Omdat het toch een terugkerende vraag is maar eens een mooie lijst gaan maken met hoe je het beste te werk kan gaan om een motor particulier te gaan kopen.
Voel je vrij me aan te vullen dan pas ik het aan! Dit is ook maar even uit het blote hoofd zo neer getypt.
Stap 1: Bepaal welke motor je wil gaan bekijken.
Hiervoor is MF, MP, eBay enz allemaal prima geschikt voor. En zal je vast wel zelf kunnen uitvinden.
Ga hier al wel gelijk vergelijken. Ik zelf mag graag MarktPlaats gebruiken om bijvoorbeeld alle GSX-R750 advertenties bij elkaar te zoeken en prijzen te vergelijken om tot een beeld te komen wat ik redelijk vind.
Extra's zijn leuk maar zeker niet altijd waarde verhogend.
Onduidelijke, halve en onbegrijpelijke advertenties laat ik persoonlijk gelijk liggen. Ik krijg daar een idee van dat ze er toch geen zak vanaf weten en dus vergelijkbaar met hun motor zijn omgegaan.
Stap 2: Zoek gegevens over de motor.
Is de kleurstelling kloppend met het bouwjaar? (Duidt vaak op schade)
Hoeveel vermogen hoort hij te hebben en dus op het kentekenbewijs te hebben staan? (Duidt op een ingevoerde motor, kan problemen met 25kw geven)
Zijn er specifieke kwaaltjes die vaker voorkomen?
Zijn er terugroepingen geweest?
Stap 3: Je hebt een motor uitgezocht en gaat contact zoeken met de verkoper.
Maak een duidelijk mail met je vragen wat niet al uit de advertentie blijkt.
Vraag om duidelijke foto's van alle kanten van de fiets.
Wat is de staat van de slijtage delen als banden, remblokken, remschijven, kettingset?
Wanneer heeft hij zijn laatste onderhoud gehad en in hoeverre is er een onderhoudsgeschiedenis voorhanden?
Heeft hij ooit (om)valschade gehad?
Hoe is de uiterlijke staat?
Zijn alle sleutels aanwezig? (Dit is vooral belangrijk voor motoren met een zogeheten masterkey, zonder deze zul je voor een erg dure vervanging van CDI, contactslot ed komen te staan.)
Zijn de eventuele terugroepacties ook uitgevoerd?
Vraag hier al gelijk even om het kenteken, op de site van het RDW kan je daarmee makkelijk zien of hij niet als gestolen of in afwachting van keuring te boek staat. Hier kan je ook zien hoelang de motor al in zijn bezit is en dus wat hij aan onderhoud gedaan zou moeten hebben of dat het gewoon een handelaar is.
Ook is de meldcode handig om even bij je verzekeraar na te vragen of je hem daar wel kán verzekeren.
En alle andere vragen die je naar aanleiding van de advertentie eventueel kan verzinnen.
Begin nog niet eens over de prijs, je hebt hem al uitgezocht dat je de prijs enigszins acceptabel vind tenslotte.
Na het antwoord van de verkoper kan je eventueel nog wat heen en weer vragen en hoogstens bij de laatste mail eens een balletje opgooien of er nog wat aan de prijs gedaan kan worden maar nog niet echt gaan onderhandelen. Dat doe je face 2 face en dan kan je eventuele andere tekortkoming namelijk gelijk aanwijzen waarom je de lagere prijs rechtvaardig vind.
Stap 4: De motor bekijken.
Hou er rekening mee dat als je de motor gelijk mee wil nemen je op een dag en tijd moet gaan dat het postkantoor open is óf dat je digitaal handig genoeg bent om online de motor over te schrijven (Op de site van RDW: Klik). Niet iedereen is even goed van vertrouwen om de papieren mee te geven en te wachten tot jij de vrijwaring opstuurt.
Bij alles wat je vraagt en de verkoper zegt of doet kan je iets afleiden. Let dus op zijn signalen of afleidingen. Als een verkoper liegt of verhuld zal dat dus om problemen te maskeren zijn bijvoorbeeld. Ook hier geldt dat als je er geen goed gevoel bij hebt... beter laten staan.
Ga bij goed daglicht en droog weer, kunstlicht verhuld altijd meer dan wanneer je in daglicht staat.
Neem de advertentie en mail contact mee zodat je eventueel de verkoper op foute info kan wijzen.
Neem je RBW mee en paspoort, soms zal een verkoper 1 van de 2 graag wil houden tot je terug bent van de proefrit. RBW heb je ook nodig voor het overschrijven. Zonder RBW heb je een ID/paspoort en een uittreksel GBA nodig hiervoor.
Een zaklamp mee nemen voor moeilijk bereikbare plekjes kan handig zijn.
Hou er rekening mee dat je hem waarschijnlijk contant zal moeten betalen en je vaak niet zo veel ineens kan pinnen. Vooraf afspreken of je het mag telebankieren met de verkoper erbij of iets dergelijks kan dus handig zijn. Je kan wel in de bank zeggen dat je eenmalig een groter bedrag wil pinnen of online vooraf dit aanpassen, maar geloof dat dit alleen bij de bank in je woonplaats mogelijk is.
Ook is een 2e persoon handig die ook technisch aangelegd is. 2 paar ogen zien meer dan 1 en hij/zij zal niet "verblind door liefde" mankementen toch goed praten.
Als je toch niet gaat, NEEM CONTACT OP! Ik zelf vraag als verkoper altijd om een telefoonnummer zodat ik contact op kan nemen maar doe eens sociaal en bel af als je niet komt.
Stap 5: De motor zelf.
Bij stilstand:
Rijdend:
Dit is wel iets dat je zelf moet beslissen, met evt mankementen wel of niet kopen is niet een vaste regel. Wel geldt: Bij twijfel niet doen.
Trek van een prijs die je voor een goeie motor in gedachten had de kosten van reparaties af en ga daarmee onderhandelen.
Besluit je dat je er over na moet denken en nog zal bellen, doe dat dan ook!
Ben je het eens geworden moet je met tenaamstelling en overschrijvingsbewijs en je RBW (of ipv RBW je ID/paspoort en uittreksel GBA) naar het postkantoor en hem daar overschrijven (kost zo'n 10 euro) of je doet dit online. Je geeft de verkoper zijn vrijwaring en oude tenaamstelling en jij neemt kentekenbewijs, overschrijving en tenaamstelling mee. En de motor natuurlijk.
Vergeet niet dat de motor nu niet verzekerd is! (Noot: Ik heb gebeld met Univé, zij zetten de verzekering met terugwerkende kracht stop op de datum van de vrijwaring.) Zover ik weet kan je gewoon je verzekering bellen en na het doorgeven van een paar gegevens is hij verzekerd en kan je hem naar huis rijden. Zelf heb ik een mooie AHW waar ik hem dus gewoon op meeneem. Ook kan je van tevoren hem online verzekeren maar dat doe je natuurlijk pas als je hem ook zeker koopt.
Succes! Ik heb tot nu toe nog geen slechte motor gekocht (of tenminste niet voor te veel geld) en zoals je op motorstek kan zien zijn dat er wel een aantal geweest
Voel je vrij me aan te vullen dan pas ik het aan! Dit is ook maar even uit het blote hoofd zo neer getypt.
Stap 1: Bepaal welke motor je wil gaan bekijken.
Hiervoor is MF, MP, eBay enz allemaal prima geschikt voor. En zal je vast wel zelf kunnen uitvinden.
Ga hier al wel gelijk vergelijken. Ik zelf mag graag MarktPlaats gebruiken om bijvoorbeeld alle GSX-R750 advertenties bij elkaar te zoeken en prijzen te vergelijken om tot een beeld te komen wat ik redelijk vind.
Extra's zijn leuk maar zeker niet altijd waarde verhogend.
Onduidelijke, halve en onbegrijpelijke advertenties laat ik persoonlijk gelijk liggen. Ik krijg daar een idee van dat ze er toch geen zak vanaf weten en dus vergelijkbaar met hun motor zijn omgegaan.
Stap 2: Zoek gegevens over de motor.
Is de kleurstelling kloppend met het bouwjaar? (Duidt vaak op schade)
Hoeveel vermogen hoort hij te hebben en dus op het kentekenbewijs te hebben staan? (Duidt op een ingevoerde motor, kan problemen met 25kw geven)
Zijn er specifieke kwaaltjes die vaker voorkomen?
Zijn er terugroepingen geweest?
Stap 3: Je hebt een motor uitgezocht en gaat contact zoeken met de verkoper.
Maak een duidelijk mail met je vragen wat niet al uit de advertentie blijkt.
Vraag om duidelijke foto's van alle kanten van de fiets.
Wat is de staat van de slijtage delen als banden, remblokken, remschijven, kettingset?
Wanneer heeft hij zijn laatste onderhoud gehad en in hoeverre is er een onderhoudsgeschiedenis voorhanden?
Heeft hij ooit (om)valschade gehad?
Hoe is de uiterlijke staat?
Zijn alle sleutels aanwezig? (Dit is vooral belangrijk voor motoren met een zogeheten masterkey, zonder deze zul je voor een erg dure vervanging van CDI, contactslot ed komen te staan.)
Zijn de eventuele terugroepacties ook uitgevoerd?
Vraag hier al gelijk even om het kenteken, op de site van het RDW kan je daarmee makkelijk zien of hij niet als gestolen of in afwachting van keuring te boek staat. Hier kan je ook zien hoelang de motor al in zijn bezit is en dus wat hij aan onderhoud gedaan zou moeten hebben of dat het gewoon een handelaar is.
Ook is de meldcode handig om even bij je verzekeraar na te vragen of je hem daar wel kán verzekeren.
En alle andere vragen die je naar aanleiding van de advertentie eventueel kan verzinnen.
Begin nog niet eens over de prijs, je hebt hem al uitgezocht dat je de prijs enigszins acceptabel vind tenslotte.
Na het antwoord van de verkoper kan je eventueel nog wat heen en weer vragen en hoogstens bij de laatste mail eens een balletje opgooien of er nog wat aan de prijs gedaan kan worden maar nog niet echt gaan onderhandelen. Dat doe je face 2 face en dan kan je eventuele andere tekortkoming namelijk gelijk aanwijzen waarom je de lagere prijs rechtvaardig vind.
Stap 4: De motor bekijken.
Hou er rekening mee dat als je de motor gelijk mee wil nemen je op een dag en tijd moet gaan dat het postkantoor open is óf dat je digitaal handig genoeg bent om online de motor over te schrijven (Op de site van RDW: Klik). Niet iedereen is even goed van vertrouwen om de papieren mee te geven en te wachten tot jij de vrijwaring opstuurt.
Bij alles wat je vraagt en de verkoper zegt of doet kan je iets afleiden. Let dus op zijn signalen of afleidingen. Als een verkoper liegt of verhuld zal dat dus om problemen te maskeren zijn bijvoorbeeld. Ook hier geldt dat als je er geen goed gevoel bij hebt... beter laten staan.
Ga bij goed daglicht en droog weer, kunstlicht verhuld altijd meer dan wanneer je in daglicht staat.
Neem de advertentie en mail contact mee zodat je eventueel de verkoper op foute info kan wijzen.
Neem je RBW mee en paspoort, soms zal een verkoper 1 van de 2 graag wil houden tot je terug bent van de proefrit. RBW heb je ook nodig voor het overschrijven. Zonder RBW heb je een ID/paspoort en een uittreksel GBA nodig hiervoor.
Een zaklamp mee nemen voor moeilijk bereikbare plekjes kan handig zijn.
Hou er rekening mee dat je hem waarschijnlijk contant zal moeten betalen en je vaak niet zo veel ineens kan pinnen. Vooraf afspreken of je het mag telebankieren met de verkoper erbij of iets dergelijks kan dus handig zijn. Je kan wel in de bank zeggen dat je eenmalig een groter bedrag wil pinnen of online vooraf dit aanpassen, maar geloof dat dit alleen bij de bank in je woonplaats mogelijk is.
Ook is een 2e persoon handig die ook technisch aangelegd is. 2 paar ogen zien meer dan 1 en hij/zij zal niet "verblind door liefde" mankementen toch goed praten.
Als je toch niet gaat, NEEM CONTACT OP! Ik zelf vraag als verkoper altijd om een telefoonnummer zodat ik contact op kan nemen maar doe eens sociaal en bel af als je niet komt.
Stap 5: De motor zelf.
Bij stilstand:
- Voel of het blok koud is, een warme motor verdekt interne speling veel meer en zal mooier lopen en starten.
- Vergelijk kentekenpapieren met kenteken en chassisnr.
- Bekijk de slijtage delen en beoordeel of ze naar jouw mening overeen komen met wat de verkoper je al verteld heeft.
Ketting moet vloeiend rondlopen en altijd even strak over het tandwiel lopen.
Tandwielen moeten "botte" tanden hebben en aan beide kanten van de tand even rond zijn.
Remblokken hebben vaak een markering om te zien hoever je nog kan.
Banden mogen geen scheurtjes hebben en wettelijk minimaal 1mm profiel hebben. - De slijtage van de remschijf kan je beoordelen door je vingers van binnen naar buiten over het remgedeelte te bewegen voel je een erg sterke rand, dan zou ik ze zeker even opmeten. Op de schijf staat hoe dik ze minimaal moeten zijn.
- Remvloeistof hoort helder te zijn en niet bruinig of zwart.
- Blokolie in het kijkglaasje is meestal wel zwart, is normaal. Zit hier witte smurrie bij, is dat vocht komt door het niet goed warm rijden/korte stukjes. Kan dus weg zijn na een goeie rit maar ik zou sowieso even vervangen.
- Controleer alle instrumenten, verlichting en knoppen op hun werking.
- Controleer speling op de wielen door te proberen het wiel te "kantelen". Ook de achterbrug is zo te controleren. Dit voel je het best als het wiel vrij hangt. Hier moet niets te bewegen zijn.
- De voorvork mag ook niet lekken.
- Controleer speling op het balhoofd door hem tegen de muur te zetten en naar de muur te drukken. Als hij een middenbok heeft kan je hem hierop zetten en met het voorwiel los moet je geen duidelijk "midden" voelen. Ook hier mag je niets voelen.
- Controleer op vloeistoflekkage, een motor is 100% dicht.
- Kijk naar de onderkant voorpoot, wielmoeren, aanslagpunten stuuruitslag, stuurgewichtjes, voetsteunen, uitlaat naar schade. Kleurverschil tussen de kuipdelen kunnen hier ook op duiden.
- Vergelijk de motor met de km-stand. Compleet versleten rubbers van de voetsteunen kom je niet tegen op een fiets met net 5000km bijvoorbeeld. Als het een motor met weinig km's betreft en het is aannemelijk dat de eerste banden er nog op zouden moeten zitten zou de DOT code rond de leeftijd van de motor moeten zijn.
- Als je het voor en of achterwiel los kan krijgen eens het wiel met de hand een draai geven, remblokken lopen aan, maar moeten het wiel wel makkelijk kunnen laten draaien. Anders duidt dit op een vastzittende remzuiger.
Rijdend:
- Kijk bij koude motor naar de kleur van de uitlaatgassen. Blauw is olieverbruik, wit is lekke koppakking (als deze wit blijft ook met warme motor), zwart is onvolledige verbranding (afstelling) meestal pas zichtbaar bij belaste motor.
- Hou je hand bij koude motor voor de uitlaat, als je na een minuutje oliespetters op je hand vind is hij toe aan onderhoud, op zijn minst nieuwe zuigerveren.
- Rij de motor wel gewoon netjes warm, al zou ik dit eigenlijk niet eens moeten melden.
- Gebruik alle versnelling en belast hem ook eens goed (Zo kwam ik bij een GPZ500S er eens achter dat hij elke keer uit de 2e versnelling schoot bij gas dicht vanuit hoge toeren). Ook even goed doortrekken in elke versnelling, als het toerental harder oploopt dan de snelheid duidt dit op versleten koppelingsplaten.
- Laat het stuur los, hou wel je handen bij het stuur zodat je hem snel weer goed kan vast pakken. (Deed ik ook eens niet op een GPZ500S ) Schudden en trillen kán kromme velgen, niet gebalanceerde banden zijn, de banden zelf liggen, bandenspanning, de motor zelf, enz. Probeer het dus op verschillende wegen ed uit. Bij de GPZ500S doet hij het bijvoorbeeld áltijd!
- Probeer beide remmen goed. Trillen duidt op kromme remschijven.
Dit is wel iets dat je zelf moet beslissen, met evt mankementen wel of niet kopen is niet een vaste regel. Wel geldt: Bij twijfel niet doen.
Trek van een prijs die je voor een goeie motor in gedachten had de kosten van reparaties af en ga daarmee onderhandelen.
Besluit je dat je er over na moet denken en nog zal bellen, doe dat dan ook!
Ben je het eens geworden moet je met tenaamstelling en overschrijvingsbewijs en je RBW (of ipv RBW je ID/paspoort en uittreksel GBA) naar het postkantoor en hem daar overschrijven (kost zo'n 10 euro) of je doet dit online. Je geeft de verkoper zijn vrijwaring en oude tenaamstelling en jij neemt kentekenbewijs, overschrijving en tenaamstelling mee. En de motor natuurlijk.
Vergeet niet dat de motor nu niet verzekerd is! (Noot: Ik heb gebeld met Univé, zij zetten de verzekering met terugwerkende kracht stop op de datum van de vrijwaring.) Zover ik weet kan je gewoon je verzekering bellen en na het doorgeven van een paar gegevens is hij verzekerd en kan je hem naar huis rijden. Zelf heb ik een mooie AHW waar ik hem dus gewoon op meeneem. Ook kan je van tevoren hem online verzekeren maar dat doe je natuurlijk pas als je hem ook zeker koopt.
Succes! Ik heb tot nu toe nog geen slechte motor gekocht (of tenminste niet voor te veel geld) en zoals je op motorstek kan zien zijn dat er wel een aantal geweest
Laatst bewerkt: