xj600henkie
Rookie
- 15 dec 2009
- 15
- 0
Eind december een Yamaha XJ 600s (bouwjaar 1994 met 81500 km op de teller) voor € 1250 gekocht bij Arjan Brouwer in Putten.
Hij wilde moeilijk starten omdat "een neutraalsensor defect was". Gezien de prijs geen garantie op de motor maar ik ging uit van goed vertrouwen (BOVAG lid, goede naam binnen de motorwereld dacht ik). Aangezien ik nog geen rijbewijs had kon ik ook niet proefrijden.
Tussen kerst en oud en nieuw de motor opgehaald en thuis in de schuur gezet onder een deken.
Vorige week dinsdag voor het eerst gereden, ik had zojuist mijn rijbewijs binnen.
Eerst even tanken maar tijdens de eerste kilometers had ik het gevoel dat er iets goed mis was met de motor, hij maakte een geluid alsof er knikkers in het blok zaten, had geen vermogen en het rechter knipperlicht werkte niet naar behoren. Na het tanken maar weer naar huis gereden en wel 6 kilometer afgelegd!
Woensdag de klachten telefonisch en via mail doorgegeven aan Arjan Brouwer en afgesproken dat ik de motor naar Putten zou rijden om hem na te laten kijken.
Woensdagmiddag nog even de motor gestart waarna het oliedruklampje ging branden. Ook zag ik dat de bougies niet echt nieuw meer waren wat mij sterk de indruk gaf dat de motor zo was meegegeven zonder enige kontrole. I.o.m. Arjan Brouwer afgesproken dat ik donderdag de motor op zijn aanhanger bij hem zou brengen.
Bij het ophalen van de aanhanger liepen de gemoederen hoop op, ik stuurde aan op reparatie zonder voor de kosten op te moeten draaien. Tijdens dit gesprek werd gezegd: "als je niet binnen 2 minuten die aanhanger achter je auto knoopt en je motor ophaalt dan schop ik je zaak uit en doe ik helemaal niks meer voor je".
Dus maar de motor opgehaald waarna de afspraak werd gemaakt dat hij de ketting, bougies en olie zou nakijken en dat hij vrijdag klaar zou zijn.
Op zaterdagochtend de motor opgehaald waarbij kort na vertrek gekonstateerd kon worden dat alleen de ketting was gespannen (het rammelende geluid was verdwenen).
In Nijkerk een stop gemaakt waar mijn collega en ik zagen dat er olie uit het blok lekte en ik besloot om terug te keren naar Putten. Tijdens die rit terug ben ik van de weg geraakt omdat er, in mijn visie, olie op de achterband terecht is gekomen en de motor onbestuurbaar werd.
Het resultaat is, voor zover ik het nu kan beoordelen, dat de rechterspiegel is afgebroken en de rechterkuipdelen zijn beschadigd. Starten doet hij niet meer.
Kortom: ik heb een motor waar ik vanaf het begin niks mee kon en die nu beschadigd in de tuin staat.
Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die dergelijke ervaringen hebben en misschien tips kunnen geven wat ik hier nog tegen kan doen.
[modbreak]
Let op.
Dit is één kant van het verhaal. Verderop in dit topic vertelt de motorzaak zijn kant van het verhaal.
[/modbreak]
Hij wilde moeilijk starten omdat "een neutraalsensor defect was". Gezien de prijs geen garantie op de motor maar ik ging uit van goed vertrouwen (BOVAG lid, goede naam binnen de motorwereld dacht ik). Aangezien ik nog geen rijbewijs had kon ik ook niet proefrijden.
Tussen kerst en oud en nieuw de motor opgehaald en thuis in de schuur gezet onder een deken.
Vorige week dinsdag voor het eerst gereden, ik had zojuist mijn rijbewijs binnen.
Eerst even tanken maar tijdens de eerste kilometers had ik het gevoel dat er iets goed mis was met de motor, hij maakte een geluid alsof er knikkers in het blok zaten, had geen vermogen en het rechter knipperlicht werkte niet naar behoren. Na het tanken maar weer naar huis gereden en wel 6 kilometer afgelegd!
Woensdag de klachten telefonisch en via mail doorgegeven aan Arjan Brouwer en afgesproken dat ik de motor naar Putten zou rijden om hem na te laten kijken.
Woensdagmiddag nog even de motor gestart waarna het oliedruklampje ging branden. Ook zag ik dat de bougies niet echt nieuw meer waren wat mij sterk de indruk gaf dat de motor zo was meegegeven zonder enige kontrole. I.o.m. Arjan Brouwer afgesproken dat ik donderdag de motor op zijn aanhanger bij hem zou brengen.
Bij het ophalen van de aanhanger liepen de gemoederen hoop op, ik stuurde aan op reparatie zonder voor de kosten op te moeten draaien. Tijdens dit gesprek werd gezegd: "als je niet binnen 2 minuten die aanhanger achter je auto knoopt en je motor ophaalt dan schop ik je zaak uit en doe ik helemaal niks meer voor je".
Dus maar de motor opgehaald waarna de afspraak werd gemaakt dat hij de ketting, bougies en olie zou nakijken en dat hij vrijdag klaar zou zijn.
Op zaterdagochtend de motor opgehaald waarbij kort na vertrek gekonstateerd kon worden dat alleen de ketting was gespannen (het rammelende geluid was verdwenen).
In Nijkerk een stop gemaakt waar mijn collega en ik zagen dat er olie uit het blok lekte en ik besloot om terug te keren naar Putten. Tijdens die rit terug ben ik van de weg geraakt omdat er, in mijn visie, olie op de achterband terecht is gekomen en de motor onbestuurbaar werd.
Het resultaat is, voor zover ik het nu kan beoordelen, dat de rechterspiegel is afgebroken en de rechterkuipdelen zijn beschadigd. Starten doet hij niet meer.
Kortom: ik heb een motor waar ik vanaf het begin niks mee kon en die nu beschadigd in de tuin staat.
Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die dergelijke ervaringen hebben en misschien tips kunnen geven wat ik hier nog tegen kan doen.
[modbreak]
Let op.
Dit is één kant van het verhaal. Verderop in dit topic vertelt de motorzaak zijn kant van het verhaal.
[/modbreak]
Laatst bewerkt door een moderator: