voor 1250 en de vermelding "Geen Garantie" zegt volgens mij niks.. Onredelijkheid is mensen niet vreemd.

Rooie Hoed, ik snap ook goed wat jij bedoelt en het is ook goed dat consumenten bescherm worden. Maar ik vind ook dat mensen af en toe zelf verantwoordelijkheid moeten nemen voor hun keuzes. Het is maar al te makkelijk om naar iemand anders te wijzen. Zeker als dat ook nog via internet gaat.

Laatst bewerkt:

Dan zal hij de gebreken moeten herstellen. Dat is het risico wat een ondernemer loopt.

Helemaal mee eens. Maar goed; wij weten natuurlijk niet alle details. En de posts laten veel ruimte voor interpretatie over. Wij interpreteren allebei net de andere kant op. Hij geeft te weinig informatie om een goed beeld te schetsen. Wij moeten exact weten hoe de koop tot stand is gekomen. We kunnen dus verder eigenlijk geen uitlatingen doen over juridische zaken; daarom zei ik ook meteen contact opnemen met rechtsbijstand (Of ANWB rechtshulp, is gratis als je lid bent). Dan kan ie z'n hele hebben en houden op tafel gooien en weet ie meteen wat meer als wij met zijn allen die dingen gaan roepen terwijl TS zelf niet reageerd

Maar goed; als een verkoper zegt "Ga ff snel die aanhanger achter je auto knopen en je motor ophalen anders trap ik je de zaak uit" dan kun je in ieder geval al 1 conclusie trekken.

En dit:

Eind december een Yamaha XJ 600s (bouwjaar 1994 met 81500 km op de teller) voor € 1250 gekocht bij Arjan Brouwer in Putten.

Vind ik niet supergoedkoop. Voor dat geld mag je wel verwachten dat een 16 jaar oude motor in ieder geval een tijdje probleemloos rijdt vind ik.

Edit:

Ik heb een kennis gebeld, bijna afgestudeerd. Die zegt dat de verkopende partij verantwoordelijk is. De prijs is niet excessief laag en van geen garantie kan geen sprake zijn. Volgens hem kan de motorzaak zelfs strafbaar zijn als ze hem met een ondeugdelijke motorfiets op pad hebben gestuurd. Echter ligt dat er weer helemaal aan hoe de motor is verkocht. En wat er in het koopcontract staat.

Laatst bewerkt:
die prijs is laag maar niet extreem laag en hij heeft veel km's relatief...
op marktplaats kom je voor dat bedrag soortgelijke tegen.

je mag als koper verwachten dat de motor goed in orde is of de verkoper moet expliciet vermelden wat er allemaal aan mankeerd of een dikke titel als "schademotor".

bovendien kan een verkopende partij van alles schreeuwen over geen garantie maar dat staat buiten de wet.
een produkt voor een normaal bedrag mag niet zo snel zoveel mankementen hebben.
als een onafhankelijk bedrijf die ernstige mankementen constateerd die een motorzaak zeker zou moeten zien dan zijn ze wellicht zelfs nog strafbaar...

gewoon ff een rechtswinkel binnenstappen en de motor door een ander bedrijf laten taxeren op mankementen en zo.

en in het vervolg zelf een proefrit maken, checklist mee nemen of iemand die verstand heeft van motoren erna laten kijken...
echt heel slim heb je het ook niet aangepakt (al kan ik me het enthousiasme wat bij de koop gepaard ging voorstellen )

Zo ook even snel het topic door gelezen.

Naar mijn inziens is de ondernemer aansprakelijk ook al is de motor zonder garantie gekocht/verkocht. Blader even door boek 3, 6 en 7 van het burgerlijk wetboek dan kom je al een stuk verder. Heb geen zin om alles op te zoeken, maar naar mijn inziens sta je dus sterk in deze zaak. Jurisprudentie wijst dit ook uit.

Je zei dat het bedrijf lid was van de bovag, dan kan je dus ook de bovag bellen en dit voorval voorleggen. Die geven je hoogst waarschijnlijk ook advies (daar staat hun garantie immers voor). Anders even de anwb rechtshulp of de rechtswinkel.

Succes met de afhandeling!

Laatst bewerkt:
tja je hoort 1 kant van het verhaal . De gemoederen liepen hoog op wat heb jij gezegd ?

Maar al met al een motor die deze probelemen heeft en lid is van de bovag kan je bij de bovag beklag doen over deze behandeling.

Laatst bewerkt:
Tja, wat kan je verwachten voor 1250 euro en km stand van 81.000km en wie koopt er nou een motor die om te beginnen al niet eens goed startte?
waarschijnlijk inderdaad kopen zonder garantie en zo meenemen, als dat zo is neem je i.c.m. bovenstaande natuurlijk bewust een risico.
Ik heb op zich goede ervaringen met Arjan Brouwer, maar het is een handelaar, geen dealer die jou als beginnende motorrijder onder zijn vleugels neemt

Koper heeft ook onderzoeksplicht. Ik vind het een vrij domme actie van de koper. Een motor kopen voor 1250 euro en vervolgens een paar maanden onder een deken zetten. Had je beter ff kunnen wachten met kopen tot je kunt proefrijden.

Was er natuurlijk niet bij maar kan me voorstellen dat een motorzaak aardig pissed wordt van zo'n verhaal. Een motor kopen zonder garantie, meenemen zonder proefrit en een hele tijd later terugkomen met klachten en dan eisen dattie gratis gerepareerd wordt. Zulke klanten zou ik liever kwijt dan rijk zijn.

Bij consumentenkoop eindigt de onderzoeksplicht waar de mededelingsplicht van de verkoper begint. Gezien het feit dat de verkoper handelt in de uitoefening van zijn bedrijf. Met andere woorden de onderzoeksplicht is hier zeer zeer zeer gering!

Ja dat zal allemaal wel. Maar mijn punt is: Je koopt een motor die niet start en zonder garantie. Vervolgens zet je hem een paar maanden onder een deken in de garage.

En daarna ben je boos omdat ie het niet goed doet.

Nou, ik weet niet hoe het met jou is maar ik vind dat nogal een vreemde manier van handelen.

Status
Niet open voor verdere reacties.