How-to: Particulier een motor kopen!

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
84.411
35.826
Doetinchem (om en nabij)
Facebook
Instagram
Omdat het toch een terugkerende vraag is maar eens een mooie lijst gaan maken met hoe je het beste te werk kan gaan om een motor particulier te gaan kopen.

Voel je vrij me aan te vullen dan pas ik het aan! Dit is ook maar even uit het blote hoofd zo neer getypt.



Stap 1: Bepaal welke motor je wil gaan bekijken.
Hiervoor is MF, MP, eBay enz allemaal prima geschikt voor. En zal je vast wel zelf kunnen uitvinden.
Ga hier al wel gelijk vergelijken. Ik zelf mag graag MarktPlaats gebruiken om bijvoorbeeld alle GSX-R750 advertenties bij elkaar te zoeken en prijzen te vergelijken om tot een beeld te komen wat ik redelijk vind.
Extra's zijn leuk maar zeker niet altijd waarde verhogend.
Onduidelijke, halve en onbegrijpelijke advertenties laat ik persoonlijk gelijk liggen. Ik krijg daar een idee van dat ze er toch geen zak vanaf weten en dus vergelijkbaar met hun motor zijn omgegaan.

Stap 2: Zoek gegevens over de motor.
Is de kleurstelling kloppend met het bouwjaar? (Duidt vaak op schade)
Hoeveel vermogen hoort hij te hebben en dus op het kentekenbewijs te hebben staan? (Duidt op een ingevoerde motor, kan problemen met 25kw geven)
Zijn er specifieke kwaaltjes die vaker voorkomen?
Zijn er terugroepingen geweest?

Stap 3: Je hebt een motor uitgezocht en gaat contact zoeken met de verkoper.
Maak een duidelijk mail met je vragen wat niet al uit de advertentie blijkt.
Vraag om duidelijke foto's van alle kanten van de fiets.
Wat is de staat van de slijtage delen als banden, remblokken, remschijven, kettingset?
Wanneer heeft hij zijn laatste onderhoud gehad en in hoeverre is er een onderhoudsgeschiedenis voorhanden?
Heeft hij ooit (om)valschade gehad?
Hoe is de uiterlijke staat?
Zijn alle sleutels aanwezig? (Dit is vooral belangrijk voor motoren met een zogeheten masterkey, zonder deze zul je voor een erg dure vervanging van CDI, contactslot ed komen te staan.)
Zijn de eventuele terugroepacties ook uitgevoerd?
Vraag hier al gelijk even om het kenteken, op de site van het RDW kan je daarmee makkelijk zien of hij niet als gestolen of in afwachting van keuring te boek staat. Hier kan je ook zien hoelang de motor al in zijn bezit is en dus wat hij aan onderhoud gedaan zou moeten hebben of dat het gewoon een handelaar is.
Ook is de meldcode handig om even bij je verzekeraar na te vragen of je hem daar wel kán verzekeren.
En alle andere vragen die je naar aanleiding van de advertentie eventueel kan verzinnen.
Begin nog niet eens over de prijs, je hebt hem al uitgezocht dat je de prijs enigszins acceptabel vind tenslotte.

Na het antwoord van de verkoper kan je eventueel nog wat heen en weer vragen en hoogstens bij de laatste mail eens een balletje opgooien of er nog wat aan de prijs gedaan kan worden maar nog niet echt gaan onderhandelen. Dat doe je face 2 face en dan kan je eventuele andere tekortkoming namelijk gelijk aanwijzen waarom je de lagere prijs rechtvaardig vind.

Stap 4: De motor bekijken.
Hou er rekening mee dat als je de motor gelijk mee wil nemen je op een dag en tijd moet gaan dat het postkantoor open is óf dat je digitaal handig genoeg bent om online de motor over te schrijven (Op de site van RDW: Klik). Niet iedereen is even goed van vertrouwen om de papieren mee te geven en te wachten tot jij de vrijwaring opstuurt.
Bij alles wat je vraagt en de verkoper zegt of doet kan je iets afleiden. Let dus op zijn signalen of afleidingen. Als een verkoper liegt of verhuld zal dat dus om problemen te maskeren zijn bijvoorbeeld. Ook hier geldt dat als je er geen goed gevoel bij hebt... beter laten staan.
Ga bij goed daglicht en droog weer, kunstlicht verhuld altijd meer dan wanneer je in daglicht staat.
Neem de advertentie en mail contact mee zodat je eventueel de verkoper op foute info kan wijzen.
Neem je RBW mee en paspoort, soms zal een verkoper 1 van de 2 graag wil houden tot je terug bent van de proefrit. RBW heb je ook nodig voor het overschrijven. Zonder RBW heb je een ID/paspoort en een uittreksel GBA nodig hiervoor.
Een zaklamp mee nemen voor moeilijk bereikbare plekjes kan handig zijn.
Hou er rekening mee dat je hem waarschijnlijk contant zal moeten betalen en je vaak niet zo veel ineens kan pinnen. Vooraf afspreken of je het mag telebankieren met de verkoper erbij of iets dergelijks kan dus handig zijn. Je kan wel in de bank zeggen dat je eenmalig een groter bedrag wil pinnen of online vooraf dit aanpassen, maar geloof dat dit alleen bij de bank in je woonplaats mogelijk is.
Ook is een 2e persoon handig die ook technisch aangelegd is. 2 paar ogen zien meer dan 1 en hij/zij zal niet "verblind door liefde" mankementen toch goed praten.
Als je toch niet gaat, NEEM CONTACT OP! Ik zelf vraag als verkoper altijd om een telefoonnummer zodat ik contact op kan nemen maar doe eens sociaal en bel af als je niet komt.

Stap 5: De motor zelf.
Bij stilstand:
  • Voel of het blok koud is, een warme motor verdekt interne speling veel meer en zal mooier lopen en starten.
  • Vergelijk kentekenpapieren met kenteken en chassisnr.
  • Bekijk de slijtage delen en beoordeel of ze naar jouw mening overeen komen met wat de verkoper je al verteld heeft.
    Ketting moet vloeiend rondlopen en altijd even strak over het tandwiel lopen.
    Tandwielen moeten "botte" tanden hebben en aan beide kanten van de tand even rond zijn.
    Remblokken hebben vaak een markering om te zien hoever je nog kan.
    Banden mogen geen scheurtjes hebben en wettelijk minimaal 1mm profiel hebben.
  • De slijtage van de remschijf kan je beoordelen door je vingers van binnen naar buiten over het remgedeelte te bewegen voel je een erg sterke rand, dan zou ik ze zeker even opmeten. Op de schijf staat hoe dik ze minimaal moeten zijn.
  • Remvloeistof hoort helder te zijn en niet bruinig of zwart.
  • Blokolie in het kijkglaasje is meestal wel zwart, is normaal. Zit hier witte smurrie bij, is dat vocht komt door het niet goed warm rijden/korte stukjes. Kan dus weg zijn na een goeie rit maar ik zou sowieso even vervangen.
  • Controleer alle instrumenten, verlichting en knoppen op hun werking.
  • Controleer speling op de wielen door te proberen het wiel te "kantelen". Ook de achterbrug is zo te controleren. Dit voel je het best als het wiel vrij hangt. Hier moet niets te bewegen zijn.
  • De voorvork mag ook niet lekken.
  • Controleer speling op het balhoofd door hem tegen de muur te zetten en naar de muur te drukken. Als hij een middenbok heeft kan je hem hierop zetten en met het voorwiel los moet je geen duidelijk "midden" voelen. Ook hier mag je niets voelen.
  • Controleer op vloeistoflekkage, een motor is 100% dicht.
  • Kijk naar de onderkant voorpoot, wielmoeren, aanslagpunten stuuruitslag, stuurgewichtjes, voetsteunen, uitlaat naar schade. Kleurverschil tussen de kuipdelen kunnen hier ook op duiden.
  • Vergelijk de motor met de km-stand. Compleet versleten rubbers van de voetsteunen kom je niet tegen op een fiets met net 5000km bijvoorbeeld. Als het een motor met weinig km's betreft en het is aannemelijk dat de eerste banden er nog op zouden moeten zitten zou de DOT code rond de leeftijd van de motor moeten zijn.
  • Als je het voor en of achterwiel los kan krijgen eens het wiel met de hand een draai geven, remblokken lopen aan, maar moeten het wiel wel makkelijk kunnen laten draaien. Anders duidt dit op een vastzittende remzuiger.

Rijdend:
  • Kijk bij koude motor naar de kleur van de uitlaatgassen. Blauw is olieverbruik, wit is lekke koppakking (als deze wit blijft ook met warme motor), zwart is onvolledige verbranding (afstelling) meestal pas zichtbaar bij belaste motor.
  • Hou je hand bij koude motor voor de uitlaat, als je na een minuutje oliespetters op je hand vind is hij toe aan onderhoud, op zijn minst nieuwe zuigerveren.
  • Rij de motor wel gewoon netjes warm, al zou ik dit eigenlijk niet eens moeten melden.
  • Gebruik alle versnelling en belast hem ook eens goed (Zo kwam ik bij een GPZ500S er eens achter dat hij elke keer uit de 2e versnelling schoot bij gas dicht vanuit hoge toeren). Ook even goed doortrekken in elke versnelling, als het toerental harder oploopt dan de snelheid duidt dit op versleten koppelingsplaten.
  • Laat het stuur los, hou wel je handen bij het stuur zodat je hem snel weer goed kan vast pakken. (Deed ik ook eens niet op een GPZ500S :X) Schudden en trillen kán kromme velgen, niet gebalanceerde banden zijn, de banden zelf liggen, bandenspanning, de motor zelf, enz. Probeer het dus op verschillende wegen ed uit. Bij de GPZ500S doet hij het bijvoorbeeld áltijd!
  • Probeer beide remmen goed. Trillen duidt op kromme remschijven.
Stap 6: De motor (niet) kopen.
Dit is wel iets dat je zelf moet beslissen, met evt mankementen wel of niet kopen is niet een vaste regel. Wel geldt: Bij twijfel niet doen.
Trek van een prijs die je voor een goeie motor in gedachten had de kosten van reparaties af en ga daarmee onderhandelen.
Besluit je dat je er over na moet denken en nog zal bellen, doe dat dan ook!
Ben je het eens geworden moet je met tenaamstelling en overschrijvingsbewijs en je RBW (of ipv RBW je ID/paspoort en uittreksel GBA) naar het postkantoor en hem daar overschrijven (kost zo'n 10 euro) of je doet dit online. Je geeft de verkoper zijn vrijwaring en oude tenaamstelling en jij neemt kentekenbewijs, overschrijving en tenaamstelling mee. En de motor natuurlijk.
Vergeet niet dat de motor nu niet verzekerd is! (Noot: Ik heb gebeld met Univé, zij zetten de verzekering met terugwerkende kracht stop op de datum van de vrijwaring.) Zover ik weet kan je gewoon je verzekering bellen en na het doorgeven van een paar gegevens is hij verzekerd en kan je hem naar huis rijden. Zelf heb ik een mooie AHW waar ik hem dus gewoon op meeneem. Ook kan je van tevoren hem online verzekeren maar dat doe je natuurlijk pas als je hem ook zeker koopt.


Succes! Ik heb tot nu toe nog geen slechte motor gekocht (of tenminste niet voor te veel geld) en zoals je op motorstek kan zien zijn dat er wel een aantal geweest ;)
 
Laatst bewerkt:
Toevoegingen:

- Olie: witte smurrie duidt op vocht in de olie, hoeft geen probleem te zijn. Een keer echt door en door goed warm rijden kan al voldoende zijn.

- Zonder rijbewijs heb je een ID/Paspoort en Uittreksel GBA nodig om de motor over te schrijven (alleen mogelijk bij het postkantoor, niet bij dealers).
 
Als je de persoon in kwestie belt / mailt voor een definitiefe afspraak om te gaan proefrijden, gewoon naar kenteken en meldcode vragen. Want dan kun je...

[1] Kijken of ie gestolen is....
[2] Je verzekering alvast bellen of je deze motor ook zou kunnen verzekeren. Zodat je niet na de koop hoort dat ie bijvoorbeeld al TL is geweest of je deze niet kan verzekeren vanwege pk kg verhoudingen etc.... Is lastig zoeken naar een ander verzekering als je bij het postkantoor staat met je net nieuwe motor en zonder internet op je mobo...
 
Laatst bewerkt:
@ArendJan: Staat erbij
@Rest: Ach ja... had wat tijd te doden :P
En het leuke is nu ik het zo opvolgorde gezet heb ben ik de volgende keer ook netter en vergeet ik niets ;)
 
Laatst bewerkt:
~Stap 3: Bladiebla....

Vraag hier al gelijk even om het kenteken, op de site van het RDW kan je daarmee makkelijk zien of hij niet als gestolen of in afwachting van keuring te boek staat.
Ook is de meldcode handig om even bij je verzekeraar na te vragen of je hem daar wel kán verzekeren.



Ook kun je dan zien hoelang de motor in het bezit van de verkoper is. Heeft ie 'm al jaren in bezit, dan moet ie vast wel ergens iets van onderhoudsfacturen hebben en kan ie je wel een en ander vertellen.

Heeft ie 'm slechts kort in bezit, dan zou de verkoper wel eens een handelaar kunnen zijn. Bedenk dan dat deze niet op de hoogte hoeft te zijn van de onderhoudshistorie en mankementen en dat het dan kan gaan om 'snel geld verdienen'.

Of... en dat gebeurt ook, dat het eigenlijk een motor is van een handelaar die z'n motor particulier verkoopt om zo garantie poogt te omzeilen.
 
Laatst bewerkt:
Bedenk van te voren waar je de motor voor wilt gebruiken, toeren racen, dagelijks gebruik enz, ook niet onbelangrijk...

Bij dagelijks gebruik bijvoorbeeld zijn de onderhoudskosten weer van belang...
 
In stap 4 staat: Hou er rekening mee dat je hem waarschijnlijk contact zal moeten betalen.
Neem aan dat je contant bedoelt.
Prima stukkie verders :Y
 
Laatst bewerkt:
wat ik meestal doe is de motor niet gelijk kopen. Eerst een nachtje over slapen en dan de dag erna eventueel kopen en geld meebrengen. Soms ben je zo verblind bij de eerste kennismaking met je mogelijk toekomstige fiets.

En ga niet in de regen een motor bekijken. Dan zie je geen krassen.

Verzekering kun je ook van te voren via internet regelen. Dan ben je tijdelijk verzekerd.
 
Van het internet geplukt, dus niet door mij geschreven.

Met dank aan brother louis van motorzwijn

Waar op letten bij aankoop 2de hands

Koud motorblok?
Het eerste dat je onmiddellijk doet als je bij de verkoper aankomt, is voelen of het motorblok koud is. Dat is heel erg belangrijk om een goed idee te kunnen krijgen van de staat van het blok. Dan is de motorolie nog dik en zijn alle spelingen het grootst. De motor start dan het moeilijkst en je hoor alle gerammel en getik het best. Eens de motor warm en goed gesmeerd is, klinkt hij meestal véél beter. Maar start de motor nog niet, dat houden we voor het laatst

Algemene staat van motorfiets?

Vuil of proper
Als de verkoper zelfs de moeite niet doet om zijn motorfiets te kuisen als hij te koop staat dan mag je al bepaalde vermoedens beginnen koesteren.
Roest
Veel roest wijst op een vochtige parkeerplaats of vele ritten in de regen. Het probleem is natuurlijk dat roest niet altijd direct te zien is. Soms zit het weggestoken achter een onderdeel van de motorfiets.

Zwaar geoxideerde aluminium onderdelen.
Zware oxidatie wijst op een zwaar leven in veel regen, strooizout en ontoereikende wasbeurten.

Barstjes
Vertonen de kunststof onderdelen barstjes rond de bevestigingspunten? Barstjes wijzen op een te vast aandraaien van de schroeven. De trillingen van de motorfiets hebben het kunststof kapot getrild.
Afgebroken bevestigingspunten
Kunststof onderdelen zijn heel kwetsbaar aan de bevestigingspunten.
Alleen een zorgzame behandeling en onderhoud kan breuken verhinderen. En dan nog. Heb je ooit al een plastieken onderdeel gezien waarvan alle bevestigingspuntjes na 10 jaar nog intakt zijn? Het kan er trouwens ook op wijzen dat de motorfiets ooit omgevallen is.

Glans en kleur
Delen die opvallend meer glans hebben of een enigszins andere tint kunnen recenter zijn. Controleer of de motorfiets omgevallen is.

Staat van de reminstallatie?

Kan het remhendel diep (bijna tot tegen het stuur) ingetrokken worden?
Dit kan wijzen op lucht in de remleidingen, een versleten rempomp, versleten rubberen remleidingen die uitrekken.

Is de remolie kleurloos of amberkleurig?
Amberkleurige remvloeistof moet direct worden vervangen want ze is verouderd en bevat water wat de remcapaciteiten slecht beïnvloedt. Nieuwe remvloeistof is kleurloos, net zoals water.

Remleidingen
Deze kun je alleen maar controleren op hun uiterlijk. Hou er rekening mee dat de originele rubberleidingen op termijn "versterven". De leidingen verliezen hun stevigheid en bij het remmen worden ze wat opengerokken. Dit zorgt voor een vermindering van de remkracht. De enige oplossing is andere remleidingen monteren.

Remklauwen
Zijn moeilijk te controleren zonder demontage. Belanrijk is dat de remzuigers heel erg vlot kunnen in- en uitschuiven. Bovendien mogen ze ook niet te sterk geabimeerd zijn om lekkage van remvloeistof te vermijden.

Remblokken
Ze moeten nog voldoende dik zijn, anders mag je er direkt nieuwe installeren. Ze mogen ook niet verglaasd zijn, want dan verliezen ze hun remmende werking. Dat kan alleen gecontroleerd worden na demontage.

Remschijven
Neem de remschijven tussen duim- en wijsvinger en laat je vingers van binnen naar buiten glijden (dus van het hart van het wiel naar de band toe). Je mag nauwelijks langsgroeven of ribbels voelen. Dat wijst op onregelmatige slijtage en is nefast voor de levensduur van je remblokken.
De remschijven zelf mogen ook niet krom zijn. Om dit te controleren ga je best de baan op met de machine en remt enkele keren zo hard mogelijk. Als je stuur bij het remmen begint te trillen zal het zeker de moeite lonen om de schijven grondig te controleren. Dit kan haast alleen na demontage.

Contoleer de dikte van de schijven.
Als de schijf aan de buitenste 2 à 3 millimeter, waar de blokken niet op ingrijpen, veel dikker is dan op het remoppervlak, dan mag je aannemen dat de schijven versleten zijn, of binnenkort aan vervanging toe zijn. Dat is een dure kost die je niet graag zal doen.

remwerking
Zie Velgen en banden

Velgen
Mogen geen deuken vertonen of een slag hebben.
Spaken mogen niet krom zijn, ontbreken of te los aangedraaid zijn.
Alle spaken moeten goed aangespannen zijn. Sla met een schroevendraaier tegen alle spaken en luister of ze allemaal hetzelfde klinken. Klinkt een spaak dof dan is ze te los, kllinkt ze mooi helder dan is ze goed aangespannen.

Banden
De banden moeten voldoende profiel hebben (minimum 2 mm vooraan, 1 mm achteraan) anders mag je direkt nieuwe kopen en dat kost al gauw 7.000 à 13.000 BEF, al naargelang het type velg.
Er mogen geen barstjes in het rubber zitten, want dan zijn de banden al te oud en is het rubber aan het versterven. Dan bestaat het risico op een klapband en dat wens ik je echt niet toe.
Type (radiaal, diagonaal) en maat (breedte, hoogte) van de banden moeten overeenkomstig de velgmaten zijn.

wiellagers
Ze mogen niet versleten zijn.
Draai de wielen rond als ze van de grond zijn. Dit moet kunnen zonder vreemde bijgeluidjes van de lagers en mag niet haperend of stroef verlopen. Ga links of rechts van de motorfiets staan en neem het wiel goed vast met beide handen. Trek, duw en sleur en zo hard mogelijk aan. Nergens mag je speling voelen. Het wiel moet muurvast zitten rond zijn as (if you know what I mean?..)

Het balhoofd

Algemeen
Het balhoofd is het scharnier waarrond de voorvork draait. Meer specifiek is het een as met bovenaan en onderaan lagers. Dit kunnen kogel- of naaldlagers zijn. Heel de voorvork draait op die lagers. Hierop mag geen speling zijn want dat betekent speling op heel de voorvork. De lagers mogen ook niet in slechte staat zijn. Dat heeft een negatief effect op de stabiliteit en het stuurgedrag van de motorfiets. Bij hard remmen kan de motorfiets bvb. naar links of rechts gaan uitwijken.

Speling op het balhoofd
Om te kontroleren of er speling op het balhoofd zit, zijn er twee mogelijkheden.

Eén : het voorwiel moet van de grond zijn zodat de voorvork vrij kan bewegen. Ga op je hurken voor de motor zitten en neem de vorkbenen met beide handen vast. Schud met al je macht de voorvork van voor naar achter. Als er speling op zit, zul je voelen dat de voorvork naar voor en achter wat kan bewegen. Let wel, de vork bestaat uit onder- en bovenbenen. Tussen die twee kan ook speling zitten en dat voelt bijna hetzelfde aan. Vergis je dus niet.

Twee: zet je op de motor, duw hem met het voorwiel tot tegen een muur. Druk nu uit alle macht een aantal keer tegen het stuur naar de muur toe. Is er speling op het balhoofd, dan zul je voelen dat je voorvork een beetje van voor naar achter kan bewegen. Ook hier geldt de bovenstaande opmerking over speling tussen onder- en bovenbenen.

De rondheid der lagers
Is zonder demonteren moeilijk te controleren, maar toch bestaat er een trukje.
Zet de motorfiets zodanig dat het voorwiel van de grond is. Beweeg het stuur enkele keren heel voorzichtig van volledig links naar volledig rechts en terug. Deze beweging moet uniform vlot gaan. Er mag nergens een punt zijn waar het wat stroever of vlotter gaat. Dit betekent namelijjk dat de lagers hier en daar wat ingedrukt zijn, wellicht door ooit verkeerd te zijn aangespannen. Meestal heb je hier last van bij langzaam rijden, omdat je niet vlot je evenwicht kunt bewaren.

De voorvork

Voorvorkkeerringen
Deze dichtingen houden de voorvorkolie in de voorvork. Als de verchroomde vorkpoten ( = de binnenvorkpoten) pitting hebben (= putjes van opgespatte steentjes), dan is de kans groot dat er bij het veren olie uitlekt.
Knijp het remhendel in en duw een aantal keren de voorvork zo diep mogelijk in. Als er rond de binnenvorkpoten een olierand te zien is dan wil dit zeggen dat de voorvorkkeringen lekken. Deze moeten dan vervangen worden.
Bij erge pitting zal dit euvel alleen maar verholpen kunnen worden door nieuwe binnenvorkpoten te monteren !

Vorkbenen
Beide vorkbenen moeten recht zijn. Haast niet te controleren zonder demonteren. Enig hulpmiddel : er mee gaan rijden en zien of het stuur scheef staat, of puur visuele controle.

De achtervork

Lagers
Plaats de motorfiets met het achterwiel van de grond. Ga naast de motorfiets staan. Neem één kant van de achtervork vast. Trek en duw uit alle macht. De vork mag niet meebewegen, anders zit er speling op de lagers. Deze kunnen niet afgesteld worden en zijn dan aan vervanging toe .

De vering

Dempen en veren
De vering moet natuurlijk veren, maar moet ook kunnen dempen. Dus als je de veren een paar keer goed induwt, moet de veerbeweging supersnel uitgedempt zijn. Een grondige controle kan alleen maar door gespecialiseerde bedrijven.

De verlichting

Controleer
Kleinlicht
Dimlicht
Grootlicht
Richtingaanwijzers
Achterlicht
Stoplicht

De batterij

Bij onderhoudsvrije (=ondoorzichtige) batterijen kun je haast niets controleren. Bekijk de polen om te zien of daar wittige kristallen zijn. Dit is uitgekristalliseerd zuur en kan wijzen op een oude batterij.

Bij accu's met een doorzichtige buitenwand kun je de vloeistofniveau's controleren. Die moeten tussen het minimum en maximumniveau liggen.
Met een speciaal toestelletje kun je ook meten of de vloeistof nog genoeg zuur bevat, maar daar ligt meestal het probleem niet.
Het grote probleem komt meestal pas boven als de motor lang heeft stilgestaan of wanneer het buiten heel koud is. Dan geraakt de batterij heel snel uitgeput.

De aandrijving

Er bestaan vier soorten aandrijving

Cardan
Riem
Ketting in gesloten oliebad
Open ketting
Cardan, riem en ketting in gesloten oliebad zijn het minst slijtig, onderhoudsvrij en duurzaam. Gek genoeg worden deze zeer weinig toegepast. Het aantal modellen met één van deze aandrijvingen is zeer zeldzaam. Harley Davidson is de enige die consequent riemaandrijving gebruikt, Moto Guzzi gebruikt alleen maar cardan aandrijving.

De open ketting gaat het minst lang mee, is heel onderhoudsintensief, maakt het meeste lawaai en wordt het meeste gebruikt?.


Controleer de staat van de tandwielen.
De tanden moeten mooi symmetrisch zijn. Haaietanden duiden op een ketting die al véél te lang meegaat. Vergeet niet dat het voortandwiel het meeste slijt. Dit is meestal alleen maar te controleren door demontage van een zijdekseltje.

Controleer ook of de tanden zijdelingse slijtage hebben . Dat duidt op een scheef geplaatst achterwiel. Men zegt dat het "niet correct spoort". Dat is eenvoudig te corrigeren door het achterwiel wat bij te stellen.
Als het achterwiel van de grond is, draai het dan een aantal keer rond. Controleer ondertussen nauwgezet de spanning van de ketting. Als de ketting in de ene positie te strak gespannen is, en in een andere positie te los, dan is de ketting versleten en moet ze vervangen worden.
Ketting en tandwielen moeten altijd tezamen vervangen worden (net als batterijtjes van een elektrisch toestelletje)
Ga achter de motor staan en neem enkele schakels vast die op het achterkanwiel liggen. Als deze schakels van het kanwiel weggetrokken kunnen worden (dus als de ketting los op het kanwiel ligt), dan is de ketting versleten. Vervangen.

Het motorblok

Zonder demontage is het onmogelijk om een volledige en exacte staat op te maken van het motorblok. Maar er zijn elementen die je wel al iets kunnen vertellen.

Olielekken
Bij deze test is het belangrijk dat de motor koud staat. Alle olie zit dan onderaan, de onderdelen worden de eerste minuut nauwelijks gesmeerd en omdat er nog niets is uitgezet, zal alles wat meer "rammelen" dan bij een warme motor. Bij een Ducati en een Harley ligt het wat moeilijker, want daar rammelt alles wat meer dan bij Japanse machines.
Bekijk het blok en kijk of er nergens langs de naden "vettige" vlekken te zien zijn. Dit is wellicht olie die langs de pakkingen naar buiten komt. Gebeurt dit in heel lichte mate, dan spreekt men van het "zweten" van het motorblok. Als je echter duidelijk kunt zien dat er meer dan een beetje olie uitkomt, dan zit je met een lekkende pakking (in schoon vlaams: de zjwein). Geen goed teken!
Start de koude motor, hou je gestrekte hand aan de uitlaatmond. Hou die daar een minuutje. Bekijk je handpalm. Merk je dat die vol hele fijne oliedruppeltjes zit, dan is dat een teken dat de motor inwendig al heel erg versleten is. De zuigerveren zijn niet in staat om de olie tegen te houden en via de verbrandingsruimte vliegt de olie mee naar buiten. Hier is maar één ding te dooen: de motor reviseren.
Luister aan het kleppendeksel. Als je heel veel luid tikken hoort, dan kan het zijn dat de kleppen gesteld moeten worden.
De compressie meet je heel eenvoudig met een compressiebougie. Je moet daarvoor dan wel de bougies uit het blok schroeven. Zo'n test leert je in welke staat de afdichting van de verbrandingskamer verkeert
 
@RVH: Thanks, staat erbij.
@1Paul: Dat valt een beetje onder zoek de motor uit die je wil. Welke dat is moet men zelf maar bedenken ;)
@Polly: Klopt, aangepast.
@wijx: Kan je idd doen, alleen ga ik niet 2x 400km rijden. Als ik aan de andere kant van het land wat ga kopen.
@Erwin_k: Thanks aantal dingen uitgepakt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er al vaker aan gedacht om een topic te openen, teneinde personen te vinden met voldoende technische kennis en die het ook leuk vinden om met iemand te gaan kijken.

Ik ken namelijk geen echt technische mensen die mij zouden willen vergezellen bij een evt. aankoop en zomaar onaangekondigd tijdens een proefrit bij de dealer voor een check gaat ook niet. Dan zou het mooi zijn als je bijv. hier een lijstje MF'ers kan vinden die technisch onderlegd zijn en het ook leuk vinden om af en toe eens keertje mee te gaan voor advies.
 
Even de etiquette voor de kopende persoon. Als je bevoorbeeld een bod gedaan hebt en de eigenaar vraagt of je langs wil komen, mail dan even terug.

Ik heb nu al te vaak gehad dat mensen iets bieden of vragen of ze langs kunnen komen en vervolgens nooit meer antwoorden.
En als je ingewikkelde vragen stelt en ik doe de moeite om dat voor je uit te zoeken, geef dan op z'n minst antwoord.
Ik beantwoord zoveel mails van mensen die iets vragen per dag en krijg vervolgens nooit meer antwoord. Ik denk dat ik alleen nog maar bellers ga toestaan.

Kijk voordat je een bod doet ook of je genoeg geld hebt. Ik had mijn motor praktisch al verkocht de koper was al langs geweest en we hadden een deal, zou die hem komen ophalen en dan mailt die flapdrol opeens dat hij niet genoeg geld heeft :')

In ieder geval, denk ook eens aan de verkopende partij, want deze zaken zijn allemaal erg frustrerend ;)
 
Ik heb er al vaker aan gedacht om een topic te openen, teneinde personen te vinden met voldoende technische kennis en die het ook leuk vinden om met iemand te gaan kijken.

Ik ken namelijk geen echt technische mensen die mij zouden willen vergezellen bij een evt. aankoop en zomaar onaangekondigd tijdens een proefrit bij de dealer voor een check gaat ook niet. Dan zou het mooi zijn als je bijv. hier een lijstje MF'ers kan vinden die technisch onderlegd zijn en het ook leuk vinden om af en toe eens keertje mee te gaan voor advies.

Ben daar toch voorzichtig mee. Heb best wat kijk op die dingen, maar als ik een motor als "goed" bestempel en er blijkt toch van alles mis mee te zijn wil je geen scheve gezichten krijgen of topics op MF "User Roy "R" heeft me een klote motor laten kopen".

Ik ga best regelmatig met iemand mee en voor mijn ex heb ik geloof ik wel 7 GPZ500's bekeken voor we een goeie vonden. Maar ik kan ook wat missen en nog prut kopen.

En goeie optie is ook om een aankoopkeuring bij een motorzaak te laten doen. Dit doen ze in een paar minuten en kost je dan wel een paar tientjes.
 
Even de etiquette voor de kopende persoon. Als je bevoorbeeld een bod gedaan hebt en de eigenaar vraagt of je langs wil komen, mail dan even terug.

Ik heb nu al te vaak gehad dat mensen iets bieden of vragen of ze langs kunnen komen en vervolgens nooit meer antwoorden.
En als je ingewikkelde vragen stelt en ik doe de moeite om dat voor je uit te zoeken, geef dan op z'n minst antwoord.
Ik beantwoord zoveel mails van mensen die iets vragen per dag en krijg vervolgens nooit meer antwoord. Ik denk dat ik alleen nog maar bellers ga toestaan.

Kijk voordat je een bod doet ook of je genoeg geld hebt. Ik had mijn motor praktisch al verkocht de koper was al langs geweest en we hadden een deal, zou die hem komen ophalen en dan mailt die flapdrol opeens dat hij niet genoeg geld heeft :')

In ieder geval, denk ook eens aan de verkopende partij, want deze zaken zijn allemaal erg frustrerend ;)

In principe zou dit normaal moeten zijn maar had idd al een notitie gemaakt om het contact netjes en duidelijk te beeindigen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan