How-to: Particulier een motor kopen!

Koppeling controle

Vanuit elke versnelling goed door trekken er mag geen klimmen in toerental zijn zonder versnelling.
Balhoofd stuuruitslag nokken controleren op inslag. Zo ja dan een schade fiets.
Slijtage op de voetsteunen, klopt dat met de leeftijd.
Span een touwtje langes de wielen om te controleren dat ze recht achter elkaar staan.
Kleurverschillen tussen de diverse delen.
Is de voorvork droog/ geen olie duid op lekkende afdichtingen.
 
Volgens mij niet, want je moet een kopie van je vrijwaringsbewijs naar je verzekering toe sturen.
Volgens mij beindigen zij dan jouw verzekering vanaf dat moment. Ook al ontvangen zij deze misschien een paar dagen na de verkoop dan wordt toch vanaf de datum en tijdstip op het vrijwaringsbewijs de verzekering stop gezet.

Correct me if I'm wrong.

Dat verschilt per verzekeraar.
 
Want? Waarom niet kopen?

Kan je bij oudere motoren gewoon laten bijmaken. Bij jongere heb je zo'n masterkey nodig om na te bestellen toch?

Maar dan is er wel kans dat iemand nog een goed passende sleutel heeft.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er staan heel veel goede tips in dit topic, maar er staat wel heel vaak het woordje `moeten´ bij. De remmen moeten dit, de voorvork moet dat, de vloeistof moet zus en de lagers moeten zo.
Volgens mij voldoen alleen nieuwe motoren aan al die eisen. Een motor van 8 jaar oud met de nodige kilometers heeft gewoon slijtage. Sterker nog, ik zou pas echt gaan twijfelen als die er niet waren.

Wat ik alleen maar wil zeggen is dat je ook moet kijken naar wat je kunt verwachten gezien de leeftijd, km-stand van de motor in combinatie met de prijs.

Neem aan dat een ieder dat wel kan beoordelen? Maar met moeten bedoel ik "zou moeten zijn".

Een samenvattende checklist voor het beoordelen van een motor kan je hier vinden

Persoonlijk ga ik geen checklist van 24 pagina's meenemen naar een motor.
Maar zal eens kijken of ik nog wat belangrijke punten over het hoofd gezien heb.
De prijzen die er bij sommige dingen bij staan zijn ook wel wat hoog neergezet naar mijn mening.

:^

Precies!
Dat doe ik ook. Alle onderdelen die een indruk kunnen geven spelen mee in het totaal plaatje.

Heb ik er inmiddels bij staan. Beetje verkoper "keuren".

Niet helemaal waar, volgens mij hanteren de verzekeraars nog steeds een narisico of uitlooprisico tot 2 weken na beëindiging van de overeenkomst, dit voor het geval de nieuwe voertuigeigenaar zich niet verzekerd.

Correct me if I'm wrong. :X

Dit zal ik zo eens oplossen door met unive te gaan bellen.

Koppeling controle

Vanuit elke versnelling goed door trekken er mag geen klimmen in toerental zijn zonder versnelling.
Balhoofd stuuruitslag nokken controleren op inslag. Zo ja dan een schade fiets.
Slijtage op de voetsteunen, klopt dat met de leeftijd.
Span een touwtje langes de wielen om te controleren dat ze recht achter elkaar staan.
Kleurverschillen tussen de diverse delen.
Is de voorvork droog/ geen olie duid op lekkende afdichtingen.

Zet er zo wat bij.

Dat verschilt per verzekeraar.

Zeker weten?

Maar dan is er wel kans dat iemand nog een goed passende sleutel heeft.

Ah zo. Mja das idd een punt. Maar degene van wie ik de fiets koop gaat mijn adres niet krijgen. (En ik ben misschien toch nog te goed van vertrouwen...)
Daarbij, je kan beide sleutels hebben en de verkoper kan net zo goed een 3e sleutel hebben.
 
Ik kijk altijd eerst naar de eigenaar en zn woonomgeving.

Een huis met volle asbakken en halve vuilnisbelt in huis en tuin ben ik altijd zo klaar.

Zegt misschien niet altijd wat over de motor zelf, maar ik ben van mening als de eigenaar netjes op zn spullen is dat ik dat in zn huis al kan zien.


}) })

Dan loop je wel het risico dat de motorrijder een nette vriendin heeft en jij de "boel" dus verkeerd inschat.

:? :? :?
 
Maar dat zou betekenen dat de nieuwe eigenaar een schade rijdt, en jij je no-claim kwijt bent.
Denk niet dat dat echt kan / moet kunnen..
 
Maar dan is er wel kans dat iemand nog een goed passende sleutel heeft.


}) })

Klopt !!
Maar vroeger (haha) had
... iedere BMW zo een zwarte sleutel met een metalen staafje eraan. Dus kon je iedere BMW ermee starten en weg rijden.
.... en voor de handighed: Laverda had ook de (-zelfde) kontaktsleutel.

En om het helemaal makkelijk te maken kon je ook nog een spijker gebruiken om deze motors te starten.

In Maastricht was er vroeger ((35 jaar geleden) een motor politie agent die nogal berucht was. Een beer van een vent met erg grote handen die wat gauw "uitschoten". maar niks knaps, waar ie ook zijn bijnaam aan te danken had. (Haha, de oudere Maastrichtenaren zullen nu wel al hem herkennen en glunderen).
Nu dan, iemand had een motor te koop, anderen kwamen kijken, een gaat proefrijden, de ander vraagt of ie de papieren eens mocht zien en .... loopt er gewoon mee weg. Tja, dan heb je dus pech, als ze alle papieren hebben. Mijn oom is zo eens een auto kwijtgeraakt.
Echter, de daders waren bekend en bovengenoemde motoragent loste dat op zijn eigen manier op: hij ging er ´s middags heen en zei: uiterlijk om 8 uur vanavond is die motor terug, dan weet je dat. Jaja meneer was het angstige antwoord. Echter om 6 was ie er al weer, .. is die motor nou verdomme nog niet terug, NU, en ik rij achter je aan.

Moraal van het verhaal: sleuteltjes 1,2 of 3 stuks, maakt niet uit, koop een goed slot en gebruik het ook.

:] :W
 
Laatst bewerkt:
Ik ga vandaag ff bellen. Ben hier nu wel benieuwd naar namelijk. Bovenstaand is mijn "probleem" namelijk ook.

Gebeld!

Bij Univé is het in ieder geval zo dat ze met terug werkende kracht op datum van de vrijwaring de verzekering stopzetten. Univé zélf! is wel nog een paar dagen verantwoordelijk.
Ze konden echter niet zeggen of dat voor elke verzekeraar van toepassing was.
 
Want? Waarom niet kopen?

Kan je bij oudere motoren gewoon laten bijmaken. Bij jongere heb je zo'n masterkey nodig om na te bestellen toch?

Misschien is het per persoon anders die er meer vertrouwd mee om gaat.
Ik vertouw dat soort dingen niet of het is gestolen of iemand heeft een passende sleutel.
Ten tweede als hij maar 1 sleutel heeft en geen Masterkey heeft hoe verder.

Het is toch makkelijker als er gelijk bij de koop van een particulier een reserve sleutel bij zit.
Of zie ik dat verkeerd???
 
Goed initiatief.

Ik heb al jaren onderstaande site bij mijn favorieten staan. De site heeft in de loop der tijd een paar keer een nieuw domein gekregen. Maar er stonden zoveel nuttige tips bij dat ik hem nog steeds heb:

http://woutertimmer.ruhosting.nl/Motorkopen/pagina_index_motorkopen.htm

Eigenlijk een must om door te lezen voor je een bike gaat kopen. Particulier of bij een dealer.
 
Laatst bewerkt:
Misschien is het per persoon anders die er meer vertrouwd mee om gaat.
Ik vertouw dat soort dingen niet of het is gestolen of iemand heeft een passende sleutel.
Ten tweede als hij maar 1 sleutel heeft en geen Masterkey heeft hoe verder.

Het is toch makkelijker als er gelijk bij de koop van een particulier een reserve sleutel bij zit.
Of zie ik dat verkeerd???

Nou in geval van Masterkey is dat zeker iets om op te letten en zal dat erbij zetten. Bij motoren waar dat niet het geval is hou ik het op domme pech.

Goed initiatief.

Ik heb al jaren onderstaande site bij mijn favorieten staan. De site heeft in de loop der tijd een paar keer een nieuw domein gekregen. Maar er stonden zoveel nuttige tips bij dat ik hem nog steeds heb:

http://woutertimmer.ruhosting.nl/Motorkopen/pagina_index_motorkopen.htm

Eigenlijk een must om door te lezen voor je een bike gaat kopen. Particulier of bij een dealer.

Staat er nog iets echt nuttigs in dat ik in de OP erbij zou moeten zetten?
 
Nou in geval van Masterkey is dat zeker iets om op te letten en zal dat erbij zetten. Bij motoren waar dat niet het geval is hou ik het op domme pech.Staat er nog iets echt nuttigs in dat ik in de OP erbij zou moeten zetten?

Als ik binnen kort een keer tijd heb, zal ik even gaan vergelijken. Kun je natuurlijk ook zelf doen :) Maar volgens mij zijn er van die site nog wel goede tips te halen.

Edit:

Wat ik van de genoemde site bijvoorbeeld goed vind is dat men sowieso tips geeft bij de aanschaf van een motorfiets. Niet alleen bij particuliere aan- / verkoop. Want ook als je bij een dealer koopt, kun je tips gebruiken. Hier zou je ook een onderscheid in kunnen maken. Tips bij particuliere koop en tips bij aankoop bij een dealer. Er zijn toch specifieke punten die dan verschillen.
 
Laatst bewerkt:
Misschien een idee om contact op te nemen met degene die de site gemaakt heeft en om te vragen of zijn tips op dit forum geplaatst mogen worden? Misschien kun je dan ook een hoop kopiëren en plakken, scheelt een hoop werk.
 
Als ik binnen kort een keer tijd heb, zal ik even gaan vergelijken. Kun je natuurlijk ook zelf doen :) Maar volgens mij zijn er van die site nog wel goede tips te halen.

Edit:

Wat ik van de genoemde site bijvoorbeeld goed vind is dat men sowieso tips geeft bij de aanschaf van een motorfiets. Niet alleen bij particuliere aan- / verkoop. Want ook als je bij een dealer koopt, kun je tips gebruiken. Hier zou je ook een onderscheid in kunnen maken. Tips bij particuliere koop en tips bij aankoop bij een dealer. Er zijn toch specifieke punten die dan verschillen.

Ik zou het zelf kunnen doen maar de volgende 10 die ook een linkje neergooien kan ik ook gaan nakijken. Ik steek al veel tijd in MF ;)

Daarom heet het ook How-to: Particulier een motor kopen ;)
Maar ik zou zeggen maak een mooie How-to over bij een motorzaak kopen :)

Misschien een idee om contact op te nemen met degene die de site gemaakt heeft en om te vragen of zijn tips op dit forum geplaatst mogen worden? Misschien kun je dan ook een hoop kopiëren en plakken, scheelt een hoop werk.

Ik hoop hier vooral naast mijn eigen ervaringen dat van mede MF-ers bij elkaar te kunnen zetten en zo een mooie lijst te kunnen maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan