Birdboy
MF veteraan
- 20 jul 2006
- 1.466
- 12
Mijn XT -gekocht als stads motor voor naast de SS- is inmiddels bike of choice geworden in huize Birdboy, en ontkomt dus niet aan een aantal veranderingen.
Ik wil er een aantal dingen aan doen (zowel technisch als optisch), waaronder ook een andere kleur. Gezien het wrappen in de auto branche steeds vaker voor komt, en ook nog relatief goedkoop is, besloot ik een poging te wagen.
Na even snel te hebben gezocht kon ik geen ander topic met foto's en ervaringen vinden, dus hier kunnen jullie mee kijken naar mijn eerste poging tot wrappen
Zo ziet ie er nu uit. Het idee is om alle blauwe delen (achter kap, 2 zijkappen en voorspatbord) mat grijs te maken. Achterop 2 rollen van 1x1,52m wrap folie / vinyl, gekocht bij premiumvinyls.nl. Per meter betaal je €25, de rollen zijn 1,52 breed.
Het eerste kapje dat ik ga doen is de achter kap. Deze is het kleinst, maar waarschijnlijk wel het moeilijkste vanwege de vele rondingen en hoeken er op. Naast de folie heb ik gebruikt:
-Spatel? (dat groene ding, gekregen bij de folie)
-Fohn (de folie wordt rekbaar als ie warm is)
-Wasbenzine (voor ontvetten en verwijderen van sticker resten)
-Papier (icm wasbenzine dus)
Aller eerst moeten de stickers verwijderd worden, anders drukken deze door de folie. Vervolgens alles goed schoon maken en ontvetten. Zoals je ziet zijn de kappen schade vrij, met hier en daar wat kleine gebruikers sporen.
Ik heb van meerdere mensen begrepen dat het makkelijkst is om bij het 'hoogste' punt te beginnen, en vervolgens de folie naar beneden of naar buiten af te werken. Zo druk je de lucht bubbels naar de zijkant toe. Hier de kap ondersteboven, om zo de bovenkant te pakken zonder de plakkerige folie vast te moeten plakken:
&^#$#&*$ Dat spul plakt!!! Gelukkig kan je alles weer los trekken en is het behoorlijk rek, plak en scheur bestendig.
Na 10 minuten de folie er af en weer op te hebben gezet, en wat lucht bellen eruit te hebben gewerkt:
En weer een stapje verder. Ik verwacht dat die schroef gaten problematisch gaan worden vanwege hun uitwijkende vorm.
Andere kant. Het binneste gedeelte, waar het zadel aansluit op de kap wordt moeilijk denk ik. Hier zit een behoorlijk scherpe hoek in, en moet de folie flink gerekt worden.
Het begint er op te lijken!
Beter gaan de bout gaten niet worden. Ze zullen toch doorgeprikt en bedekt worden door de bouten, dus dat komt wel goed:
Het eind resultaat! De plekken waar de folie niet 100% strak is zijn de bout gaten en zadel aan sluiting, en zie je toch niet.
Bevindingen na mn eerste kapje gewrapt te hebben:
-Het ziet er strak uit! Als je de lucht bubbels goed weet weg te werken, zie je (als leek) het verschil niet met een mooie spuit beurt.
-Wrappen is, vooral in het begin, best moeilijk maar lang niet onmogelijk. Je hebt snel door hoe je de folie moet rekken en kan manipuleren zodat deze zit hoe jij dat wilt
-Met de fohn is de folie heel rekbaar, en daarmee ook heel flexibel. Op plekken waar de folie flink is gerekt zie ik geen verschil met ongerekte stukken.
Ik ben ongeveer 2 uur bezig geweest met dit kapje, en verwacht dat de anderen wat sneller zullen gaan. Meer deze week!
Ik wil er een aantal dingen aan doen (zowel technisch als optisch), waaronder ook een andere kleur. Gezien het wrappen in de auto branche steeds vaker voor komt, en ook nog relatief goedkoop is, besloot ik een poging te wagen.
Na even snel te hebben gezocht kon ik geen ander topic met foto's en ervaringen vinden, dus hier kunnen jullie mee kijken naar mijn eerste poging tot wrappen
Zo ziet ie er nu uit. Het idee is om alle blauwe delen (achter kap, 2 zijkappen en voorspatbord) mat grijs te maken. Achterop 2 rollen van 1x1,52m wrap folie / vinyl, gekocht bij premiumvinyls.nl. Per meter betaal je €25, de rollen zijn 1,52 breed.
Het eerste kapje dat ik ga doen is de achter kap. Deze is het kleinst, maar waarschijnlijk wel het moeilijkste vanwege de vele rondingen en hoeken er op. Naast de folie heb ik gebruikt:
-Spatel? (dat groene ding, gekregen bij de folie)
-Fohn (de folie wordt rekbaar als ie warm is)
-Wasbenzine (voor ontvetten en verwijderen van sticker resten)
-Papier (icm wasbenzine dus)
Aller eerst moeten de stickers verwijderd worden, anders drukken deze door de folie. Vervolgens alles goed schoon maken en ontvetten. Zoals je ziet zijn de kappen schade vrij, met hier en daar wat kleine gebruikers sporen.
Ik heb van meerdere mensen begrepen dat het makkelijkst is om bij het 'hoogste' punt te beginnen, en vervolgens de folie naar beneden of naar buiten af te werken. Zo druk je de lucht bubbels naar de zijkant toe. Hier de kap ondersteboven, om zo de bovenkant te pakken zonder de plakkerige folie vast te moeten plakken:
&^#$#&*$ Dat spul plakt!!! Gelukkig kan je alles weer los trekken en is het behoorlijk rek, plak en scheur bestendig.
Na 10 minuten de folie er af en weer op te hebben gezet, en wat lucht bellen eruit te hebben gewerkt:
En weer een stapje verder. Ik verwacht dat die schroef gaten problematisch gaan worden vanwege hun uitwijkende vorm.
Andere kant. Het binneste gedeelte, waar het zadel aansluit op de kap wordt moeilijk denk ik. Hier zit een behoorlijk scherpe hoek in, en moet de folie flink gerekt worden.
Het begint er op te lijken!
Beter gaan de bout gaten niet worden. Ze zullen toch doorgeprikt en bedekt worden door de bouten, dus dat komt wel goed:
Het eind resultaat! De plekken waar de folie niet 100% strak is zijn de bout gaten en zadel aan sluiting, en zie je toch niet.
Bevindingen na mn eerste kapje gewrapt te hebben:
-Het ziet er strak uit! Als je de lucht bubbels goed weet weg te werken, zie je (als leek) het verschil niet met een mooie spuit beurt.
-Wrappen is, vooral in het begin, best moeilijk maar lang niet onmogelijk. Je hebt snel door hoe je de folie moet rekken en kan manipuleren zodat deze zit hoe jij dat wilt
-Met de fohn is de folie heel rekbaar, en daarmee ook heel flexibel. Op plekken waar de folie flink is gerekt zie ik geen verschil met ongerekte stukken.
Ik ben ongeveer 2 uur bezig geweest met dit kapje, en verwacht dat de anderen wat sneller zullen gaan. Meer deze week!
Laatst bewerkt: