3 dagen trip met een Energica Eva

Baashaag

Die hard MF'er
23 mrt 2020
303
515
Ede
Eerste langere trip met de Energica. Heb er tot nu toe 1400km mee gereden, voornamelijk hier in de buurt wat rondjes. Enige keren snelweg was 200km naar huis toe de eerste dag en daarna wat korte stukken om ergens te komen.

De Eva thuis tot 100% opgeladen en besloten om geen laadkabel mee te nemen maar alles met fast chargers te doen. Gekozen om richting Koblenz te rijden want daar werd zon voorspeld(belangrijk) en was een redelijke dichtheid aan laders te vinden. Het originele plan was om via Koblenz naar Vianden te rijden en op Zondag via de Eifel terug. Uiteindelijk zijn we totaal niet in de buurt gekomen van Luxemburg. Vooral ook omdat daar amper fast charge locaties zijn.

Gewapend met een NewMotion laadpas, Bonnet app, Tesla app en werk laadpas als laatste backup vertrokken we om 16:00 vanaf Arnhem richting Koblenz. Buiten Arnhem kwamen we meteen in een file waar we maar gedeeltelijk doorheen konden rijden, af en toe zaten we vast achter twee vrachtauto’s zonder tussenruimte. De snelheid was erg laag wat mij weer ten goede kwam van de range. Ik had gemikt op een laadpunt 99km vanaf het startpunt. Met een 11.7kWh accu kreeg ik op den duur toch wel wat range anxiety, vooral omdat de range op het dashboard hard naar beneden ging. Uiteindelijk tussen de 90 en 100 gebleven op de snelweg met wat inhaalmomenten om vrachtwagens voorbij te vliegen. Dit stuk miste ik de cruise control van nieuwere modellen al.

Uiteindelijk bij de eerste lader (Enbw bij Hunxe west) binnengekomen op 99km en met nog 15% over. Hierbij waren beide laders leeg en koos ik de 50kW lader aangezien de Energica maar tot 20kW gaat. Hier kwam het eerste probleem al, de lader stond niet op Bonnet dus ik moest mijn NewMotion pas gebruiken. Die werd de eerste keer geaccepteerd maar toen werkte de koppeling tussen Energica en lader niet goed(De stekker moet er goed in zitten). De paniek sloeg al lichtelijk toe maar mijn backup pas deed het gelukkig wel. Hier in iets meer dan 20 minuten geladen naar 80%. Gelijk de volgende lader uitgezocht en deze zou nu iets dichterbij zijn.

20220708_190459.jpg
20220708_192055.jpg


De snelweg rit verliep zonder problemen, weer tussen de 95 en 100 km/u. We hadden wind mee dus dit kwam mijn range ten goede. Tweede lader was een Ionity station die in de Bonnet app stond, hierdoor kon ik voor 0.4/kWh laden ipv 0.89/kWh. Wanneer ik prepaid zou hebben gedaan kon dit tarief nog verder om laag maar ik had geen idee hoeveel gebruik ik er van zou maken. Helaas kreeg ik deze niet meteen werkend en probeerde daarna de NewMotion pas, die werd wel meteen geaccepteerd.
Dit tankstation wilde we wat gaan eten maar dit had iedereen bedacht en er stond maar een persoon bestellingen aan te nemen. Na 15 minuten had ik het wel gezien en zocht ik een lader met een McDonalds op, dat zou een stuk sneller gaan.
Geladen tot 75% en vertrokken met 85km range


Dit stuk weer idem ditto met snelweg en range. Ik kwam aan bij de laadpalen en reed eerst naar de verkeerde toe. Daarna zag ik dat ik een parkeerplaats verder moest en daar stonden wel fast chargers. Binnen gekomen na 77km rijden met nog 11% en 13km range over. Rustig gegeten bij de Mc en toen zat de motor na 37 minuten alweer voor 98% vol en gaf de range 130km aan. Het laden ging erg langzaam de laatste procenten want de accu zat op 40 graden, daardoor neemt de snelheid af.

De MCDonalds lag helaas wel een stukje van de snelweg af. Waar we continu met de wind in de rug hebben gereden moesten we nu een stuk tegen de wind in. Het verbruik schoot van 9kWh/100km naar 12kWh/100km wat mijn range weer liet verdampen. De volgende lader was 80km verder dus die moest goed te bereiken zijn. Mede door wat werkzaamheden in Duitsland was de snelheid wat lager en dus range ook wat beter.

20220708_220332.jpg

Na 80km kwamen we aan bij een Shell station met een lader en dus kon ik goedkoper laden met mijn NewMotion pas. Het tankstation was al dicht dus hier was het saai wachten naast de motor. De accu had nog 25% en range gaf 23km aan. Laden ging erg vlot en bij het checken was de accu nog maar 30 graden. Uiteindelijk 20 minuten geladen en de accu zat dan op iets van 85%.

Het hotel was 45km verderop dus dit was makkelijk te halen. Vanwege alle files, werkzaamheden, onhandigheid bij laders en toch wat late vertrek kwamen we wel ruim na de incheck tijd aan. Hotel ingelicht en ik dacht dat komt wel goed. Laatste stuk wat harder gereden want toch range over en er zat een fast charger een paar kilometer van het hotel vandaan.

Uiteindelijk kwamen we daar om 23:00 aan ipv 21:00 en was er niemand meer te bekennen. Na wat panisch heen en weer lopen toch maar eens gebeld om te vragen of er iemand open kon doen. Na wat wachten werd er opgenomen en medegedeeld dat ik niet voor Juli maar voor ergens in September had geboekt. Oeps. Er was nog wel een kamertjes beschikbaar en een, in zijn slaap gestoorde, medewerker liet ons naar binnen.

In totaal
360km gereden
4x geladen
+- 27 kWh geladen
+- 14 euro aan kosten

Hierbij zit dan niet het laden van de accu voor vertrek. Dit deed ik in de gemeenschappelijke garage en kostte mij niets.

Volgende dag geen snelweg meer maar wat lekker bochtige wegen

20220708_230113.jpg
 
Laatst bewerkt:
Gaaf verhaal !

Zo wordt motorrijden in een normaliter goed gekend gebied ineens weer heel avontuurlijk.

Lees graag het vervolg !
 
Dag 2
Omdat we maar 1 nacht konden blijven had ik meteen een ander hotel gezocht. Nog best een gedoe om via ChargeMap een geschikte laad plek te vinden en via Booking dan nog een hotel in de buurt.

20220709_101320.jpg

Gelukkig zat het eerste hotel wel redelijk in de buurt van een fast charger dus dat was het eerste stop punt na 10km. Dit was een Fastned station met 8 fastchargers en hij stond ook nog eens in de Bonnet app waardoor het goedkoper was. Bijgeladen tot 84% en toen een bochtige route naar een lader 64km verderop.

Bij het afdalen nam de range toe tot 150km en bij het omhoog gaan zakte deze weer naar 60km. Je hebt dus veel meer aan het accupercentage dan aan de range die in je scherm staat. Gelukkig zat nu mijn telefoon er voor met de navigatie dus hoefde ik daar niet meer naar te kijken.

20220709_121842.jpg

Als tweede laadpunt een van de weinig fast chargers aan de Moezel gekozen. 30km voor de laadpaal ging het lekker berg af dus kwam er wat range bij maar de laatste kilometers ging weer omhoog wat het toch nog wat spannend maakte. Na wat zoeken kwam ik de Lidl tegen waar de laadpaal zich bevond. Ik weet wel dat Aldi en Lidl soms gratis laadpalen hebben maar dit was er helaas niet zo een.

Een Enbw 150kw lader waar ik met de Energica helaas weinig aan heb maar wel meer voor kan betalen. Bij het manoeuvreren naast de lader stopte er een auto voor mij. Ik dacht “Die gaat zeker zeggen dat het alleen voor elektrische voertuigen is.” Maar er stapte zowaar een enthousiaste Duitser uit die meteen begon te vragen over de motor en de accu. Na een korte uitleg in mijn beste Duits heb ik lader er aan gehangen en ging we de Lidl in voor wat eten en drinken. Bij terugkomst wederom belangstelling voor de motor, ditmaal twee Nederlanders. Deze reden een elektrische auto maar hadden nog nooit een elektrische motor gezien. Zo zie je maar weer laadpaal = praatpaal

20220709_143037.jpg

De derde lader was wederom een Ionity station op de snelweg. De range ging iets harder dan gedacht want er zaten toch veel 90km/u wegen in voor een bochtige route. Met 34% binnengekomen en geladen tot 95% wat mij via Bonnet maar 2,90 kostte. Wederom weer belangstelling voor de motor van de mensen die naast ons stonden te laden. Bij afkoppelen vroeg er nog iemand of hij mocht filmen wanneer ik weg reed. Mijn vriendin wachtte maar even met het starten van haar BMW anders had het filmpje maar weinig nut.
Omdat de rest van de route wat langzamer was gekozen voor een laadpunt verder weg, 103km volgens de navigatie.

Doordat we een ander hotel moesten nemen was de route en daardoor ook het weer anders. Nu reden we een stuk in de regen en op nat wegdek. Nu is dat laatste geen probleem voor de motor want in de regen modus neemt het koppel flink af en kan je gecontroleerder rijder. Helaas was de splash guard die ik had besteld nog niet binnen dus voelde ik na een tijdje het water over mijn rug lopen.

Na 99km was de McDonalds en de lader in zicht. Ik had nog 20% over dus de accu was alweer vol voordat wij klaar waren met eten. Na deze rit had ik wat meer vertrouwen in hoe ver ik kon komen met een ladig en begon ik dus ook wat harder te rijden. Omdat je niet hoeft te schakelen voor een bocht kan je veel meer focussen op de juiste lijn in een bocht. Met een glad wegdek en zonder trillingen is het net alsof je door de bocht zweeft. Soms nog een geprobeerd achter wat racers aan te gaan rond de Eifel maar zoveel vertrouwen had ik nou ook weer niet in de accu. In sport modus omhoog door bochten racen vreet veel range.

20220710_074144.jpg

Laatste stuk wederom veel rechte 90 wegen maar ik had genoeg range dus er kon aan de potentiometer gedraaid worden. Met 70% bij het hotel aangekomen waar een aangename verrassing wachtte. Er hing zowaar een laadkabel aan de muur die ik gratis kon inpluggen. De Energica er een avond aan laten hangen en in de nacht toch veiliger geparkeerd. De volgende dag voor het ontbijt nog even de laatste paar %jes er in laten gaan. Toen ik weer naar de kabel toe wilde rijden zette iemand haar auto er net voor. Het was volgens mij een Hyundai i10. Mijn vraag of die ook elektrisch was werd beantwoord met “Ik werk hier”. Gelukkig was het parkeervak er naast afgesloten met een paaltje maar kon ik de motor er net voor zetten. De kabel was een aantal meter lang dus ik kon nog net de accu aftoppen.

In totaal
303km gereden
4x geladen
+- 30kWh geladen
+- 14 euro betaald
 
Prachtig verslag, heerlijk om te lezen! Wel een beetje een hork, die persoon in die benzine auto… Ik zie dat je af en toe gebruik hebt gemaakt van de combinatie laadpaal en fastfood. Ik ben er een fan van. In de tijd dat de accu op de 80 procent zit, kun je gegeten hebben. En het hoeft niet ongezond, je kan er ook een salade of een wrap eten.
 
Leuk om dit te lezen, mijn interesse is gewekt naar elektrisch rijden...
Je hebt het steeds over procenten en kilometers maar hoelang qua tijd zit er tussen de laadbeurtjes? Met binnendoor rijden is het bij mij vaak na 1,5 a 2 uurtjes wel weer tijd voor een bakkie of iets...en als je er dan toch bent, gelijk laden....
 
Leuk om te lezen zo een verslag op wat de toe komst gaat brengen.
Het is te doen maar ik geef toch de voorkeur om met een verbrandingsmotor een vakantie trip te doen , als ik zo lees dat je toch wel bezig ben met de range van de accu en dan nog meerdere kaarten in bezit moet hebben welke werkt bij de laadpaal wordt het wel af en toe spannend.
Over enkele jaren zal de range van de accu's ook beter worden en meerdere laadplekken staan maar tot die tijd rijdt ik maar duurder maar wel ontspannen.
Maar ik ga je verslag wel verder lezen want ik vind het toch wel interessant en een mooie motor om te zien .
 
Leuk om te lezen zo een verslag op wat de toe komst gaat brengen.
Het is te doen maar ik geef toch de voorkeur om met een verbrandingsmotor een vakantie trip te doen , als ik zo lees dat je toch wel bezig ben met de range van de accu en dan nog meerdere kaarten in bezit moet hebben welke werkt bij de laadpaal wordt het wel af en toe spannend.
Over enkele jaren zal de range van de accu's ook beter worden en meerdere laadplekken staan maar tot die tijd rijdt ik maar duurder maar wel ontspannen.
Maar ik ga je verslag wel verder lezen want ik vind het toch wel interessant en een mooie motor om te zien .
Voor mij was de tweede dag wel ontspannen rijden. Ik wist dat ik de range steeds zou halen dus kon gaan rijden zoals ik wilde. Met mijn V-strom heb ik nog wel eens door te rijden tot ik moet tanken maar dan ben ik wel 3 of 4 uur verder. Een keer gedaan toen ik alleen op vakantie ging maar ik kwam gesloopt thuis.
Lang stuk snelweg wil je inderdaad niet doen op deze, voor elk uur rijden ben je weer 20 minuten aan het laden dan. Wil je ver weg dan kan je beter een dag extra pakken en binnendoor gaan. Iets wat ik hopelijk dit jaar nog eens ga proberen.
Prachtig verslag, heerlijk om te lezen! Wel een beetje een hork, die persoon in die benzine auto… Ik zie dat je af en toe gebruik hebt gemaakt van de combinatie laadpaal en fastfood. Ik ben er een fan van. In de tijd dat de accu op de 80 procent zit, kun je gegeten hebben. En het hoeft niet ongezond, je kan er ook een salade of een wrap eten.
Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk het laden te combineren met andere zaken. Inderdaad even de winkel in of wat eten halen bij een restaurant en je accu is weer vol. Soms was het bijna haasten zodat je geen plek in bezet nam. De eerste weken bleef ik er wel eens naast staan bij Fastned maar dan duren die 20 minuten lang.
Niet lullig bedoeld, maar 4x laden op 300 km?:? Voor mij dus nog geen optie. BTW, wel een leuk verslag!
Is een vier jaar oude motor. Een nieuwe komt wel wat verder op een lading.
Dit is de kleinste Energica accu met 11.7kWh bruikbaar. Daar haal ik tot nu toe tussen de 90 en 140km mee. Als je het voor elkaar krijgt om op 6kWh/100km te rijden kan je wel bijna 200 halen.

De nieuwere hebben een grotere accu en een max laadsnelheid van 25kw tegenover 20 die ik heb. Je komt in een keer verder maar staat dan wel langer te laden.
Leuk om dit te lezen, mijn interesse is gewekt naar elektrisch rijden...
Je hebt het steeds over procenten en kilometers maar hoelang qua tijd zit er tussen de laadbeurtjes? Met binnendoor rijden is het bij mij vaak na 1,5 a 2 uurtjes wel weer tijd voor een bakkie of iets...en als je er dan toch bent, gelijk laden....
Op de eerste dag zat er steeds een uur tussen op de snelweg. Tweede dag binnendoor was het rond de 2 uur. Moet zeggen dat ik nog aan de zit houding en zadel moet wennen dus 2 uur was ook wel de max.
 
De technologische ontwikkelingen gaan pijlsnel. Ik heb er ook wel trek in hoor, zo'n fluisterstille soepele machine. Is alleen nog boven budget en wat er nu op de markt is, is het nog net niet voor mij maar over een paar jaar ... laat maar komen !
 
Leuk om eens een elektrisch verslag te lezen! Wat ik al verwachtte klopt dus wel, er komt best wat planwerk bij kijken, en dan ben je nog maar in Duitsland. Maar de techniek staat natuurlijk niet stil, dus dat zal in de toekomst beter worden. Dat is gelijk ook wel een nadeel, los van de aanschafprijs. De ontwikkelingen gaan zo snel, dat wat je vandaag koopt over een jaartje of 2 eigenlijk alweer verouderd is.
 
Leuk verslag hoor. 11 kWh ken ik als getal voornamelijk van de instap Zero, dus lijkt wat onder bemeten voor een motor met dit uiterlijk.
Het vinden, plannen en gebruiken vd laadpalen klinkt als meer gedoe dan dat half uurtje wachten.
Maar als een uur snelweg rijden in 20 minuten op te laden is, is dat toch prima?
Veel plezier nog 👍🏾
 
@RR. @Jeroen12 Dit is de "kleine" Energica, importeur verkoopt deze inmiddels niet meer als nieuw. Die rijdt hetzelfde als vroeger de Renault Zoe Q210, had de kleine accu maar was wel heel betaalbaar. De "grote" Energica rijdt natuurlijk weer anders. Desalniettemin, elektrisch motorrijden is nog steeds een beetje pionieren. Het is niet zoals elektrische auto's, waar je al niet meer hoeft na te denken.
 
Niet lullig bedoeld, maar 4x laden op 300 km?:? Voor mij dus nog geen optie. BTW, wel een leuk verslag!
Dan is woon werk rijden zelfs spannend. Ik lees net dat dit de kleine batterij is . De opvolger is rond de 14?
 
Laatst bewerkt:
Eerste langere trip met de Energica. Heb er tot nu toe 1400km mee gereden, voornamelijk hier in de buurt wat rondjes. Enige keren snelweg was 200km naar huis toe de eerste dag en daarna wat korte stukken om ergens te komen.

De Eva thuis tot 100% opgeladen en besloten om geen laadkabel mee te nemen maar alles met fast chargers te doen. Gekozen om richting Koblenz te rijden want daar werd zon voorspeld(belangrijk) en was een redelijke dichtheid aan laders te vinden. Het originele plan was om via Koblenz naar Vianden te rijden en op Zondag via de Eifel terug. Uiteindelijk zijn we totaal niet in de buurt gekomen van Luxemburg. Vooral ook omdat daar amper fast charge locaties zijn.

Gewapend met een NewMotion laadpas, Bonnet app, Tesla app en werk laadpas als laatste backup vertrokken we om 16:00 vanaf Arnhem richting Koblenz. Buiten Arnhem kwamen we meteen in een file waar we maar gedeeltelijk doorheen konden rijden, af en toe zaten we vast achter twee vrachtauto’s zonder tussenruimte. De snelheid was erg laag wat mij weer ten goede kwam van de range. Ik had gemikt op een laadpunt 99km vanaf het startpunt. Met een 11.7kWh accu kreeg ik op den duur toch wel wat range anxiety, vooral omdat de range op het dashboard hard naar beneden ging. Uiteindelijk tussen de 90 en 100 gebleven op de snelweg met wat inhaalmomenten om vrachtwagens voorbij te vliegen. Dit stuk miste ik de cruise control van nieuwere modellen al.

Uiteindelijk bij de eerste lader (Enbw bij Hunxe west) binnengekomen op 99km en met nog 15% over. Hierbij waren beide laders leeg en koos ik de 50kW lader aangezien de Energica maar tot 20kW gaat. Hier kwam het eerste probleem al, de lader stond niet op Bonnet dus ik moest mijn NewMotion pas gebruiken. Die werd de eerste keer geaccepteerd maar toen werkte de koppeling tussen Energica en lader niet goed(De stekker moet er goed in zitten). De paniek sloeg al lichtelijk toe maar mijn backup pas deed het gelukkig wel. Hier in iets meer dan 20 minuten geladen naar 80%. Gelijk de volgende lader uitgezocht en deze zou nu iets dichterbij zijn.

Bekijk bijlage 1781456Bekijk bijlage 1781457

De snelweg rit verliep zonder problemen, weer tussen de 95 en 100 km/u. We hadden wind mee dus dit kwam mijn range ten goede. Tweede lader was een Ionity station die in de Bonnet app stond, hierdoor kon ik voor 0.4/kWh laden ipv 0.89/kWh. Wanneer ik prepaid zou hebben gedaan kon dit tarief nog verder om laag maar ik had geen idee hoeveel gebruik ik er van zou maken. Helaas kreeg ik deze niet meteen werkend en probeerde daarna de NewMotion pas, die werd wel meteen geaccepteerd.
Dit tankstation wilde we wat gaan eten maar dit had iedereen bedacht en er stond maar een persoon bestellingen aan te nemen. Na 15 minuten had ik het wel gezien en zocht ik een lader met een McDonalds op, dat zou een stuk sneller gaan.
Geladen tot 75% en vertrokken met 85km range


Dit stuk weer idem ditto met snelweg en range. Ik kwam aan bij de laadpalen en reed eerst naar de verkeerde toe. Daarna zag ik dat ik een parkeerplaats verder moest en daar stonden wel fast chargers. Binnen gekomen na 77km rijden met nog 11% en 13km range over. Rustig gegeten bij de Mc en toen zat de motor na 37 minuten alweer voor 98% vol en gaf de range 130km aan. Het laden ging erg langzaam de laatste procenten want de accu zat op 40 graden, daardoor neemt de snelheid af.

De MCDonalds lag helaas wel een stukje van de snelweg af. Waar we continu met de wind in de rug hebben gereden moesten we nu een stuk tegen de wind in. Het verbruik schoot van 9kWh/100km naar 12kWh/100km wat mijn range weer liet verdampen. De volgende lader was 80km verder dus die moest goed te bereiken zijn. Mede door wat werkzaamheden in Duitsland was de snelheid wat lager en dus range ook wat beter.

Bekijk bijlage 1781458
Na 80km kwamen we aan bij een Shell station met een lader en dus kon ik goedkoper laden met mijn NewMotion pas. Het tankstation was al dicht dus hier was het saai wachten naast de motor. De accu had nog 25% en range gaf 23km aan. Laden ging erg vlot en bij het checken was de accu nog maar 30 graden. Uiteindelijk 20 minuten geladen en de accu zat dan op iets van 85%.

Het hotel was 45km verderop dus dit was makkelijk te halen. Vanwege alle files, werkzaamheden, onhandigheid bij laders en toch wat late vertrek kwamen we wel ruim na de incheck tijd aan. Hotel ingelicht en ik dacht dat komt wel goed. Laatste stuk wat harder gereden want toch range over en er zat een fast charger een paar kilometer van het hotel vandaan.

Uiteindelijk kwamen we daar om 23:00 aan ipv 21:00 en was er niemand meer te bekennen. Na wat panisch heen en weer lopen toch maar eens gebeld om te vragen of er iemand open kon doen. Na wat wachten werd er opgenomen en medegedeeld dat ik niet voor Juli maar voor ergens in September had geboekt. Oeps. Er was nog wel een kamertjes beschikbaar en een, in zijn slaap gestoorde, medewerker liet ons naar binnen.

In totaal
360km gereden
4x geladen
+- 27 kWh geladen
+- 14 euro aan kosten

Hierbij zit dan niet het laden van de accu voor vertrek. Dit deed ik in de gemeenschappelijke garage en kostte mij niets.

Volgende dag geen snelweg meer maar wat lekker bochtige wegen

Bekijk bijlage 1781459
Heel interessant om te lezen, bedankt voor het delen!

Het zou echt niets voor mij zijn, elke keer een heel klein stukje met 95 km/u op de snelweg, blij zijn met wind mee of werkzaamheden aan de weg want dat is goed voor de actieradius, dan telkens weer een halfuur laden, enz.

Met een normale motor tank je één of twee keer en draai je zorgeloos aan het gas. Dan ga je op de Autobahn ook niet 95 km/u rijden.

Het verschil is nog erg groot. Maar goed dat er pioniers zoals jij zijn!
 
22,5kWh voor de Experia.
 
Geweldig verslag, je leest over EV motoren, je hoort petrol-heads er op schelden, maar een feitelijk verslag van de werkelijke problemen cq afwegingen bij een EV motor komt je nooit tegen. Dit is een toertocht met redelijke dagafstanden, waar het laden wordt ingepast, dat geeft een veel beter beeld. Toegegeven, voor mij is het niet wat, range anxiety is bij mij wel een ding, ik begin al zenuwachtig te worden als mijn resterende rij-afstand onder de 100 km komt, ik vind het zelf wel een prettig idee dat ik op een tankbeurt met gemak die 300 km kan overbruggen.
 
even uit een ander topic kapen dat je best veel kan rijden op een moderne electrische motorfiets :

Gisteren was de Dutch 1000 The Dutch 1000 – 1000 km door NL in 24h

Marchel heeft hem met de Ribelle gereden, zonder problemen.
Sowieso knap en dus ook geen probleem met een EV :t

Bekijk bijlage 1780998

Ik doe het hem niet na :$

Overigens geloof ik niet zo in crowdfunding, maar als men mij op een Niu scooter wil zien kloten en duwen over de alpen met een lege accu, dan mag men mij sponsoren.
Exclusief voor MF het reisverslag van 3 A4tje en 10 foto's per dag. Als er 2000 euro is binnengekomen leg ik de rest wel bij ;)
 
Als het rijbereik onder praktische omstandigheden plm. 250 kilometer zou worden en de laadtijd dan plm. 30 minuten is het wat mij betreft prima.
Ik denk dat het snel die kant op zal gaan met alle technologische ontwikkelingen.
Laat maar komen !
 
ik vind die technologische ontwikkelingen anders maar knap tegenvallen.
Op motor- en omvormergebied zitten we al een tijdje aan de maximaal haalbare efficiency.
De accutechniek gaat maar matig vooruit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan