3 dagen trip met een Energica Eva

Leuk verslag. Ik ben aan het kijken naar elektrisch, voor mijn woon-werk km's is het al prima maar voor touren is het zo nog wat krapjes, de nieuwere modellen zijn al beter want je wil toch wel eens koffie/de benen strekken. Maar nog wat doorontwikkeling en ze zijn er (uitzonderingen daargelaten, want op sommige plekken is er nog niet genoeg elektriciteit voor snel-laders)
 
Zeker een leuk en informatief verslag. Deze kleine Energica qua laden zeg maar is inmiddels vervangen door modellen met meer range wat ik lees.
Meer range dus meer kms rijden voordat er bijgeladen moet worden is voor mij zeker een verplichting voordat ik over zou stappen van benzine naar stroom.

Het nw toermodel schijnt al een redelijke range te hebben las ik dus er worden stappen gemaakt.
Om het uur stoppen en zoeken en lopen klooien eventueel om te kunnen laden is niks voor mij heel simpel.
Rijden en na bijvoorbeeld 200 km een half uur laden oid zou ik wel op kunnen brengen denk ik.
Maar het vooraf uitstippelen waar je kunt laden en dan hopen dat je pasjes werken ect is eigenlijk ook niks voor mij.
Nu stop ik gewoon bij een benzine pomp na iets van 400 km en klaar.
Met bijv een HD 883 wordt het ook meer zoeken en minder kms rijden weet ik uit ervaring maar tanken lukte me altijd en overal. Ook zonder pasjes dus cash.

Oftewel : ik heb zeker interesse in elektrische motoren. Volg het ook wel maar of en wanneer ik de overstap maak? 🤔 😊
 
Lekker hoor zo,n laadstress vakantie en dan iedere keer 20 minuten wachten,met mijn oude fossiel
ben ik na 5 minuten weer onderweg en hoeft me dan geen zorgen te maken waar de volgende laadpaal staat en of
het pasje wel werkt,nu mogen de moderne beter zijn en sneller kunnen laden,dat is mooi maar
voorlopig kan ik zelfs de oudste nog niet eens betalen als je er al 1 kan vinden,blijf dus toch nog maar ff benzine verstoken zonder stress ;)
Naarmate het elektrisch rijden toeneemt mag je hopen dat ze snel genoeg zijn met nieuwe laadpalen anders kan
je daar ook nog voor in de rij gaan staan,ja sorry hoor over 20 minuten mag u laden😳;)
 
Laatst bewerkt:
Gaat wel de toekomst zijn dat electrisch motorrijden. Benzineprijzen gaan alleen maar stijgen dus we zullen wel moeten vermoed ik.
 
Geweldig verslag, je leest over EV motoren, je hoort petrol-heads er op schelden, maar een feitelijk verslag van de werkelijke problemen cq afwegingen bij een EV motor komt je nooit tegen. Dit is een toertocht met redelijke dagafstanden, waar het laden wordt ingepast, dat geeft een veel beter beeld. Toegegeven, voor mij is het niet wat, range anxiety is bij mij wel een ding, ik begin al zenuwachtig te worden als mijn resterende rij-afstand onder de 100 km komt, ik vind het zelf wel een prettig idee dat ik op een tankbeurt met gemak die 300 km kan overbruggen.
Het is zeker niet mijn bedoeling om "te schelden" op EV motoren. Het is alleen zo dat dit model voor mij niets zou zijn. Ik rij nou eenmaal graag lange stukken achter elkaar door. Al zou ik een kort stukje woon/werk verkeer hebben is zo'n EV zeker wel een afweging waard.
 
Het is zeker niet mijn bedoeling om "te schelden" op EV motoren. Het is alleen zo dat dit model voor mij niets zou zijn. Ik rij nou eenmaal graag lange stukken achter elkaar door. Al zou ik een kort stukje woon/werk verkeer hebben is zo'n EV zeker wel een afweging waard.
Ik scheld ook niet maar ik vondt dit zeker geen toertocht met redelijke oplaad afstanden zeg maar 😊.
Om het uur zoeken ect om bij te laden is aan mij niet echt besteedt.
Idd woon /werk verkeer bijvoorbeeld 80 km oid heen en weer of meer kms en de mogelijkheid bij te laden op het werk dan is het sowieso een goede optie vindt ik.
 
Dit is een toertocht met redelijke dagafstanden, waar het laden wordt ingepast,
Ik lees het toch meer als een laadtocht waar het toeren met beperkte dagafstanden wordt ingepast.

Maar heel fijn om een puur, eerlijk verslag te lezen, dank je!
 
Leuk om eens een elektrisch verslag te lezen! Wat ik al verwachtte klopt dus wel, er komt best wat planwerk bij kijken, en dan ben je nog maar in Duitsland. Maar de techniek staat natuurlijk niet stil, dus dat zal in de toekomst beter worden. Dat is gelijk ook wel een nadeel, los van de aanschafprijs. De ontwikkelingen gaan zo snel, dat wat je vandaag koopt over een jaartje of 2 eigenlijk alweer verouderd is.
Bij dat laatste zit weer het "voordeel" van de tweedehands markt, mijn motor is al 60% of meer economisch afgeschreven. Vooral ook omdat, mededoor ontwikkelingen, de nieuwere modellen goedkoper zijn in verhouding.

Leuk verslag hoor. 11 kWh ken ik als getal voornamelijk van de instap Zero, dus lijkt wat onder bemeten voor een motor met dit uiterlijk.
Het vinden, plannen en gebruiken vd laadpalen klinkt als meer gedoe dan dat half uurtje wachten.
Maar als een uur snelweg rijden in 20 minuten op te laden is, is dat toch prima?
Veel plezier nog 👍🏾
Na een halve dag snelweg is het wel fijn steeds na een uurtje wat rust. Alleen dat eerste bekende stuk duurt zo lang. Harder rijden kost je alleen maar meer range ipv dat je een liter extra tank wanneer je even wat meer gas geeft.
Als het rijbereik onder praktische omstandigheden plm. 250 kilometer zou worden en de laadtijd dan plm. 30 minuten is het wat mij betreft prima.
Ik denk dat het snel die kant op zal gaan met alle technologische ontwikkelingen.
Laat maar komen !
Volgens mij kan de eerder genoemde Experia dit wel, maarja 30.000 euro. Ik begin alvast met sparen voor wanneer de eerste ingeruild worden.
ik vind die technologische ontwikkelingen anders maar knap tegenvallen.
Op motor- en omvormergebied zitten we al een tijdje aan de maximaal haalbare efficiency.
De accutechniek gaat maar matig vooruit.
Er zijn wat motoren op het internet die meer laadsnelheid of accu capaciteit claimen maar vaak blijft het bij een prototype. Dan is het nog maar de vraag of die motor ook daadwerkelijk ooit bij je op de stoep staat.
Verder zitten we volgens mij qua acceleratie ook wel op de max dus daar valt weinig te winnen. Misschien een flinke kuip om luchtweerstand lager te krijgen.

Zeker een leuk en informatief verslag. Deze kleine Energica qua laden zeg maar is inmiddels vervangen door modellen met meer range wat ik lees.
Meer range dus meer kms rijden voordat er bijgeladen moet worden is voor mij zeker een verplichting voordat ik over zou stappen van benzine naar stroom.

Het nw toermodel schijnt al een redelijke range te hebben las ik dus er worden stappen gemaakt.
Om het uur stoppen en zoeken en lopen klooien eventueel om te kunnen laden is niks voor mij heel simpel.
Rijden en na bijvoorbeeld 200 km een half uur laden oid zou ik wel op kunnen brengen denk ik.
Maar het vooraf uitstippelen waar je kunt laden en dan hopen dat je pasjes werken ect is eigenlijk ook niks voor mij.
Nu stop ik gewoon bij een benzine pomp na iets van 400 km en klaar.
Met bijv een HD 883 wordt het ook meer zoeken en minder kms rijden weet ik uit ervaring maar tanken lukte me altijd en overal. Ook zonder pasjes dus cash.

Oftewel : ik heb zeker interesse in elektrische motoren. Volg het ook wel maar of en wanneer ik de overstap maak? 🤔 😊
Laatste is het mij zelfs gelukt om een laadsessie met mijn pinpas te starten. Daar werd wel even 50 euro voor apart gehouden dus dat kan je ook niet te vaak achter elkaar doen. Na een dag werd het totaal bedrag dan verrekend.
Lekker hoor zo,n laadstress vakantie en dan iedere keer 20 minuten wachten,met mijn oude fossiel
ben ik na 5 minuten weer onderweg en hoeft me dan geen zorgen te maken waar de volgende laadpaal staat en of
het pasje wel werkt,nu mogen de moderne beter zijn en sneller kunnen laden,dat is mooi maar
voorlopig kan ik zelfs de oudste nog niet eens betalen als je er al 1 kan vinden,blijf dus toch nog maar ff benzine verstoken zonder stress ;)
Naarmate het elektrisch rijden toeneemt mag je hopen dat ze snel genoeg zijn met nieuwe laadpalen anders kan
je daar ook nog voor in de rij gaan staan,ja sorry hoor over 20 minuten mag u laden😳;)
Na een dag had ik het truukje door. App openen met laadpalen, een kiezen op 60 tot 100km afstand, locatie openen in Kurviger en bochtige route genereren. Zo heb ik het allemaal gered, soms keek ik of er een restaurant of winekl naast zat om gelijk wat te eten te halen.

Het is mij nog niet gebeurd dat alle laders bezet zijn. Begin van de twwede dag stond ik ergens in een dorpje onder Koblenz waar 8 fast chargers stonden, dan gaat dat niet zo snel voorkomen.
Het wordt zeker de toekomst maar heb maar geen illusies over de electriciteitsprijzen ...
Voor alleen geld besparen op benzine hoef je het ook niet te doen. Zelf reed ik tussen 12.000 en 16.000 op een jaar dus zou hooguit paar 100en besparen, vergelijken bij de 1000en voor de motor en accesoires.
 
Gaat wel de toekomst zijn dat electrisch motorrijden. Benzineprijzen gaan alleen maar stijgen dus we zullen wel moeten vermoed ik.

Dat zal niet de hoofdreden niet zijn .

Overheden gaan ons dwingen door simpelweg fossiel uit te faseren en te verbieden..
ik zelf zou in staat zijn hoge prijzen voor benzine te kunnen betalen...
Ongelijke strijd dus,niet zozeer op kosten als op beleid..

Verder ,hele lappen tekst ,om uit de doeken te doen om hoe met het laden van een EV, om te (moeten) gaan.
Voor iets heel simpels ,tot dusver, als "brandstof" verkrijgen in een vervoersmiddel..🤷‍♂️
 
Laatst bewerkt:
Dag 3
De laatste dag begon ik met een bijna volle accu vanwege het laden de avond er voor. Op zondag bleek het ontbijt een uur later te zijn dan verwacht dus heb ik de motor weer aan de lader gehangen. Uiteindelijk met volle maag en volle accu vertrokken richting de Eifel.
Omdat ik geen idee had hoe de range zou zijn bij wat meer hoogteverschil de afstanden tussen de laders wat kleiner gehouden.

20220710_105710.jpg

De eerste stop was dus al na 72km, hier vond ik een van de weinige fast chargers in de Eifel. Dichtbij gehouden want mocht deze niet werken had ik nog rustig naar de volgende kunnen rijden. Hier had ik nog 38% accu over.
Op zondag zijn bijna alle winkels gesloten maar een bakker twee straten verder was op dus daar koffie en een broodje gehaald en na 37 minuten kwam ik terug bij een volle accu.

20220710_125319.jpg

De tweede lader weer een voorzichtige afstand, ditmaal maar 63km en 55% accu over. Op deze locatie stonden er een aantal maar op sommige apps werd aangegeven dat de parkeerplaats wel eens afgesloten kon zijn. Gelukkig was de eerste langs de weg en dus altijd beschikbaar. Op het terrein er achter zag ik nog een fast charger hangen die van het bedrijf zelf was. Deze leek gratis maar omdat ik al aan het laden was heb ik deze niet geprobeerd.
Omdat de afstanden wel goed gingen probeerde ik nu weer een langer stuk en heb de accu laten laden tot 94%. Zelfs nog een paar extra bochtige stukken in de route gezet.

20220710_160040.jpg

Nu werd het toch wel tijd om wat te gaan eten. Deze keer 101km gereden en nog 13% over. De derde lader zat achter een Burgerking en hier was zowaar een van de twee bezet. Net toen ik mijn motor in had geplugd kwam er nog een EV aan rijden, daar had ik dus geluk. De Burger King bleek dicht dus dan maar naar de McDonalds een stukje verder. Na een lange lunch weer terug bij een 100% volle accu.

20220710_175607.jpg

Weer een poging voor een langer stuk en een lader gekozen die 100km verderop stond. Nog wat bochtige wegen maar daarna werd het alweer rechter want we kwam in de buurt van Nederland. Na de 100km nog 19% accu over. Deze lader stond bij een meubelboulevard waar net een rommelmarkt geweest was die heb ik goed gepland. Dit was wel een van de saaiste plekken want er was niets te doen dan behalve een beetje op mijn telefoon scrollen en de volgende laadpaal op zoeken. Hier weer tot 94% volgeladen want het laatste deel was snelweg.

20220710_192156.jpg

Laatste stuk snelweg hadden we wind tegen dus ik was genoodzaakt nog even het laatste Fastned station binnen te rijden en een paar kWh te laden zodat ik niet met lege accu thuis kwam.

In totaal
426km gereden
5x geladen
+- 34 kWh geladen
+- 19 euro geladen


Gehele rit
1080km
91 kWh geladen
47 euro geladen
 
Begrijp ik hieruit dat je niet 100 kilometer op een volle accu kan rijden over de snelweg @100km pu bij tegenwind?
 
Dat zal niet de hoofdreden niet zijn .

Overheden gaan ons dwingen door simpelweg fossiel uit te faseren en te verbieden..
ik zelf zou in staat zijn hoge prijzen voor benzine te kunnen betalen...
Ongelijke strijd dus,niet zozeer op kosten als op beleid..

Verder ,hele lappen tekst ,om uit de doeken te doen om hoe met het laden van een EV, om te (moeten) gaan.
Voor iets heel simpels ,tot dusver, als "brandstof" verkrijgen in een vervoersmiddel..🤷‍♂️
Dat gaat nog vele jaren duren,al zouden de groene boomknuffelaars het liever gisteren dan vandaag zien
is het niet te realiseren op korte termijn,het zou te veel banen kosten en de capaciteit op
het net is er gewoonweg niet,ze schreeuwen nu al moord en brand laat staan als iedereen elektrisch
zou gaan rijden,het is ook niet alleen voertuigen,alles moet op elektrisch,ik ben bang dat tegen de tijd dat alles elektrisch
is we niet meer buiten kunnen komen in de zomer en we een boot nodig hebben ipv een auto of motor. 😬
 
Laatst bewerkt:
Dat gaat nog vele jaren duren,al zouden de groene boomknuffelaars het liever gisteren dan vandaag zien
is het niet te realiseren op korte termijn,het zou te veel banen kosten en de capaciteit op
het net is er gewoonweg niet,ze schreeuwen nu al moord en brand laat staan als iedereen elektrisch
zou gaan rijden,het is ook niet alleen voertuigen,alles moet op elektrisch.

Ik hoop dat mijn generatie in ieder geval nog de keuze houdt.
Lijkt me leuk om over 30 jaar, al zittende in mijn scootmobiel te horen hoe leuk de ICE motoren ,vroegah ,wel niet waren, van diegene die ze,eerder, verstoten en gecanceled ,hebben 😍
Zoiets als nu met de langspeelplaat en recenter nog de CD 🤗
 
Laatst bewerkt:
Ach ieder beetje helpt ieder geval,dus hoe meer er elektrisch gaan rijden des te beter voor
de aardkloot.
 
Dag 3
De laatste dag begon ik met een bijna volle accu vanwege het laden de avond er voor. Op zondag bleek het ontbijt een uur later te zijn dan verwacht dus heb ik de motor weer aan de lader gehangen. Uiteindelijk met volle maag en volle accu vertrokken richting de Eifel.
Omdat ik geen idee had hoe de range zou zijn bij wat meer hoogteverschil de afstanden tussen de laders wat kleiner gehouden.

Bekijk bijlage 1782078
De eerste stop was dus al na 72km, hier vond ik een van de weinige fast chargers in de Eifel. Dichtbij gehouden want mocht deze niet werken had ik nog rustig naar de volgende kunnen rijden. Hier had ik nog 38% accu over.
Op zondag zijn bijna alle winkels gesloten maar een bakker twee straten verder was op dus daar koffie en een broodje gehaald en na 37 minuten kwam ik terug bij een volle accu.

Bekijk bijlage 1782079
De tweede lader weer een voorzichtige afstand, ditmaal maar 63km en 55% accu over. Op deze locatie stonden er een aantal maar op sommige apps werd aangegeven dat de parkeerplaats wel eens afgesloten kon zijn. Gelukkig was de eerste langs de weg en dus altijd beschikbaar. Op het terrein er achter zag ik nog een fast charger hangen die van het bedrijf zelf was. Deze leek gratis maar omdat ik al aan het laden was heb ik deze niet geprobeerd.
Omdat de afstanden wel goed gingen probeerde ik nu weer een langer stuk en heb de accu laten laden tot 94%. Zelfs nog een paar extra bochtige stukken in de route gezet.

Bekijk bijlage 1782080
Nu werd het toch wel tijd om wat te gaan eten. Deze keer 101km gereden en nog 13% over. De derde lader zat achter een Burgerking en hier was zowaar een van de twee bezet. Net toen ik mijn motor in had geplugd kwam er nog een EV aan rijden, daar had ik dus geluk. De Burger King bleek dicht dus dan maar naar de McDonalds een stukje verder. Na een lange lunch weer terug bij een 100% volle accu.

Bekijk bijlage 1782083
Weer een poging voor een langer stuk en een lader gekozen die 100km verderop stond. Nog wat bochtige wegen maar daarna werd het alweer rechter want we kwam in de buurt van Nederland. Na de 100km nog 19% accu over. Deze lader stond bij een meubelboulevard waar net een rommelmarkt geweest was die heb ik goed gepland. Dit was wel een van de saaiste plekken want er was niets te doen dan behalve een beetje op mijn telefoon scrollen en de volgende laadpaal op zoeken. Hier weer tot 94% volgeladen want het laatste deel was snelweg.

Bekijk bijlage 1782084
Laatste stuk snelweg hadden we wind tegen dus ik was genoodzaakt nog even het laatste Fastned station binnen te rijden en een paar kWh te laden zodat ik niet met lege accu thuis kwam.

In totaal
426km gereden
5x geladen
+- 34 kWh geladen
+- 19 euro geladen


Gehele rit
1080km
91 kWh geladen
47 euro geladen
Toch weer leuk om te lezen en plaatjes te kijken ook al zijn het laadpalen 😊.
Je bent in ieder geval op jou manier toch lekker en goedkoop qua tanken 😂 weggeweest in ieder geval.
Blijf vooral hier posten over jou ervaringen..

Gr driver
 
Begrijp ik hieruit dat je niet 100 kilometer op een volle accu kan rijden over de snelweg @100km pu bij tegenwind?
Misschien net aan als je plat gaat liggen. Op de snelweg wil ik wel wat meer marge houden. Tijdens het rijden merk je het niet zo maar als je +-280kg moet duwen wordt het wel zwaar.
Ach ieder beetje helpt ieder geval,dus hoe meer er elektrisch gaan rijden des te beter voor
de aardkloot.
Ho h, niet allemaal tegelijk anders sta ik straks te wachten bij de fast chargers
 
Misschien net aan als je plat gaat liggen. Op de snelweg wil ik wel wat meer marge houden. Tijdens het rijden merk je het niet zo maar als je +-280kg moet duwen wordt het wel zwaar.

Ho h, niet allemaal tegelijk anders sta ik straks te wachten bij de fast chargers

Sow😲
 
Of fietsen, zonder accu 🤗

Wel mijn hobby.
Met overigens ook.
Met accu wij sinds kort ook. Zonder accu al jaaaaaren natuurlijk maar iets langere afstanden nooit.
Nu twee Sparta d'burst metb ebike's gekocht en eerlijk is eerlijk.. We vinden het allebei, Dus mijn vrouw en ik best leuk.
Vanochtend ook een rondje van 38 km gereden zonder onderweg bij te hoeven laden 😇.
 

Bijlagen

  • DSC_7787.JPG
    DSC_7787.JPG
    188,8 KB · Weergaven: 11
Terug
Bovenaan Onderaan