20 jaar stilstaande motor weer werkend krijgen

Graxo

Rookie
10 jun 2022
14
30
Zwolle
Hallo!

Ik ben nieuw hier en een kameraad van mij raadde aan om hier een account aan te maken om mijn vraag te stellen.
Momenteel ben ik in het bezit van een Yamaha Virago XV1100. Het is de oude motor van mijn vader en staat nu bij een oom en tante.
Het zou dus geweldig zijn als ik hier nog een aantal zomers op kan touren.

De Yamaha heeft ongeveer 18-20 jaar stil gestaan in een garage en is verder geen onderhoud aan gepleegd. Is er iemand met ervaring die denkt dat deze motor wel weer kan rijden na een goede onderhoudsbeurt? Of kan ik het wel vergeten om deze weer rijdend te krijgen?

Hopelijk kan iemand mij advies geven!

EDIT 11/06/2022: Hier zijn wat fotos van de staat van de motor
WhatsApp Image 2022-06-11 at 10.35.38 AM (1).jpeg
WhatsApp Image 2022-06-11 at 10.35.39 AM (1).jpeg

WhatsApp Image 2022-06-11 at 10.35.38 AM.jpeg
WhatsApp Image 2022-06-11 at 10.35.37 AM.jpeg

WhatsApp Image 2022-06-11 at 10.35.39 AM.jpeg


Groet,
Graxo
 
Laatst bewerkt:
Ik heb eenzelfde verhaal maar dan met een 750 Virago van mijn vader. Ook de tank erg verroest. Die motor had echter onder een afdakje gestaan. Dus redelijk blootgesteld aan de elementen.
Ik heb het volgende gedaan:

Oude benzine uit de tank
Benzine kraan laten zitten
Paar flinke handen met scherpe kiezels en flink hard schudden.
Water in de tank en weer flink schudden.
Benzine kraan eruit en tank legen.
Benzine kraan er weer in draaien en uiteraard dicht zetten.
Weer scherpe kiezels in de tank en 2 vaatwastabletten erbij.
Liter of 10 kokend heet water er in en laat maar bruisen met de tankdop gesloten. Niet schrikken want het sist aan alle kanten door de chemische reactie.
Handschoenen aan en de tank weer flink schudden. Ik heb de tank ongeveer 2 uur laten staan met tussendoor flink te schudden zodat de kiezels hun werk ook nog kunnen doen.
Toen weer leeggemaakt en schoongespoeld.
Als laatste 10 liter schoonmaak azijn er in en dit heb ik 5 dagen laten staan, met stenen er in en dagelijks een paar keer geschud.
Ik heb hem leeggemaakt en doorgespoeld en toen met de compressor droog geblazen en een dag in de zon laten staan en hij is als nieuw. Misschien moet ik hem nog behandelen met een coating maar vooralsnog kies ik daar nog niet voor.
Het is de moeite waard om dit zo in ieder geval eens te proberen. Kost weinig dus je lijdt er niets mee.

Voor:

IMG_20230515_163807.jpg


Na:

IMG-20230526-WA0009.jpeg
 
Laatst bewerkt:
tank-cure heb ik nu net in m'n tank zitten. Er waren wel twee pogingen voor nodig om het goed te krijgen en de mislukte coating moest er weer voor uit. Kortom: Ik heb één coating voor de prijs van drie.

Werk netjes en stook liever even een middagje je woning op naar 25 à 30 graden en als je niet blij bent met het resultaat tussen de stappen door: Stap herhalen. Liever te grondig schoongemaakt dan te weinig.
 
Het is echt een dikke dikke laag roest, ik schat al gauw een mm of 4-5
Dan heb het over een tank met rupsbanden of een benzinetank met revolutionaire lak. Met 4-5 mm roest is er van de originele plaatdikte niks meer over.

Maar als je er toch geloof in hebt, doe een trucje met o.a. de betonmolen, citroenzuur, elektrolyse etc en kijk eens wat er onderuit komt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan