5W40 olie voor Deauville

tuutruud

Geblokkeerd account
Lid geworden
8 sep 2006
Berichten
11
Waarderingsscore
0
Locatie
Apeldoorn
Als niet zo heel ervaren motorrijder het volgende: Graag wilde ik collega motorrijders/techneuten vragen of het in de winter beter is om Kroon-oil Expulsa 5w40 te gebruiken in mijn Honda Deauville i.p.v. Kroon-oil Expulsa 10w40 die ik nu gebruik. Ik rij ook in de winter 2X 35 km per dag naar mijn werk. Mag je zoals Honda voorschrijft inderdaad elke 12.000 km. verversen.
Ik durf het niet goed aan, en doe het nu elke 5.000 km.
Is Kroon-Oil een goed merk?
Alvast bedankt.
 
Hartelijk dank RSV31 voor de duidelijke adviezen.
Ik wil niet lastig worden, maar ik heb nog een vraag waarmee ik bij niemand terecht kon.
Castrol heeft voor auto's de "magnatec" olie en voor motoren de "act-evo" olie.
Beiden zouden het "unieke moluculaire attraction" hebben, die niemand anders heeft, waardoor de startslijtage tot 1/4 gereduceerd wordt.
Voor mensen die veel korte afstanden rijden moet dat ideaal zijn.
Nu mijn vraag: Is dit nu een gewone ordinaire reclamestunt? Of is dit werkelijk waar? En zo ja, waarom hebben andere merken dit (nog) niet?
Mijn vrouw rijdt in de Renault Twingo van 5 jaar oud alleen maar korte stukken met koude motor ( gruwel, gruwel zegt mijn technisch gevoel!!! )daarom leek me de castrol "magnatec" de olie voor de eerstvolgende verversing.
Graag jou deskundige mening.
Is nl. ook intressant voor mensen die met de motorfiets alleen korte stukjes rijden. Castrol Act-Evo motorfietsolie in dat geval.
Daarna zal ik je niet meer lastigvallen met mijn "gezeur".
Alvast heel erg bedankt. :}
En het weekend gaan we lekker :] in de Ardennen!
Groeten Marco

Gezeur is het niet hoor, ik ben toch vrijwillig op het forum *O* *O* *O* *O* *O*

Is puur en alleen een reclamestunt. Olie is nooit magnetisch, dat slaat echt nergens op, puur commerciele onzin. Je kunt de hechting wel verhogen tov de loopvlakken, je verhoogt dan de zgn fysische adsorptie, maar die additieven doet vrijwel iedere producent standaard in zijn olie.

Korte stukjes zorgen voor (relatief) veel brandstof in je olie en dat het ontstane condens niet kan verdampen. Er blijft dus (relatief) veel water achter in het blok. Iets frequenter verversen lijkt me een beter oplossing dan "gemagnetiseerde olie".

:+
 
Oke Mike, de motor loopt dus zonder olie na het gebruik van ons additief.....

Yeah right. 11 seconden en 13 seconden.

hevu had daar laatst een mooi verhaal over.
die heeft ooit een sloop auto'tje (simca 1100 ofzo) afgetapt en zonder olie volgas laten draaien
volgens hem heeft dat ding uren staan draaien voor hij in elkaar liep.
waarschijnlijk is de olielaklaag in een oude motor toch behoorlijk sterk.

en @rsv, ik geloof inmiddels wel dat je een meer dan gemiddelde kennis van smeermiddelen hebt.
ik heb echter nog steeds niet gelezen wat je nu precies doet bij wat voor soort bedrijf :?
voor mij kan je nog steeds alles doen tussen stagaire bij motul tot hoofdingenieur bij tno
 
Is puur en alleen een reclamestunt. Olie is nooit magnetisch, dat slaat echt nergens op, puur commerciele onzin. Je kunt de hechting wel verhogen tov de loopvlakken, je verhoogt dan de zgn fysische adsorptie, maar die additieven doet vrijwel iedere producent standaard in zijn olie.

Heeft het ook niet iets te maken met de samenstelling vd olie (ester) ?
 
en @rsv, ik geloof inmiddels wel dat je een meer dan gemiddelde kennis van smeermiddelen hebt.
ik heb echter nog steeds niet gelezen wat je nu precies doet bij wat voor soort bedrijf :?
voor mij kan je nog steeds alles doen tussen stagaire bij motul tot hoofdingenieur bij tno

Nou en ??

Kan me voorstellen dat hij d'r misschien geen zin in heeft dat met ons te delen, zo langzamerhand weet ik uit m'n hoofd wel wie ik op welke vlakken als "deskundig" moet zien en wie als "prutser". ;)

Kan me voorstellen dat bv die Magnatec toestand niet direct erop zit te wachten dat iemand die zich als onafhankelijk en deskundig profileert hun BS ook BS noemt... :+
 
******************
RSV31 schreef eerder:Is puur en alleen een reclamestunt. Olie is nooit magnetisch, dat slaat echt nergens op, puur commerciele onzin. Je kunt de hechting wel verhogen tov de loopvlakken, je verhoogt dan de zgn fysische adsorptie, maar die additieven doet vrijwel iedere producent standaard in zijn olie.
***********************************************

Beste mensen,
Kijk, dit soort arrogante reclamestunts is een van de redenen waarom ik een beetje hekel heb aan Castrol.
Een aantal jaren geleden schreef Paul Klaver regelmatig stukjes over olie in MOTO73. Dat was gewoon een grote advertentie voor Castrol. Hij heeft namelijk zeer nauwe banden met Castrol en is dus niet onafhankelijk.
Ik zeg niet dat Castrol een slecht produkt maakt. Maar ik stoor me aan de enorme arrogantie die ze uitstralen. Hun prijzen liggen zo'n 25% tot 30% (of nog meer )hoger dan gelijkwaardige produkten van andere goede merken. Veel mensen denken dan: Oh, dan zal het ook wel 2 keer zo goed zijn dan al die anderen. Men denkt bijvoorbeeld: De minerale GP10W40 van Castrol van 12 euro p/liter
(is 10 euro winst!) is veel en veel beter dan de semi-synthetische Durablend van Valvoline, want die kost maar 8 euro p/liter (is 5 euro winst!).
Bij aanverwnte produkten zoals koelvloeistof en remvloeistof is het nog erger.
Onder het mom van: Ja....dit is speciaal voor motorfietsen. Wat een onzin!!
Ik zou zeggen , laat je niet gek maken door al dat commercie en laat je gezonde verstand werken. Ik krijg bij een merk als Castrol ( en soortgelijke) het gevoel dat ze me in de maling nemen en uitlachen.
Ik ben het met MarcoB eens dat er verschillen tussen de merken zitten, maar dat die heel erg klein zijn. Neem b.v. een vergelijkingstest in een motorblad tussen 6 merken.
Er is dan een "winnaar" en een "verliezer". Maar is de verliezer nu echt super waardeloos?? Ik dacht het niet.
De hele commerciefabriek is gebaseerd op "het gevoel" wat consumenten krijgen bij een bepaald merk en "het signaal dat ze uitstralen", niet op feiten en objectieviteit.
Dat geld ,denk ik, voor allerlei produkten.
Daarom mijn stelling: laat je niet gek maken door de commercie, en gebruik je gezond verstand.
Groeten aan allemaal:
 
Laatst bewerkt:
Beste collega motorrijders,
Ikzelf heb ook een Honda NTV 650 Revere uit 1992 met 110.000 km op de teller.
Heb de motor 2e hands aangeschaft met 25.000 km op de teller.
Rij per jaar zo'n 18.000 km.
Onderhoud doe ikzelf. De fabriek zegt: olie + filter elke 12.000 km
Vind ik ook wel wat lang.
Ik doe elke 6.000 km olie verversen en elke 12.000 km olie + filter.
De olie die ik gebruik is ook Kroon-Oil Expulsa 10W40 van 8 euro per liter bij de automaterialenzaak.
Olieverbruik is nog steeds minimaal en nauwelijks meetbaar.
( 1/2 liter per 6.000 km )
Cardanolie doe ik elke 30.000 km ( 0,12 liter ) 80W90 GL-5 Kroon-Oil.
Bougies elke 30.000 km vervangen
Elke 30.000 km controleer ik de klepspeling, maar heb steeds spijt van het sleutelen als blijkt dat ze nog steeds goed stonden.
Tegelijkertijd doe ik koelvloeistof verversen. Gewone 50/50 % blauw van 12 euro per 5 liter can bij de automaterialen zaak.
Ik heb bij 50.000km een K&N luchtfilter gemonteerd. Gekocht bij www.louis.de.
Past en werkt perfect, en iets lager branstofverbruik. ( 1 op 21 )
De originele luchtfilters zijn belachelijk duur ( 50 euro! )
Ook de remblokken heb ik besteld bij www.louis.de.
De goedkoopste SAITO van ong. 14 euro per set.
Die kan ik aanbevelen, zijn gewoon goed voor alledaags gebruik.
In Nederland hebben we www.motozoom.nl , dat is dezelfde firma als Louis in Duitsland. Ze hebben exact dezelfde spullen met hetzelfde bestelnummer, alleen...alles is 10-20% duurder!!
De motor loopt nog steeds probleemloos.
Zo zie je maar dat goed onderhoud best wel kan voor niet te veel geld.
Het is beslist niet zo dat je de hoogste prijs moet betalen voor goede spullen.
Ik las elders op het forum iemand die zei: Laat je niet gek maken door de commercie en gebruik je gezonde verstand!
Daar ben ik het helemaal mee eens!!
groetjes.

*O* :] *O*

Bijlage: V-twin groot.gif
 
Laatst bewerkt:
hevu had daar laatst een mooi verhaal over.
die heeft ooit een sloop auto'tje (simca 1100 ofzo) afgetapt en zonder olie volgas laten draaien
volgens hem heeft dat ding uren staan draaien voor hij in elkaar liep.
waarschijnlijk is de olielaklaag in een oude motor toch behoorlijk sterk.

en @rsv, ik geloof inmiddels wel dat je een meer dan gemiddelde kennis van smeermiddelen hebt.
ik heb echter nog steeds niet gelezen wat je nu precies doet bij wat voor soort bedrijf :?
voor mij kan je nog steeds alles doen tussen stagaire bij motul tot hoofdingenieur bij tno

Ik heb zelf een Ford Taunus 2.0 laten draaien zonder olie, deze liep onmiddelijk stuk, (binnen 20 seconden)

De laklaag die je beschrijft is afkomstig van een synthetische olie, de poly-alfa-oline (PAO). Deze olie heeft dan te lang in de motor gezeten, het eerste teken is het indikken (verhoging viscositeit) van de olie, daarna zal lakafzetting optreden. Ik heb kapotte machinedelen in handen gehad waar je de laklaag met een beitel af moest hakken, zo sterk kan deze lak zijn. De wrijvingscoefficient van deze laklaag is bijzonder hoog, veel smerende eigenschappen heeft deze laag dus niet. Als een verbrandingsmotor (volledig!) ontdaan is van olie zal hij deze nooit uren kunnen draaien, mijn inziens een broodje aap verhaal.

Laten we het er maar op houden dat ik een adviserende rol heb binnen de olie-industrie. Uiteraard is mijn kennis en ervaring goed te gebruiken tbv mijn grootste hobby. Ik heb geen commerciele belangen bij welke motorfietsoliemerk (mooie voor scrabble) dan ook. Ik heb geen zin om met naam en toenaam te gaan vermelden waar ik werk, ik zie bijna niemand dat hier doen, daar kunnen de belangen net een beetje te groot voor zijn. Stukje anonimiteit is op zijn plaats.
Laat ik het zo zeggen: Zeggen dat hier iets niet of wel goed is, kan evt tegen me gebruikt worden, ik heb gewoon geen zin in gezeik. O-)
 
Heeft het ook niet iets te maken met de samenstelling vd olie (ester) ?

Het wordt misschien wat theoretisch, maar feitelijk heb je wel gelijk:

Je hebt minerale olie en synthetische olie. Voor motorolie (zowel auto als motor) kunnen we daarin de synthetische olie opdelen in 2 soorten:

Poly-alfa-oline (PAO)
Synthetische esters

Een PAO heeft een groot nadeel; doordat deze olie zo rein is en hun a-polaire karakter (nemen niet makkelijk doops en additieven op) zijn de smeringseigenschappen lager dan van een minerale olie. De hecting tov het loopvlak zal niet optimaal zijn. Ook kan olie op basis van een 100% PAO problemen geven met de afdichtingen, deze kunnen enige krimp gaan vertonen wat scheurvorming en dus lekkage tot gevolg kan hebben. Daar hebben de geleerden het volgende op gevonden; de synthetische esters. Esters vertonen (beetje afhankelijk van de soort) een sterk polair karakter. De chemische adsorptie van een ester is veel beter dan die van een PAO. Dit betekent dat het loopvlak niet alleen bevochtigt zal worden, maar dat de ester daadwerkelijk een chemische verbinding aan gaat met het loopvlak. Een ester bestaat (ook) uit vetzuren en deze vetzuren zullen onder bepaalde omstandigheden reageren met de metalen loopvlakken, er ontstaat dan een zgn metaalzeep. Deze verbinding is veel sterker dan de fysische adsorptie van een PAO. Esters hebben ook een nadeel, deze zullen er voor zorgen dat afdichtingen gaan opzwellen. Als je de samenstelling optimaal formuleert dan zul je het krimpen van de PAO teniet doen met het zwellen van de ester, beetje raar misschien maar zo werkt het dus wel. Een synthtetische motorolie bestaat dan ook vaak uit een mengsel van een ester en een PAO.

Het commerciele Magnatec verhaal is denk gebaseerd op de chemische adsorptie van een ester of eventueel additieven. Duidelijk mag zijn dat er in de natuur veel stoffen voorkomen die kunnen reageren met een metaal of metaallegering. Die uitvindig is niet nieuw en revolutionair. Iedere fabrikant gebruikt basisolie en additieven om de chemische adsorptie en vorming van metaalzepen te bevorderen, dus ook dat is niets nieuws.

Evt wat aanvullende nuttige info: :Z

Soms wordt ten onrechte een olie synthetisch genoemd. Er is nog geen sluitende jurispendentie over wat wel en niet synthetisch is. Ik heb het nog even opgezocht, maar een synthese toepassen op olie "is het opnieuw rangschikken van de oliemoleculen waarbij kleinere moleculen aan elkaar worden gekoppeld om zodoende tot een hoger moleculair gewicht te komen"

Het doorbewerken van minerale olie wordt hydrocracking genoemd. Hierbij wordt de olie gekraakt in een waterstofatmosfeer in aanwezigheid van een katalysator. De exacte processen die plaatsvinden zal ik hier niet uitleggen, het wordt dan wel heel slaapverwekkend :z :Z

De producten die voortkomen uit dit proces zijn iso-alkanen, deze ketens zijn vertakt. Deze structuur van de molecuulketens benadert qua eigenschappen de Poly-alfa-oline. Er zijn middelen op de markt die volgens een dergelijk proces tot stand zijn gekomen en in het schap staan als synthetisch smeermiddel wat feitelijk niet juist is.

Eerder werd gevraagd om zaken te onderbouwen.......alsjeblieft..bij deze....

:Z :Z :Z :Z ;)
 
Laatst bewerkt:
Leuk die technische praat, Google is machtig. :+ (geintje hoor)

WB heeft trouwens vele technische collegas gehad, helemaal dol gestudeerd, maar dat wilde niet perse zeggen dat ze ook ergens een visie over hadden. O-) Veel theoretische kennis, maar kwam ik daar aan met mijn MAVO'tje, dan stonden ze met de mond vol tanden. :?
 
Het wordt misschien wat theoretisch, maar feitelijk heb je wel gelijk:

Je hebt minerale olie en synthetische olie. Voor motorolie (zowel auto als motor) kunnen we daarin de synthetische olie opdelen in 2 soorten:

Poly-alfa-oline (PAO)
Synthetische esters

Een PAO heeft een groot nadeel; doordat deze olie zo rein is en hun a-polaire karakter (nemen niet makkelijk doops en additieven op) zijn de smeringseigenschappen lager dan van een minerale olie. De hecting tov het loopvlak zal niet optimaal zijn. Ook kan olie op basis van een 100% PAO problemen geven met de afdichtingen, deze kunnen enige krimp gaan vertonen wat scheurvorming en dus lekkage tot gevolg kan hebben. Daar hebben de geleerden het volgende op gevonden; de synthetische esters. Esters vertonen (beetje afhankelijk van de soort) een sterk polair karakter. De chemische adsorptie van een ester is veel beter dan die van een PAO. Dit betekent dat het loopvlak niet alleen bevochtigt zal worden, maar dat de ester daadwerkelijk een chemische verbinding aan gaat met het loopvlak. Een ester bestaat (ook) uit vetzuren en deze vetzuren zullen onder bepaalde omstandigheden reageren met de metalen loopvlakken, er ontstaat dan een zgn metaalzeep. Deze verbinding is veel sterker dan de fysische adsorptie van een PAO. Esters hebben ook een nadeel, deze zullen er voor zorgen dat afdichtingen gaan opzwellen. Als je de samenstelling optimaal formuleert dan zul je het krimpen van de PAO teniet doen met het zwellen van de ester, beetje raar misschien maar zo werkt het dus wel. Een synthtetische motorolie bestaat dan ook vaak uit een mengsel van een ester en een PAO.

Het commerciele Magnatec verhaal is denk gebaseerd op de chemische adsorptie van een ester of eventueel additieven. Duidelijk mag zijn dat er in de natuur veel stoffen voorkomen die kunnen reageren met een metaal of metaallegering. Die uitvindig is niet nieuw en revolutionair. Iedere fabrikant gebruikt basisolie en additieven om de chemische adsorptie en vorming van metaalzepen te bevorderen, dus ook dat is niets nieuws.

Evt wat aanvullende nuttige info: :Z

Soms wordt ten onrechte een olie synthetisch genoemd. Er is nog geen sluitende jurispendentie over wat wel en niet synthetisch is. Ik heb het nog even opgezocht, maar een synthese toepassen op olie "is het opnieuw rangschikken van de oliemoleculen waarbij kleinere moleculen aan elkaar worden gekoppeld om zodoende tot een hoger moleculair gewicht te komen"

Het doorbewerken van minerale olie wordt hydrocracking genoemd. Hierbij wordt de olie gekraakt in een waterstofatmosfeer in aanwezigheid van een katalysator. De exacte processen die plaatsvinden zal ik hier niet uitleggen, het wordt dan wel heel slaapverwekkend :z :Z

De producten die voortkomen uit dit proces zijn iso-alkanen, deze ketens zijn vertakt. Deze structuur van de molecuulketens benadert qua eigenschappen de Poly-alfa-oline. Er zijn middelen op de markt die volgens een dergelijk proces tot stand zijn gekomen en in het schap staan als synthetisch smeermiddel wat feitelijk niet juist is.

Eerder werd gevraagd om zaken te onderbouwen.......alsjeblieft..bij deze....

:Z :Z :Z :Z ;)

Dan zou een synthetische olie op esterbasis vooral als je veel korte stukken rijdt en voor een motor die de hele winter stil staat een prima keus zijn, als ik t goed begrijp. Een PAO juist niet ?

Nog een leuke link,

http://www.8200rpm.com/forum/read.php?f=2&i=3113&t=3113
 
Dan zou een synthetische olie op esterbasis vooral als je veel korte stukken rijdt en voor een motor die de hele winter stil staat een prima keus zijn, als ik t goed begrijp. Een PAO juist niet ?

Nog een leuke link,

http://www.8200rpm.com/forum/read.php?f=2&i=3113&t=3113

De olie die in een motor zit die een hele winter stil staat, zal de motor goed moeten beschermen tegen corrosie, dit doet iedere olie, dus dat maakt niet uit. Daarbij moet de olie kunnen emulgeren met een bepaald percentage water, dit heeft te maken met je additieven. De chemische adsorptie is belangrijk bij een draaiende motor, er zal een metaalzeep ontstaat onder hoge druk en hoge temperaturen.

Korte stukjes zijn minder lekker voor je motor omdat er (veel) met koude motor wordt gereden, de viscositeit van de olie is dan hoog, dit komt de smering niet ten goede. Ook onstaat er veel vocht in je motor.

Ester of PAO voor de winter & korte stukjes maakt dus niet uit
 
Ester of PAO voor de winter & korte stukjes maakt dus niet uit

Mooi is dat ! ;) Snappen doe ik het niet meer, als een ester goed hecht en een PAO slecht ? zou dat juist bij de gegeven omstandigheden gunstig moeten zijn, er zal wel een addertje onder het gras zitten. :?

Elke olie heeft toch anti slijtage additieven die een reactie met het metaal aangaan en de boel heel houden bij grenssmering. ;)
 
Mooi is dat ! ;) Snappen doe ik het niet meer, als een ester goed hecht en een PAO slecht ? zou dat juist bij de gegeven omstandigheden gunstig moeten zijn, er zal wel een addertje onder het gras zitten. :?

Elke olie heeft toch anti slijtage additieven die een reactie met het metaal aangaan en de boel heel houden bij grenssmering. ;)

Winterstalling: Welke vorm van adsorptie doet er niet toe, iedere olie beschermt evenveel of even weinig (net wat je wil) tegen oxydatie van je metalen delen. Loopvlakken worden niet mechanisch belast. Mineraal, PAO, ester maakt dus niet uit. Theoretisch hecht een ester beter, maar daar merk je in het kader van de corrosiebescherming geen reet van.

Korte stukjes: Ja een ester presteert beter, maar een PAO kan ook wel degelijk een smeerfilm opbouwen alleen minder sterk dan een ester. Probleem bij koude start en korte stukjes is vocht en een hoog visceuze olie. Ook hier geldt weer dat een ester beter werkt, maar dit wordt "overschaduwd" door vocht en de viscositeit.

De metaalzeep die ik al eerder beschreef wordt grofweg gevormd tussen de 80 en 100 graden celcius. Kom je boven een bepaalde temperatuur (120 a 150 graden) dan zal de chemiche reactie met loopvlak teniet worden gedaan. Deze temp wordt de zgn desorptietemperatuur genoemd. De zgn anti-slijtage additieven doen boven deze temp hun werk. Je kunt de anti slijtage additieven in 2 categorieen indelen:

Anti slijtage doops
Antilas doops (zgn EP doops)

Anti slijtage doops:
Heeft een mild etsende werking die ervoor zorgt dat je loopvlakker gladder worden en dat de contactoppervlakken dus groter worden. De ruwheids-toppen van je materiaal worden dus als ware afgevlakt. Deze doop kan ook een beschermende laag vormen. Deze laag heeft bewust een iets lager smeltpunt dan het loopvlak en een hoger smeltpunt dan de desorptietemperatuur van een metaalzeep en zal er dus voor zorgen dat de ruwe toppen van de loopvlakken minder makkelijk aan elkaar lassen (wat feitelijk het begin van lagerschade is)

Antilas doops:
Mocht wat hierboven geschreven staat dan toch gebeuren dan is het zaak om de kleine lasjes die zijn ontstaan zo zwak mogelijk te maken. Deze lasjes ontstaan b.v. waneer je met zeer lage toeren en een duo onder de 2000 rpm vol gas geeft met bokkende spupersport v-twin, dat vindt ie niet fijn. (Daarom moet je dus ook nooit met te lage toeren een motor warm rijden, wat mijn inziens heel veel gebeurt.) Elementen als chloor, zwavel en fosfor worden gebruikt als ep doops. Als je een zgn hypiod olie ruikt, dan ruik je dus deze elementen. Hypiod olien zijn overmatig gedoopt met ep doops omdat vaak grens- en gemengde smering optreedt in differentielen en cardanaandrijvingen. Uiteraard ziten deze doops ook in motorolie. Deze doops kunnen heel makkelijk, gezien van uit een vlak, afschuiven (denk aan spel kaarten) en kunnen een extreem hoge loodrechte geplaatste belasting aan. Hier komt de naam Extreme Pressure vandaan, hoewel de reactie op gang wordt gebracht onder invloed van temperatuur.

Zinkdialkyldithiofasfaat (ZDDP) is een doop die beide werkingen bezit en dan ook veelvuldig in motorolie wordt toegepast. Het onderscheid tussen deze 2 soorten doops is dus ook niet altijd makkelijk en soms niet aanwezig.

Zonder visualisatie misschien weer wat theoretisch, maar ja, het is wel weer onderbouwd.

En nee, ik heb niet gegoogled :N :N :N
 
Nu weet ik nog steeds niet of het verantwoord is dat een minerale 10W40 wel 12.000km kan blijven zitten in een Honda.
wie kan die vraag nou eens duidelijk beantwoorden?
 
Nu weet ik nog steeds niet of het verantwoord is dat een minerale 10W40 wel 12.000km kan blijven zitten in een Honda.
wie kan die vraag nou eens duidelijk beantwoorden?

Niemand.

Er zijn teveel factoren die meespelen.

1200 ritjes van 10 kilometer bij -10 waarbij de motor tussendoor 12uur stilstaat...: nee, niet voldoende.

12 ritjes van 1.000 kilometer waarbij de motor rondom zijn ideale bedrijstemperatuur kan werken...ruim voldoende.

Maar als je zelf niet voldoende technisch onderlegt bent, waardoor dan de twijfel aan wat de fabrikant (die toch echt graag wil dat zijn motor langer meegaat dan die van de concurent) voorschrijft??

Op grond waarvan vraag je je af of 12.0000 teveel is ????
 
Maar als je zelf niet voldoende technisch onderlegt bent, waardoor dan de twijfel aan wat de fabrikant (die toch echt graag wil dat zijn motor langer meegaat dan die van de concurent) voorschrijft??
daar geloof ik niets van, het is wel de bedoeling dat je na een paar jaar weer een vernieuwde verbeterde versie koopt.
ik geloof niet dat motorverkopers anders denken als wasmiddelverkopers.
 
daar geloof ik niets van, het is wel de bedoeling dat je na een paar jaar weer een vernieuwde verbeterde versie koopt.
ik geloof niet dat motorverkopers anders denken als wasmiddelverkopers.
Betrouwbaarheid schept imago. Wasmiddel spoel je letterlijk weg. :P

Het is wel zo dat alle onderdelen niet op een onbeperkte levensduur engineerd zijn.
Maar een levensduur van 15-20 is wel het gemiddelde en minimale uitgangspunt. ;)
Tenzij je uit Rusland, India, Slovenie etc. komt..
 
daar geloof ik niets van, het is wel de bedoeling dat je na een paar jaar weer een vernieuwde verbeterde versie koopt.
ik geloof niet dat motorverkopers anders denken als wasmiddelverkopers.

Sure...maar altijd een jaar minder oud of 20.000 kilometer minder als de concurent zal ook niet de bedoeling zijn ??

Waarom zou een fabrikant vinden dat na 10.000 olie ververst moet worden en dan toch maar in een boekje 12.000 aangeven :? :+

Iig...de motoren die ik dagelijks berij hebben nogal een leven dat ze never nooit bij een particulier zullen krijgen. Wat onderhoudt betreft gebeurd daar echt never nooit iets aan voor de kilometerstand die voorgeschreven is. En toch...lopen ze vaak beter als vergelijkbare motoren van particulieren met dezelfde km-stand/leeftijd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan