Eerste langere trip met de Energica. Heb er tot nu toe 1400km mee gereden, voornamelijk hier in de buurt wat rondjes. Enige keren snelweg was 200km naar huis toe de eerste dag en daarna wat korte stukken om ergens te komen.
De Eva thuis tot 100% opgeladen en besloten om geen laadkabel mee te nemen maar alles met fast chargers te doen. Gekozen om richting Koblenz te rijden want daar werd zon voorspeld(belangrijk) en was een redelijke dichtheid aan laders te vinden. Het originele plan was om via Koblenz naar Vianden te rijden en op Zondag via de Eifel terug. Uiteindelijk zijn we totaal niet in de buurt gekomen van Luxemburg. Vooral ook omdat daar amper fast charge locaties zijn.
Gewapend met een NewMotion laadpas, Bonnet app, Tesla app en werk laadpas als laatste backup vertrokken we om 16:00 vanaf Arnhem richting Koblenz. Buiten Arnhem kwamen we meteen in een file waar we maar gedeeltelijk doorheen konden rijden, af en toe zaten we vast achter twee vrachtauto’s zonder tussenruimte. De snelheid was erg laag wat mij weer ten goede kwam van de range. Ik had gemikt op een laadpunt 99km vanaf het startpunt. Met een 11.7kWh accu kreeg ik op den duur toch wel wat range anxiety, vooral omdat de range op het dashboard hard naar beneden ging. Uiteindelijk tussen de 90 en 100 gebleven op de snelweg met wat inhaalmomenten om vrachtwagens voorbij te vliegen. Dit stuk miste ik de cruise control van nieuwere modellen al.
Uiteindelijk bij de eerste lader (Enbw bij Hunxe west) binnengekomen op 99km en met nog 15% over. Hierbij waren beide laders leeg en koos ik de 50kW lader aangezien de Energica maar tot 20kW gaat. Hier kwam het eerste probleem al, de lader stond niet op Bonnet dus ik moest mijn NewMotion pas gebruiken. Die werd de eerste keer geaccepteerd maar toen werkte de koppeling tussen Energica en lader niet goed(De stekker moet er goed in zitten). De paniek sloeg al lichtelijk toe maar mijn backup pas deed het gelukkig wel. Hier in iets meer dan 20 minuten geladen naar 80%. Gelijk de volgende lader uitgezocht en deze zou nu iets dichterbij zijn.
De snelweg rit verliep zonder problemen, weer tussen de 95 en 100 km/u. We hadden wind mee dus dit kwam mijn range ten goede. Tweede lader was een Ionity station die in de Bonnet app stond, hierdoor kon ik voor 0.4/kWh laden ipv 0.89/kWh. Wanneer ik prepaid zou hebben gedaan kon dit tarief nog verder om laag maar ik had geen idee hoeveel gebruik ik er van zou maken. Helaas kreeg ik deze niet meteen werkend en probeerde daarna de NewMotion pas, die werd wel meteen geaccepteerd.
Dit tankstation wilde we wat gaan eten maar dit had iedereen bedacht en er stond maar een persoon bestellingen aan te nemen. Na 15 minuten had ik het wel gezien en zocht ik een lader met een McDonalds op, dat zou een stuk sneller gaan.
Geladen tot 75% en vertrokken met 85km range
Dit stuk weer idem ditto met snelweg en range. Ik kwam aan bij de laadpalen en reed eerst naar de verkeerde toe. Daarna zag ik dat ik een parkeerplaats verder moest en daar stonden wel fast chargers. Binnen gekomen na 77km rijden met nog 11% en 13km range over. Rustig gegeten bij de Mc en toen zat de motor na 37 minuten alweer voor 98% vol en gaf de range 130km aan. Het laden ging erg langzaam de laatste procenten want de accu zat op 40 graden, daardoor neemt de snelheid af.
De MCDonalds lag helaas wel een stukje van de snelweg af. Waar we continu met de wind in de rug hebben gereden moesten we nu een stuk tegen de wind in. Het verbruik schoot van 9kWh/100km naar 12kWh/100km wat mijn range weer liet verdampen. De volgende lader was 80km verder dus die moest goed te bereiken zijn. Mede door wat werkzaamheden in Duitsland was de snelheid wat lager en dus range ook wat beter.
Na 80km kwamen we aan bij een Shell station met een lader en dus kon ik goedkoper laden met mijn NewMotion pas. Het tankstation was al dicht dus hier was het saai wachten naast de motor. De accu had nog 25% en range gaf 23km aan. Laden ging erg vlot en bij het checken was de accu nog maar 30 graden. Uiteindelijk 20 minuten geladen en de accu zat dan op iets van 85%.
Het hotel was 45km verderop dus dit was makkelijk te halen. Vanwege alle files, werkzaamheden, onhandigheid bij laders en toch wat late vertrek kwamen we wel ruim na de incheck tijd aan. Hotel ingelicht en ik dacht dat komt wel goed. Laatste stuk wat harder gereden want toch range over en er zat een fast charger een paar kilometer van het hotel vandaan.
Uiteindelijk kwamen we daar om 23:00 aan ipv 21:00 en was er niemand meer te bekennen. Na wat panisch heen en weer lopen toch maar eens gebeld om te vragen of er iemand open kon doen. Na wat wachten werd er opgenomen en medegedeeld dat ik niet voor Juli maar voor ergens in September had geboekt. Oeps. Er was nog wel een kamertjes beschikbaar en een, in zijn slaap gestoorde, medewerker liet ons naar binnen.
In totaal
360km gereden
4x geladen
+- 27 kWh geladen
+- 14 euro aan kosten
Hierbij zit dan niet het laden van de accu voor vertrek. Dit deed ik in de gemeenschappelijke garage en kostte mij niets.
Volgende dag geen snelweg meer maar wat lekker bochtige wegen
De Eva thuis tot 100% opgeladen en besloten om geen laadkabel mee te nemen maar alles met fast chargers te doen. Gekozen om richting Koblenz te rijden want daar werd zon voorspeld(belangrijk) en was een redelijke dichtheid aan laders te vinden. Het originele plan was om via Koblenz naar Vianden te rijden en op Zondag via de Eifel terug. Uiteindelijk zijn we totaal niet in de buurt gekomen van Luxemburg. Vooral ook omdat daar amper fast charge locaties zijn.
Gewapend met een NewMotion laadpas, Bonnet app, Tesla app en werk laadpas als laatste backup vertrokken we om 16:00 vanaf Arnhem richting Koblenz. Buiten Arnhem kwamen we meteen in een file waar we maar gedeeltelijk doorheen konden rijden, af en toe zaten we vast achter twee vrachtauto’s zonder tussenruimte. De snelheid was erg laag wat mij weer ten goede kwam van de range. Ik had gemikt op een laadpunt 99km vanaf het startpunt. Met een 11.7kWh accu kreeg ik op den duur toch wel wat range anxiety, vooral omdat de range op het dashboard hard naar beneden ging. Uiteindelijk tussen de 90 en 100 gebleven op de snelweg met wat inhaalmomenten om vrachtwagens voorbij te vliegen. Dit stuk miste ik de cruise control van nieuwere modellen al.
Uiteindelijk bij de eerste lader (Enbw bij Hunxe west) binnengekomen op 99km en met nog 15% over. Hierbij waren beide laders leeg en koos ik de 50kW lader aangezien de Energica maar tot 20kW gaat. Hier kwam het eerste probleem al, de lader stond niet op Bonnet dus ik moest mijn NewMotion pas gebruiken. Die werd de eerste keer geaccepteerd maar toen werkte de koppeling tussen Energica en lader niet goed(De stekker moet er goed in zitten). De paniek sloeg al lichtelijk toe maar mijn backup pas deed het gelukkig wel. Hier in iets meer dan 20 minuten geladen naar 80%. Gelijk de volgende lader uitgezocht en deze zou nu iets dichterbij zijn.
De snelweg rit verliep zonder problemen, weer tussen de 95 en 100 km/u. We hadden wind mee dus dit kwam mijn range ten goede. Tweede lader was een Ionity station die in de Bonnet app stond, hierdoor kon ik voor 0.4/kWh laden ipv 0.89/kWh. Wanneer ik prepaid zou hebben gedaan kon dit tarief nog verder om laag maar ik had geen idee hoeveel gebruik ik er van zou maken. Helaas kreeg ik deze niet meteen werkend en probeerde daarna de NewMotion pas, die werd wel meteen geaccepteerd.
Dit tankstation wilde we wat gaan eten maar dit had iedereen bedacht en er stond maar een persoon bestellingen aan te nemen. Na 15 minuten had ik het wel gezien en zocht ik een lader met een McDonalds op, dat zou een stuk sneller gaan.
Geladen tot 75% en vertrokken met 85km range
Dit stuk weer idem ditto met snelweg en range. Ik kwam aan bij de laadpalen en reed eerst naar de verkeerde toe. Daarna zag ik dat ik een parkeerplaats verder moest en daar stonden wel fast chargers. Binnen gekomen na 77km rijden met nog 11% en 13km range over. Rustig gegeten bij de Mc en toen zat de motor na 37 minuten alweer voor 98% vol en gaf de range 130km aan. Het laden ging erg langzaam de laatste procenten want de accu zat op 40 graden, daardoor neemt de snelheid af.
De MCDonalds lag helaas wel een stukje van de snelweg af. Waar we continu met de wind in de rug hebben gereden moesten we nu een stuk tegen de wind in. Het verbruik schoot van 9kWh/100km naar 12kWh/100km wat mijn range weer liet verdampen. De volgende lader was 80km verder dus die moest goed te bereiken zijn. Mede door wat werkzaamheden in Duitsland was de snelheid wat lager en dus range ook wat beter.
Na 80km kwamen we aan bij een Shell station met een lader en dus kon ik goedkoper laden met mijn NewMotion pas. Het tankstation was al dicht dus hier was het saai wachten naast de motor. De accu had nog 25% en range gaf 23km aan. Laden ging erg vlot en bij het checken was de accu nog maar 30 graden. Uiteindelijk 20 minuten geladen en de accu zat dan op iets van 85%.
Het hotel was 45km verderop dus dit was makkelijk te halen. Vanwege alle files, werkzaamheden, onhandigheid bij laders en toch wat late vertrek kwamen we wel ruim na de incheck tijd aan. Hotel ingelicht en ik dacht dat komt wel goed. Laatste stuk wat harder gereden want toch range over en er zat een fast charger een paar kilometer van het hotel vandaan.
Uiteindelijk kwamen we daar om 23:00 aan ipv 21:00 en was er niemand meer te bekennen. Na wat panisch heen en weer lopen toch maar eens gebeld om te vragen of er iemand open kon doen. Na wat wachten werd er opgenomen en medegedeeld dat ik niet voor Juli maar voor ergens in September had geboekt. Oeps. Er was nog wel een kamertjes beschikbaar en een, in zijn slaap gestoorde, medewerker liet ons naar binnen.
In totaal
360km gereden
4x geladen
+- 27 kWh geladen
+- 14 euro aan kosten
Hierbij zit dan niet het laden van de accu voor vertrek. Dit deed ik in de gemeenschappelijke garage en kostte mij niets.
Volgende dag geen snelweg meer maar wat lekker bochtige wegen
Laatst bewerkt: