2 takt producenten in de Benelux?

350-v-twin

MF veteraan
12 aug 2004
1.523
854
den haag
Kreeg een vraag van een Belgische student:

"Wij moeten de complete werking van een 2 takt motor omschrijven en een digitaal ontwerp van een 2 takt motor behandelen. Wij zijn dus ook op zoek naar bedrijven in de Benelux die 2 takt motoren produceren."

Weet iemand of er bedrijven in de Benelux zijn die 2 takt motoren produceren?
Kan ook een grasmaaier of buitenboordmoter zijn.

Namens de Belgische studenten, alvast bedankt voor reacties.
 
Evinrude-Johnson buitenboordmotoren worden wel gemonterd bij O.M.C. (outboard marine company) in Brugge.Jarengeleden in Zedelgem 49cc bij Flandria en Superia (was wel Sachs) in Zedelgem, Royal nord in Hasselt (tot jaren 70)
Historisch; Saroléa in Herstal, Novy in Kuurne (beperkte inbouw Greeves max. 250cc en brommers (Sachs)Aktueel fabricage: noppes.
 
OK, goede tips!! Buitenboordmotoren zat ik ook aan te denken en Tomos had ik kunnen weten, komt van de Veluwe, ... toch?

Thanx!!
 
Op www.tomos.nl staat de ontstaansgeschiedenis. Als ik het me goed herinner komt het merk eigenlijk uit Spanje, maar ze hebben al jaaaaaren een fabriek in Nederland.

Op de Veluwe idd :)
 
Ja klopt. Héél vroeger (30 jr geleden) had ik een Puch, met zo'n hoog stuur. Vriend van mij had bijna dezelfde. Frame gelijk, maar blok aan de buitenkant iets anders. Koplamp was ook iets groter. Was een Tomos uit Joegoslavië.

Heb het nagekeken op tomos.nl Inderdaad in Epe/Veluwe.

Bedankt voor de reacties, de studenten kunnen aan de slag :Z :Z
 
Nee :N , Spartamét motortje komt uit Italië (Franco Morini) met Sachs opdruk.
Zelfde fabriek als waar de Benelli 3 cilinder blokken gebouwd worden. :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan