125cc ook te berijden met NL. auto rijbewijs in de toekomst?

maxhum

Die hard MF'er
18 apr 2010
351
168
Groningen
In Frankrijk en Belgie is het landelijk toegestaan om met auto rijbewijs een 125cc .15kw te besturen.
Volgens geruchten komt dat ook in nl. wie weet er meer van? Groeten
 
Duitsland ook, maar zover ik weet gaat dat hier niet gebeuren. Hebben ze het een poos terug eens over gehad maar zou te gevaarlijk zijn/meer verkeersdoden opleveren.
 
Mja, maar zitten we daar wel op te wachten? Automobilisten staan nu niet bekend om hun begrip tegenover motorrijders en dan zou je dus mensen zonder een gedegen opleiding op een motor laten rijden. Motor is motor en auto is auto. Dus ik ben ook zeker niet voor.

Als je wil motorrijden haal je je RBW maar. Als het aan mij zou liggen zou ik zelfs verplicht stellen om bij welk RBW dan ook minimaal 1 uur in de andere categorieën te moeten rijden zodat je wat meer begrip kweekt.
 
Denk dat deze weg afgesloten is,door het ingevoerde brommer rijbewijs.
Waardoor alles wat boven de 49,9 cc komt als motorfiets word gezien.

Dus gewoon je papiertje halen.
 
Ben een voorstander van toestaan B rijbewijs.
Niet meer dan 125cc, want rijdt als een opgevoerde bromscooter.
Waarom?
Omdat de koekblikkers dan zelf eens kunnen ervaren wat het is als je vlak achterop een motor of scooter wiel hangt.
Daardoor kweek je meer begrip.
( meeste jongelui hebben al ervaring met hun bromscootert )
 
Laatst bewerkt:
Mja, maar zitten we daar wel op te wachten? Automobilisten staan nu niet bekend om hun begrip tegenover motorrijders en dan zou je dus mensen zonder een gedegen opleiding op een motor laten rijden. Motor is motor en auto is auto. Dus ik ben ook zeker niet voor.

Als je wil motorrijden haal je je RBW maar. Als het aan mij zou liggen zou ik zelfs verplicht stellen om bij welk RBW dan ook minimaal 1 uur in de andere categorieën te moeten rijden zodat je wat meer begrip kweekt.

Is dit typisch in NL dan? Ik rij praktisch dagelijks en gebruik hem zelfs af en toe voor woon-werk verkeer als er weer super files zijn. Ik moet zeggen dat ik weinig last heb van automobilisten die onbegrip tonen, integendeel zelfs. Sterker nog als je dan zo'n klojo tegenkomt die in de file zo rechts mogelijk gaat rijden om je te blokkeren is het meestal een buitenlandse nummerplaat.

Ps ik ben tegen dit systeem, of het nu 125cc is of 1000c , het is andere manier van rijden en een vooropleiding is nodig in mijn ogen. Voor mijn part hoeft het geen "rijbewijs" te zijn maar een verplichte motorbeheersingscursus is toch het minimum.
 
Laatst bewerkt:
Tja..daar gaan we weer..het is al een uitgekouwd..en uitgeknepen onderwerp |(
Maar als het aan de NL regering ligt zal er in de toekomst ook een fietsrijbewijs en wellicht zelfs een kinderwagen rijbewijs ingevoerd gaan worden ;)
Dus dames en heren..een "lichte motorscooter tot 125cc" met het rijbewijs B rijden kunnen jullie dus wel op je buik schrijven hoor '(
En terecht uiteraard want een motorscooter is een ander motorvoertuig dan een automobiel motorvoertuig en dient als zodanig via rijlessen aangeleerd te worden.
En, stoere B rijbewijs bezitters en (opgevoerde) bromscooterberijders, denk nou niet dat je wel eventjes op een 125cc motorscooter kan stappen want je bent gewoon een ongeleid projectiel en een gevaar op de weg zonder een degelijke motor(scooter)fiets
opleiding en via een rijexamen hebt laten zien dat je wel verantwoord en veilig op een motor(scooter)fiets kan rijden
Maar er is 1 troost hoor...in de vorm van een MP3 LT motorscooter.
Ik ben een voorstander om ook daarvoor een verplichte motorscooter cursus te volgen voordat daar maar 1 meter mee gereden mag worden.
Dus een apart rijexamen is niet nodig daar het een "stabiele driewieler" betreft.
Maar er zal zeker rij- en kijktechniek behandeld en geoefend dienen te worden tijdens zo'n verplichte cursus 8-)
 
Laatst bewerkt:
Is dit typisch in NL dan? Ik rij praktisch dagelijks en gebruik hem zelfs af en toe voor woon-werk verkeer als er weer super files zijn. Ik moet zeggen dat ik weinig last heb van automobilisten die onbegrip tonen, integendeel zelfs. Sterker nog als je dan zo'n klojo tegenkomt die in de file zo rechts mogelijk gaat rijden om je te blokkeren is het meestal een buitenlandse nummerplaat.

Ps ik ben tegen dit systeem, of het nu 125cc is of 1000c , het is andere manier van rijden en een vooropleiding is nodig in mijn ogen. Voor mijn part hoeft het geen "rijbewijs" te zijn maar een verplichte motorbeheersingscursus is toch het minimum.

Geen idee of het typisch voor NL maar zolang er nog automobilisten zijn die denken dat we niet tussen de files door mogen...
 
tja, belachelijke mensen heb je overal hoor in het verkeer, fietsers die met 5 langs elkaar rijden, vrachtwagen bestuurders die denken dat de snelweg van hen alleen is, sportievelingen die denken dat als je opzij gaat die 100 km file voor je opeens gaat verdwijnen :) Eerlijk gezegd vind ik de tweewieler juist een ENORM voordeel, ik erger me stukken minder op twee wielen dan op vier wielen tegenwoordig.
 
Eerlijk gezegd vind ik de tweewieler juist een ENORM voordeel, ik erger me stukken minder op twee wielen dan op vier wielen tegenwoordig.
:Y




125cc:
Lijkt me niet goed voor het ego van de volwassen man.

Stel je voor, je rijdt lekker 120 km/h op de autosnelweg, komt een midlifecrisis voorbij. Plat op het stuur, dikke pijp, 16500 toeren ...alsjeblieft niet zeg :N
 
Tja..daar gaan we weer..het is al een uitgekouwd..en uitgeknepen onderwerp |(
Maar als het aan de NL regering ligt zal er in de toekomst ook een fietsrijbewijs en wellicht zelfs een kinderwagen rijbewijs ingevoerd gaan worden ;)
Dus dames en heren..een "lichte motorscooter tot 125cc" met het rijbewijs B rijden kunnen jullie dus wel op je buik schrijven hoor '(
En terecht uiteraard want een motorscooter is een ander motorvoertuig dan een automobiel motorvoertuig en dient als zodanig via rijlessen aangeleerd te worden.
En, stoere B rijbewijs bezitters en (opgevoerde) bromscooterberijders, denk nou niet dat je wel eventjes op een 125cc motorscooter kan stappen want je bent gewoon een ongeleid projectiel en een gevaar op de weg zonder een degelijke motor(scooter)fiets
opleiding en via een rijexamen hebt laten zien dat je wel verantwoord en veilig op een motor(scooter)fiets kan rijden
Maar er is 1 troost hoor...in de vorm van een MP3 LT motorscooter.
Ik ben een voorstander om ook daarvoor een verplichte motorscooter cursus te volgen voordat daar maar 1 meter mee gereden mag worden.

Dus een apart rijexamen is niet nodig daar het een "stabiele driewieler" betreft.
Maar er zal zeker rij- en kijktechniek behandeld en geoefend dienen te worden tijdens zo'n verplichte cursus 8-)




Het is nog gekker, je moet zelfs voor je rollator een rijbewijs hebben straks o en die voor een scootmobiel is er al...


:? :Y O-)
 
Denk dat deze weg afgesloten is,door het ingevoerde brommer rijbewijs.
Waardoor alles wat boven de 49,9 cc komt als motorfiets word gezien.

Dus gewoon je papiertje halen.

Alles behalve een Piagio MP3 LT. Motorscooter die je wel met je rijbewijs mag rijden omdat het kreng onder de driewielers valt. (scheelt net 2cm anders was het geen driewieler meer) en vanwege het feit dat hij een voetrem heeft.

De wetgeving in NL is gewoon ontzettend krom.
 
Alles behalve een Piagio MP3 LT. Motorscooter die je wel met je rijbewijs mag rijden omdat het kreng onder de driewielers valt. (scheelt net 2cm anders was het geen driewieler meer) en vanwege het feit dat hij een voetrem heeft.

De wetgeving in NL is gewoon ontzettend krom.
Wordt de hoogste tijd dat de wetgeving in NL wordt aangepast aan de EU richtlijnen.


Voor het verkeer op hun grondgebied kunnen de lidstaten
de volgende rijbewijzen gelijkwaardig verklaren:
  • een rijbewijs van categorie B, voor gemotoriseerde driewielers met een vermogen van meer dan 15 kW, mits de houder van het rijbewijs van categorie B ten minste 21 jaar is;
  • een rijbewijs van categorie B, voor motorrijwielen van categorie A1.

categorie A1:
  • motorrijwielen met een maximale cilinderinhoud van 125 cm3, een maximumvermogen van 11 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van minder dan 0,1 kW per kg;
  • gemotoriseerde driewielers met een maximumvermogen van 15 kW;
  • de minimumleeftijd voor categorie A1 wordt vastgesteld op 16/17 jaar;
 
Wordt de hoogste tijd dat de wetgeving in NL wordt aangepast aan de EU richtlijnen.


Voor het verkeer op hun grondgebied kunnen de lidstaten
de volgende rijbewijzen gelijkwaardig verklaren:
  • een rijbewijs van categorie B, voor gemotoriseerde driewielers met een vermogen van meer dan 15 kW, mits de houder van het rijbewijs van categorie B ten minste 21 jaar is;
  • een rijbewijs van categorie B, voor motorrijwielen van categorie A1.

categorie A1:
  • motorrijwielen met een maximale cilinderinhoud van 125 cm3, een maximumvermogen van 11 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van minder dan 0,1 kW per kg;
  • gemotoriseerde driewielers met een maximumvermogen van 15 kW;
  • de minimumleeftijd voor categorie A1 wordt vastgesteld op 16/17 jaar;

Mijn idee. Dat neemt tegelijk een hoop bromfietsproblematiek weg. Met d'r begrenzers, rollenbanken en meer van die ellende.
 
Ze moeten gewoon niet zo moelijk doen, als je opgaat voor je rijbewijs moet dat gewoon tegelijk zowel A als B zijn.
Als je toch eenmaal bezig bent is dit een kleine stap erbij en iedereen weet gelijk wat het is om op een motor te zitten in het verkeer...
 
Dit komt er in Nederland toch niet van, en de mp3 hebben we mede te danken aan de Europese wetgeving.

en er is nog meer rare wetgeving hoor in Nederland ik was een maandje geleden bij Buggyland in Oss, die verkopen o.a Dr. Pulleys en van die terrein Buggy's, die dingen hebben allemaal een Autokenteken zijn 50 (ook als Brommer), 125 250, of 500cc en allemaal terug geschroefd of op gevoerd naar 15kw dan hoef je er geen BPM voor te betalen en wordt die geregistreerd als grijskenteken ???? met XX-LBD-x op het kenteken, ow ja en ook nog een 27.10 motorplaat snap jij hem dan snap ik hem ook
 
Was nog iets vergeten:
Weten de dames en heren dat je tegenwoordig voor de Brommert ook Rijlessen moet nemen ? Een 'gewoon' examen moet afleggen en ja let op, ook met speciale verrichtingen.
Opa heeft ze al gezien, brommerts slalom tussen pion.

Vorige week heb ik mijn eerste rijles gehad voor.............. de rollator.
( stoepje af, stoepje op, liften, trappen, in de winkels ) Dit is geen grap, het bestaat.

Alles onder het motto: "minder doden in verkeer".
We zijn hartstikke maf in dit land.
Maar wat doen we er aan ?
 
Laatst bewerkt:
Slecht idee, met Roy eens, bij het behalen van rijbewijs ervaring op doen in een ander voertuig. Strak plan!

moet je nou met 125cc?

Haal dan gewoon je motor rijbewijs
Moet je nou met een scooter, 't is toch motorrijbewijs?















m.a.w. denk eens ff wat breder :Z
 
Laatst bewerkt:
Ach. Als iedereen blijkbaar op een 125cc zou kunnen rijden, dan kan iedereen toch ook gewoon effe examen doen :? Of is men dan ineens bang het niet te halen? En waarom zou men dan wel klaar zijn voor het echte verkeer?
 
Wel eens op een 125 gereden? Het is net een brommer. En waarom niet gewoon de Europese richtlijnen volgen? Iedereen mag daar 125cc rijden met B rijbewijs, waarom moeten wij weer een uitzondering zijn?
 
Terug
Bovenaan Onderaan